Gå til innhold

Nekter å fordele gjeldsrenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sambo nekter å fordele gjeldsrenten på selvangivelsen slik at jeg ikke får skattesmell. Jeg har betalt inn på lånet jeg også, men lånet står på han.Vi står som medeiere begge to. Jeg har betalt mindre enn han ja, men så ber jeg bare om den summen jeg betalte inn. Jeg har tatt meg av hus og hjem og barna i alle år + jobb utenom, men det teller ikke for han. Kan jeg likevel føre opp gjeldsrente fradraget uten at han gjør noe?

Anonymkode: 92203...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel lurere at han får fradraget når han tjener mest?

 

Anonymkode: 5f0ab...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at dere også har andre ting enn rentene å ta tak i..!

Anonymkode: 70251...e82

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper han deg betale restskatte da?

Du har rett på å få trukket fra din andel av gjeldsrentene.  Hvor fornuftig det er kommer an på resultatet av en slik fordeling.

Det hjelper lite for den samlede økonomien om en rettferdig fordeling gjør at du går i null, mens han får en større restskatt enn du ville fått.

Anonymkode: e5dfb...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel lurere at han får fradraget når han tjener mest?

 

Anonymkode: 5f0ab...a29

Akkurat det spiller ingen rolle så lenge begge tjener nok til å få utnyttet fradraget. Hvem som får fradraget spiller i det hele tatt ingen rolle i kroner og øre, men da bør jo utjevningen foretas på hjemmebane.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Leo skrev:

Akkurat det spiller ingen rolle så lenge begge tjener nok til å få utnyttet fradraget. Hvem som får fradraget spiller i det hele tatt ingen rolle i kroner og øre, men da bør jo utjevningen foretas på hjemmebane.

Du har rett, blandet fradrag og fradrag. 

Anonymkode: 5f0ab...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke felles økonomi vi. Jeg tjener minst og fikk smell. Må betale den selv. Han går i pluss og vil ikke sette over fradrag til meg. Jeg har skrevet dem inn, men vet ikke om skatteetaten godkjenner det.

Anonymkode: 92203...7a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jeg på som tyveri, helt uakseptabelt. Du får slutte å betale på lånet viss det står på han. Han som sitter i saksa da, viss begge er medeier i huset. PS: du bør bli medlåntaker når samboen din er en egoistisk drittsekk, viss du vil leve med han 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville for det første ha ført opp den andelen av gjeldsrentene som jeg faktisk har betalt og lagt ved dokumentasjon. For det andre ville jeg ha vurdert om dette var en mann som jeg i det hele tatt gadd å ha et boliglån sammen med.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sambo nekter å fordele gjeldsrenten på selvangivelsen slik at jeg ikke får skattesmell. Jeg har betalt inn på lånet jeg også, men lånet står på han.Vi står som medeiere begge to. Jeg har betalt mindre enn han ja, men så ber jeg bare om den summen jeg betalte inn. Jeg har tatt meg av hus og hjem og barna i alle år + jobb utenom, men det teller ikke for han. Kan jeg likevel føre opp gjeldsrente fradraget uten at han gjør noe?

Anonymkode: 92203...7a3

Er det mulig. Det normale ville være at der lot det stå som deg gjør, og han betalte din rest skatt med det han fikk igjen, og fordelte resten.

Vi gjør det slik her. Hos oss var det jeg som fikk igjen, og han som måtte betale. Selvfølgelig tenker jeg ikke at jeg har fått igjen på skatten. Jeg tenker at de tusenlappene jeg fikk igjen, går rett i gapet på hans minus, og så sitter vi igjen med mye mindre å betale på. 

Jeg hadde heller ikke klart et samliv med så adskilt økonomi. Selv om man ikke er gift, så deler man akkurat de samme utgiftene, og lever på samme måte. 

Anonymkode: 4e5ba...027

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står på lånet i banken? Du står ikke som medlånetaker? Har dere en kontrakt mellom dere som fordeler betaling av lån? Hvis det er nei på alle tre, kan du ikke føre opp rentene. Ref: skatteetaten. Samboere fordeler ikke gjeld som det passer seg, det kan bare ektefeller gjøre. 

Du bør og skrive samboer kontrakt ut fra mal som regulerer både eieforhold og fordeling av lån. 

 

 

Anonymkode: ca074...ef2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kommer alltid både lånet og gjeldsrentene på meg, fordi jeg står som hovedlåntaker. Vi går dermed inn og fordeler begge deler etter andel, slik at det blir korrekt. Dersom mannen din nekter å gjøre dette, ville jeg på det sterkeste vurdere separat lån! Det går virkelig ikke an at han skal nyte godt av fradrag for lån og renter som du betjener (med mindre dere får fordelt kostnadene til restskatt på annen måte). 

Anonymkode: 04b95...669

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånet står på han ja, men huset på begge to. Er det ikke lov å sette opp sin sum som jeg har betalt inn da?

Anonymkode: 92203...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lånet står på han ja, men huset på begge to. Er det ikke lov å sette opp sin sum som jeg har betalt inn da?

Anonymkode: 92203...7a3

Hvis du går inn på skatteetatens nettside finner du følgende 

  • Samboerpar som ønsker en annen fordeling av gjelden, må kunne fremvise en intern avtale om fordeling av ansvaret for gjelden. Fradrag for gjeldsrenter må fordeles etter ansvarsforholdet. En intern avtale kun om hvem som skal betale rentene er uten betydning for rett til fradrag for renter.

En intern avtale vil være posten på en standard samboerkontrakt som viser fordelingen av ansvar for ulike lån. Det finnes ca en million gode grunner til å lage en slik kontrakt. 

Anonymkode: ca074...ef2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ikke velge å ikke dele! Ihht regelverket SKAL samboere fordele gjeldsrenter etter hvordan rentene er betalt. Så han er ikke bare dust, det er heller ikke lov egentlig.

http://pengebingen.blogspot.no/2015/03/selvangivelsen-hvordan-fordele-renter.html?m=1

http://m.dinside.no/927938/samboere-maa-dele-rentefradraget-selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Pengebingen skrev:

Han kan ikke velge å ikke dele! Ihht regelverket SKAL samboere fordele gjeldsrenter etter hvordan rentene er betalt. Så han er ikke bare dust, det er heller ikke lov egentlig.

http://pengebingen.blogspot.no/2015/03/selvangivelsen-hvordan-fordele-renter.html?m=1

http://m.dinside.no/927938/samboere-maa-dele-rentefradraget-selv

Men ts og samboer har ikke fellas lån. Han står på lånet alene.

Anonymkode: ca074...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sambo nekter å fordele gjeldsrenten på selvangivelsen slik at jeg ikke får skattesmell. Jeg har betalt inn på lånet jeg også, men lånet står på han.Vi står som medeiere begge to. Jeg har betalt mindre enn han ja, men så ber jeg bare om den summen jeg betalte inn. Jeg har tatt meg av hus og hjem og barna i alle år + jobb utenom, men det teller ikke for han. Kan jeg likevel føre opp gjeldsrente fradraget uten at han gjør noe?

Anonymkode: 92203...7a3

Hvem mottar barnetrygden og får foreldrefradrag??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sambo nekter å fordele gjeldsrenten på selvangivelsen slik at jeg ikke får skattesmell. Jeg har betalt inn på lånet jeg også, men lånet står på han.Vi står som medeiere begge to. Jeg har betalt mindre enn han ja, men så ber jeg bare om den summen jeg betalte inn. Jeg har tatt meg av hus og hjem og barna i alle år + jobb utenom, men det teller ikke for han. Kan jeg likevel føre opp gjeldsrente fradraget uten at han gjør noe?

Anonymkode: 92203...7a3

Det er hans lån, ikke dit. At du betaler på hans gjeld, må da være aldeles frivillig? Da kan du ikke forlange å få fordeler av at du frivillig kaster penger etter en egoisitsik mann. Begge kan umulig stå som medeiere.  Du virkelig gi bort penger til mannen på denne måten? Hvis ja, fortsett som før. Hvis nei, få orden på lån og eierforhold før han får nok av deg og du står på gata med alt du eier i kofferten. 

(Vil du vite hvilke rettigheter du har? Kontakt en advokat.)

Anonymkode: 2d50c...de0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor betale inn på lånet i det hele tatt? Han har jo gitt deg et halvt hus gratis. Du har ikke gjeld på din del engang, han har tatt opp gjeld for at du skal ha halve huset. Så la være og betale frem til han går med på en avtale. Du har ikke noe ansvar for huslånet.

Anonymkode: 210b8...468

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange dumme svar her.  Jeg er gift og lånet står i min manns navn, men hus i begge.  Men jeg har en ærlig og fin mann som er rettferdig lol.  Om han sitte med restskatt og jeg er i pluss, SELVFØLGELIG går dette til å betale hans del. Vi er EN FAMILIE og økonomien skal fordeles likt.  

Det er helt urimelig at du må betale restskatt og han sitter igjen med pluss uten at han skal betale din del - det blir mer som dere er romkamerater istedenfor samboere.  Hvis han nekter så ville jeg ha nektet å betale ned lånet hans også.  

Hva er det med penge som gjør at folk blir så utrolig teite og dumme? 

Anonymkode: 3f39a...8fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...