AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #1 Skrevet 3. april 2016 Elendig overskrift, men... Om man pumper morsmelk jevnlig ila et døgn, kan man da blande dette i samme beholder? Evt pumpe direkte i beholder med melk som ble pumpet 2-3 timer tidligere? Må den evt være kjølt ned i kjøleskap først? Anonymkode: 36837...91a
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #2 Skrevet 3. april 2016 Pumpet melk skal fryses omgående om den ikke skal brukes. Pumper du i kjølt eller frossen melk går det ut over kvaliteten på den eldste melken. Skaff deg små beholdere eller frys i isterningsposer eller beholdere om du pumper lite om gangen. Anonymkode: d9a06...214
Nautika Skrevet 3. april 2016 #3 Skrevet 3. april 2016 Du kan blande det når de er samme temperatur (romtemperatur eller kjøleskap) Hvis du fryser ned melken kan du helle nypumpet melk på den samme beholderen så lenge det er mer melk som er frossen enn det som er nypumpet (f.eks i et sterilisert syltetøyglass) Husk at holdbarheten avhenger av den eldste melken
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #4 Skrevet 3. april 2016 Artig du skulle spørre om dette nå siden jeg dag driver med mitt første pumpeprosjekt. Jeg sliter skikkelig med å få ut melk. Etter mye strev og kav i morges kom det ut 50 ml fra ene puppen. Etter en runde til noen timer senere fikk jeg ut 30 ml til fordelt på begge puppene. Jeg blander det bare jeg. Dvs pumper rett i flaska som har stått i kjøleskapet idag. Skal pumpe en siste gang om noen timer og tenker å bare pumpe rett i flaska som står i kjøleskapet nå. Melka skal brukes imorgen tidlig siden jeg må til legen og blir borte et par timer. Satser på 120 ml holder. Anonymkode: af410...7fb
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #5 Skrevet 3. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pumpet melk skal fryses omgående om den ikke skal brukes. Pumper du i kjølt eller frossen melk går det ut over kvaliteten på den eldste melken. Skaff deg små beholdere eller frys i isterningsposer eller beholdere om du pumper lite om gangen. Anonymkode: d9a06...214 Neida, pumpet melk holder seg i kjøleskapet i et par døgn. Anonymkode: af410...7fb
livmor Skrevet 3. april 2016 #6 Skrevet 3. april 2016 Jeg blander ikke melk før den har samme temperatur, for å være sikker på at det ikke blir bakterievekst. Men som ei over her sier, så lenge det er mindre av den nye, varme melka går det fint å fryse sammen. Pumpet melk er holdbar i 6-8 timer i romtemperatur, og 3-5 døgn i kjøleskap. Skal den fryses, bør dette skje så tidlig som mulig for å bevare melkas egenskaper. https://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk
mary1 Skrevet 4. april 2016 #7 Skrevet 4. april 2016 19 timer siden, livmor skrev: Jeg blander ikke melk før den har samme temperatur, for å være sikker på at det ikke blir bakterievekst. Men som ei over her sier, så lenge det er mindre av den nye, varme melka går det fint å fryse sammen. Pumpet melk er holdbar i 6-8 timer i romtemperatur, og 3-5 døgn i kjøleskap. Skal den fryses, bør dette skje så tidlig som mulig for å bevare melkas egenskaper. https://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk Riktig det som står her. Selv om melka skal fryses tidligst mulig er det ikke timer det er snakk om. Har fullpumpet i flere mnd for to babyer og vår rutine var å fryse overskuddet en gang pr døgn. Men kun det som var fra kjøleskapet da, romtemperert ble kastet om det ikke var brukt innen 6-8 timer, aldri kjølt ned i ettertid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå