Cata Skrevet 9. april 2016 #21 Skrevet 9. april 2016 Jeg er delvis enig med mannen din, men litt enig med deg også. På dagtid er gardiner no' herk hvis man har fine vinduer, men på kveldstid kan jeg skjønne behovet for å trekke for og stenge nattemørket ute siden du sier det går turstier forbi. Dermed tenker jeg liftgardin eller persienner, som kan trekkes så godt som helt vekk i dagslys og brukes som skjerming når det er mørkt ute. Persienner er også effektivt som solskjerming på sommeren hvis sola står rett på vinduene. Da jeg i sin tid bodde i 7. etasje uten innsyn så levde jeg gardinløst og elsket det. Her jeg bor nå ser naboen rett inn stuevinduet om jeg ikke trekker for, så her "må" jeg.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #22 Skrevet 9. april 2016 Tusen takk for alle innspill. Jeg hadde faktisk ikke trodd at så mange ville være enige med mannen min. Sitter og smiler litt etter å ha lest gjennom her, det skulle han ha visst, hehe Jeg er fortsatt der at jeg syns gardiner er et "must" for å myke opp i et rom, samt at jeg trenger det for muligheten til å skjerme, både for innsyn og sol. Plissègardiner er et tips her, og det er lekkert, men syns ikke det passer hos oss. Vi bor i et 100 år gammelt hus, nyrenovert vel og merke, men stilen er en slags kombinasjon av antikke og nye møbler, landstil og herskapelig, eks krystallkroner og store lintøyskap.... Jeg legger ved et bilde av slike vinduer vi har. Mannen spurte i dag om at dersom vi absolutt MÅ ha gardiner, om vi da kan ha slike luftige, halv-gjennomsiktige noen, og ikke litt mer tette og tyngre som jeg ønsker meg. Mulig det blir kompromiss. Han har forresten gått med på lftgardiner på kjøkkenet, men det er altså i stuen vi nå prøver lande noe Noen som vet om fine luftige, lette, transparante gardiner som passer til grå vegger? lånte forresten vindusbildet her fra en eller annen blogg.... HI Anonymkode: 2c2ef...eb5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #23 Skrevet 9. april 2016 Jeg er helt enig med deg, ts. Jeg kunne aldri ha klart å slappe av i et hjem uten gardiner. Det blir altfor nakent og kaldt. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk vil ha gardin-frie hjem. Gjenspeiler denne nakne, kalde stilen folks personlighet, tro? Jeg synes ditt forslag om blå gardiner til den grå veggen hørtes vakkert ut. Det ville jeg absolutt ha gått for. Ikke bry deg om mannen i denne saken. På dette området har ikke menn stemmerett. Anonymkode: 7a58e...6af
Mis(s)Understood Skrevet 9. april 2016 #24 Skrevet 9. april 2016 Til et 100 år gammelt hus med vinduer som passer huset så drister jeg meg til å foreslå hvite blondegardiner (Ikke skyt !). Ikea har noen som både er rimelige og lette i stil og utforming - lenke For 10-12 år siden kjøpte jeg offwhite, lange gardiner som var heklet. De var luftige og fine. Mener jeg kjøpte dem på Princess, men den typen har nok vært ute av produksjon de siste 7-8 årene.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #25 Skrevet 9. april 2016 Siden dere hadde restaurert så jeg for meg skikkelig nymoderne og fint, men ser dere har en shabby stil så Kjør på med noen møllspiste gardiner. Og høyglans gulv??? Realy???? Anonymkode: 1723f...237
Cata Skrevet 10. april 2016 #26 Skrevet 10. april 2016 Jeg vil også foreslå hvite gardiner til den stuen, men uten blonder. Jeg har også gardinproblemer, men mer pga. møblene. Jeg landet på hvite litt transparente gardiner i tynt bomullsstoff. Veldig fornøyd.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #27 Skrevet 10. april 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for alle innspill. Jeg hadde faktisk ikke trodd at så mange ville være enige med mannen min. Sitter og smiler litt etter å ha lest gjennom her, det skulle han ha visst, hehe Jeg er fortsatt der at jeg syns gardiner er et "must" for å myke opp i et rom, samt at jeg trenger det for muligheten til å skjerme, både for innsyn og sol. Plissègardiner er et tips her, og det er lekkert, men syns ikke det passer hos oss. Vi bor i et 100 år gammelt hus, nyrenovert vel og merke, men stilen er en slags kombinasjon av antikke og nye møbler, landstil og herskapelig, eks krystallkroner og store lintøyskap.... Jeg legger ved et bilde av slike vinduer vi har. Mannen spurte i dag om at dersom vi absolutt MÅ ha gardiner, om vi da kan ha slike luftige, halv-gjennomsiktige noen, og ikke litt mer tette og tyngre som jeg ønsker meg. Mulig det blir kompromiss. Han har forresten gått med på lftgardiner på kjøkkenet, men det er altså i stuen vi nå prøver lande noe Noen som vet om fine luftige, lette, transparante gardiner som passer til grå vegger? lånte forresten vindusbildet her fra en eller annen blogg.... HI Anonymkode: 2c2ef...eb5 Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så hørtes det ut som at dette var et hus som hadde en eldre stil, og derfor er det riktig med gardiner, etter min mening. Det gjør det lunere og myker opp, som du selv sier. Et slikt rom som det på bildet ser uferdig og ubebodd ut uten gardiner. Jeg mener at når gardiner gjør hele rommet finere så skal ikke det trumfes av en pen detalj som da ikke kommer like godt frem. Det er altså rommet som helhet som må prioriteres. Men smak er subjektivt så det er selvsagt helt greit at andre mener rommet som helhet blir penere uten gardiner, men det avgjørende må altså være om man mener rommet som helhet blir penere med gardiner. Blir det penere med gardiner så kan ikke en listedetalj trumfe det. Jeg ville fått tak i flere ulike gardiner i ulike farger og stoffer og prøvd. Det kommer sånn an på lys, type gråfarge og andre farger i rommet. Alt fra blonder til lin kan funke, i for eksempel både gammelrosa og hvit. Kommer også an på hva dere liker selv. Anonymkode: d076e...f1e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #28 Skrevet 10. april 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Siden dere hadde restaurert så jeg for meg skikkelig nymoderne og fint, men ser dere har en shabby stil så Kjør på med noen møllspiste gardiner. Og høyglans gulv??? Realy???? Anonymkode: 1723f...237 Nå har hun lånt bildet fra en blogg da, men nå er det en gang slik at når man pusser opp et gammelt hus så må man forholde seg til den stilen huset er bygget i. Det er merkelig med et hus som er i ordentlig sveitserstil utad, men i en helt annen type moderne stil inni. Når TS beskrev hvilke typer vinduer de har og at det er et gammelt hus i HI, så tilsier jo det at de har bevart den stilen huset er bygget i. Anonymkode: d076e...f1e 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 #29 Skrevet 11. april 2016 Den 09.04.2016 at 1.49, AnonymBruker skrev: Siden dere hadde restaurert så jeg for meg skikkelig nymoderne og fint, men ser dere har en shabby stil så Kjør på med noen møllspiste gardiner. Og høyglans gulv??? Realy???? Anonymkode: 1723f...237 Auda, så nedlatende i tonen...?! Vel, punkt 1: LES innlegget før du svarer på det. punkt 2: Jeg l å n t e bildet fra Google, skjønner du, og det skrev jeg klart og tydelig. punkt 3: Å kritisere den shabby stilen ved å si at det passer med "møllspiste gardiner" syns jeg er lavmål. Mange elsker den shabby stilen fortsatt og jeg syns det er unødvendig å rakke ned på det du selv ikke liker. Kan jo tenkes at din stil ikke nødvendigvis er ensbetydende med vakkert og stilfullt i alles øyne? punkt 4: Vår stil er langt i fra shabby, jeg skrev (nok en gang) at den er en blanding av herskapelig og landstil, med både krystallkroner og store skap. Men jeg forstår du har gått ut i fra bildet. punkt 5: Hva så om noen liker høyglansgulv? Vi har ikke ett eneste høyglansgulv og selv er jeg ikke fan, men jeg får så fnatt av folk som deg, som bare MÅ spy ut negative kommentarer. Kunne du ikke heller bare latt det være, ....for selv syns jeg i alle fall ikke "møllspiste gardiner" var et konstruktivt råd til det jeg etterspør her. For øvrig har vi høyglanslister, og det er vel også feil i dine øyne? For øvrig har jeg i dag møtt en venninne som er interiørarkitekt og som sier at gardinene hos oss bør fremheve vinduene og ikke seg selv. Ergo, de bør ikke ha knall farge eller lignende Hun mener jeg bør holde stilen "ren" med gardinene, og holde det dempet. Hun ba meg derfor gå for hvitt/kremhvitt, og heller sprite opp med puter ( og velge putefarge ut fra hovedfarge på maleriene våre (blått i vårt tilfelle)) og annet interiør. Jeg tror jeg skal få mannen til å gå med på dette. En eller annen her tipset om å trekke gardinene noe til siden, slik at listverk vises. Det var lurt. Takker for alle konstruktive innspill TS Anonymkode: 2c2ef...eb5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå