Gå til innhold

Nekter å fordele gjeldsrenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så mange dumme svar her.  Jeg er gift og lånet står i min manns navn, men hus i begge.  Men jeg har en ærlig og fin mann som er rettferdig lol.  Om han sitte med restskatt og jeg er i pluss, SELVFØLGELIG går dette til å betale hans del. Vi er EN FAMILIE og økonomien skal fordeles likt.  

Det er helt urimelig at du må betale restskatt og han sitter igjen med pluss uten at han skal betale din del - det blir mer som dere er romkamerater istedenfor samboere.  Hvis han nekter så ville jeg ha nektet å betale ned lånet hans også.  

Hva er det med penge som gjør at folk blir så utrolig teite og dumme? 

Anonymkode: 3f39a...8fe

 

Hun kan ikke trekke fra renter på et lån hun ikke "eier". Det blir som at jeg skulle ha trekt av rentene på lånet til huseier fordi jeg tross alt betaler dem. 

Anonymkode: d4c51...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mange dumme svar her.  Jeg er gift og lånet står i min manns navn, men hus i begge.  Men jeg har en ærlig og fin mann som er rettferdig lol.  Om han sitte med restskatt og jeg er i pluss, SELVFØLGELIG går dette til å betale hans del. Vi er EN FAMILIE og økonomien skal fordeles likt.  

Det er helt urimelig at du må betale restskatt og han sitter igjen med pluss uten at han skal betale din del - det blir mer som dere er romkamerater istedenfor samboere.  Hvis han nekter så ville jeg ha nektet å betale ned lånet hans også.  

Hva er det med penge som gjør at folk blir så utrolig teite og dumme? 

Anonymkode: 3f39a...8fe

Er helt enig med deg. Men vi har bare en versjon. Hvis han tjener mest, betaler mest, planlegger skatten og hun ikke hvis de har delt økonomi. Så er det mindre grunn til at han skal betale for hennes valg. 

Hvis hun mottar barnetrygden og har hele foreldrefradraget så er det ikke sikkert det er så skjeivt som det høres ut. Om han er medlem av SPK og hun ikke er det ikke rart at lånet står på han og han betjener det. Det viktigste er at begge er eiere av huset.

Skulle likt å høre hans versjon her forøvrig.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du sier, men siden jeg er enkeltmannsforetak har det vært noen år hvor jeg måte betale skikkelig mye i restskatt pga hvordan forretningen min gikk det året.  Mannen da har betalt restskatt - som det egentlig er felles gjeld på en møte (vi sier dette som felles gjeld).  Det er som det er å være sammen med folk livet ut.  Kvinner generelt er sett i mye dårligere lys fordi de ofte har mindre lønn, akkurat fordi de gjøre mye mer hjemme med barn og hus- betaler en del for mat og aktiviteter og er ofte de som er hjemme når barna er syk.  Men men, dette er noe dere må faktisk snakke om.  Hvis det var jeg ville jeg ha tatt kontakt med en finansielle rådgiver sammen med samboeren slik at DE kan se på hele penge situasjonen deres og kommer med forslag (eller si fra hva er riktig)

Anonymkode: 3f39a...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gaaaa...på en måte ikke møte. 

Anonymkode: 3f39a...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig. Det normale ville være at der lot det stå som deg gjør, og han betalte din rest skatt med det han fikk igjen, og fordelte resten.

Vi gjør det slik her. Hos oss var det jeg som fikk igjen, og han som måtte betale. Selvfølgelig tenker jeg ikke at jeg har fått igjen på skatten. Jeg tenker at de tusenlappene jeg fikk igjen, går rett i gapet på hans minus, og så sitter vi igjen med mye mindre å betale på. 

Jeg hadde heller ikke klart et samliv med så adskilt økonomi. Selv om man ikke er gift, så deler man akkurat de samme utgiftene, og lever på samme måte. 

Anonymkode: 4e5ba...027

Det går fint sålenge dere begge er omtrent like økonomiske. Hadde typen din unnet seg kostbare hobbyting og betalt mindre skatt. Så måtte du droppe den planlagte jenteturen for å betale hans baksmell? Er ikke sikkert du hadde tenkt at dette var greit... 

Igjen, vi veit ikke. Folk inntar forskjellige roller i forholdet. Er den ene uansvarlig uten evne til å planlegge er den andre nødt til å ta den rollen.

Har mannen til TS krevd halvparten av barnetrygden og fradrag for SFO/Barnehage?? Har hun tilbud seg å dele siden han skal dele??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at dere begge står som medeiere på huset, så fører du opp det du har betalt inn av renter. Dersom du ikke vet nøyaktig hva selve rentebeløpet er, da ringer du banken for å få det opplyst.

Skriv så i pkt 5 i tilleggsopplysninger at du har betalt så så mye i renter, og har bankutskrift for å dokumentere det.

Min tidligere samboer nektet meg det samme som din, jeg gjorde dette og fikk det på mitt oppgjør.

Anonymkode: 88b45...e03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med dem som påpeker at dere ser ut til å ha større problemer enn hvem som skal ha fradragene.....

Ellers forstår jeg ikke hvordan to mennesker som er gift eller samboere som lever i et kjærlighetsforhold kan ha helt separat økonomi. Hele poenget med et kjærlighetsforhold er jo at det er "vi", ikke "meg" og "deg". Jeg blir spesielt forundret når jeg leser om par som har stor forskjell i inntekt og likevel har separat økonomi. Har jo lest her inne at når den ene parten har betalt alle sine utgifter, så sitter hun igjen med null til seg selv, mens han lever luksusliv, drar på gutteturer, og svir av penger til dyre hobbyer etc.

Hadde aldri taklet et slikt samliv, heller ikke om jeg var den "rike".

Anonymkode: 2d983...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet her er om du er medlånetaker eller ikke. Dersom du ikke er det har du i utgangspunktet ikke anledning til å få fradrag for gjeldsrentene. Du kan kun få fradrag for egen gjeld. Hvis dette er tilfelle burde samboeren din betale deg iht hvor mye du faktisk har betalt på rentene.

Er du medlånetaker er dere pliktig til å dele rentene etter hvordan lånet er fordelt mellom dere. Annen fordelig må avtales skriftlig. 

Hadde dere vært gift kunne dere fordelt gjeldsrentene som dere føler for.

Anonymkode: 7fbd8...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

I og med at dere begge står som medeiere på huset, så fører du opp det du har betalt inn av renter.

Eieforholdet betyr egentlig ingenting i denne sammenhengen, det er om du hefter for lånet eller ikke som avgjør. Du kan kun få fradrag for egen gjeld.

Anonymkode: 7fbd8...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hun kan ikke trekke fra renter på et lån hun ikke "eier". Det blir som at jeg skulle ha trekt av rentene på lånet til huseier fordi jeg tross alt betaler dem. 

Anonymkode: d4c51...3ae

Så lenge hun betaler avdrag og renter har hun et privat lån til sin samboer.
Og så lenge hun har et lån, privat eller gjennom bank, har hun krav på å få rentefradrag.
Det er et eget felt på selvangivelsen der private lån kan føres opp.

 

Anonymkode: e5dfb...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med dem som påpeker at dere ser ut til å ha større problemer enn hvem som skal ha fradragene.....

Ellers forstår jeg ikke hvordan to mennesker som er gift eller samboere som lever i et kjærlighetsforhold kan ha helt separat økonomi. Hele poenget med et kjærlighetsforhold er jo at det er "vi", ikke "meg" og "deg". Jeg blir spesielt forundret når jeg leser om par som har stor forskjell i inntekt og likevel har separat økonomi. Har jo lest her inne at når den ene parten har betalt alle sine utgifter, så sitter hun igjen med null til seg selv, mens han lever luksusliv, drar på gutteturer, og svir av penger til dyre hobbyer etc.

Hadde aldri taklet et slikt samliv, heller ikke om jeg var den "rike".

Anonymkode: 2d983...313

Det der er en myte. Kvinner velger oppover og er vil derfor sannsynligvis være sammen med en rikere mann i de aller fleste tilfeller. MEN de forhold hvor de har dine og mine penger og en felleskonto til mat og lån. Det er det forholdene hvor kvinner har den høyeste inntekten. Sjekk med dine venniner. Høyest hos kvinner = delt økonomi. Menn flest er vokst opp med far som forørger og ser det som naturlig å være forsørger. Kvinner har tradisjonelt hatt en mindre deltidsjobb og det hun tjente kom som et tilskudd/lommepenger til henne. Selv om kvinner idag tjener mer så sitter tankemønsteret igjen.

Utifra hva som skrives her er tenker kvinner mer i retning av. JEG har utdannet meg, JEG har jobbet for det, Jeg fortjener å kose meg med MINE penger. Slike tenker ikke menn!!   Kvinner sliter skikkelig med å være "mannen" i huset, Ofte mister de respekten for mannen som ikke bidrar like mye. Kvinner med høy inntekt er de desidert mest utro (les:ingen respekt for gubben).

En anonym kvinne i ledende stilling sier det så beskrivende. Her jobber jeg 12 timer om dagen, betaler alle regningen og har makt og stor innflytelse på jobben". Når jeg kommer hjem er det forventet at jeg skal gå ned på kne (les:innta en sub posisjon og gi mannen en blowjob) for mannen hun forsørger. Det ble feil mente hun.

Så kan man lure på hvorfor menn søker jobber/utdanning/yrker med status og høy lønn.

 

Anonymkode: 7002d...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge hun betaler avdrag og renter har hun et privat lån til sin samboer.
Og så lenge hun har et lån, privat eller gjennom bank, har hun krav på å få rentefradrag.
Det er et eget felt på selvangivelsen der private lån kan føres opp.

 

Anonymkode: e5dfb...72c

For å ha et lån nå det foreligge en avtale av skriftlig eller muntlig art. Og helst et gjeldsbrev. Har de ikke en avtale om at hun har "lånt" av enten banken eller han, så kan hun ikke trekke fra det hun betaler.

Uansett hvem står foreldrefradraget på?

Anonymkode: d4c51...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal rettskatten din selv og si at pga den så har du ikke råd til ferie i år. Ferien må tilbringes hjemme alle ukene. Se om han kanskje betaler ferien for dere alle, da gjør han iallefall litt for økonomien 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...