Gå til innhold

Er min 3 åring ekstra treig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt er 4 år og har i vinter sluttet med bleie på dagen. Sover fortsatt med bleie. Ikke stress :)

Han sover også på dagen, men i ukedagene er det på sofaen etter at han kommer hjem, for i bhg er det morsommere å leke :)

Anonymkode: 8f23e...1aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min var treig med å slutte med bleie. Jeg klarte å få han til å tisse på do, men det andre nektet han å gjøre uten bleie. Enden på visa var at han fikk veldig vondt i magen fordi han gikk og holdt seg hele dagen. Alt dette bare fordi "alle andre" og stress med bleieslutt i forhold til alder. I barnehagen var det også veldig høy aktivitet som gjorde at han ble helt utslitt siden han ikke fikk sove 1 time på dagen. I barnehagen sa de at det var flere som hadde gått tilbake med å gi noen barn soving akkurat pga dette med høyt aktivitetsnivå. 

Skrevet

Høres helt normalt ut! Slapp av. Ta ting i ditt barns tempo - det er hans behov du skal møte, ikke alle andres. 

Skrevet

Det høres da helt normalt ut? Særlig gutter sies jo å være litt treigere med bleieslutt. Da min sluttet ved 2,5 år (gutt) fikk vi mange kommentarer på at det var tidlig, og de fleste på hans avdeling sluttet mye senere. Men det skal sies at min gutt sluttet med en del innsats fra oss, mitt inntrykk er at de som slutter litt senere oftere slutter uten noe særlig jobb og med lite uhell. Men sønnen min sover fortsatt med bleie som 4-åring.

Ang. søvn, ville jeg bare latt ham sove så lenge han ønsker og så lenge det ikke forstyrrer nattesøvnen. Min sluttet med soving i bhg da han akkurat var fylt 3, fordi han ikke ville. Men han sov alltid på dagen hjemme i helgene, og hadde tydelig behov for det. Faktisk helt til han fylte 4 sov han fast i helgene, 1-2 timer. Etter at han fjernet mandlene ble søvnbehovet på dagtid merkbart mindre, men om vi er ute og kjører bil tidlig ettermiddag, tar han seg gjerne fortsatt en blund, uten at det forskyver leggetid på kvelden. Nå skal det sies at jeg etter hvert som han nærmet seg 4 år stusset litt over søvnbehovet til min gutt, og jeg begynte etter hvert å mistenke at søvnkvaliteten hans var dårlig (snorket). Men jeg ser ikke på dagsoving som å være "treig" - barn er forskjellige, med forskjellig utholdenhet, og det kan være helt naturlige grunner til det (eller det kan selvsagt være en fysisk grunn). Jeg syns bare det er deilig når trøtte barn får sove, og ville aldri stresset med å kutte det ut dersom leggetiden på kvelden var ok. Med min yngste sønn på 2 år, begynner det å ane meg at han slutter med dagsoving til sommeren, for han må vi begynne å vekke på dagen for at han ikke skal holde fest hele kvelden. De er veldig forskjellige på det området mao.

Og så er det noe med å ikke la seg stresse av hvordan andre barn er eller hva de får til. Mannen min stresset med at gutten vår har vært skeptisk til å trene på visse aktiviteter, som sykling og ski tidligere, spesielt når vi var sammen med en kusine som hadde stålkontroll på alt det. På den annen side hadde vår gutt et mye bedre utviklet språk enn henne. Ikke at man skal drive og sammenligne så veldig, men det er jo ofte sånn at barn mestrer noen ting veldig godt, mens de henger mer etter eller er mindre opptatt av andre ting.

Skrevet

Jeg synes dette høres helt normalt ut. Ikke sammenligne med andre barn, alle utvikler seg i forskjellig tempo. Min datter var nesten 4 da hun sluttet med bleier, men da sluttet hun veldig fort også og hadde omtrent ingen uhell verken natt eller dag. Derimot var hun tidlig ute med å slutte å sove på dagen, hun var rundt 2 da hun begynte å bli vanskelig å legge. Det aller meste er normalt!

