Gå til innhold

Mor som spør etter penger hele tida

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er midt oppe i en situasjon jeg ikke kan se at jeg kommer meg ut av. Håper på tips og råd fra dere flotte mennesker der ute;

Jeg og min mor er ikke på god talefot, ting er veldig anstrengt mellom oss. Jeg har ikke hatt en veldig flott barndom, kan man si, og har vært ganske alene fordi hun har brukt så mye mer tid på mine tre søsken som alle sliter med sitt. Har alltid fått høre at "nei du greier deg så fint, du har ikke trengt oppmerksomhet og kjærlighet". Tenk å være 6 år og aldri få vite at du har vært flink til noe som helst fordi dine søsken trenger det mer enn deg. Har egentlig ikke så lyst å ha kontakt med henne nå som jeg er voksen, men har det fordi hun tross alt er min mor.

Hun pleier ofte å skryte til sine venninner om hvor flink jeg er som har greid meg så bra, som om hun har bidratt noe som helst. Hvert eneste problem jeg har, fysiske og psykiske, stammer tilbake til henne på én eller annen måte. Det er IKKE hennes fortjeneste på noe vis at jeg greier meg så bra.

Men;

Det store problemet er at hun kontakter meg aldri for å finne på noe fint eller noe, men for å låne penger av meg. Hver måned.

Hun har vært sykmeldt så lenge jeg har vært født, og jeg vet at hun har lite penger. Men jeg er student på masternivå og har absolutt ikke penger å låne vekk. Det er egentlig ikke snakk om et lån, hun gir aldri tilbake. Hun spør alltid om 300-500-1000 kr osv altså hver måned. For meg på lånekassa og ingen tid til jobb, så er det en vital forskjell i mitt budsjett, men jeg forsøker så godt jeg kan.

Jeg føler at jeg BØR skvære opp med henne og få er bedre forhold til henne før hun dør, men jeg anser det som umulig når det eneste hun ønsker fra meg er å "låne" penger. Noen netter gråter jeg av dårlig samvittighet og skyldfølelse fordi jeg ikke ØNSKER å låne henne penger, til og med hvis jeg hadde kjempegod råd. Føler pengene er et problem mellom oss, men hun har så dårlig råd. Hun må ha mat.

Hva tenker dere?

Anonymkode: c9624...6d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at du ikke trenger å føle dårlig samvittighet. Jeg mener at du fint kan si nei til henne. At hun fødte deg og er moren din er ingen unnskylding for å drive på som hun gjør. Det man sår det høster man. 

Jeg syns du har rett til å si nei, du vil ikke låne henne noe mer penger. Trenger hun penger så må hun søke på NAV Sosial. 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mor er en voksen dame, og bør klare seg selv! Eller, så kan de andre søsknene dine stille opp!

Mulig jeg er kald, men det er ingen kjære mor her i gården. Hun har jo behandlet deg dårlig hele livet, så hvorfor skal du hjelpe henne da?

Ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke hjelper henne, når du har dårlig råd selv!

Anonymkode: 7d3fc...a3d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Signerer de to over her, tenk på deg selv og ikke lån moren din en enste krone til. Hun er voksen og det er slett ikke ditt ansvar å hjelpe henne fordi hun har dårlig råd. 

Du er student og har lite nok penger, i mine øyne burde det vært moren din som hjalp deg om det knipte om, og ikke omvendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har tatt fra deg hele livet, det du skulle hatt. Og fortsetter.

Tenk over det.

Den kjærringa eier ikke skam.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere ikke synes jeg er en hjerteløs datter som ikke ønsker å hjelpe min egen mor... Har hatt den følelsen så lenge.

Hun har jo hatt et ganske tøft liv selv, og har forsøkt så godt hun kan å oppdra fire barn helt alene uten familie eller venner, så jeg føler ikke jeg kan dytte henne unna. Vet at jeg kommer til å angre når hun er borte, om dere skjønner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig trenger du ikke å hjelpe moren din noe som helst, siden hun ikke har vært der for deg som barn, og siden hun er den som burde være voksen. Du skal ihvertfall ikke hjelpe henne med penger. Mange foreldre støtter barna sine ed egenkapital. Siden du ikke får den støtten er du nødt til å spare, og da har du ikke råd til å sponse at din mor lever over evne.

Dersom du har lyst til å hjelpe henne kan du hjelpe henne med å sette opp et budsjett så hun får sine penger til å vare. Gjør som på luksusfellen og be om å få kontoutskrift av de siste 3 mnd, og sett opp et regnskap ut i fra det. Vis moren din hvilke utgifter hun må kutte for å klare å gå i null hver måned, og fortell henne at hun ikke kan regne med å få penger fra deg om hun går i minus.

Hvis moren din har mye gjeld kan du melde henne på luksusfellen.

Anonymkode: 579ff...90c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde ikke fått en krone fra meg. Mennesker som ikke bidrar med noe positivt til mitt liv, har ikke noe i mitt liv å gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare forklare henne i klare ordelag, at du ikke har råd til å låne vekk penger. Men, hvis du føler for å være snill pike, så kan du tilby å hjelpe henne med budsjett, eller være med henne på nav sosial. Men, kun på tidspunkt som passer dine studier.

Skjønner at moren din har hatt tøffe tak i livet, men du må ikke la henne ødelegge utdannelsen din uansett. Så du å tenke på hus og mat til deg selv først.

Jeg tenker at moren din er en ganske ressurssvak person, som med 4 små barn, ikke klarte å se at også den "store&flinke" behøvde sin del av oppmerksomheten. Hun har vel kanskje ikke gjort det av ondskap, men av manglende evne til å forstå.

Klapp deg selv på skuldra, du har tross dårlige odds klart å komme deg langt her i livet. Helt på egen hånd. Det viser at du er meget sterk. Du trenger ikke kaste moren din ut av livet ditt, men sett klare grenser for hva du selv har godt av å involvere deg i hennes liv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg - 

Hadde en far som gjorde våres familie til et helvete og jeg fortsatt følte at jeg var nødt til å prøve å ha et forhold til når jeg ble voksen.  Det var vanskelig, men jeg satt noe grenser.  Det beste du kan gjøre for deg (det er du som er viktig her) er til å faktisk ta en prat med henne ang penger.  Bare si at du prøver å studere slik at du kan få en god jobb i en vanskelig jobb markedet og staten har flere resurser å hjelpe henne en du gjør.  Si også at hver gang hun spører setter hun deg i en vanskelig situasjon.  Kanskje hun spører for de andre søsken?  Vet ikke, men du er nødt til å si ifra at du har ikke penge å låne bort dessverre. 

Anonymkode: e6c11...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at dere ikke synes jeg er en hjerteløs datter som ikke ønsker å hjelpe min egen mor... Har hatt den følelsen så lenge.

Hun har jo hatt et ganske tøft liv selv, og har forsøkt så godt hun kan å oppdra fire barn helt alene uten familie eller venner, så jeg føler ikke jeg kan dytte henne unna. Vet at jeg kommer til å angre når hun er borte, om dere skjønner..

Jeg har hatt en lignende situasjon som deg, ts - men hadde heller ingen penger til overs. En hundrelapp her og en femhundrelapp der...det blir fort penger av det på studentbudsjett.

Det jeg gjorde, var å finne ut mulighetene hennes for bostøtte, supplerende sosialhjelp, grunnstønad etc. Det kan være at moren din har rett på noe.

Fryktelig vanskelig situasjon å være i, men erfaringen min er at jo mer du strekker deg, jo verre blir det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en frekk mor du har! Hun utnytter deg jo rett og slett. Her tror jeg du bare må sette ned foten og si beklager, men du kan ikke få flere penger. Si du har behov for dem selv og understrek at du ikke ønsker at dette skal påvirke forholdet deres negativt. Jeg synes ærlig talt ikke hun fortjener noen godvilje fra din side, men hun er nå tross alt moren din så jeg skjønner jo at du vil ha et godt forhold til henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens, 

Hun får en eller annen støtte hos NAV, men er ikke helt sikker på hva slags eller hvor mye hun får.

