Gå til innhold

Barn som lukter svette

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt på 7 år lukter intens svette etter endt skoledag og mye aktivitet. Hun blir vasket hver dag og får rene klær hver dag. Men hun er svært aktiv. Jeg vet at barn også blir svett men det lukter ordentlig voksen-ekkel-svette. Burde jeg kontakte lege eller er dette noe som er forholdsvis normalt? Og kan barn bruke f.eks neutral deo?

Anonymkode: 71fad...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, barn kan også bruke deo. Mine barn begynte også på den tiden å lukte svette. 

Anonymkode: ba94f...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it

Hormonene kommer snikende. Deodorant er en god idé, og bra at du som forelder tar det på alvor :)

Ta gjerne en gjennomgang av hvilke materialer klærne er laget i, naturmaterialer lufter bedre enn syntetiske. Pass også på å kaste klær der lukten virkelig har satt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget det samme når sønnen min var 11 år og syntes det var tidlig. Gutter pleier jo ofte å komme senere i puberteten enn jenter, det er i hvert fall slik jeg husker det. Luftet dette for søsteren min som er barneskolelærer og hun kunne fortelle at det var helt vanlig nå, barn kommer mye tidligere i puberteten nå enn før, hun har flere jenter helt nede i 3. klasse på skolen som allerede har fått mensen. Så sånn er tydeligvis blitt.

Jeg kjøpte deodorant på apoteket til sønnen min, kostet en del men den skulle være trygg for barn.

Anonymkode: d3862...987

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min var i stemmeskiftet som 11 åring, helt normalt å komme tidlig i puberteten.

La henne få en deo, og lær henne at den må brukes etter vask/dusj, så hjelper det nok litt :) 

Anonymkode: c5666...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men syntes dette var interessant. Noen som vet hvorfor barn kommer i puberteten tidligere enn før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppdaget det samme når sønnen min var 11 år og syntes det var tidlig. Gutter pleier jo ofte å komme senere i puberteten enn jenter, det er i hvert fall slik jeg husker det. Luftet dette for søsteren min som er barneskolelærer og hun kunne fortelle at det var helt vanlig nå, barn kommer mye tidligere i puberteten nå enn før, hun har flere jenter helt nede i 3. klasse på skolen som allerede har fått mensen. Så sånn er tydeligvis blitt.

Jeg kjøpte deodorant på apoteket til sønnen min, kostet en del men den skulle være trygg for barn.

Anonymkode: d3862...987

3 klasse?:ohmy: Hjelpes, da burde vel barna lære om puberteten tidligere enn i 5 klasse! Det er rart hvordan jenter får mensen så forskjellig... Jeg fikk det ikke før i 9...

Anonymkode: a7de1...666

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er 13, 180 høy og har 45 i sko. Bena er hårete som en voksen mann😳 Ser ut som han er 16 år.

Anonymkode: c5666...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ferny skrev:

Litt på siden, men syntes dette var interessant. Noen som vet hvorfor barn kommer i puberteten tidligere enn før?

Overvekt sannsynligvis

Anonymkode: fb017...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
Ferny skrev (På 5.4.2016 den 11.06):

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ferny skrev:

Jeg så en dokumentar om dette i 1994 (jeg var 12, og den gjorde stort inntrykk), hvor de påstod at det kom av tilsetninger av hormoner i mat. Det har kommet andre teorier siden den gang, bl.a. at det skyldes overvekt, men om du søker på "hormones in food and early puberty" kan du finne endel. Dette: http://www.livescience.com/1824-truth-early-puberty.html var den første og eneste artikkelen jeg gadd å lese.. 

Anonymkode: 4afb1...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sett at fleire frå Polen og deromkring er relativt tidleg ute. Veit ikkje noko om kvifor;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en telefon til fastlegen og forhør deg. At enn7 åring lukter svette er litt vel tidlig. Kan være både normalt og særs unormalt. 

Anonymkode: 1f298...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 år regnes som den første puberteten. Det har nok en sammenheng.

Bruk en mild deo fra apoteket en periode. Dette roer seg nok igen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfor barn kommer i puberteten tidligere enn før?

Genetikk. Befolkningen blir utskiftet. Folk fra Vest-Asia er mye tidligere ute, i Persia var det en 9-åring som fødte, husker jeg.

Anonymkode: 154f8...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tidlig pubertet pga overvekt(fettvevet lager østrogen som gir tidlig menstruasjon)!!!

Ja, mange flere av oss enn vi tror har overvektige barn! De skal ha BMI langt under "voksen" grensene. De barna som vi i dag sier "er så tynne", er helt normale barn. Det er bare at nesten alle har for mange kilo, så grensene for normalen er forrykket. Trist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er liten og spe min datter, så overvekt er ikke en faktor her. Hun er 114 cm og 19 kg. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke bare tøyet som blir vaska dårlig da? foreldrene mine kunne ikke vaske klær. slengte alt sammen i samme kurv på 30-40 grader, sammerulla og helt uskikka til vasking. Tok bare en times tid før gammel svettelukt kom frem selv.

Anonymkode: 6a414...7a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg følger vaskeanvisningene og bruker Omo pulver og Comfort Fresh Tech tøymykner. Har helt ny vaskemaskin også. Jeg er intet svin som bare slenger alt i ett. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...