Skrevet

Tror du har fått klar tale av alle svarene her :) Det er ikke treigt å bruke bleie på dagen når 3 år og bra for han at han tar seg en times hvil. Mange får for lite søvn, noen trenger dagsoving til de er 4. 

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. 

Så deilig å lese svarene deres! Jeg kjenner som sagt ingen andre med barn (første ut i vennekretsen med barn) og har derfor kun de andre barna i bhg å sammenligne med. Selv om jeg vet at det er dumt å sammenligne. 

Da tar jeg det mer med ro :) skal forsøke å få han til å slutte med bleie om dagen til sommeren istedenfor. Han er ekstremt aktivt og sitter omtrent ikke stille på dagtid, så er ikke så rart han trenger søvnen heller.. 

Tusen takk for alle svar :) 

Anonymkode: fdc95...024

AnonymBruker
Skrevet

Bare nyt det så lenge han fremdeles sovner greit for en daglur uten at kveldslegginga blir et mareritt :-) Min første slutta å sovne på dagen hjemme da han var såvidt 2, i barnehagen da han var 2,5. De var veldig flinke i barnehagen til å ha en rolig pause - skjønt, det var vel ikke så vanskelig når alle de andre barna sov ;-) Minste slutter nå å sovne om dagen i helgene, han er bare 20 måneder. Urk. Det blir slitsomme ettermiddager av sånt. I barnehagen sovner han vanligvis, men ikke alltid. 

Eldste slutta med bleie da han var nesten 3,5. Da hadde over halvparten av jentene på samme alder på avdelingen hans slutta, og cirka halvparten av guttene på samme alder. Han var da helt tørr dag og natt i løpet av et par uker, og det har vært svært få uhell så langt. Jeg må innrømmet at jeg ikke følte meg spesielt vellykket som mor da vi ikke klarte å bli kvitt bleia sommeren før, slik et par jevnaldrende jenter klarte. Fikk flust av kommentarer fra den eldre garde også, det gjør jo alt såååå mye enklere, liksom :rolleyes:  Men så viste det seg at ingen av disse jentene var kvitt bleia helt da vi møttes året etter. Det var nattbleie og mye uhell. Ikke at det var noen triumf for meg, men det var en realitetssjekk, vil jeg si, selv om sikkert mange av de som slutter "tidlig" ikke nødvendigvis har noen særlig uhell. 

Anonymkode: f2128...ef0

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vesla var over 4 før hun var tørr på dagen. Nå er hun snart 5, og jeg er faktisk usikker på om hun er tørr på natten ennå - jeg har tatt henne på fersken i å tisse i bleien om morgenen i stedet for å løpe på do, og da blir det jo umulig å si om hun var tørr før det... 

Hun var dog en av de første til å kutte dagsoving i bhg - sannsynligvis fordi hun aldri måtte opp før 7.30-8.00 siden faren var hjemme og jeg jobber turnus. 

Jeg har jobbet i barnehage. Der hadde de hvilestund for alle midt på dag, en halvtime på madrass med pute og pledd og en lydbok. Det hendte ikke skjelden at noen sovnet - også blant skolestarterne. Det gjør dem bare godt om de trenger det :) 

Anonymkode: bf98b...d0b

Hvorfor har du nattbleie på en snart 5-åring som du vet ikke har noe spesielt problem? Det er bare å kutte, og si ikke tisse i senga. Tapå tisselaken under lakenet, og kjør på. Det vil helst gå godt.

Skrevet

Jeg synes det høres normalt ut. En treåring er på ingen måter for liten til å sove på dagtid, spesielt når han har behov for det. Jeg synes faktisk mange barn slutter for tidlig med å sove på dagtid og undersøkelser viser at dagsoving er bra for barn mye lenger opp i alder enn det de fleste tror.

