Gå til innhold

Å bagatellisere andre sine problemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir litt flau av hovedinnlegget mitt.. Som en skrev over meg her, så virker den ganske intetsigende. Dessverre har jeg opplevd endel ganger at mine problemer har blitt bagatellisert.Type da jeg åpnet meg for en venn om å ha blitt utsatt for overgrep: "Jaja, du slapp i hvert fall fra det uten fysiske skader..." I dag kan jeg jo se på det som et forsøk på å få meg til å føle meg bedre, men der og da tenkte jeg "hvor ille må det være for at jeg skal bli tatt på alvor". Og så kom jeg over en tråd her hvor en skrev at hun slet med å spise, og det ble kommentert at dette var et "luksusproblem". Jeg tenkte jeg ble opprørt på hennes vegne,men egentlig var det vel det at jeg ble minnet på min egen følelse av å ikke bli tatt på alvor,  og så blåste jeg litt ut her.

Men samtidig, det er jo ikke lurt å overdramatisere andre sine problemer heller. Og det er jo helt riktig som den samme brukeren skriver over her at det blir en skjønnsvurdering. Ikke et lett tema,dette! Setter uansett pris på alle svar. Dere får meg til å tenke, se ting på nye måter, gjerne forstå mer av hvor andre kommer fra,og det er veldig nyttig! Takk :) 

Anonymkode: 4b694...5d0

Enig i at det å overdramatisere andre menneskers problemer ikke er særlig heldig.  Ikke lett dette nei. Håper så klart det går den rette veien. :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest The Lost Dreamer

Jeg pleier å gjøre det med meg selv. Når jeg sliter og har det vondt tenker jeg hele tiden at problemene mine ikke er noe å sutre over og at andre har det verre. Uansett hvor vondt jeg har det får jeg dårlig samvittighet fordi andre har det verre. 

Men greia er: Problemer og smerte i livet til en person, kan ikke sammenlignes med en annens. Det blir helt feil. Fordi disse to personene er helt ulike, og de har ulike liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.4.2016 at 10.25, AnonymBruker skrev:

Hun har aldri gitt uttrykk for at det er problematisk for henne å være empat, heller tvert i mot.
Hun selv sier hun ser på det å være empat som en fordel, og en styrke.


 

Anonymkode: ea599...e2a

Du ble så opptatt av å forsvare deg selv at du ikke skjønte kommentaren i forhold til resten av innlegget. Les avsnittet under kommentaren igjen, så skjønner du kanskje hva jeg mente

Anonymkode: 68da4...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan jeg nok bagatellisere andre sine problemer, da er det gjerne to grunner til dette. Noen dramatiserer sine problemer så voldsomt at jeg sier som rett er at det er bagateller de bruker energien på. Andre ganger dreier det seg gjerne om mennesker som har en tendens til å snakke veldig mye om sine problemer, da går jeg gjerne lei og forteller dem at alle har sitt. Hvorfor skal jeg gi en person som har tendens til å snakke høyt og ofte om sine problemer mer empati enn den personen som jeg vet lider i stillhet? Ofte er det den personen som snakker lite om sine problemer som sliter mest, jeg foretrekker derfor å gi den personen mer empati enn de som snakker høyt og ofte om sine problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, JaVel skrev:

Noen ganger kan jeg nok bagatellisere andre sine problemer, da er det gjerne to grunner til dette. Noen dramatiserer sine problemer så voldsomt at jeg sier som rett er at det er bagateller de bruker energien på. Andre ganger dreier det seg gjerne om mennesker som har en tendens til å snakke veldig mye om sine problemer, da går jeg gjerne lei og forteller dem at alle har sitt. Hvorfor skal jeg gi en person som har tendens til å snakke høyt og ofte om sine problemer mer empati enn den personen som jeg vet lider i stillhet? Ofte er det den personen som snakker lite om sine problemer som sliter mest, jeg foretrekker derfor å gi den personen mer empati enn de som snakker høyt og ofte om sine problemer.

Enig.

Anonymkode: a9511...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørsmålet jeg hadde stilt meg er: hvorfor bagatelliserer personen dette hvis det angår deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Enig i at dette er en uting. Greit å bagatellisere om noen konstant klager over været, men om noen sliter voldsomt med konsentrasjonen og har gjort det hele livet- så hjelper det ikke at folk sier at «du er den eneste jeg kjenner som ikke klarer å lese en bok» osv. Eller, «skjerp deg og følg med» 

Anonymkode: ea629...a0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2016 den 10.36, AnonymBruker skrev:
 

Tja, når du oppfører deg helt urimelig eller blåser opp noe som egentlig er ubetydelig så ser jeg ikke helt hvorfor det er galt å si akkurat dette. Dette er en skjønnsvurdering, så denne "utblåsningen" virker ganske intetsigende. Eksempelvis i en tråd der lydvarsler på nattestid hos partner skaper paranoide tanker om utroskap har nok TS godt av å få en liten realitetsorientering. Det hadde jeg også gjort om det var en venn. 

 

Anonymkode: e1f3e...b18

Og du har ikke tenkt på at det kan ligge noe mer bak paranoide tanker? 

