Gå til innhold

Er min 3 åring ekstra treig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har på akkurat 3 år. Han har ikke sluttet med bleier enda, vi øver på å gå uten bleie hver eneste dag, han sitter på do og slikt, men han er langt ifra klar for å slutte med bleier enda. På avdelingen hans er han en av de få som fortsatt bruker bleie av de største barna. En annen ting er at han fortsatt har behov for å sove på dagen. Han sover fra 45 min - 1 time. Vi forsøkte for noen måneder tilbake å kutte ut dagsøvnen, men da sovna han omtrent stående klokken 16.30. Her er han den eneste i sin aldersgruppe som fortsatt må sove på dagen..

Kjenner jeg føler meg litt smådum som forelder, de andre foreldrene kan kommentere ting som "Oi! Sover han FORTSATT på dagtid?!".

Er dette veldig unormalt?

Jeg forsøkte i fjor sommer å avvenne han med bleier faktisk, men det var i hvertfall altfor, altfor tidlig. Men samtidig hadde jeg aldri forventet å ha en 3 åring som fortsatt brukte bleier.

Anonymkode: 41aec...254

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På bakgrunn av disse to tingene? Nei 

Anonymkode: c514b...87b

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk så mye tid å sammenligne han med andre barn, ei heller be om fasiten fra andre foreldre. Ta det opp på helsestasjonen. Så får du gode råd og veiledning. 

Anonymkode: c8fc8...d8f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På bakgrunn av disse to tingene? Nei 

Anonymkode: c514b...87b

Nei, jeg mente mer om han er ekstra treig med bleieslutt og kutt på dagsøvnen? Eller er det tilfeldig at alle de andre barna har sluttet? Blir jo gjerne sånn at man sammenligner med de andre barna i barnehagen, hvertfall for min del, som ikke har så mye erfaring med barn og ingen andre venner med barn..

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg mente mer om han er ekstra treig med bleieslutt og kutt på dagsøvnen? Eller er det tilfeldig at alle de andre barna har sluttet? Blir jo gjerne sånn at man sammenligner med de andre barna i barnehagen, hvertfall for min del, som ikke har så mye erfaring med barn og ingen andre venner med barn..

Har de ansatte i barnehagen sagt noe?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har de ansatte i barnehagen sagt noe?

Nei. Ikke til meg i hvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Om man tenker for mye på hva alle andre mener kommer man ikke langt her i livet. Ihvertfall ikke hvis man blir stresset over at barnet bruker bleier i en alder av 3, fordi det er noen som har en mening om det. La barnet ditt ta den tiden han trenger tenker jeg. Det betyr dog ikke at du ikke skal prøve å få han til å slutte med bleier osv, men ikke stress med det. Gjør det gradvis. Spør ofte om han må på do, si ifra at det ikke er noen skam i å ha uhell i sengen eller buksa, men at dere skal prøve å unngå det ved at du spør ofte og at han sier ifra når han må på do. Lær deg også kjennetegnene til at han må på do. Du kjenner sikkert til hele greia. Men poenget er at uansett, så gjør barn ting forskjellig. Noen slutter med bleier når de er 3, andre ikke. 

Anonymkode: ba440...786

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Ikke til meg i hvertfall.

Da ville jeg ikke bekymret meg, men du kan jo ta det opp på helsestasjonen om du er usikker. Bleieslutt er vel enklere å gjennomføre på sommerstid? Mitt barn er ikke så stort ennå, men slik jeg har forstått det. Og med dagsoving - barn har jo veldig ulikt søvnbehov, og som du sier så trenger han jo den luren. Dersom han sover greit på natta, ville jeg ikke avslutta dagsovingen før han er klar for det. 

Anonymkode: 315e6...477

Skrevet

Da mitt barn startet storbarns rett over 3 år, var hele barnegruppen igang med bleieslutt. Vår sluttet da ganske nøyaktig ved 3 år. Vår eldste + min nevø sluttet med bleier rett før 4 år. Det er ikke uvanlig om dagen.

Alle 3- åringene hadde middagshvil i bhg utover høsten. Noen sov litt, noen slappet av og så i et blad eller hørte på lydbok. De gjør ikke det lenger nå. Det er fint at de har en rolig pause midt på dagen, ikke full baluba alltid. De blir jo veldig slitne av det.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har på akkurat 3 år. Han har ikke sluttet med bleier enda, vi øver på å gå uten bleie hver eneste dag, han sitter på do og slikt, men han er langt ifra klar for å slutte med bleier enda. På avdelingen hans er han en av de få som fortsatt bruker bleie av de største barna. En annen ting er at han fortsatt har behov for å sove på dagen. Han sover fra 45 min - 1 time. Vi forsøkte for noen måneder tilbake å kutte ut dagsøvnen, men da sovna han omtrent stående klokken 16.30. Her er han den eneste i sin aldersgruppe som fortsatt må sove på dagen..

Kjenner jeg føler meg litt smådum som forelder, de andre foreldrene kan kommentere ting som "Oi! Sover han FORTSATT på dagtid?!".

