AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #1 Del Skrevet 4. april 2016 Vi har ei jente på 3 år som plutselig har begynt å klype. Det er ikke når hun er sint, det virker som hun Sundset er morsomt. Det er veldig rart, hun har ikke gjort dette tidligere, og det er en litt underlig ting å starte med nå. Vi lurer på om det er noe hun har plukket opp i barnehagen. Vi flyttet for ca 2 mnd siden, og hun startet i ny barnehage. Hun startet da også på stor avdeling. Det virker som hun trives, både hun og barnehagen sier dette. Hun har også et godt utviklet språk, så det kan ikke være frustrasjon over det heller. Vi reagerer på dette med å holde hendene hennes (løst) sette oss ned på huk og si rolig at dette ikke er noe hyggelig. Vi sier f.eks at når hun gjør dette så får vi vondt osv. Ikke noe kjefting, men gjør det veldig tydelig at dette ikke er greit. Det fungerer ikke helt da. Noen som har noen ide om hva dette kan komme av, eller andre ideer på hvordan vi kan få henne til å slutte? Anonymkode: 0af63...c80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dricka Skrevet 4. april 2016 #2 Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Kan eventuelt ta fra henne noen goder om hun fortsetter sånn at hun skjønner alvoret? Endret 7. april 2016 av Tekola 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #3 Del Skrevet 4. april 2016 Jeg kommer aldri til å klype tilbake, da lærer hun jo i siste konsekvens at det er en grei måte å løse ting på hvis ingenting annet fungerer. Med direkte konsekvens på å miste goder kan være noe. Takk for innspill. Anonymkode: 0af63...c80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teddi Skrevet 4. april 2016 #4 Del Skrevet 4. april 2016 Sønnen min på snart to år holder på på samme måte. Han er jo relativt mye yngre, men han forstår ganske mye av slike ting. Vi har snakket med en helsesøster, og hun sa at vi rett og slett bare måtte fortsette og ta hendene hans vekk og si rolig, men bestemt at det ikke er greit, og ikke gi det mer oppmerksomhet. En dag ville det gå opp for han at han bare kan slutte. Selv om han skjønner hva vi sier, vil han fortsatt teste hva som skjer hvis han fortsetter, og i tillegg blir det jo en slags vane tilslutt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 4. april 2016 #5 Del Skrevet 4. april 2016 Jeg har ikke noe tro på å ta bort goder fra en treåring, hun skjønner ikke sammenhengen (fordi det ikke er noen naturlig sammenheng). Jeg ville heller sagt "au!" og gått bort fra henne, og når hun da reagerte og kom etter ville jeg forklart at jeg ikke vil sitte sammen med henne når hun klyper meg, fordi jeg synes det er vondt. Det er også fint å gi henne et alternativ, som å stryke på dere/gi kos, hvis det altså ikke er i situasjoner der hun er sint hun gjør dette. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #6 Del Skrevet 4. april 2016 Vi har prøvd det med å stryke, ta hånden hennes og si at det er mye bedre å kose osv. Jeg tror vel egentlig vare hun tester ut grenser, og sjekker ut hvor langt hun kan gå... Anonymkode: 0af63...c80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 5. april 2016 #7 Del Skrevet 5. april 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har prøvd det med å stryke, ta hånden hennes og si at det er mye bedre å kose osv. Jeg tror vel egentlig vare hun tester ut grenser, og sjekker ut hvor langt hun kan gå... Anonymkode: 0af63...c80 Da må dere vise hvor grensa går ved å ikke akseptere at hun klyper. Gå vekk fra henne eller ta henne ut av situasjonen hun er i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #8 Del Skrevet 5. april 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer aldri til å klype tilbake, da lærer hun jo i siste konsekvens at det er en grei måte å løse ting på hvis ingenting annet fungerer. Med direkte konsekvens på å miste goder kan være noe. Takk for innspill. Anonymkode: 0af63...c80 Kunne ikke vært mer enig! Anonymkode: 7f93d...1d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #9 Del Skrevet 5. april 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer aldri til å klype tilbake, da lærer hun jo i siste konsekvens at det er ebarn måte å løse ting på hvis ingenting ikket fungerer. Med direkte konsekvens p å å miste goder kan være noe. Takk for innspill. Anonymkode: 0af63...c80 Bra!!! Fortsett slik du gjør, slik du forklarte i hoved innlegget...og hun vil snart avlæres dette! Du gjør det riktige! Det å ta vekk goder for ei så lita jente, er ikke lett å forstå for henne, altså sammenhengen. Vil ikke eks forstå hvorfor barntv tatt vekk, setter ikke det i sammenheng med at hun kløp sin mamma en stund før. Hvis du vil reagere mer enn det du gjør fra før, kan du legge til et au, men det gjør du kanskje. Utover det, stans rolig handlingen og ikke vie det særlig oppmerksomhet etter det. (Handlingen mener jeg, mht oppmerksomhet) Anonymkode: dfffd...d63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #10 Del Skrevet 5. april 2016 Den Monday, April 04, 2016 at 19.39, AnonymBruker skrev: Vi har ei jente på 3 år som plutselig har begynt å klype. Det er ikke når hun er sint, det virker som hun Sundset er morsomt. Det er veldig rart, hun har ikke gjort dette tidligere, og det er en litt underlig ting å starte med nå. Vi lurer på om det er noe hun har plukket opp i barnehagen. Vi flyttet for ca 2 mnd siden, og hun startet i ny barnehage. Hun startet da også på stor avdeling. Det virker som hun trives, både hun og barnehagen sier dette. Hun har også et godt utviklet språk, så det kan ikke være frustrasjon over det heller. Vi reagerer på dette med å holde hendene hennes (løst) sette oss ned på huk og si rolig at dette ikke er noe hyggelig. Vi sier f.eks at når hun gjør dette så får vi vondt osv. Ikke noe kjefting, men gjør det veldig tydelig at dette ikke er greit. Det fungerer ikke helt da. Noen som har noen ide om hva dette kan komme av, eller andre ideer på hvordan vi kan få henne til å slutte? Anonymkode: 0af63...c80 Dette er en periode som så mye annet du har i vente. Det grå over, men det gjør vondt, og det er det du skal lære henne. At det ikke er hyggelig er en helt annen sak. Anonymkode: ea33b...5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #11 Del Skrevet 5. april 2016 2-åringen min (snart 2) biter og river i håret, noe som er en utfordring både hjemme og i barnehagen. Har holdt på med dette i et halvt år! Jeg har forsøkt flere metoder i samarbeid med barnehagen. Av og til biter h*n helt uventet, gjerne mens jeg gir klem og har h*n på fanget. Da sier jeg "Nei, det var ikke noe hyggelig. Mente du å kose?", så viser jeg at hun må stryke/kose istedenfor. Det har faktisk hjulpet. Da stryker h*n meg forsiktig med en gang etterpå og gir en klem. Noen ganger biter h*n eller lugger fordi h*n ikke får viljen sin eller ikke vil pusse tenner. Da sier jeg bestemt "Nei, det har du ikke lov til". Tar h*n bort fra situasjonen i noen tilfeller. H*n vet at h*n ikke får lov, men gjør det bevisst likevel for å få viljen sin. Disse tilfellene er derfor mest utfordrende, synes jeg. Jeg tenker å fortsette med å være konsekvent, og håper det går gradvis over snart. Anonymkode: b8e3c...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anders15 Skrevet 6. april 2016 #12 Del Skrevet 6. april 2016 Jeg pleier å si med en snill men bestemt tone: Det er ikke lov å slå/knipe. Også lekegriner jeg litt for å vise at man kan bli lei seg. Det hjelper veldig å spille litt skuespill sammen med barna, for det forstår dem gjerne. Men slå eller knip aldri et barn, da har du laget et stort problem. Barna ser mer på hva du gjør enn hva du sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 7. april 2016 #13 Del Skrevet 7. april 2016 Ryddet for oppfordring til vold og svar til dette. Tekola, admin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå