Gå til innhold

Arbeidslivet fremover - skummel utvikling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Så du argumenter med at alltid før når vi har automatisert arbeidsoppgaver slik vi automatiserer arbeidsoppgaver i dag har det vært uproblematisk fordi nye jobber har oppstått men at en ny magisk teknologi som ikke finnes ennå skal ha helt andre resultater?

Øh, nei det er ikke magisk, poenget er at teknologien innen mange ulike felt blir stadig mer robust og krever stadig mer vedlikehold. Et eksempel er f. eks. bilens utvikling, det var ikke uvanlig med ganske mye vedlikehold på de første bilene, mens de fleste nye biler i dag krever et minimum av vedlikehold i sammenligning.

For ikke å snakke om at roboter etterhvert tar over vedlikehold også. 

Anonymkode: a84ca...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok ikke vi som lever i dag trenger å bekymre oss for at roboter tar over alt, men det er visse bransjer som står i faresonen for å bli erstattet innen 15-20 år. Dette er typiske samlebåndyrker, kassa på Mcdonalds/butikk, sjåføryrket osv.

Nye bransjer kommer nok til å oppstå, men utviklingen kan ikke fortsette slik for alltid. Etter et visst punkt er det ikke flere bransjer å "lage".

Anonymkode: f8112...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øh, nei det er ikke magisk, poenget er at teknologien innen mange ulike felt blir stadig mer robust og krever stadig mer vedlikehold. Et eksempel er f. eks. bilens utvikling, det var ikke uvanlig med ganske mye vedlikehold på de første bilene, mens de fleste nye biler i dag krever et minimum av vedlikehold i sammenligning.

For ikke å snakke om at roboter etterhvert tar over vedlikehold også. 

Anonymkode: a84ca...31e

Du har tydeligvis ikke eid en Audi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss som ikke eier teknisk sans og ikke ønsker å jobbe med mennesker? Blir det NAV da? Jeg liker å ha noe å gå til også.. skal alle bare sitte hjemme og se på Dr Phil da eller :fnise: Borgerlønn har de vel til en viss grad på Cuba? Men de får lite.. 

Anonymkode: 44b59...351

En kunne fint brukt mer penger og folk på det administrative for eksempel i skolen. Og helt sikkert på sykehus og sånt også. Jeg jobber i skole og det er mye rydde, sortering, papir, lister, osv osv - arbeid som lærere og ledelsen må ta seg av. 

Anonymkode: 34ca7...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da syns jeg man kan øke bemanningen i skoler, sykehus, sykehjem osv :) 

Anonymkode: 34ca7...1b1

Da må du betale mer skatt igjen....

Anonymkode: 180e9...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kunne fint brukt mer penger og folk på det administrative for eksempel i skolen. Og helt sikkert på sykehus og sånt også. Jeg jobber i skole og det er mye rydde, sortering, papir, lister, osv osv - arbeid som lærere og ledelsen må ta seg av. 

Anonymkode: 34ca7...1b1

Like fint som du kunne betalt mer skatt ? 

Anonymkode: 180e9...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber med å telle og stemple asylsøknader - det blir ikke mindre å gjøre men frykter at de automatiserer mer stempelpressa da.. 

 

Anonymkode: 180e9...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du betale mer skatt igjen....

Anonymkode: 180e9...dee

Men man må jo uansett betale skatt for å fø de som går arbeidsledig. Hvis det bare blir fler og fler arbeidsledige fordi mange jobber blir lagt ned, så er det jo bedre at man skaper fler jobber enn å gi flere stønader. 

Anonymkode: 34ca7...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du betale mer skatt igjen....

Anonymkode: 180e9...dee

Hvorfor det?

Anonymkode: 06ab0...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men man må jo uansett betale skatt for å fø de som går arbeidsledig. Hvis det bare blir fler og fler arbeidsledige fordi mange jobber blir lagt ned, så er det jo bedre at man skaper fler jobber enn å gi flere stønader. 

Anonymkode: 34ca7...1b1

Poenget er at jobber i helsevesenet ikke er verdiskapende. Det er bare jobber som blir utgifter, men som ikke genererer noe penger tilbake. Så skal du ha flere folk inn i slike yrker så vil det koste meg og deg mer i skatt enkelt og greit. 

Hvis du på den andre siden jobber i et selskap som står bak en norsk merkevare som f.eks eksporteres så vil denne typen jobber ha en helt annen verdi(full) for staten Norge. 

Anonymkode: 180e9...dee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at jobber i helsevesenet ikke er verdiskapende. Det er bare jobber som blir utgifter, men som ikke genererer noe penger tilbake. Så skal du ha flere folk inn i slike yrker så vil det koste meg og deg mer i skatt enkelt og greit. 

Hvis du på den andre siden jobber i et selskap som står bak en norsk merkevare som f.eks eksporteres så vil denne typen jobber ha en helt annen verdi(full) for staten Norge. 

Anonymkode: 180e9...dee

Detter jo typisk markedstankegang som ikke fungerer helt sånn i virkeligheten. Nei, det er ikke så enkelt som det, for det ligger også økonomiske verdier i det å holde folk friske. Hadde helsevesenet bare hatt litt mer bemanning til rådighet så kunne man ha hjulpet flere enn i dag, som nå koster skjorta å holde i live. 

Anonymkode: a84ca...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at jobber i helsevesenet ikke er verdiskapende. Det er bare jobber som blir utgifter, men som ikke genererer noe penger tilbake. Så skal du ha flere folk inn i slike yrker så vil det koste meg og deg mer i skatt enkelt og greit. 

Hvis du på den andre siden jobber i et selskap som står bak en norsk merkevare som f.eks eksporteres så vil denne typen jobber ha en helt annen verdi(full) for staten Norge. 

Anonymkode: 180e9...dee

Og innimellom tror jeg samfunnet vårt er litt i et blindspor når branding-konsulenter og motivasjons-coacher driver "verdi"-skapning mens helsevesenet ikke skaper verdier. Tror kanskje vi på sikt burde skille mellom verdier og økonomisk gevinst, om ikke annet så vi kan stemple flere av luftjobbene som verdiløse for å jekke ned BI-gutta litt.

Over til et mer seriøst svar:
Når eldrebølgen slår inn skikkelig, og hvis den demografiske situasjonen vi forbinder med uttrykket vedvarer over tid tror jeg f.eks. hjemmesykepleien som vi ser den i dag må avvikles, at pårørende til den syke i størst mulig grunn må utføre den daglige bistanden og omsorgen, kanskje med jevnlige oppfølgingsbesøk fra sykepleier med geriatrisk spesialisering og i samarbeid med den sykes fastlege.

Rett og slett at vi må definere bort en del av helsevesenets oppgaver for at de mer essensielle delene skal kunne ivaretas på en bedre måte. Hvis vi fortsatt har økende arbeidsledighet på dette tidspunktet vil dette kun bidra til å gjøre det mer gjennomførbart. Mulig noen av de innsparte midlene vil kunne brukes for å ivareta syke uten nettverk, og til omsorgslønn til de pårørende som har særskilt stor belastning.

Potensielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Du har tydeligvis ikke eid en Audi...

Hehe, nei. Men du må se det i sammenheng, selv om noen biler fortsatt trenger vedlikehold er det i det store og hele veldig lite av det sammenlignet med perioden da bilen ble innført. Har selv hatt tyske biler, og selv om det var en del småfeil, så dreide det seg i hovedsak om elektronikk/programvare osv. Ikke mange kritiske "showstopper'e" av samme type som de første bilistene opplevde med sine biler. Man får relativt sjelden en alvorlig mekanisk feil i dag blant de "modne" bilmerkene. 

Og siden mange av disse feilene dreier seg om programvare/firmware så vil det også med tiden være feil som kan fikses autoamtisk. Hva med mekanikerne når intelligente algoritmer selv detekterer feil og laster ned en oppdatering fra produsenten? Da har man eliminert mye av behovet for å kjøre bilen til service. Dette med å automatisk laste ned oppdateringer for å fikse løpende feil er ikke engang ny i andre sammenhenger, fra IKT siden har det vært slik lenge. 

Anonymkode: a84ca...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Detter jo typisk markedstankegang som ikke fungerer helt sånn i virkeligheten. Nei, det er ikke så enkelt som det, for det ligger også økonomiske verdier i det å holde folk friske. Hadde helsevesenet bare hatt litt mer bemanning til rådighet så kunne man ha hjulpet flere enn i dag, som nå koster skjorta å holde i live. 

Anonymkode: a84ca...31e

Det er derfor slike yrker som ikke tjener verdier har lave lønninger ..og olje jobber har høye lønninger. 
Så det fungerer nok slik i virkeligheten du - hvilke økonomiske verdier som ligger i et bedre organisert helsevesen er avhengig av sykehusledelsen, politisk satsing osv. Men den sektoren der bringer ikke inn skatteinntektene til staten Norge uansett. 

 

Anonymkode: 180e9...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en viss grad blir det bare endring av oppgaver. Med økende automatisering så kreves andre typer tjenester, men intet automatisk utstyr er vedlikeholdsfritt, eller kan operere helt selvstendig. Det må smøres, etterfylles, ryddes, repareres osv. Det som først og fremst forsvinner med økende automatisering er "kjedelige" repetitive (finnes det ordet mon tro?) arbeidsoppgaver. Automatisk utstyr har også en lei tendens til å svikte innimellom og da må der finnes noen som er gode på problemløsning for å håndtere  slike tilfeller. 

Jeg ser selvsagt at en del oppgaver som tidligere har vært manuelle forsvinner og at dette vil skape problemer i en overgangsfase for dem som bekler slike jobber i dag, men samfunnet blir ikke fullautomatisert over natta så ser man større på det så vil det være god tid for de kommende generasjoner å innstille seg på nye oppgaver. 

