AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #1 Skrevet 7. april 2016 Nå blir jeg helt tussete. Vi har totalrenovert et gammelt hus. Og den største forskjellen er nok vinduene. Nå har vi krysspostvinduer, og innehar vi valgt brede profilerte lister. Dette er mannen så utrolig fornøyd med at han nå har funnet ut at gardiner er noe dritt. Han vil at både vinduer og lister skal synes,så han nærmest insisterer på å ikke henge opp en gardin. Det blir vi heldigvis to om.....vi bor landlig, men det går turveier på utsiden hos oss og selv om han argumenterer med lite innsyn så får det være måte på. Dessuten er jeg litt engstelig av meg og liker å kunne trekke for gardiner på sene kvelder... Nå lurer jeg på om noen har tips til fine gardiner som kan passe til krysspostvinduer, mellomgrå vegger og stort sett hvitt/grått interiør? Jeg tror nemlig at om jeg klarer komme hjem med en gardin som er super til vår stil, så får jeg ham kanskje på andre tanker... Det skal sies at vi har mange malerier etc på veggene som går i blått, så tenkte kanskje blå kunne være en brytningsfarge...men de blå gardinene jeg har drasset med hjem har han fnyst av. Hvitt syns han er kjedelig. Og en gammelrosa jeg tok med hjem likte han sånn noenlunde, men den passer ikke til resten av interiøret. Håper virkelig jeg får noen råd her. På forhånd takk! Anonymkode: 2c2ef...eb5
Zienna Skrevet 7. april 2016 #2 Skrevet 7. april 2016 Jeg er egentlig veldig enig med mannen din. Har man vakre vinduer, er der ingen grunn til gardiner. Ikke av estetiske grunner i hvert fall. Vi har også vakre, hvitmalte krysspostvinduer. Har kun gardiner på soverom og bad, og da i hvit lin. I stuer og kjøkken har vi ikke gardiner. I stedet har vi krukker &diverse i kjøkkenvinduene, og klatrende grønnplanter ellers. Spesielt om utsikten er god, synes jeg ikke om gardiner i det hele tatt. 12
Flua Skrevet 7. april 2016 #3 Skrevet 7. april 2016 Vi har profilerte vinduskarmer vi også, og har ikke gardiner. Men vi bor sånn til at det er ikke noe problem. Jeg tenker du kan prøve å ha liftgardin eller persienner inne i vinduene, da kan jo de dras ned bare på kvelden når det er mørkt. 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #4 Skrevet 8. april 2016 Helt enig med mannen din. Gardiner stjeler lys. Anonymkode: 0b355...ca6 1
onyx Skrevet 8. april 2016 #5 Skrevet 8. april 2016 Hva med å henge gardinene slik at de kan trekkes helt vekk fra vinduet og ut på siden? Kanskje velge en farge som ligger nær fargen på veggen eller litt mørkere. Ville unngått blått hvis det eller er mye blått på veggene. Her har vi store gulv/tak vinduer og har valgt å ha gardiner. Hovedgrunnen er innsyn, men det gjør forskjell i forhold til trekk og varmetap om vinteren (har moderne vinduer). Også for solskjerming om sommeren, eller bare så man slipper å se at man burde ha vasket de for lenge siden.... 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #6 Skrevet 8. april 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå blir jeg helt tussete. Vi har totalrenovert et gammelt hus. Og den største forskjellen er nok vinduene. Nå har vi krysspostvinduer, og innehar vi valgt brede profilerte lister. Dette er mannen så utrolig fornøyd med at han nå har funnet ut at gardiner er noe dritt. Han vil at både vinduer og lister skal synes,så han nærmest insisterer på å ikke henge opp en gardin. Det blir vi heldigvis to om.....vi bor landlig, men det går turveier på utsiden hos oss og selv om han argumenterer med lite innsyn så får det være måte på. Dessuten er jeg litt engstelig av meg og liker å kunne trekke for gardiner på sene kvelder... Nå lurer jeg på om noen har tips til fine gardiner som kan passe til krysspostvinduer, mellomgrå vegger og stort sett hvitt/grått interiør? Jeg tror nemlig at om jeg klarer komme hjem med en gardin som er super til vår stil, så får jeg ham kanskje på andre tanker... Det skal sies at vi har mange malerier etc på veggene som går i blått, så tenkte kanskje blå kunne være en brytningsfarge...men de blå gardinene jeg har drasset med hjem har han fnyst av. Hvitt syns han er kjedelig. Og en gammelrosa jeg tok med hjem likte han sånn noenlunde, men den passer ikke til resten av interiøret. Håper virkelig jeg får noen råd her. På forhånd takk! Anonymkode: 2c2ef...eb5 Da har dere hatt gardiner før? Så skal du bestemme det? La han få viljen sin i lyse årstid, og heng opp noen lette til vinteren Anonymkode: e5f81...b8d
ClosedParadise Skrevet 8. april 2016 #7 Skrevet 8. april 2016 Vi har store vinduer med profilerte lister. Ingen gardiner, vi har gått for plisségardiner i stedetfor. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #8 Skrevet 8. april 2016 Jeg er nesten enig med mannen din. Jeg var også helt bestemt på å ikke ha gardiner i stua og på kjøkkenet, men etter å ha konferert med en interiørdesigner landet vi på plisségardiner som kan trekkes ned både ovenfra og nedenfra samt en gardin i hvit lin for å skjerme for sol gjennom verandadøren og en som "henger til pynt" på den andre siden av vindusrekka for å skape symmetri i rommet. Hadde det ikke vært for at vinduslisten på verandadøren er såpass smal at annen solskjerming blir vanskelig hadde vi nok ikke hatt gardiner i det hele tatt. Anonymkode: ddc30...053 3
Ulven Skrevet 8. april 2016 #9 Skrevet 8. april 2016 Er veldig ening med mannen din. Gardiner stjeler både lys og er unødvendige støvsamlere. Her er det kun gardiner på rommet til den ene ungdommen. Vi har kun hvite persienner i stuevinduene, en liftgardin til sommerbruk på soverommet, og bare vinduer i resten av huset.
exictence Skrevet 8. april 2016 #10 Skrevet 8. april 2016 Artig å lese at mange liker uten gardiner. Det gjør vi og. Synes det blir mer stilrent og flott. Ellers for å svare på om hvilke gardiner som passer best til krysspostvinduer, tror jeg kanskje noen tynne lyse, noe som ikke virker så tykt og voldsomt. Ville hatt det "lettest" mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #11 Skrevet 8. april 2016 Beklager, men jeg er også enig med mannen din. Hvis du synes det blir veldig nakent uten gardiner så kan du jo henge litt pynt i vinduene, har du vinduspost så kan du sette noen høye planter og lamper der så det blir litt mindre innsyn. Anonymkode: daff7...f05 3
herremann Skrevet 8. april 2016 #12 Skrevet 8. april 2016 hvorfor kan dere ikke ha persienner i stedet?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #13 Skrevet 8. april 2016 Hva med å skjerme for innsyn med andre ting enn gardiner? Vet ikke helt åssen vinduet ditt ser ut, men min mor pleide å sette blomster med sånne sol-skydd fremfor i karmen, hun hadde annen pynt og krimskrams som hang. Men som noen som er veldig glad i privatliv; tror jeg ville hatt noe som man kan dra for, gardiner, persienner e.l., selv om en ikke trenger å bruke det til hverdags. Anonymkode: 474a5...999 2
Gjest Skrevet 8. april 2016 #14 Skrevet 8. april 2016 Jeg hadde valgt liftgardiner på slike vinduer, ikke gardiner.
Mis(s)Understood Skrevet 8. april 2016 #15 Skrevet 8. april 2016 Jeg har nå levd totalt uten gardiner i snart 7 mnd. Må kanskje vurdere en liftgardin til det ene soveromsvinduet, men må først se hvor tidlig sola kommer til å skinne rett inn på hodeputene
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #16 Skrevet 8. april 2016 Kan du finne et bilde på nett som ligner? Syns det er vanskelig å gi råd uten å vite mer om stilen og huset. Men på generelt grunnlag mener jeg at hus/leiligheter med litt gamlere stil (i mangel på bedre ord akkurat her og nå) bør ha gardiner, mens i hus/leiligheter i mer moderne stil (type vindu fra gulv til tak osv.) kan det droppes. Så det spørs litt på stil osv Gardiner stjeler noe lys, men tilfører også en varme og gjør det mer hjemmekoselig. Jeg liker det ikke når en bolig gir et kaldt inntrykk, og det kalde inntrykket kan ofte bøtes på med tekstiler og gardiner. Slik jeg forstår beskrivelsen i HI så mener jeg det bør være gardiner. Jeg ser for meg at det ser uferdig ut uten gardiner og at det gir et unødvendig kaldt inntrykk. Anonymkode: d076e...f1e 1
jupiter_c Skrevet 8. april 2016 #17 Skrevet 8. april 2016 litt slemt, men sånne ting har dessverre ikke min man noen særlig påvirkning på.... jeg kan godt spørre han altså... men tilslutt, så ender jeg stortsett opp med å gjøre sånn jeg vil... dvs, jeg bare gjør det, og hvis han er så misfornøyd med det at han vil flytte ting tilbake eller fjerne det igjen, så står han fritt til det... men det gidder han aldri ;P
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #18 Skrevet 8. april 2016 Enig med mannen din! Flotte vinduer skal ikke dekkes av gardiner. Anonymkode: e02ab...a0c 2
Maskopi Skrevet 9. april 2016 #19 Skrevet 9. april 2016 Enig med mannen din, jeg eier ikke en eneste gardin, kun rullegardiner på soverommene og plissegardiner som kan plasseres hvor som helst i vinduet i stuen. Der har jeg vindu fra gulv til tak på ene veggen. Plissegardinene er kjøpt på uniggardin.no til en veldig fin pris
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #20 Skrevet 9. april 2016 Enig med mannen din. Fine vinduer må ikke å dekkes av gardiner. Anonymkode: 6c8a8...539
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå