Gå til innhold

Hva er prestisje blandt dine venner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I min vennegjeng gjør vi narr av mennesker som er opptatt av prestisje og vi tullerakker ned på hverandre om vi syns vi blir for høye på pæra

Anonymkode: 10d4e...f1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om prestisje betyr hva vi går rundt og drømmer om, så er det vel kjæreste, egen leilighet og de kuleste konsollene og spillene. Om det er mer hva som er høy status, så er ikke det noe vi går rundt og snakker om og neppe noe noen av oss er opptatt av.

Anonymkode: ea974...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I min vennegjeng gjør vi narr av mennesker som er opptatt av prestisje og vi tullerakker ned på hverandre om vi syns vi blir for høye på pæra

I slike vennegjenger går det ofte prestisje i å være mest mulig avslappa, gjerne i sammenheng med hva enn trenden i vennegjengen er om det er å handle på fretex, spise økologisk, være veganger, være mest mulig "rett fra levra", være rocka og avslapa eller hva enn det er. Prestisje behøbver ikke å være materielle eller typiske status symboler men å være anti-prestisje er definitivt også prestisje i noen vennekretser. Hipster kulturen er vel et god eksempel på at det kan gå masse prestisje i anti-prestisje.

Vi har en avslappa gjeng, lite tradisjobellt prestisjefyllt men å lage god mat fra bunnen av, gjerne slow cook osv er litt prestisje. Å ha avslppende sørlandsferier som er anti-prestisje på ei enkel hytte er nok også litt prestisje. Frivillig arbeid er nok litt prestisje det også. 

I den andre vennegjengen er store hus, fancy ferier til utypiske steder uten så mye turister og å gå på mer smale kultiverte ting som konserter/teater prestisje. 

Anonymkode: c6a3c...afc

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres egentlig ganske barnslig ut....

Anonymkode: b5ea6...4ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Gode karakterer/bra utdanning/

Være bereist

Ha gode manerer.

Jeg failer veldig på nr. 2, og litt på nummer 3 da jeg ikke aner hvordan jeg skal legge bestikket på tallerkenen når jeg er forsynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner så mange forskjellige typer folk, de første jeg tenkte på er noen jeg begynte å henge med relativt nylig som er opptatt av å kjenne de riktige menneskene, gå på de riktige utestedene og i tillegg selvsagt ha det riktige innen klær og interiør (de er ikke rike nok til dyre biler og leiligheter enda, så det blir mer dyre puter og vesker). Prestisje der er å gli forbi køen på Monkey Bar på Solli plass, og date kjendiser.

De høres vel litt ut som en klisjé nå, men de er veldig kule jenter, man kan ha det veldig gøy med folk selv om de har andre målestokker for status i livet. Det er heller ikke sånn at de ser ned på folk som meg som driter i Marc Jacobs-øredobber og Missoni-skjerf. Det er vel snarere sånne som meg, som driter i Marc Jacobs-øredobber og Missoni-skjerf, som pleier å se ned på sånne som dem. Er jo snobberi det også, bare en annen form.

Noe som bringer meg til hipsterne som skal være så anti-prestisje at det blir prestisje. Bilen skal være stygg og gammel, utestedene de går på skal ha slitte bord og rustne stoler og hjemmene deres er møblert med ting fra loppemarked og IKEA. Å kjøpe en Omaggio-vase er bare å melde seg helt ut av samfunnet. For ikke å snakke om disse bokstavene og ordtakene folk har hjemme, det er for den ukulturelle delen av arbeiderklassen.

Ellers så har jeg faktisk flest venner hvor det ikke går an å sette fingeren på noe som er prestisje (og der plasserer jeg meg selv også). Samtidig er det kanskje nettopp det som er prestisjen, at de ikke er sykelig opptatt av å like de "riktige" tingene i noen av klassene, de kan både se Paradise Hotel og lese Kafka, reise til Gran Canaria og eksotiske reisemål osv. De hadde nok ikke kjøpt en feit Mercedes, men heller ikke en rusten gammel boble, noe midt i mellom som ikke signaliserer noe hverken den ene eller andre veien. Men jeg vet ikke om man kan kalle det å drite i prestisje for prestisje?

Endret av Cuntzilla
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noe vi snakker mye om og jeg har veldig blandet vennekrets så det er litt forskjellig. For noen er det eget hus, barn, giftemål og hytteliv. For andre er det å være fri, reise masse, ut på byen hver helg osv. Personlig liker jeg å ha en blanding av de to gruppene. Et familieliv med mye reise og en tue ut i ny og ned.

Anonymkode: 5a606...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt går fint så lenge man ikke har studert sosiologi.

Anonymkode: b513b...d17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prestisje? Nja. Jeg tror det er å ha god helse. Vi har alle våre problemer, og ønsker å leve et liv uten dårlig helse.

