Gå til innhold

Hva er prestisje blandt dine venner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, Gullik skrev:

Å ikke være opptatt av prestisje (altså være sykelig opptatt av hva andre folk måtte tro om dem).

Ikke sant? Hvorfor kun bry seg om hva andre mener? Det er viktig for meg at de jeg er glad i er fornøyd og stolt av meg, men sånn bortsett i fra det så bryr jeg meg ikke om hva andre måtte mene.

Hvis prestisje er hundrevis av facebook bilder der folk står på vannski, hopper i fallskjerm etc, så er ikke jeg helt med på det heller. Men på en annen side, vi har vel alle noe vi er stolte av, men det kalles vel ikke prestisjen.

Anonymkode: 7bd93...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tid. Å kunne levere hjemmebakst på korps/fotball/i barnehagen, ha barnebursdager hjemme, gå på langrenn, delta i kulturlivet, skrive bøker, ha vellykkede barn, gjøre karriære. Og allikevel ha tid til hjemmebakst og lage all mat fra bunnen. Matlaging er faktisk prestisje blant mennene. Å ha fint kjøkken.

Anonymkode: 6bc8b...7a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omgåes så forskjellige mennesker så det er vanskelig å si, men i hundegjengen så er det å eie en hund hvor de har fulgt lenge med foreldrene og ventet på parring og kjenner linjene deres og de er totalt PÅ den når det kommer til sin rase. Noen av dem har egne kenneler, eller planlegger kennel i fremtiden. De mye godt rynker på nesen av blandingshundeiere, ser på dem som useriøse. 

Blant de mer pengesterke så er friluftsliv tingen, + å kjenne sin rødvin. Samt å ha skolesterke barn. Noen av dem er glade i kunst og følger opp nye og unge kunstnere. Det har jeg sansen for. 

I den mer freaket gjengen så er det å ikke følge med på sin musikksjanger det samme som å være en sellout. Det som gir prestisje er å spille et instrument, eller enda bedre å kunne synge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
Den 13. april 2016 at 20.49, O.G. skrev:

Jeg omgåes så forskjellige mennesker så det er vanskelig å si, men i hundegjengen så er det å eie en hund hvor de har fulgt lenge med foreldrene og ventet på parring og kjenner linjene deres og de er totalt PÅ den når det kommer til sin rase. Noen av dem har egne kenneler, eller planlegger kennel i fremtiden. De mye godt rynker på nesen av blandingshundeiere, ser på dem som useriøse. 

Kjenner igjen en del av de hundegreiene fra enkelte i min krets også. Aller helst bør man dessuten ha en eller annen apart rase som «ingen» har hørt om, og som har svært spesielle behov og egenskaper. Kan ikke komme her og komme her med noe så folkelig som en labrador eller schäfer, liksom :opplyser:  

Beskrivelsen av de pengesterke gjør at jeg nesten mistenker at vi har samme omgangskrets(-er)  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den ‎08‎.‎04‎.‎2016 at 20.41, AnonymBruker skrev:

Latterlig nok å betale ned på huslånet.. Jeg er aleneforelder og har det såpass trangt økonomisk at jeg har avdragsfrihet på boliglånet og kun betaler renter. Det er visst helt dust i følge venninnene mine, som er i par og har noen å dele utgiftene med.. De FATTER visst ikke at jeg tør å leve sånn...

Anonymkode: 7c993...3e1

De har et poeng i at du bør unngå det om du har råd, men forstår kanskje ikke at du ikke har det akkurat nå?

Anonymkode: 93a3e...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Margit Spat skrev:

Kjenner igjen en del av de hundegreiene fra enkelte i min krets også. Aller helst bør man dessuten ha en eller annen apart rase som «ingen» har hørt om, og som har svært spesielle behov og egenskaper. Kan ikke komme her og komme her med noe så folkelig som en labrador eller schäfer, liksom :opplyser:  

Beskrivelsen av de pengesterke gjør at jeg nesten mistenker at vi har samme omgangskrets(-er)  :fnise:

Du vet aldri, kan være vi kjenner de samme menneskene, landet er jo ikke større. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, O.G. skrev:

Du vet aldri, kan være vi kjenner de samme menneskene, landet er jo ikke større. ;)

Kult å se deg tilbake på forumet, hvorfor var du borte?

Anonymkode: ac712...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdannelse, karriære, ha god råd og fint hus, spise og drikke ute ofte på classy steder, reise ofte, kle seg bra og stilrent, gifte seg tidlig og være et "power couple", ha et godt forhold til familie, men spesielt svigerfamilie, sende ungene til de beste skolene, være tynn og pen, ha mange venner, være aktiv og sporty (se: tynn og pen).

Alt dette kunne ha vært ganske stress, men hvis man har venner, familie og partner som likevel er sympatiske, ikke sjalu på andre og som har de rette verdiene, syns jeg ikke nødvendigvis at statussymboler innen en vennegjeng er et problem i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har egentlig ikke tenkt så nøye over hva som er prestisje i min venninnegjeng, så dette var litt spennende!

Tror nok venninnene er opptatt av å ha flotte hus, flere av oss har nybygde hus. Ellers er det barn, gjerne flere barn. Og servere hjemmelaget og fancy mat når vi har venninnekvelder. Litt sånn "perfect housewife" tilstander kanskje; pent hjem, veloppdragne barn, fin familiebil, servere mat laget fra grunnen av, bake, trene, og alt dette i tillegg til jobb såklart:P 

Anonymkode: c6cb7...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kult å se deg tilbake på forumet, hvorfor var du borte?

Dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, elflinks skrev:

Alt dette kunne ha vært ganske stress, men hvis man har venner, familie og partner som likevel er sympatiske, ikke sjalu på andre og som har de rette verdiene, syns jeg ikke nødvendigvis at statussymboler innen en vennegjeng er et problem i seg selv.

Nå, tror mange har opplevd å være venneløs da noen av de her statussymbolene plutselig forsvant. Tro du meg, det er ikke noe likere enn en krise for å finne ut av hvem ens virkelige venner er. Lojalitet og kun lojalitet bør være premisset for vennskap, hvis ikke så er det kun sosial nettverking det er snakk om. Og det er noe helt annet, kan være bra i vendingene det også, men man må ta det for det som det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, O.G. skrev:

Dårlig vær.

Men da er man jo inne og har ekstra god tilgang på data! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men da er man jo inne og har ekstra god tilgang på data! ;)

Si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er 15 år. I min store gjeng på 15 jenter er det litt vanskelig å sette ord på hva som er prestisje, men jeg kan jo prøve.

Du får anerkjennelse ved gode karakterer, men det er ikke et krav. Altså, jeg har et snitt på nesten 6 mens en av mine beste venner har omkring 4. Å være flink i sport er også kult, men mange i gjengen driver ikke med sport. Kule klær er bra, men du må ikke nødvendigvis være de dyreste (men du får komplimenter om du møter opp på skolen i et nytt merkeplagg)

Ferier er prestisje, men hvor er ikke så viktig. Merket dog at min tur til Bahamas fikk mye oppmerksomhet. Men vi er 15 litt forskjellige jenter så det er vanskelig å sette ord på prestisje. Å ha mac i squaden vår er ganske kult, selv om kun 5-6 av oss har. Alle har iPhone av nyere dato. 

Av andre ting så er det vel fint, sunt hår, pene negler og fin og gjerne litt dyr sminke ting som gir deg ekstra "cred". Bo i fint hus og ha hytte på fint sted (eller et feriehus i Sør-Europa, men det er det kun jeg og en til som har) er også "kult". De fleste har dette.

Vi er egentlig 15 ganske greie ungdommer vil jeg si, populære og godt likt hele gjengen. Selv om vi er forskjellige er det fellestrekkene som holder oss sammen. Og så har vi det veldig gøy sammen, da.

Anonymkode: d4121...206

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å gå på topptur hver bidige helg og selvfølgelig å være tynn og pen.

Anonymkode: 922f3...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, O.G. skrev:

Si det.

Ok, respekterer at du ikke vil si det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 15 år. I min store gjeng på 15 jenter er det litt vanskelig å sette ord på hva som er prestisje, men jeg kan jo prøve.

Du får anerkjennelse ved gode karakterer, men det er ikke et krav. Altså, jeg har et snitt på nesten 6 mens en av mine beste venner har omkring 4. Å være flink i sport er også kult, men mange i gjengen driver ikke med sport. Kule klær er bra, men du må ikke nødvendigvis være de dyreste (men du får komplimenter om du møter opp på skolen i et nytt merkeplagg)

Ferier er prestisje, men hvor er ikke så viktig. Merket dog at min tur til Bahamas fikk mye oppmerksomhet. Men vi er 15 litt forskjellige jenter så det er vanskelig å sette ord på prestisje. Å ha mac i squaden vår er ganske kult, selv om kun 5-6 av oss har. Alle har iPhone av nyere dato. 

Av andre ting så er det vel fint, sunt hår, pene negler og fin og gjerne litt dyr sminke ting som gir deg ekstra "cred". Bo i fint hus og ha hytte på fint sted (eller et feriehus i Sør-Europa, men det er det kun jeg og en til som har) er også "kult". De fleste har dette.

Vi er egentlig 15 ganske greie ungdommer vil jeg si, populære og godt likt hele gjengen. Selv om vi er forskjellige er det fellestrekkene som holder oss sammen. Og så har vi det veldig gøy sammen, da.

Anonymkode: d4121...206

Høres helt forferdelig ut. Håper jeg aldri får ei jente. 

Anonymkode: 197e0...e6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres helt forferdelig ut. Håper jeg aldri får ei jente. 

Anonymkode: 197e0...e6a

Du tror ikke guttene er mye godt likens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange land man har jobbet i. Jo mer hard-core (krig og naturkatastrofer), jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sheherasade skrev:

Hvor mange land man har jobbet i. Jo mer hard-core (krig og naturkatastrofer), jo bedre.

Hmm, den der må du forklare nærmere, er det en slags "leger uten grenser" greie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...