Gå til innhold

Hjelp ang bidrag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei TS. Har dere delt bosted 50/50 eller har du samvær 50/50 ?

Dette er viktig for deg å vite. Jeg kan nevne at er det delt bosted kan du kreve halve barnetrygden. Dere deler også den ekstra barnetrygden. Dere deler skattefradrag. Delt bosteds-kontrakt sendes Skatteetaten.

Har dere samvær 50/50 får den som har bosted stønader. Der gis riktig nok ikke alle stønader som ved 60% bosted. Hos NAV regnes bostedsforelder som enslig forsørger når bosted er minst 60% vanligvis. Stønader ved 50% bosted er en ekstra barnetrygd. Hos Skatteetaten er enslig forsørger selv om en har bosted 50 %.

Ved samvær, også ved 50% samvær skal du merke deg at bostedsforelder kan flytte fritt i Norge bare varslingsplikten på seks uker opprettholdes. Du kan stoppe flyttingen midlertidig om du er rask til å stevne saken for retten. Her tar retten en midlertidig avgjørelse inntil saken er endelig avgjort.

Det er denne trusselen mange fedre lider under. Mor truer med å flytte om hun ikke får det som hun vil ovenfor samværsforeldre. De flytter gjerne til familie i annen del av landet.

Derfor er delt bosted det absolutt beste for å unngå slike trusler om flytting og selve flyttingen. Da kan foreldrene flytte, men det er uten barnet/a. Jeg har lenge sett frem til en lovendring her. Slik at denne regelen også gjaldt ved samværsavtaler. Men Stortinget har ikke baller og pupper til dette (enda).

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Peter007 skrev:

Du er I permisjon fra skolen. Husker jeg riktig var du tidligere I jobb og nå permittert eller oppsagt. Er du permittert er du nok også I jobb per definisjon. Er du oppsagt er du uten jobb. Går du på skolen ved siden av er du da student eller I jobb. Uten å  cåc hundre prosent sikker er du først student om du er oppsagt. Er du permittert er du I jobb. 

Ut fra dette skal NAV behandle din søknad. Her kan være overganger som gjør du innenfor utbetalinger som kommer både har vært arbeidstake, arbeidsliv og student. Dette vil også gjelde for din behandling av  barnebidraget om dette også et omfattet av det du har investert hos NAV. DEt hele et litt mer kompleks om det et slik. Altså flere perioder og statuser på deg og forholde seg til.

Dette tar nok lenger tid en normalt vil jeg tro å behandle. Jeg ser helt klart din frustrasjon. Jeg kan vel bare søke  du må søke sosialhjelp. Ikle mye trøst kanskje. 

Du kan be NAV ringe deg tilbake. Dette er fullt mulig. Det er ofte naturlige årsaker til at de ikke svarer direkte. De bil gjerne sette seg inn I saken litt før de ringer deg. 

Husk å klage innen tre uker om du ikke er fornøyd med vedtaket. 

Jeg har klaget, de mente det ikke var hensiktmessig med utdannelsen min, så de satte opp bidraget :)

de skrev det ikke lønnet seg for meg å ta utdannelse ( jeg skrev tilbake til nav: JO, utdannelse lønner seg alltid! selv om de virkelig prøver og styre livet mitt så får de ikke lov til å fortelle meg hva jeg skal/ikke skal gjøre. 

Er sykemeldt så har noe inntekt, defor ikke grunnlag for sosialhjelp. Får ta saken alene, heldigvis er det bare noen år til den er over for alltid. Og denne utdannelsen ferdiggjør jeg.

Anonymkode: 09584...6ec

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen svare meg på hvorfor far skal betale bidrag ved 50/50????

Anonymkode: c3307...13c

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre ikke svar, men andre som lurer på bidrag med flere- noen burde sett på det systemet der- er bare med og opprtetteholde ubennskap mot parter- og hvem taper på det? jo barna.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi når bidrag regnes ut så ser man på hvilken andel hver av foreldrene skal betale av underholdskostnaden til barnet, utrfra inntekt. Hvis far feks. skal betale 5/6 av underholdskostnaden (dette er kun regnet etter inntekt, ikke samvær) og tjener svært mye mer enn mor, så kan det bli igjen bidrag han skal betale selv etter samvær er trekt fra. Bare for å ta enkle tall, hvis underholdskostnaden er 6000 så skal far da betale 5000 og mor 1000. Så trekker det fra for hvor mye far har barnet, eller man halverer underholdskostnaden, slik at hos far vil den være på 3000, hos mor blir den på 3000. Siden far skal betale 5/6 av totalen må han da betale 2000 til mor også. Ved store inntektsgap kan det faktisk skje at den som har barnet mest må betale bidrag til den som har barnet minst. 

Uansett har vel de fleste en privat avtale om "ikke bidrag" nå barnet bor halve tiden hos hver. Jeg er også litt usikker på om det der vil komme en forskjell på å ha delt bosted 50/50 eller 50% samvær. (Peter vet sikkert dette)

Og hvis den ene tjener vesentlig mer enn den andre, la oss si 1 mill i året mot 300000 i året, så vil jeg ta for gitt at den som tjener mest ØNSKER å betale bidrag til den andre, nettopp for å utjevne økonomiforskjellen hos far og mor. Det er jo barna som nyter godene av jevnere økonomi begge bosteder. Hadde jeg tjent 1 mill og far til mitt barn 300000 ville jeg nok frivillig betalt litt bidrag selv om han bare har samvær, for at barnet ikke skal lide av veldig lav inntekt hos den andre parten. 

Anonymkode: 82a38...b8d

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har klaget, de mente det ikke var hensiktmessig med utdannelsen min, så de satte opp bidraget :)

de skrev det ikke lønnet seg for meg å ta utdannelse ( jeg skrev tilbake til nav: JO, utdannelse lønner seg alltid! selv om de virkelig prøver og styre livet mitt så får de ikke lov til å fortelle meg hva jeg skal/ikke skal gjøre. 

Er sykemeldt så har noe inntekt, defor ikke grunnlag for sosialhjelp. Får ta saken alene, heldigvis er det bare noen år til den er over for alltid. Og denne utdannelsen ferdiggjør jeg.

Skjønner situasjonen din litt bedre. Det stemmer med det jeg har skissert. Synd men sant en molbo situasjon. Du får litt penger på sykelønn. Dette er over levekårs-krav. Dine utgifter dekkes ikke utover minimum. Har du hatt bosted barn har du fått mer. 

Men et grunnlaget for bidraget ditt sykelønn eller tidligere inntekt? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Peter007 skrev:

Skjønner situasjonen din litt bedre. Det stemmer med det jeg har skissert. Synd men sant en molbo situasjon. Du får litt penger på sykelønn. Dette er over levekårs-krav. Dine utgifter dekkes ikke utover minimum. Har du hatt bosted barn har du fått mer. 

Men et grunnlaget for bidraget ditt sykelønn eller tidligere inntekt? 

Du går i mange feller her m.t.p å leke ekspert.....

Du har flere unyanserte "råd". Du tar ikke høyde for folketrygdens overordnede bestemmelser.

Du har heller ikke gjennomskuet at dette er samme DAME som hadde en lang, lang tråd for litt siden. Vær Varsom Plakat burde vært tilgjengelig hos deg!!

Anonymkode: ee669...046

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har flere unyanserte "råd". Du tar ikke høyde for folketrygdens overordnede bestemmelser.

Du har heller ikke gjennomskuet at dette er samme DAME som hadde en lang, lang tråd for litt siden. Vær Varsom Plakat burde vært tilgjengelig hos deg!!

Hva er det som er feil? Jeg tenker du er eksperten som vet så mye om dette.  Dette et ikke noe fagforum så hva er problemet. Så egne oppfatninger kommer til utrykk òg gjerne litt overdrev. Skal jeg skal utdype lovverk som I et forum som dette blir det dypt. Det er opp til hver enkelt om en vil følge det som blir skrevet. Så lenge en følger forumregler er alt greit. 

At jeg ikke har gjennomskuet at noen har uærlige hensikter ser jeg på som naturlig. Det er umulig om en ikke etterforsker før en skriver. Det er vel ikke meningen. 

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det  på 50% samvær og delt 50% delt bosted.  Ved 50 % samvær for far, og barnet har bosted mor er det samme bidrags-regler som ved mindre samvær. 

Delt bosted har nettobidrag. Den med den høyeste  inntekten kan pålegges bidrag som heter  Utregningen er annerledes . Blant annet er kun inntekten legges til grunn. Bidraget blir vanligvis litt mindre for flere enn vanlig bidrag. 

Den store fordelen med delt bosted at en forelder ikke kan flytte med barnet uten samtykke fra den andre.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fritidsproblemer eller? når nav prøver og styre livene til folk, anta ting de ikke vet noe om ,og dømme folk fordi de velger skole i stakkars 2 år så få det bare være. Utdanning lønner seg alltid, ingen skal få lov og fortelle noe annet.

Og takk til den hyggelige mannen som svarte meg, god helg :):):):)

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Peter007 skrev:

Hva er det som er feil? Jeg tenker du er eksperten som vet så mye om dette.  Dette et ikke noe fagforum så hva er problemet. Så egne oppfatninger kommer til utrykk òg gjerne litt overdrev. Skal jeg skal utdype lovverk som I et forum som dette blir det dypt. Det er opp til hver enkelt om en vil følge det som blir skrevet. Så lenge en følger forumregler er alt greit. 

At jeg ikke har gjennomskuet at noen har uærlige hensikter ser jeg på som naturlig. Det er umulig om en ikke etterforsker før en skriver. Det er vel ikke meningen. 

Jeg har da aldri hatt uærlige hensikter? spør litt rundt lover og regler, det er da lov for alle. Det de mener jeg gjør feil er at jeg tar utdannelse, men det de ikke vet var at tidligere arb giver krevde det for at jeg skulle få fortsette i arbeidet. Plutselig så sliter bedriften, de må permittere folk, så blir det slik.

Lover må man forholde seg til, og siden arbeidsledigheten øker så har jeg tviholdt på den jobben. Så hvorfor jeg dømmes så hardt for og ikke slutte på en utdannelse som er påbegynt for 2 år siden ( med alt ekstraarbeid ) i forholdt til det skjønner jeg faktisk ikke. Noenn burde gi en klapp på skulderen til slike som meg, har stått på 24.7betalt ALT av klær. ferier, ekstra utstyr io tillegg til jobb og skole- Og så er det meg de slenger dritt til her inne, at det går an. Begynner å lurer på om de har problemer faktisk, synes ikke det er helt normalt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da aldri hatt uærlige hensikter? spør litt rundt lover og regler, det er da lov for alle. Det de mener jeg gjør feil er at jeg tar utdannelse, men det de ikke vet var at tidligere arb giver krevde det for at jeg skulle få fortsette i arbeidet. Plutselig så sliter bedriften, de må permittere folk, så blir det slik.

Lover må man forholde seg til, og siden arbeidsledigheten øker så har jeg tviholdt på den jobben. Så hvorfor jeg dømmes så hardt for og ikke slutte på en utdannelse som er påbegynt for 2 år siden ( med alt ekstraarbeid ) i forholdt til det skjønner jeg faktisk ikke. Noenn burde gi en klapp på skulderen til slike som meg, har stått på 24.7betalt ALT av klær. ferier, ekstra utstyr io tillegg til jobb og skole- Og så er det meg de slenger dritt til her inne, at det går an. Begynner å lurer på om de har problemer faktisk, synes ikke det er helt normalt.

Nå misforstår du meg. Den som utgir seg for noen annet enn de er har uærlige hensikter. Jeg har ikke sagt du er uærlig. 

Det et normalt av en del damer at se mener far skal betale alt egentlig også deres egne utgifter. Dette som en straff for at forholdet med barn ikke er lenger. Eller for de rett og slett pulte henne en gang ei mørk natt. 

At lovverket NAV skal forvalte har strenge kriterier for når utdanning er passende nødvendig for far kontra mor kan en lure på. Dette med at bostedsforelder blir tilgodesett som en bedre person for barnet er et stort problem som skaper problemer mellom foreldrene. Nå er det imidlertid fra 2016 blitt strammet inn I utdannelse som gis bostedsforelder. 

Poenget er at når NAV ikke kan legge til grunn din skolegang som nødvendig  blir du regnet som sykemeldt med sykelønn som bidragsgrunnlag. Har du kunnet slutte skolen om utdanning ble ansett som nødvendig har du blitt  ansett som bidragsudyktig. Dermed ikke blitt krevd for bidrag. Eller opparbeidet bidragsgjeld. 

Jeg har I flere tråder skrevet det er merkverdig at det gis skolegang utover  VGS. som nødvendig til bostedsforelder. Dette burde anses som godt nok dekket av det offentlige. Videre kritisert forskjellsbehandlingen mellom foreldrene på området. 

At noen betaler mer enn utover pålagt bidrag har jeg fortalt til TS.I begynnelsen av denne tråden.

Skal regelverket endres må det tas med politikerE. 

Endret av Peter007
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Peter007 skrev:

Nå misforstår du meg. Den som utgir seg for noen annet enn de er har uærlige hensikter. Jeg har ikke sagt du er uærlig. 

Det et normalt av en del damer at se mener far skal betale alt egentlig også deres egne utgifter. Dette som en straff for at forholdet med barn ikke er lenger. Eller for de rett og slett pulte henne en gang ei mørk natt. 

At lovverket NAV skal forvalte har strenge kriterier for når utdanning er passende nødvendig for far kontra mor kan en lure på. Dette med at bostedsforelder blir tilgodesett som en bedre person for barnet er et stort problem som skaper problemer mellom foreldrene. Nå er det imidlertid fra 2016 blitt strammet inn I utdannelse som gis bostedsforelder. 

Poenget er at når NAV ikke kan legge til grunn din skolegang som nødvendig  blir du regnet som sykemeldt med sykelønn som bidragsgrunnlag. Har du kunnet slutte skolen om utdanning ble ansett som nødvendig har du blitt  ansett som bidragsudyktig. Dermed ikke blitt krevd for bidrag. Eller opparbeidet bidragsgjeld. 

Jeg har I flere tråder skrevet det er merkverdig at det gis skolegang utover  VGS. som nødvendig til bostedsforelder. Dette burde anses som godt nok dekket av det offentlige. Videre kritisert forskjellsbehandlingen mellom foreldrene på området. 

At noen betaler mer enn utover pålagt bidrag har jeg fortalt til TS.I begynnelsen av denne tråden.

Skal regelverket endres må det tas med politikerE. 

Jeg er faktisk i permisjon fra skole, ergo er jeg lovlig ikke student til august. 

:) hehe, mye å forholde seg til.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er faktisk i permisjon fra skole, ergo er jeg lovlig ikke student til august. 

:) hehe, mye å forholde seg til.

Ja og da må du betalt barnebidrag siden du ikke er godkjent student for nødvendig utdanninga gjennom NAV. Du må gjøres bidragsudyktig, for å ikke betale bidrag som jeg har skrevet tidligere. Det blir du når du utdanningen ansett som nødvendig av NAV. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Peter007 skrev:

Ja og da må du betalt barnebidrag siden du ikke er godkjent student for nødvendig utdanninga gjennom NAV. Du må gjøres bidragsudyktig, for å ikke betale bidrag som jeg har skrevet tidligere. Det blir du når du utdanningen ansett som nødvendig av NAV. 

11 minutter siden, Peter007 skrev:

Har så liten inntekt nå (uforskyldt ) at jeg ikke vet lenger, jeg kan ikke avslutte en påbegynt utdannelse( visste ikke om dette da jeg startet )det er bare 2 år igjen, de går veldig fort. Har en annen utdanning, men ikke jobbet som det- og vil derfor stille svakt i et ellers dårlig arbeidsmarked. Bekymrer meg veldig mye for dette, tar jeg de to årene til regner jeg med jeg er sikret jobb til min alderdom.Har heldigvis gode papirer-kanskje det vil hjelpe?

Lei av å være så bekymret hele tiden.Skal starte jobbsøking og prøve å få en ekstrajobb, det ordner seg vel for mennesker som står på. Takk for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...