Anonymkode: c48ea...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen

Nå har jeg en veldig liten omgangskrets, og jeg vet egentlig ikke helt om jeg kan sette fingeren på hva som er "prestisje" blant oss. Jeg tror ikke det finnes. Jeg var i ferd med å ramse opp en del egenskaper og holdninger, men så innså jeg at det er disse tingene som i utgangspunktet har brakt oss sammen – de gir oss ikke noen mer "kapital" nå som vi først har funnet hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera
22 timer siden, Raindrops skrev:

Jeg kan ikke komme på en eneste ting. Alle de nære vennene mine er på ulike steder i livet, og har ulike ambisjoner og utgangspunkt. 

Akkurat samme her. Jeg har venner i mange ulike aldre og livssituasjoner. Og jeg synes det er veldig greit, for da er ingen i kretsen opptatte av prestisje og status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, Trollkarlen skrev:

Tror ikke jeg har pratet om prestisje med mine kompiser. Er grenser til uinteressante samtaleemner.

Det var vel heller ikke spørsmålet. Ingen jeg kjenner diskuterer slike ting, man har likevel visse mål man vil nå som er spesifikt for ens miljø. 

Anonymkode: 40b90...626

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord ligger deres prestisje i å fremstå mest mulig "jordnær", enten det stemmer eller ei. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt forskjellig i de ulike vennekretsene mine.

For de vennene jeg har truffet senere i livet (under studier osv) er det nok høy utdannelse og påfølgende karriere, mat og vin (både spise ute og lage mat fra bunn), stabile parforhold, spennende reiser og stilige hjem som er prestisjemarkører. I den gruppen er de fleste sent ute med barn, og jeg skiller meg ut med mine to. 

Når det gjelder vennene mine fra oppveksten er det familie (med mye fokus på barn), koselige hjem, fine biler, trening, hus og hytte som regnes som prestisje. I den gruppen er jeg blant de eneste som velger å bo i byen etter å ha fått barn.

Anonymkode: 1142d...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, Trollkarlen skrev:

Tror ikke jeg har pratet om prestisje med mine kompiser. Er grenser til uinteressante samtaleemner.

Det er ikke noeman prater om, det er noe man fanger opp at gir status, inngir respekt", "er om å gjøre" enten det gjelder å ær første ute med siste duppeditt, råeste ski eller ofte å bry seg "minst muli om massene", gi bæng i mote osv. De fleste vennegjenger har jo ofte til dels felles verdier, som fører til at man vil hvde seg inenfor disse verdiene.

Anonymkode: 63bd2...216

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

I slike vennegjenger går det ofte prestisje i å være mest mulig avslappa, gjerne i sammenheng med hva enn trenden i vennegjengen er om det er å handle på fretex, spise økologisk, være veganger, være mest mulig "rett fra levra", være rocka og avslapa eller hva enn det er. Prestisje behøbver ikke å være materielle eller typiske status symboler men å være anti-prestisje er definitivt også prestisje i noen vennekretser. Hipster kulturen er vel et god eksempel på at det kan gå masse prestisje i anti-prestisje.

Anonymkode: c6a3c...afc

Eh, nei. Vi er ulike på ulike områder. Noen av oss er mer stressa, noen er ganske A4 med barn og familie, mens andre studerer ganske "normale" fag. Ingen av oss som prøver å skille seg ut for å skille seg ut, eller syns vi er spesielle eller bedre enn andre. Noen er mer direkte og ærlige, andre mer konfliktsky. Vi er som vi er, ikke for å være kule, men fordi det er det vi er. Syns det er tåpelig av deg å si at det skulle være prestisje å være rocka eller veganer. Noen har en sum holdninger og personligheter som gjør at de er rocka eller veganer, de gjør det ikke pga prestisje eller annet BS.

Men vi gjør narr av ting som er tåpelige og vi kan også gjøre narr av oss selv som gjør narr av osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord ligger deres prestisje i å fremstå mest mulig "jordnær", enten det stemmer eller ei. 

Eh nei, det er ingen av oss som prøver å fremstå som noe. Tror for øvrig du må lese definisjonen på prestisje igjen, og kanskje slutte være sjalu på menneskegrupper som ikke lever i den type overfladisk og selvsentrert boble

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha flinke barn som får gode karakterer på skolen. Være i god form og trene mye. Ha et flott hus eller leilighet med stilfull innredning. Bo og arbeide utenlands, eller dra på spennende reiser. Være opptatt av kunst og kultur, og dra ofte på konserter og teater.

Jeg tror ikke noen av dem rundt meg vil si at de er opptatt av prestisje, men for meg som ikke har like god helse og økonomi kan det ofte føles slik. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å unngå å få barn når man er for ung. Altså: som regel er alt under 30 år for ungt. Mange barn er ikke prestisje hos oss. Tvert i mot.

Anonymkode: 7bd93...500

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...