Er dette veldig unormalt?

Jeg forsøkte i fjor sommer å avvenne han med bleier faktisk, men det var i hvertfall altfor, altfor tidlig. Men samtidig hadde jeg aldri forventet å ha en 3 åring som fortsatt brukte bleier.

Vi har flere gutter i familien som sluttet med bleier ved 4 årsdagen. Så lenge gutten prater og gjør seg godt forstått, og utvikler seg motorisk i forhold til lek og balanse er det ikke noe å bekymre seg for. 

Jeg ville ikke øvd hver dag med et barn som ikke er klar, det er langt enklere når de selv kaster bleiene fordi de ikke gidder å være "baby" og slutter selv... 

Anonymkode: b47f9...fbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig nå for tiden at gutter er passert 3 før de slutter med bleie. Min gutt var nesten 4, og i vår barnehage var han helt gjennomsnittlig på dette, så det varierer nok.

Når det gjelder sovingen er det nok litt uvanlig her til lands ja, men om det er det som fungerer så gjør det jo ingenting. Jeg tar meg gjerne en dupp midt på dagen selv jeg. ;)

Anonymkode: 2b688...1f1

Skrevet

Barn er klare når de er klare. Jeg var også bekymre som deg, men fikk samme beskjed av mine nærmeste. Min var ca 3,5 år da Hun var tørr. Hun nektet å forsøke engang. MEN da Hun var klar, så var Hun klar. Hun var tørr for både nr 1 og nr 2, på dagtid ila samme uke, og tørr på natta ila samme mnd. Mnd etter det hadde Hun kun 2-3 uhell. Da var Hun virkelig tørr. Gi det litt tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har vært tidlig med mye, spesielt språk. Men bleie bruker han enda, ved 3,5 år. 

Anonymkode: 1bafb...671

AnonymBruker
Skrevet

Har en utrolig avansert, aktiv og opp og gående 14 åring som fortsatt sov 2 timer på dagen når han var 3 år og brukte fortsatt bleier. Men han var utrolog aktiv når han var våken og hadde mye energi. Han sluttet på bleier på sommeren og etter 1 uke med go trening og mange dager naken på stranden, var han helt bleie fritt. Brukte natt bleier en liten stund men kuttet de også ut etterhvert. 

Folk er flink å si masse rart og dumt. Ikke tenk på det! 

Anonymkode: 6ef17...300

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en veldig aktiv treåring som sover på dagtid i helgene (i barnehagen har han ikke tid til det), og han bruker fremdeles bleie. Har ikke inntrykk av at noe av dette er unormalt.

Anonymkode: 34824...ea5

Skrevet

I kontrollsamfunnet Norge så kan man jo bli paranoid av mindre. Uansett så er barn veldig forskjellige i utvikling. Så lenge barnet leker med andre barn og er viser seg trygg så er det det viktigste.

Gjest summesumbi
Skrevet

Synes treåringen din høres helt normal ut. Trenger han daglur for å være opplagt og i humør så er det helt ok. Og bleieslutten haster det ikke så med, men dere kan bruke sommeren på å forsøkeå få han bleiefri på dagtid:-) 

AnonymBruker
Skrevet

Vesla var over 4 før hun var tørr på dagen. Nå er hun snart 5, og jeg er faktisk usikker på om hun er tørr på natten ennå - jeg har tatt henne på fersken i å tisse i bleien om morgenen i stedet for å løpe på do, og da blir det jo umulig å si om hun var tørr før det... 

Hun var dog en av de første til å kutte dagsoving i bhg - sannsynligvis fordi hun aldri måtte opp før 7.30-8.00 siden faren var hjemme og jeg jobber turnus. 

Jeg har jobbet i barnehage. Der hadde de hvilestund for alle midt på dag, en halvtime på madrass med pute og pledd og en lydbok. Det hendte ikke skjelden at noen sovnet - også blant skolestarterne. Det gjør dem bare godt om de trenger det :) 

Anonymkode: bf98b...d0b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en som akkurat er blitt 3,5, og han bruker fortsatt bleier selv om han har vært langt tidligere ute enn sine jevnaldrende på veldig mange andre områder (kan bl.a. lese en del ord, han har et veldig godt språk osv).

På avdelingen hans i barnehagen er de totalt fem gutter som er like gamle som min sønn + - ca 3 måneder. Av disse er det kun en av dem (den aller eldste) som har sluttet med bleier, og han sluttet nå i påsken. Så mitt inntrykk er at dette er veldig vanlig og normalt, og jeg synes ikke din sønn virker spesielt treg.

Anonymkode: 58f69...c29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min datter slutta med bleier da hun var 2, og sov på dagtid til hun var 4,5. Ingen sammenheng der. Datter nummer to sluttet med dagsoving før fylte 2. (og fire treåringer på (storebarns-)avdelingen hennes bruker fortsatt bleier.

Anonymkode: d2f21...1dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...