Gå til innhold

Jeg får ikke lov til å gå ut

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, Maleficenta skrev:

Du hvor lett er det for ts å bare si ting rett ut til sin mor når det er tydelig at moren hele livet hennes har hatt makt over henne.

sikkert ikke så lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle trådene dine oppsummert, viser vel ikke akkurat en ansvarsfull og voksen 18-åring, heller det motsatte. Så jeg skjønner moren din godt, TS. Hun vet, antagelig av erfaring, at dersom du drar ut vil du sette deg i gjeld. Som du kommer til og syte og mase på henne i etterkant for å få penger til å betale.

Selv om du er 18 år, så er det faktisk hennes regler du må følge så lenge du bor under hennes tak. Bruk heller tiden på å vise at du er til å stole på i stedet for å syte og klage som en annen fjortis.

Anonymkode: e3b27...e87

Neivel, er det så kriminelt å få sperret innloggingen på nettbanken da? 

Og uansett om man gjør noen feil som 18-åring så skjønner jeg ikke foreldre som skal fortsette å behandle en myndig person som barn når de er i alderen de normalt flytter ut etter 1-3 års tid for studier, jobb etc. 

Det å ikke la de unge gjøre sine egne feil med konsekvenser gjør at man aldri blir helt voksen og er en eneste stor bjørnetjeneste fra foreldrenes side. Kjenner et par stykker rundt 40 som fortsatt bor hjemme! Og fellesnevneren for dem alle var overbeskyttende foreldre som bidro til at de ikke utviklet hverken ferdigheter eller selvtillit da de var unge. Det kan i ytterste konsekvens altså føre til et mislykket og ødelagt liv. Sånn i etterkant syntes heller ikke disse foreldrene at det var spesielt stas at barna ble boende hjemme, år etter år, helt til det var for sent for dem å skape sitt eget liv. 

Anonymkode: ed511...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja du bor hjemme, når jeg var på din alder bodde jeg også-jeg sa til mine foreldre at dere kan ikke bestemme over meg lengre, og ønsker jeg å gå ut,være borte en helg gjør jeg det.

Og det gjorde jeg, de sa ingeting siden da var jeg over 18.

Neste gang går du bare ut på byn, er begrensing for hvor mye foreldre skal bestemme over deg, selvom du bor hjemme.

Kvinne 35 år.

Anonymkode: eeaa3...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Normalt sett så bestemmer en selv, så lenge det ikke går utover resten av husholdningen. Nå vet jeg ikke hvordan det er hos dere, men hvis moren din stadig vekk må hente deg døddrukken på fest/byn, eller betale tilbake gjeld som du pådrar deg når du er blakk, så kan hun selvsagt nekte deg både det ene og det andre. Å bestemme over seg selv, er noe man man kan gjøre når man er voksen nok til å passe på seg selv og ordne opp etter seg selv. Dette gjelder også om du er 40 år og bor gratis hjemme.

Anonymkode: 07fe8...ad6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Normalt sett så bestemmer en selv, så lenge det ikke går utover resten av husholdningen. Nå vet jeg ikke hvordan det er hos dere, men hvis moren din stadig vekk må hente deg døddrukken på fest/byn, eller betale tilbake gjeld som du pådrar deg når du er blakk, så kan hun selvsagt nekte deg både det ene og det andre. Å bestemme over seg selv, er noe man man kan gjøre når man er voksen nok til å passe på seg selv og ordne opp etter seg selv. Dette gjelder også om du er 40 år og bor gratis hjemme.

Det er feil, selv om man pådrar seg gjeld eller er dødrukken, så har hun ikke lov å bestemme at hun ikke skal få gå ut eller drikke, herregud hun er myndig ! ja hun bor under hennes tak, men hun har ikke mer bestemmelsesrett over datteren sin, enn om det var et fremmed menneske som bodde under hennes tak faktisk. Det er faktisk hennes problem om hun pådrar seg gjeld,det er hun som må betale, ikke moren sitt ansvar.

Anonymkode: 1c968...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil, selv om man pådrar seg gjeld eller er dødrukken, så har hun ikke lov å bestemme at hun ikke skal få gå ut eller drikke, herregud hun er myndig ! ja hun bor under hennes tak, men hun har ikke mer bestemmelsesrett over datteren sin, enn om det var et fremmed menneske som bodde under hennes tak faktisk. Det er faktisk hennes problem om hun pådrar seg gjeld,det er hun som må betale, ikke moren sitt ansvar.

Hva om det er mor som ender opp med å betale? Hva om det er mor som får svi hver gang datteren "skal gjøre som hun vil"? Hva om datteren driter i hva moren sier, men moren ikke kan la datteren i stikken? Om datteren oppfører seg som en unge og mor må ordne opp, så må mor få lov til å begrense skadene ved å nekte datteren i å gå ut. Men nå vet vi ikke om det er slik. Det kan hende at TS er verdens mest ansvarsfulle datter, og at moren ikke klarer å gi slipp, eller stole på at TS har blitt voksen og klarer seg selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

D

Den 4/9/2016 at 21.34, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun er redd for at noen skal spandere på deg, og forvente "gjengjeldelser"? Mange svin ute på byen dessverre. Jeg vet ikke hvordan det er der du bor eller om din mor har dårlig erfaring, men kan det være årsaken?

Anonymkode: f7ef1...ab7

Og hva så? Skulle jo tro hun og vennene klarer å si nei om de ikke ønsker sex. 

Anonymkode: 42fee...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva om det er mor som ender opp med å betale? Hva om det er mor som får svi hver gang datteren "skal gjøre som hun vil"? Hva om datteren driter i hva moren sier, men moren ikke kan la datteren i stikken? Om datteren oppfører seg som en unge og mor må ordne opp, så må mor få lov til å begrense skadene ved å nekte datteren i å gå ut. Men nå vet vi ikke om det er slik. Det kan hende at TS er verdens mest ansvarsfulle datter, og at moren ikke klarer å gi slipp, eller stole på at TS har blitt voksen og klarer seg selv.

Hva om det er mor som ender opp med å betale ? javel, fint at mor gjør det, og det er synd det blir slik, men hun kan fremdeles ikke bestemme over datterens frihet når hun er myndig.Du stiller spørsmål som om jenta er 13,  hun er myndig ! God damn it.Selv om hun oppfører seg som en unge, så er hun likevel 18 år og myndig, hun kan ikke begrense skadene og nekte henne å gå ut, det er frihetsberøvelse av et annet menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis moren forsørger datteren, noe hun mest sannsynlig gjør, stemmer ikke dette. 
Mest sannsynlig går jenta på vgs, og foreldrene har forsørgerplikt.
Så lenge jenta bor hjemme, og blir forsørget av sine foreldre, må hun følge husreglene.  At mor har for strenge husregler stemmer sikkert, men hvis datteren vil gjøre som hun vil, må hun flytte ut, og forsørge seg selv.

Jeg forstår ikke unge mennesker som forventer å bli forsørget av foreldrene (behandles som et barn), samtidig som de insisterer på å gjøre som de selv vil (behandles som voksne).

Enten er de voksne, eller så er de det ikke!  De kan ikke være begge deler.
Valget er deres.

Anonymkode: 8fe39...ece

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper TS ikke har fortalt hele historien her. Mora har nok bare laget noen kjøreregler så lenge datteren har løpetid under samme tak:

Tipper mora har sagt hun kan gjøre hva hun vil dersom hun bare flytter ut. TS nekter sikkert dette og da vil ikke mora ha beilere og en snart gravid datter løpende rundt om kring. Det blir DYRT!

Anonymkode: 9b941...494

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om det er mor som ender opp med å betale ? javel, fint at mor gjør det, og det er synd det blir slik, men hun kan fremdeles ikke bestemme over datterens frihet når hun er myndig.Du stiller spørsmål som om jenta er 13,  hun er myndig ! God damn it.Selv om hun oppfører seg som en unge, så er hun likevel 18 år og myndig, hun kan ikke begrense skadene og nekte henne å gå ut, det er frihetsberøvelse av et annet menneske.

Tipper jeg rett hvis jeg tror at du er myndig og bor hjemme?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, hun kan bestemme selv over seg selv. Og mor kan bestemme over huset. Og mor kan si at hvis du går ut uten penger, så kan du bare glemme at jeg betaler for deg til de du låner av. Du husker sist. Og du kan bare glemme at jeg ringer rundt til venninnene dine for å finne ut av hvilken grøft du ligger i når du ikke kommer hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...