Det eneste man kan være sikker på når det gjelder arbeidslivet (og verden forøvrig) er at det vil alltid være snakk om forandringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Utenegenart skrev:

Og innimellom tror jeg samfunnet vårt er litt i et blindspor når branding-konsulenter og motivasjons-coacher driver "verdi"-skapning mens helsevesenet ikke skaper verdier. Tror kanskje vi på sikt burde skille mellom verdier og økonomisk gevinst, om ikke annet så vi kan stemple flere av luftjobbene som verdiløse for å jekke ned BI-gutta litt.

Over til et mer seriøst svar:
Når eldrebølgen slår inn skikkelig, og hvis den demografiske situasjonen vi forbinder med uttrykket vedvarer over tid tror jeg f.eks. hjemmesykepleien som vi ser den i dag må avvikles, at pårørende til den syke i størst mulig grunn må utføre den daglige bistanden og omsorgen, kanskje med jevnlige oppfølgingsbesøk fra sykepleier med geriatrisk spesialisering og i samarbeid med den sykes fastlege.

Rett og slett at vi må definere bort en del av helsevesenets oppgaver for at de mer essensielle delene skal kunne ivaretas på en bedre måte. Hvis vi fortsatt har økende arbeidsledighet på dette tidspunktet vil dette kun bidra til å gjøre det mer gjennomførbart. Mulig noen av de innsparte midlene vil kunne brukes for å ivareta syke uten nettverk, og til omsorgslønn til de pårørende som har særskilt stor belastning.

Potensielt.

Poenget er at oljejobber kan lønnes fordi det bringer penger inn til arbeidsgiver og staten Norge.

Det gjør inte jobber innen helse - de blir finansiert av dine skattekroner. Du må spørre deg om hvor pengene skal komme fra. 
Hvis du driver et eget foretak - du ønsker å bruke tiden på det som faktisk utgjør faktura grunnlaget. Ikke for å tilfredsstille byråkratiet og et komplisert regelverk med det papirarbeidet som det innebærer. 

 

Anonymkode: 180e9...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor slike yrker som ikke tjener verdier har lave lønninger ..og olje jobber har høye lønninger. 
Så det fungerer nok slik i virkeligheten du - hvilke økonomiske verdier som ligger i et bedre organisert helsevesen er avhengig av sykehusledelsen, politisk satsing osv. Men den sektoren der bringer ikke inn skatteinntektene til staten Norge uansett. 

 

Anonymkode: 180e9...dee

Nå er det to måter å øke lønnsomheten på. Det ene er å øke inntjeningen, altså som du sier satsning på næringslivet som bidrar til å øke skatteinngangen.

Men, den andre måten er å spare penger på bunnlinja. Det koster skjorta at folk er utenfor arbeidslivet, særlig med tanke på de som også har diverse helseplager. Folk som f. eks. handler på institusjoner og lignende kan koste vesentlig mer enn det koster å hanke inn et par ekstra pleiere. 

Legg så til at arbeidsløshet også bidrar til en rekke sosiale problemer som f. eks. kriminalitet og lignende, hvilket i senere instanser også koster skjorta. Med en stor arbeidsløshet vil man sannsynligvis se mer kriminalitet, man må bevilge mer til politi, rettsvesen og fengselsvesen. 

Med andre ord kan det bli svært dyrt å spare seg til fant, selv jeg dessverre tror det er den retningen det går.

Anonymkode: a84ca...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at oljejobber kan lønnes fordi det bringer penger inn til arbeidsgiver og staten Norge.

Det gjør inte jobber innen helse - de blir finansiert av dine skattekroner. Du må spørre deg om hvor pengene skal komme fra. 
Hvis du driver et eget foretak - du ønsker å bruke tiden på det som faktisk utgjør faktura grunnlaget. Ikke for å tilfredsstille byråkratiet og et komplisert regelverk med det papirarbeidet som det innebærer. 

 

Anonymkode: 180e9...dee

Du, når du utelukkende svarer på den spydige delen av innlegget mitt, svar på det på en relevant måte. Jeg satte ikke helsevesen opp mot faktisk innbringende industri. Jeg satte det opp mot bedrifter som tjener pengene sine på å leies inn av andre bedrifter for å snakke om hvordan de skal være bedrift.

Siste avsnittet ditt vet jeg virkelig ikke hvem du snakker til. Generisk kritikk av statens utfordringer for folk som vil drive enkeltmannsforetak? Ser ikke relevansen for diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden arbeidsmarkedet blir så vanskelig. Hva er konklusjonen deres? Gi meg tips til et trygt studie :) høres ut som om dere kan se langt frem i tid!! :D

Anonymkode: d5b55...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden arbeidsmarkedet blir så vanskelig. Hva er konklusjonen deres? Gi meg tips til et trygt studie :) høres ut som om dere kan se langt frem i tid!! :D

Anonymkode: d5b55...7a7

Koding, alså programmering

Anonymkode: ba2d3...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...