Gå til innhold

Mannemenn - hva kalles de?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ute etter et ord. Blir sprø av å ikke finne det!

Hva heter det når en mann er "altfor maskulin"?

At han er veldig opptatt av manneting. Disser andre menn om de sminker seg, er på diett, er følsomme, liker kultur... Dere vet, sånne "jåleting" som noen forbinner med kvinner.

Hva kaller man slike menn? Jeg tenkte det var mannsjåvinist, men etter et kjapt googlesøk fant jeg ut av at det er noe helt annet :)

Veldig takknemmelig om en språksmart luring kan hjelpe meg her! :)

Anonymkode: a009f...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

Det vanlige er å bruke hærsketeknikker og kalle dem for "usikre på seg selv".

Media pleier å kalle dem for hvite menn uten utdanning.

Det finnes egentlig ikke noe eget ord for det. Men du må gjerne finne opp et. Kanskje "machokulturell"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern har rett.

Overlig stort ego, disser andre menn og bare er interessert i "manneting" er såkalt alfa. 

Hvorfor sier jeg ego? Fordi at når en mann disser en annen, har han målt seg mot vedkommende og søker bekreftelse på at hans oppførsel er bedre. Altså ego, tomt, og ikke rotfestet i personlighet. Han trenger da også å klistre på seg alfa- identiteten fordi hans egen identitet ikke er god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, her var det mange useriøse svar. Jeg mener det EKTE ordet. Hva ville en psykolog eller lege brukt? Tviler på at det står "huleboer" i ordbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes et spesielt ord for den mannen du snakker om, sånn utover mann. 

Men, det nærmeste man kommer, i dagligtale, er vel machomann, eller mannemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Pinkee skrev:

Tror ikke det finnes et spesielt ord for den mannen du snakker om, sånn utover mann. 

Men, det nærmeste man kommer, i dagligtale, er vel machomann, eller mannemann.

Jeg tror det finnes et ord for alt i dag ;)

Nei, det er ikke det jeg er ute etter. Det er altfor positivt laddet. Jeg er ute etter et negativt ord. En mann som har et klart bilde av hvordan en mann skal være, og har ikke noe til overs for de som ikke er slik. Homofile, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det finnes et ord for alt i dag ;)

Nei, det er ikke det jeg er ute etter. Det er altfor positivt laddet. Jeg er ute etter et negativt ord. En mann som har et klart bilde av hvordan en mann skal være, og har ikke noe til overs for de som ikke er slik. Homofile, for eksempel.

Da tror jeg ordet du leter etter er dust. For det du spør etter, er ikke det jeg tenker på når det er snakk om en mann med kun mannlige interesser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Pinkee skrev:

Da tror jeg ordet du leter etter er dust. For det du spør etter, er ikke det jeg tenker på når det er snakk om en mann med kun mannlige interesser.

Men jeg er ikke ute etter ordet for en mann med kun mannlige interesser. Det trenger jo ikke være noe galt i det. Det som er galt er nedlatende snakk mot menn som er feminine. En mannsjåvinist mot sitt eget kjønn.

Dust er det i hvert fall ikke. Ordet dust er en personlig mening, ikke en offisiell beskrivelse. Jeg kan synes at denne mannen er en dust, mens min nabo kan synes at denne mannen er en kjernekar.

Altså, som ordet misandri, bare at det kun gjelder enkelte menn.

Men med litt nærmere søking ser det ut som om ordet "sjåvinist" kan brukes, selv om det er et litt sterkere ord jeg er ute etter:

"Sjåvinisme, selvgod patriotisme, kraftpatriotisme, aggressiv nasjonalisme; sterk følelse av selvgodhet, knyttet til nasjonalitet eller f.eks. kjønn (mannssjåvinisme)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 4 April 2016 at 14.22, AnonymBruker skrev:

Nei, her var det mange useriøse svar. Jeg mener det EKTE ordet. Hva ville en psykolog eller lege brukt? Tviler på at det står "huleboer" i ordbøkene.

"Hypermaskuline forestillinger" har jeg sett i en del journaler. Eventuelt "pas. lever i en overmaskulinisert forestillingsverden."

Anonymkode: b9194...c78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...