Gå til innhold

Hva er prestisje blandt dine venner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror kanskje det er litt forskjell på hvor en bor i dette landet. I min by så er utdannelse viktig , men mangen har klart å jobbe seg opp uten høyere utdannelse så jeg tror god jobb er en ting. 

I min gjeng så har vi alt fra 1 barn til 3 barn. De som har tre barn har som regel godt betalte jobber begge to, fint hus, to fine biler, hytte på fjellet, deltatt på ironman, maraton osv. Vi andre gidder ikke helt å henge oss med på alt dette og er veldig fornøyd med livet sånt som vi har det pr. I dag. Jeg trener for å holde meg i form, har god jobb og grei inntekt.

kvinne snart førti

Anonymkode: 17fb7...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baserer svaret mitt på hva venner deler på FB og Insta:

- sosialt liv, spise ute ofte
- trene
- ha en samboer/mann som er så FLINK til å lage mat
- reise til “Syden”
- kjøpe eget hus/leilighet...som alle innreder helt likt
- å få søte små prinsesser som de kan dele bilder av på fb

....syns i grunn det bare virker som det er status å skille seg minst mulig ut
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Være sammfunnsengasjet

-Ta med barna på opplevelser og generelt gi de en god oppvekst

- Ha en gruppe gode utvalgte venner istedenfor mange, mindre gode

-Være travel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobb (vi er nyutdannede) og leilighet i sentrum. Vi er 25. 

Anonymkode: 3a3d2...b23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

- Store gamle villaer på vestkanten med gigantiske lysekroner og orgianle tregulv

- Celebre bekjentskaper, gjerne i næringslivet

- Amerikanske elbiler 

- Utdannelse og karriere

- Barn kun i ekteskap

- Ekteskap

- Å ha bodd et år eller mer utenlands, gjerne Frankrike, Italia..

- selvutvikling

- å være velstelt 

- være oppdatert på og å ha meninger om politikk og samfunn

- trening

- "raw food" (?)

Jaja, hvaskalmansi. Jeg har meldt meg ut av denne galskapen for lengst :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes det er litt fascinerende med de som sier "Nei, i min gjeng er vi ikke opptatt av prestisje, vi!".

Jeg tør påstå at alle kulturer, subkulturer og sosiale strata har sine markører for hva som er "bra" og "mindre bra", selv om det ikke nødvendigvis er noe som snakkes veldig mye om eller står veldig sentralt. Men de er der nok. Det blir litt som med fordommer. Jeg har ingen fordommer, jeg! Neivel, nei, da er du i så fall den eneste, for mennesker har det med å sette merkelapper på ting og sette folk/ting/fenomener i båser ut fra verdisett og tidligere erfaringer.

I mitt miljø snakker vi lite om hva som er status eller prestisje, men jeg vet med sikkerhet at om jeg hadde kjøpt meg en diger, dyr bensinsluker av en bil, er det ingen som hadde blitt imponert. Backpacking i Nepal med tre småbarn på slep derimot, er status. I min manns familie, derimot, er fin bil = status.

Anonymkode: 483b4...df1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I den ene vennekretsen min er det helt klart gode karakterer på studiet, en god og hard karriere og det å være slank og trent som er prestisje. Karriereklatrere uten noen umiddelbare tanker om barn. 

i den vennekretsen jeg har hatt siden jeg var ung er det også en solid utdannelse for de fleste, kulturell kapital som innebærer å ha lest den riktige litteraturen, museum, kunst, god vin og eksotisk mat - ja, det å være både litt hipster, men også høykulturell og vellykket. 

I den siste vennegjengen som også er fra barndommen så er det gjerne tekniske duppeditter, grei bil, fin leilighet og å ha stabile parforhold.

Den siste gjengen er nok den mest avslappa, men jeg føler meg mest hjemme i gjeng nummer to. Det er kun vennekrets nummer én der disse prestisjemålene er slitsomme og hvor det er minst rom for å feile og å snakke om ting.

Anonymkode: 6fd8e...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt røyk/sigaretter.
Vin.
God helse (ja, den første setningen ødelegger litt for det).
Scandinavia.
Gode manerer, holdninger og moral.
Ikke for bustete eller langt hår.
Opera, eller fransk musikk. Noe rock.
Kunne flere språk (ikke tysk).
Hemmeligheter. :reise:

Anonymkode: 7bd93...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
Den 8. april 2016 at 20.34, AnonymBruker skrev:

Mange barn,  gjerne 3-4 der de balanserer jobber, trening, forhold, selvutvikling osv. Berit Nordstrand aktiv liv 😁

Anonymkode: 1541e...be2

Denne gjelder i min vennekrets også. Pluss at man selvsagt skal delta (og få merket) i alle grener i Birken. Evt delta og prestere i andre tidkrevende utholdenhetsidretter som triatlon o.l. På toppen av dette tar man gjerne en videreutdanning (oppå den høyere universitetsgraden sin) slik at man kan prestere enda bedre i mellomlederjobben sin. 
Det å ha mange barn, er heller ikke nok for enkelte. Barna må også være tynne, vakre, vellykkede og prestere godt på skolen og i idrett. 
Når man er på ferie er man selvsagt «reisende» og ikke «turist» (fysjom, lizzm ;) ). Charterferie drar man i alle fall ikke på, og man velger helst reisemål som ikke er veldig mainstream. 

Enkelte deler av omgangskretsen legger også en del prestisje i kulturell kapital, og blant dem er kunnskap om litteratur, musikk, teater, historie og filosofi også prestisje. Disse er litt mindre opptatt av Birken, men Berit Norstrand er tydeligvis en helt i mange leirer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, virker som det gjelder å reise og oppleve mest mulig. Det er utrolig nok lite fokus på karriere, flotte og dyre leiligheter/hus, trening o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 8. april 2016 at 20.41, AnonymBruker skrev:

Latterlig nok å betale ned på huslånet.. Jeg er aleneforelder og har det såpass trangt økonomisk at jeg har avdragsfrihet på boliglånet og kun betaler renter. Det er visst helt dust i følge venninnene mine, som er i par og har noen å dele utgiftene med.. De FATTER visst ikke at jeg tør å leve sånn...

Anonymkode: 7c993...3e1

All forståelse for hvor irriterende det er med folk som ikke kan forstå forskjellen på det å ha en og to inntekter, men ellers har jo vennene dine ett poeng. Vi har rekordlav rente og du sliter med å betale mer enn den, hva gjør du den dagen renta stiger og kostnadene går drastisk opp? 

Anonymkode: dfc2a...7f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant mine venner er det vel mest prestisje i å være snille og gode mot hverandre. Være åpne og ærlige, akseptere at vi alle er forskjellige. Ingen av de vennene jeg har er så opptatt av yrker, penger, hus og hytter osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alle kulturer og grupper av mennesker har ting som gir status og prestisje. Dette er en universell menneskelig egenskap. Vi har alle fordommer, om vi inser det selv eller ei og vi har alle noe som anses som ønskede egenskaper/prestisje. Hva som postes på sosiale medier er en god pekepinn.

Anonymkode: c6a3c...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle kulturer og grupper av mennesker har ting som gir status og prestisje. Dette er en universell menneskelig egenskap. Vi har alle fordommer, om vi inser det selv eller ei og vi har alle noe som anses som ønskede egenskaper/prestisje. Hva som postes på sosiale medier er en god pekepinn.

Anonymkode: c6a3c...afc

Ja, jeg tror de aller fleste av oss er opptatt av prestisje enten man vil eller ikke. Nærmest ubevisst sammenligner man seg selv med andre, og vil også gjerne få anerkjennelse. Dette er en del av menneskets natur og forekommer i alle kulturer. Hva som gir prestisje er imidlertid veldig ulikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart tenkte jeg "ingenting", fordi mine venner er ikke opptatt av fancy boliger og biler, og heller ikke et kjernefamilieliv. Men når jeg tenker meg om så er det enkelte ting som gir "prestisje": kulturell kapital, reiser, aktivt sosialt liv, ekstremsport eller generelt mye trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest lisemm

Prestisje i min krets er kunnskap, og ikke fasade og materiell velstand. Inntjeningspotensialet er heller ikke viktig. De fleste min krets hater begreper som nettopp prestisje og karriere. Mange har utdannelse på PhD-nivå (bla. innen medisin, psykologi og samfunnsvitenskap), og er svært samfunnengasjerte selv om de nødvendigvis ikke har noe politisk engasjement. De fleste ligger på venstresiden politisk (som de fleste intellektuelle), og kan karakteriseres som radikale. Egoisme er et skjellsord, og altruisme er en dyd. Selvskryt på facebook anses som lite intellektuelt.

Endret av lisemm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.4.2016 at 20.29, AnonymBruker skrev:

Hva er prestisje blandt dine venner? Spør fordi jeg lurer.

Anonymkode: cba87...ebc

Å ikke være opptatt av prestisje (altså være sykelig opptatt av hva andre folk måtte tro om dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Gullik skrev:

Å ikke være opptatt av prestisje (altså være sykelig opptatt av hva andre folk måtte tro om dem).

Ikke sant? Hvorfor kun bry seg om hva andre mener? Det er viktig for meg at de jeg er glad i er fornøyd og stolt av meg, men sånn bortsett i fra det så bryr jeg meg ikke om hva andre måtte mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter facebook og instagram å dømme er det blant mine venner gjevt å ha en obskur hobby og la seg oppsluke fullstendig av den. Alt fra cosplay og gaming til snodig performance-art og thelemittisk okkultisme. Hvis du er en Disney/DrWho/Harry Potter/Ringenes Herre/Something something manga-fangirl/-boy eller en crazy catlady så blir du umiddelbart tatt inn i varmen, i hvert fall i den ene delen av vennekretsen min. I den andre er du kul hvis du har peiling på Neofolk og annen obskur musikk, gammeldagse alkoholholdige drikker og filosofi og politikk, så lenge du ikke har ekstremistiske tendenser.

Det er også prestisje å være intelligent, rasjonell og samfunnsengasjert, og dele ting fra I Fucking Love Science osv, og vise hvor mye man hater alternativ medisin og konspirasjonsteorifolk og både sjåvinister og feminazier osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...