Tror kanskje jeg har fremstilt situasjonen som om hun er en ond shaman av noe slag, og det er jo litt uheldig gjort av meg. Hun trygler jo veldig hver gang hun spør, er ganske sikker på at hun egentlig behøver mye mer enn hva hun spør om, men spør om en absolutt lavest mulig pengesum. 

Og så er jeg ferdig utdannet til sommeren og har allerede signer arbeidskontrakt, så det er ikke mange månedene igjen med studentbudsjett. Men tryglingen kommer jo ikke til å stoppe til sommeren. Mest trolig vil beløpet kanskje øke litt ettersom jeg da får en ganske flott månedslønn. 

Hva tenker dere om det at jeg snart har råd til å låne henne en hundrings i blant? Fortsatt stoppe pengestrømmen? 

Får så vondt av hele greia :'(

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får si at hvis du skal fortsette å hjelpe henne så forutsetter du at hun har et budsjett som viser hva hun har av utgifter og inntekter og at hun faktisk har et reelt behov for økonomisk støtte! Det er en ting å hjelpe med nødvendigheter som mat, men grunnen til at hun ikke har penger til mat er at hun sløser ellers, så bør terskelen være høyere enn ved uforutsette tannlegeutgifter, for å si det sånn.

Du er ikke slem om du sier nei heller, hverken nå eller senere. Det er uansett på tide at du snakker med din mor om dette og gjør det klart at du ikke er en privatbank. Hun vil neppe slutte å spørre av seg selv, forventnigene hennes til hva hun kan få vil øke og helt ærlig, så lenge du ikke sier fra, hvordan skal hun vite at du egentlig ikke vil?

Anonymkode: 110b3...eef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen folkens, 

Hun får en eller annen støtte hos NAV, men er ikke helt sikker på hva slags eller hvor mye hun får.

Tror kanskje jeg har fremstilt situasjonen som om hun er en ond shaman av noe slag, og det er jo litt uheldig gjort av meg. Hun trygler jo veldig hver gang hun spør, er ganske sikker på at hun egentlig behøver mye mer enn hva hun spør om, men spør om en absolutt lavest mulig pengesum. 

Og så er jeg ferdig utdannet til sommeren og har allerede signer arbeidskontrakt, så det er ikke mange månedene igjen med studentbudsjett. Men tryglingen kommer jo ikke til å stoppe til sommeren. Mest trolig vil beløpet kanskje øke litt ettersom jeg da får en ganske flott månedslønn. 

Hva tenker dere om det at jeg snart har råd til å låne henne en hundrings i blant? Fortsatt stoppe pengestrømmen? 

Ts

Jeg synes det er flott at du kan låne penger til din mor. Jeg tror du vil slite litt om du kutter henne ut og etterhvert mister henne, vi vil alle miste våre foreldre en gang. Vær det større mennesket, lån henne en hundrings så kan hun kjøpe seg mat. Hilsen ei som akkurat har mista sin mamma og angrer på mye vonde konflikter.

Anonymkode: c97cf...ea0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undesøk muligheter for hjelp andre steder, bostøtte, nav o,l-kom til bunns hva hun egentlig trenger.

Anonymkode: 27b7d...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen folkens, 

Ts

Jeg tror nok at hun da kommer til å be om større summer, for da kommer du til å ha mer selv som du sier.

Men, hva med heller å kjøpe mat til henne? Regner med at det er det hun trenger penger til?

Hun kan betale sine regninger, for det må hun da ha råd til? Husleie, strøm, TV, telefon og evt internett og andre faste utgifter kan hun dekke selv og så kan du - hver gang hun ringer for å spørre om penger - kjøpe inn mat, eller betale for abonnement hos en eller annen matlevering som kommer med mat så hun har hver uke. 

