Leviin Skrevet 23. oktober 2004 #1 Del Skrevet 23. oktober 2004 Hei, tenkte det kanskje fantes noen her som kan hjelpe meg med dette spørsmålet. Jeg leter etter retningslinjer eller lignende for hvor mange det bør være på jobb til ulike tider av døgnet på et alders- og sykehjem. Jeg har sjekket lover og forskrifter og etter det jeg kan se er det ikke noe lovbestemt minimum. Jeg jobber som nattevakt, tidligere var det tre personer, men pga nedskjæringer har det i et par - tre år (ca) vært bare to. Det aktuelle stedet er det opptil 35 pasienter, fordelt på to etasjer, herunder en skjermet enhet for demente. I tillegg er en stor andel av øvrige pasienter (utenom skjermet enhet) også demente. Mange pasienter er pleiepasienter som er avhengig av hjelp fra en eller to personer for å stelles eller komme opp fra sengen osv. Mange av disse er både demente og rullestolbrukere. Jeg tenker at i tilfelle brann, er vi sjanseløse. Vi kan "like godt" la alle sammen brenne inne, fordi forsøk på evakuering vil være nærmest umulig, hvis det skjer på natt når mange ligger hjelpeløse i sengene sine, med sengehest osv. - og vi bare er to personer. Stort sett går det bra å være to på vakt - så lenge alt går som det skal, og ikke flere ting oppstår på samme tid. Det er flere "vandrere" som står opp på skjermet enheten, og som da MÅ være under tilsyn. Om det da skulle skje noe uforutsett/akutt, som feks at en pasient blir plutselig syk, vel... da kan vi faktisk få behov for å være mer enn bare de to på jobb. Jeg vet ikke om det finnes utarbeidet spesielle retningslinjer som går mer i detalj ang bemanning/krav om tilsyn i forhold til skjermetenheter, feks? Eller regler i forhold til brannvern som setter minimum i forhold til antall pasienter fordelt pr personale? Jeg vet at brannvernansvarlig protesterte mot nedskjæringen den gang det skjedde, men ble overkjørt. Kan noen hjelpe meg? Vil gjerne ha innspill også fra andre nattevakter i forhold til feks hva slags oppgaver de er pålagt å utføre i løpet av vakta, utover tilsyn med pasienter. Vi har pr i dag en del oppgaver utenom det som er direkte pasientrelatert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviin Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter #2 Del Skrevet 25. oktober 2004 dytter opp i håp om litt hjelp.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 26. oktober 2004 #3 Del Skrevet 26. oktober 2004 Hvis det ikke er kommet i løpet av de siste årene så er det ikke noe krav til minstebemanning. Har ikke lov til å være alene på vakt på et sykehjem, men det er alt tror jeg. Kjenner til det du skriver. Huff og huff... Jobbet nattevakter med to på jobb, to skjermet avdelinger + en pleieavdeling. Også jobbet nattevakt i hjemmesykepleien. Da var vi bare en på jobb i kommunen. Fikk bakvakt etterhvert, men alikevel. Ikke bra. Nå har jeg slutta, gidder ikke dette mer. Masse andre jobber med bedre vilkår og arbeidsforhold. Den gang eldreomsorgen og vilkår for ansatte blir bedre i dette landet så begynner jeg nok igjen. Ta en telefon til forbundet. De vet dette helt sikkert Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gleder meg! Skrevet 27. oktober 2004 #4 Del Skrevet 27. oktober 2004 det er ingen krav til grunnbemanning på sykehjem. Men, det er et krav at det skal være nok personale til forsvarlig drift... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviin Skrevet 27. oktober 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 27. oktober 2004 Og hvordan måler man det? Er det enighet om noen slags målestokk/standard, feks hvor mange pasienter pr personale... jeg vet at det ikke er LOVFESTET, men noen slags veiledende utgangspunkt må det vel finnes et sted....? Tusen takk for svar i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 27. oktober 2004 #6 Del Skrevet 27. oktober 2004 Der jeg jobber er vi 3 nattevakter på over 6o pasienter. Og vi har sentral for både trygghetsalarm og legevakt på avdelingen...sier seg selv at det blir travelt. Tungt belegg og både skjermet og sykeavdeling er fylt til randen av svært dårlige pasienter... Vi etterlyste retningslinjer for forsvarlig drift da kutt i stillinger kom på tale (vi ble kuttet fra fire til tre) men da fikk vi bare til svar at det finnes ikke noen grense for hvor mange pasienter en kan beregne per pleier...Sykt spør du meg! Og TOTALT uforsvarlig! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nat26 Skrevet 28. oktober 2004 #7 Del Skrevet 28. oktober 2004 Der jeg jobber er jeg alene på avdelingen med 20 pasienter,alle er demente.Enkelte av dem er voldelige i tillegg.På huset er det 3 etasjer og i de to andre er det to hele natt.Jeg har tenkt selv på hva jeg gjør hvis det skulle begynne å brenne,klarer jo ikke å evakuere 20 stk.Det har vært innbrudd på natta et par ganger,så jeg har tenkt på hva jeg hadde gjort om det hadde skjedd siden jeg er alene,har jo ikke sjanse!Så jeg bestemte meg for å snakke med sjefen i går,og jeg sa at jeg ikke ønsker å jobbe natt lenger,at jeg bare skal jobbe dag og kveld.Synes det er uforsvarlig,og det eneste svaret jeg fikk var at kommunen skulle spare penger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviin Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 29. oktober 2004 Huff, jeg blir så sint jeg! På pasientenes vegne, og på vegne av oss som jobber under slike belastninger! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nat26 Skrevet 29. oktober 2004 #9 Del Skrevet 29. oktober 2004 I dag fikk jeg endelig sagt ifra at jeg ikke vil jobbe natt lenger med mindre vi skal være to hele natt og det var greit.Jeg ble jo slått ned i natt så tørr nesten ikke jobbe natt lenger jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leviin Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 29. oktober 2004 Å stakkars deg! Det gjør litt ekstra inntrykk når jeg leser innlegget ditt der det står at du ble slått ned - og så ser jeg signaturen din sammen med det, da .. :evil: Men det er flott at du har fått sagt fra! Blir det respektert det da? Hvis du er fast ansatt på natt, er det kanskje ikke bare bare å flytte deg over til noe annet med en gang.. men håper det ordner seg for deg fort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nat26 Skrevet 30. oktober 2004 #11 Del Skrevet 30. oktober 2004 Det er ikke lett å bli flyttet til dag med en gang,emn jeg har nå fått en til på natta sammen med meg i tilfelle det skulle skje noe.Jeg skal jobbe i kveld og i morgen på dagen så det blir deilig å jobbe på dagen igjen.Da er vi tre:)Håper det ordner seg slik at vi er 2 hver natt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå