Gå til innhold

Jeg gir opp norsk


Gjest The Lost Dreamer

Anbefalte innlegg

Gjest The Lost Dreamer

Har aldri fått under 4 i norsk, men nå på vg2 har jeg havnet på 3... Hva skjer???

Jeg begynner å gi opp for jeg skjønner virkelig ingenting. Riktignok har jeg ikke prioritert faget så veldig i år, fordi jeg har andre viktigere fag, men så dårlig er jeg da vel ikke?

Nå har jeg sittet her i flere timer og holdt på med et dikt som jeg virkelig ikke skjønner meg på... Er det noen som har hørt/lest om diktet ''Til min Gyldenlak'' av Wergeland? Kan noen hjelpe meg litt med å forstå oppbyggingen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går du allmennfag eller yrkesfag?

Anonymkode: 0142a...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går du allmennfag eller yrkesfag?

Anonymkode: 0142a...ef0

Allmenn, hvordan det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerte teater, så har fått gjennomgå med Wergelands skriblerier. Dette er intet unntak.

Det er noen år siden og interessen for diktene er laber, så husker dessverre ikke så mye. Men husker at det var en blomst med metafor om sin egen død.

Håper du får svar i tråden av noen som er smartere enn meg :P Og husk at så lenge du er lærerens favoritt i undervisningstimene, så kan det hjelpe deg mye karaktermessig. Vis at du er interessert og at du prøver (om du ikke er det, bør du fake det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, The Lost Dreamer skrev:

Allmenn, hvordan det?

Av og til kan det ha litt å si for tyngden. At man går ned i karakter fra ungdomskole til vgs er helt vanlig. I ditt tilfelle er det jo fra vg1 til 2, men mulig det er noe av det samme som har skjedd. Nivået på norsk stiger mye for hvert skoleår, og derfor sliter svært mange. I dette faget kan man IKKE cruise seg igjennom. At man alltid har ligget på fire betyr ikke at du automatisk blir liggende der. Om du ikke vil ned må nivået opp! Det som virkelig legger ned arbeid, de stiger.

 

Eneste trøsten er at mange sliter med det samme.

Anonymkode: 0142a...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå svarer jeg på det du faktisk spørr om. Du må gjerne bruke en diktanalyse som utgangspunkt om du ikke har peilig selv. Så på analysen lenger oppe i tråden, og jeg kunne ikke se at den sa noe om mannlige og kvinnelige rim. Det kan være greit å få med.

 

Det vanskelige er ofte oppbyggingen. Søk om mange tilfeldige( men gode) diktanalyser. Les de og bit det merke i hvordan de er bygget opp. Lær deg å kjenne gangen i en analyse, for da flyter det bedre i din egen.

Anonymkode: 0142a...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av og til kan det ha litt å si for tyngden. At man går ned i karakter fra ungdomskole til vgs er helt vanlig. I ditt tilfelle er det jo fra vg1 til 2, men mulig det er noe av det samme som har skjedd. Nivået på norsk stiger mye for hvert skoleår, og derfor sliter svært mange. I dette faget kan man IKKE cruise seg igjennom. At man alltid har ligget på fire betyr ikke at du automatisk blir liggende der. Om du ikke vil ned må nivået opp! Det som virkelig legger ned arbeid, de stiger.

 

Eneste trøsten er at mange sliter med det samme.

Anonymkode: 0142a...ef0

Jeg er ikke lugget mye på 4... Jeg har lugget på 5, og det gjorde jeg i fjor også, ja selv i nynorsk. Flere elever i klassen har gått ned en karakter eller to, selv den i klassen som bare får 6 i alle dag. Det er helt sykt hvor vanskelig norsk er i vg2 i forhold til vg1. 

2 minutter siden, Rozes skrev:

Diktanalyse er aldri gøy... Føler med deg og sender gode tanker :) 

Hahaha tusen takk! :b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten
14 minutter siden, The Lost Dreamer skrev:

Jeg er ikke lugget mye på 4... Jeg har lugget på 5, og det gjorde jeg i fjor også, ja selv i nynorsk. Flere elever i klassen har gått ned en karakter eller to, selv den i klassen som bare får 6 i alle dag. Det er helt sykt hvor vanskelig norsk er i vg2 i forhold til vg1. 

Hahaha tusen takk! :b

Utifra den setningen å dømme vil jeg si at du definitivt ikke fortjener 5 i norsk:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer
Et øyeblikk siden, Holititten skrev:

Utifra den setningen å dømme vil jeg si at du definitivt ikke fortjener 5 i norsk:fnise:

Først og fremst så har aldri læreren min trukket meg for skrivemåten min i bokmål. Her jeg bor sier alle lugget og ikke ligget, så jeg glemmer meg bort og skriver som jeg snakker når jeg ikke er på skolen. Den ''er''-en er bare en tastefeil fordi jeg skulle skrive noe annet først. 

Du var jammen kjapp til å dømme pga. èn setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Holititten skrev:

Utifra den setningen å dømme vil jeg si at du definitivt ikke fortjener 5 i norsk:fnise:

Ja, jeg tenkte også at vi har funnet forklaringen.

 

Faktum er at de fleste elever får sjokk av hvor mye som kreves i norsk. Du går studieforberedende, og hensikten er at dere skal være rustet til skrive fagoppgaver på høyskole- og universitetsnivå. Da MÅ språket sitte. 

Anonymkode: 0142a...ef0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten
Et øyeblikk siden, The Lost Dreamer skrev:

Først og fremst så har aldri læreren min trukket meg for skrivemåten min i bokmål. Her jeg bor sier alle lugget og ikke ligget, så jeg glemmer meg bort og skriver som jeg snakker når jeg ikke er på skolen. Den ''er''-en er bare en tastefeil fordi jeg skulle skrive noe annet først. 

Du var jammen kjapp til å dømme pga. èn setning.

Om folk sier lugget er irrelevant. Du skulle forresten skrevet "lagt", og ikke "ligget" uansett, så kanskje 3er er det beste du kan håpe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer
Et øyeblikk siden, Holititten skrev:

Om folk sier lugget er irrelevant. Du skulle forresten skrevet "lagt", og ikke "ligget" uansett, så kanskje 3er er det beste du kan håpe på?

''Jeg har lagt på 4 og 5 hele tiden''. Ja det høres riktig ut... Syns du er umoden, respektløs og frekk som istedenfor å oppmuntre sitter der bak pc-en din og rakker ned på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Holititten
Et øyeblikk siden, The Lost Dreamer skrev:

''Jeg har lagt på 4 og 5 hele tiden''. Ja det høres riktig ut... Syns du er umoden, respektløs og frekk som istedenfor å oppmuntre sitter der bak pc-en din og rakker ned på meg.

Beklager at mine kommentarer har såret deg så, det var faktisk ikke meningen. Men slapp nå litt av, det er snakk om retting av et ord her, ikke hån mot deg som person... Så å kalle meg "umoden, respektløs og frekk" er å dra den litt langt, synes jeg.

Lykke til med norsken da, og i resten av utdannelsen. Mitt beste tips: les mange bøker (helst på norsk, da det er det du sliter i), i stedenfor å få all norsklesingen fra internett, da lærer man mens man koser seg med en bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer
1 minutt siden, Holititten skrev:

Beklager at mine kommentarer har såret deg så, det var faktisk ikke meningen. Men slapp nå litt av, det er snakk om retting av et ord her, ikke hån mot deg som person... Så å kalle meg "umoden, respektløs og frekk" er å dra den litt langt, synes jeg.

Lykke til med norsken da, og i resten av utdannelsen. Mitt beste tips: les mange bøker (helst på norsk, da det er det du sliter i), i stedenfor å få all norsklesingen fra internett, da lærer man mens man koser seg med en bok.

Det gnistrer av ironi i innleggene du skriver her til meg. Pga. èn setning, dømmer du meg og går ut ifra at jeg er dårlig i norsk. Så jeg syns ikke ordene jeg skrev var noe å dra i, men takk for tips da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå også på 5-6 i fjor. (5-6 i bokmål, 4-5 i nynorsk) Nå ligger jeg på 3 i nynorsk og 4+ i bokmål. Går forøvrig også VG2 i likhet med deg. Skjønner deg godt! I mitt tilfelle tror jeg nok læreren spiller mye inn i år, for jeg er rett og slett dritt lei av denne læreren. De 4 siste timene vi har hatt vikar har jeg lært mer på en uke enn jeg ville lært med den læreren på 2 måneder. 

Har tentamen imorgen men har ikke åpnet boka en eneste gang for å øve gjennom slik at jeg ikke trenger bruke så mye tid på det. Motivasjonen har virkelig tatt sitt eget liv.

Anonymkode: 8503e...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten
2 minutter siden, The Lost Dreamer skrev:

Det gnistrer av ironi i innleggene du skriver her til meg. Pga. èn setning, dømmer du meg og går ut ifra at jeg er dårlig i norsk. Så jeg syns ikke ordene jeg skrev var noe å dra i, men takk for tips da

Jeg gir deg en unnskylding du strengt tatt ikke fortjente og et ærlig tips, og du fortsetter å prøve å fornærme meg? Nei takk du. Det er forresten én, ikke èn. Enda et tips ,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...