Anonymkode: 7bd40...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren din er psykisk syk. Hun tror hun er verdens navle og at alle skal låne henne penger. Hun skylder på alle andre, og tar ikke tak i problemene sine selv. Kjenner noen slike. Trist. /klem

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsetter å låne henne penger bør du få henne til å skrive under på hvert beløp hun har lånt av deg. Med skikkelige gjeldsbrev kan du som kreditor få pengene tilbake fra boet hennnes før arv (hvis det er noen arv) utbetales til deg og de andre arvingene. 

Anonymkode: 3db02...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest økonomifrue
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er midt oppe i en situasjon jeg ikke kan se at jeg kommer meg ut av. Håper på tips og råd fra dere flotte mennesker der ute;

Jeg og min mor er ikke på god talefot, ting er veldig anstrengt mellom oss. Jeg har ikke hatt en veldig flott barndom, kan man si, og har vært ganske alene fordi hun har brukt så mye mer tid på mine tre søsken som alle sliter med sitt. Har alltid fått høre at "nei du greier deg så fint, du har ikke trengt oppmerksomhet og kjærlighet". Tenk å være 6 år og aldri få vite at du har vært flink til noe som helst fordi dine søsken trenger det mer enn deg. Har egentlig ikke så lyst å ha kontakt med henne nå som jeg er voksen, men har det fordi hun tross alt er min mor.

Hun pleier ofte å skryte til sine venninner om hvor flink jeg er som har greid meg så bra, som om hun har bidratt noe som helst. Hvert eneste problem jeg har, fysiske og psykiske, stammer tilbake til henne på én eller annen måte. Det er IKKE hennes fortjeneste på noe vis at jeg greier meg så bra.

Men;

Det store problemet er at hun kontakter meg aldri for å finne på noe fint eller noe, men for å låne penger av meg. Hver måned.

Hun har vært sykmeldt så lenge jeg har vært født, og jeg vet at hun har lite penger. Men jeg er student på masternivå og har absolutt ikke penger å låne vekk. Det er egentlig ikke snakk om et lån, hun gir aldri tilbake. Hun spør alltid om 300-500-1000 kr osv altså hver måned. For meg på lånekassa og ingen tid til jobb, så er det en vital forskjell i mitt budsjett, men jeg forsøker så godt jeg kan.

Jeg føler at jeg BØR skvære opp med henne og få er bedre forhold til henne før hun dør, men jeg anser det som umulig når det eneste hun ønsker fra meg er å "låne" penger. Noen netter gråter jeg av dårlig samvittighet og skyldfølelse fordi jeg ikke ØNSKER å låne henne penger, til og med hvis jeg hadde kjempegod råd. Føler pengene er et problem mellom oss, men hun har så dårlig råd. Hun må ha mat.

Hva tenker dere?

Først og fremst må jeg si jeg føler med deg og delvis kjenner meg igjen. Vi har et bært familiemedlem som bare har vært interesser i oss andre når der har gagnet vedkommende. Det har vært så ille at vedkommende juger oss rett opp i ansiktet gang på gang og manipulerer en etter en. Etter mange år med gjentatte forsøk på å få forholdet til å fungere og være på de riktige premissene har vi nå gitt opp. Personen har ekskludert seg selv fra oss, og det er noe vi har funnet ut av er bedre for oss - vi slipper kranglingen, løgnene og manipuleringen, så familielivet er mer harmonisk. 

Mange utenforstående kommer med kommentarer om at blod er tykkere enn vann, det er familie osv. Hadde vedkommende vært påvist kjeltring hadde alle forstått avstanden.

Mitt råd til deg er - dersom moten din kun er ute etter å utnytte deg og dere har den bakgrunnen dere har, så har du det faktisk bedre uten henne! Høres ut som hun bare medfører bekymringer og spiller på at hun er moren din og du er så flink. At hun er sykemeldt er ikke ditt problem! Trolig har hun mer penger enn deg uansett, så det handler om hvordan hun disponerer pengene!

Vær stolt av deg selv for at du har greid deg så bra!

Utdannelsen din vil trolig bidra til et mer stabilt liv for deg å dine 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...