Min mellomste sluttet ikke med bleier før han var over 4 år. Jeg vet han kunne det rent teknisk og han hadde tørr bleie om morgenen lenge før han sluttet med dagbleier, men han hadde bare bestemt seg for at han ikke ville. Vi prøvde et par ganger, hadde klistremerkeskjema, nonstop ved hvert dobesøk og løfte om premie ved bleieslutt, men han ville ikke. Vi måtte bare la det ligge og en dag bestemte han seg for at det var greit å slutte og da var det gjort. Han hadde aldri uhell og sluttet med nattbleier samtidig.

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger nok ikke å bekymre deg. Nevøen min han sluttet rundt  4 år med bleier (han er nå 11 år og veldig normal) og vi har en sønn som akkurat er 3,5 år og ha sover minst en time hver dag. Han er tidlig oppe- leveres kl 06.45 i bhg og hentes etter 16.00. Vi har nesten ikke hatt sykdom dette bhg-året. Tror det er fordi han sover på dagen og ikke blir helt utkjørt. Barn er rett og slett forskjellige og mye er normalt.

Anonymkode: d9c53...61e

AnonymBruker
Skrevet

Min 3,5 åring sluttet å sove på dagen da hun var 2 år, men det hender hun dupper av en gang i blant om hun er veldig sliten. Hun sluttet med bleie på dagen når hun var 3 år, men må fortsatt ha bleie om natten. Det meste er normalt.

Anonymkode: 1edd0...5fd

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn var 3,5 år når han sluttet med bleie. Han var 3 år og 4 mndr når han sluttet å sove på dagtid i barnehagen. 

Dette er ingenting gale med!

Har barn i barnehagen som er eldre som heler ikke er "treige" av den grunn. 

Hvert barn er forskjellig, akkurat som oss voksne. Noen har små blærer, andre større. Noen klarer seg fint på 4-5 timers søvn, noen må ha 8 timer. 

Ville ikke spurt på helstestasjonen der de har nærmest grafer på hvordan et barn skal være. Synes det er skremmende hvordan de sammenligner barn der, og fikk jo høre det ene og det andre om hva som var "gale" og "litt tregt" med vårt barn.

Disse er riktignok fagfolk men akkurat barns utvikling er en del av helsesøsterene ekstremt firkantet. 

Gi han tid.

Prøv med klistremerker. Vi lovde tur på akvariet. Tørr på en uke. Tørr om natten 3 uker etter på eget initiativ. Ikke press, han må ville. 

Kanskje han ikke skal være først? Kanskje han får en interesse for det når han ser at andre barn begynner å gå på do ? 

Skulle jeg tippet så trenger han nok den ekstra søvnen fordi at han tar i mot så veldig mye annet, har en annen måte og se ting på enn andre barn? En skikkelig smarting. 

Han må være klar for å slutte med bleier. Vi forberedte vår gutt i 3 uker. At når vi kom hjem fra ferie skulle vi slutte med bleie, og vi snakket om det vær dag. Så da var han forberedt på det. 

Anonymkode: ec070...309

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt på snart 4år  sluttet med bleier på dagtid da hun var 3år. Men hun bruker fortsatt bleie på natten. Mistenker at hun er sengevæter, da hun tisser i søvne. Det er heller ikke bestandig hun våkner av det. Prøvde å fjerne bleien hwlt, men etter noen uker med to til tre sengeskift på natten, ble det nok. Hun er ikke klar. Men hun er den eneste i sitt kull som ikke bruker bleie på dagtid i barnehagen, og hun er en av de minste.

Hun sluttet også å sove på dagtid før hun var 1år. Men alikevel har hun et aktivitetsnivå over de fleste. Barnehagen kommenterte stadig når hun var ett og to år, at de kunne ikke fatte at hun ikke ble utslitt da hun kom hjem.. Men hun har vært høyt og lavt fra morgen til kveld :) Alle barn er forskjellige! 

Anonymkode: b8dde...55b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...