Anonymkode: ea629...a0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folks problemer går under paraplyen Første verdens problemer, så bagatelliserer jeg det glatt. For folk må begynne å få mer perspektiv på tingenes tilstand i denne verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2016 den 10.28, AnonymBruker skrev:
 

Hva er egentlig greia med å bagatellisere andre sine problemer? Enten det er en venninne som kommer med et problem til deg på tomannshånd eller det er noen som oppretter en tråd her og får til svar at det ts skriver om er et "luksusproblem" eller et ikke-problem.

I vennskap må man gjerne holde det inni seg og lytte som best man man,men her på KG går det faktisk an å bare scrolle forbi om man ikke har tenkt å ta TS seriøst. (Og jada, jeg vet det finnes verre problemer i verden, mest ment som en utblåsning.)

Anonymkode: 4b694...5d0

Ett hundre prosent enig. Skrev akkurat et innlegg om det samme. At folk gidder ikke, eller evner ikke å sette seg inn i ting. Skrev innlegget mitt før jeg så ditt. Fint å se at vi er flere som reagerer på dette. At folk enten må prøve å forstå ting, eller så kan de egentlig holde fingrene vekk fra tastaturet. Men det vil nok aldri skje. 

Anonymkode: c6f25...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2016 den 10.28, AnonymBruker skrev:
 

Hva er egentlig greia med å bagatellisere andre sine problemer? Enten det er en venninne som kommer med et problem til deg på tomannshånd eller det er noen som oppretter en tråd her og får til svar at det ts skriver om er et "luksusproblem" eller et ikke-problem.

I vennskap må man gjerne holde det inni seg og lytte som best man man,men her på KG går det faktisk an å bare scrolle forbi om man ikke har tenkt å ta TS seriøst. (Og jada, jeg vet det finnes verre problemer i verden, mest ment som en utblåsning.)

Anonymkode: 4b694...5d0

Fordi denne opphausingen av alle problemer har gjort folk så jævlig selvsentrerte og lettkrenkede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Ett hundre prosent enig. Skrev akkurat et innlegg om det samme. At folk gidder ikke, eller evner ikke å sette seg inn i ting. Skrev innlegget mitt før jeg så ditt. Fint å se at vi er flere som reagerer på dette. At folk enten må prøve å forstå ting, eller så kan de egentlig holde fingrene vekk fra tastaturet. Men det vil nok aldri skje. 

Anonymkode: c6f25...f48

Hvis man selv knapt har til smør på brødet og skal i fult alvor høre på venninnen som er sur fordi hun og familien ikke har råd til tre utenlandsferier i år, men må ta ferie nr tre på hytta ilag med svigerforeldrene, da håper jeg de fleste melder seg ut av diskusjonen med en beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også handle om perspektiv. Å få perspektiv på ting, gjør at en del unødvendige problemstillinger faller fra. Folk får tåle at de har luksusproblemer, også på et forum. Eller mener du man skal sy puter under armene på alle mennesker? Dessuten er dette et forum, ikke et møtested for gode venner som lytter i det uendelige.

Anonymkode: bf1fd...686

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ett hundre prosent enig. Skrev akkurat et innlegg om det samme. At folk gidder ikke, eller evner ikke å sette seg inn i ting. Skrev innlegget mitt før jeg så ditt. Fint å se at vi er flere som reagerer på dette. At folk enten må prøve å forstå ting, eller så kan de egentlig holde fingrene vekk fra tastaturet. Men det vil nok aldri skje. 

Anonymkode: c6f25...f48

Du kan ikke forvente kjærlig behandling av alle medlemmer på et internettforum. Man må lære seg å tåle kritikk.

Anonymkode: bf1fd...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Det folk ikke tenker på er at det kan ligge mye bak det som ser lite ut fra utsiden.

Anonymkode: a899a...388

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2016 den 10.36, AnonymBruker skrev:

Tja, når du oppfører deg helt urimelig eller blåser opp noe som egentlig er ubetydelig så ser jeg ikke helt hvorfor det er galt å si akkurat dette. Dette er en skjønnsvurdering, så denne "utblåsningen" virker ganske intetsigende. Eksempelvis i en tråd der lydvarsler på nattestid hos partner skaper paranoide tanker om utroskap har nok TS godt av å få en liten realitetsorientering. Det hadde jeg også gjort om det var en venn. 

 

Anonymkode: e1f3e...b18

det som er ubetydelig for deg er ikke nødvendigvis det for andre. du kjenner ikke dems historie og hvorfor de reagerer som de gjør

Anonymkode: a33c9...0d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det folk ikke tenker på er at det kan ligge mye bak det som ser lite ut fra utsiden.

Anonymkode: a899a...388

Som hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2019 den 11.09, AnonymBruker skrev:

det som er ubetydelig for deg er ikke nødvendigvis det for andre. du kjenner ikke dems historie og hvorfor de reagerer som de gjør

Anonymkode: a33c9...0d2

Enig, jeg lager aldri tråder lengre pga oppførsel til folk.

Anonymkode: 59419...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...