Gå til innhold

Være alene hjemme en kort stund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ved hvilken alder er det ok å være hjemme mens mamma/pappa drar i butikken eller andre kort ærender? Barnet syns det er greit selv, er ikke redd, vet hva som er farlig og ikke, og at han kan ringe på hos naboer dersom noe skulle skje. Vi har ikke telefon hjemme, så han får ikke ringt. 

Anonymkode: 28d8b...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynte med det rett før jul i 1.klasse, tror jeg det var. Da hadde hun nettopp fylt 6 (født seint på året).

Du beskriver jo et barn som høres ut som han er klar for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste året i bhg synes jeg, så fremt barnet selv er klar for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre jenter har vært litt forskjellige på akkurat det.. Eldstemann var sånn som TS beskriver sønnen sin, og hun gikk i 1.klasse da vi begynte å øve på å være alene. Nr2 var veeeldig klar for å være alene allerede siste året i bhg, men vi drøyde siden hun er en helt annen type og kunne finne på mye rart! Mener å huske hun var syv da hun begynte å være alene. Med de to yngste gikk det veldig greit for da var de to eldste blitt såpass store, og så jo etter dem, så de var 5-6 år. 

Anonymkode: 75004...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med det i første klasse. Født i januar, så 6 1/2 år.

Fikk være alene mens jeg hentet lillesøster i bhg eller når jeg tok en rask tur på butikken. Max 15 min borte.

Nå er han litt over 7 og kan være alene 30-60 min, men da har han mobiltelefon tilgjengelig så han kan ringe om det er noe.

Anonymkode: 42c7e...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på barnet. Noen kan være alene hjemme når de er fem år, andre må vente til de går på barneskolen.

Anonymkode: 057fe...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldstemann var fem og et halvt år da han ønsket å prøve det første gang. Var en rask tur hos en nabo, var nok borte i maks 20 min. Etter dette var han en eller to ganger i måneden alene hjemme mens jeg hentet yngstemann i barnehagen. Gikk veldig fint. Nå når han går i første klasse har vi kjøpt en slik billig telefon hvor du kun kan ringe/sende sms med som vi bruker som hustelefon. Batteriet holder lenge og han kan ringe de nærmeste med den. 

Så det kommer helt klart an på barnet og situasjonen. Nå går han alene hjem fra skolen, det har han gjort siden januar, men da er jeg hjemme eller rett rundt hjørnet. Vi har relativt trygg og kort vei hjem, og jeg er hjemme i permisjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Våre jenter har vært litt forskjellige på akkurat det.. Eldstemann var sånn som TS beskriver sønnen sin, og hun gikk i 1.klasse da vi begynte å øve på å være alene. Nr2 var veeeldig klar for å være alene allerede siste året i bhg, men vi drøyde siden hun er en helt annen type og kunne finne på mye rart! Mener å huske hun var syv da hun begynte å være alene. Med de to yngste gikk det veldig greit for da var de to eldste blitt såpass store, og så jo etter dem, så de var 5-6 år. 

Anonymkode: 75004...9f4

Hos oss er også nr to en helt annen type enn eldstemann, så han vet jeg ikke når jeg kommer til å la han være alene :o Men foreløpig er han bare fire, så uansett trenger jeg ikke prøve dette på en stund ;)  (men selv er han allerede klar både til å gå hjem fra barnehagen alene, og å være alene hjemme, så det blir nok endel masing om dette framover)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...