Gå til innhold

Hvordan er vestkanten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sånne ting er vel ikke så viktig. Etter at alle flyktningene kom, så er ikke vestkanten like lukrativt lenger. I allefall ikke frogner og majorstuen. Men så klart, du får ikke tatt vestkantdamen ut av sorgenfrigata.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere som har erfaring med rike folk på oslo vest og bærum/asker: er det sånn at det er rike folk der som er hyggelige mot alle og ikke skikkelig snobbete? Jeg høres så rar ut når jeg spør, men når jeg hører om oslo vest og div, så hører jeg mye snakk om snobber. 

Anonymkode: b8948...16c

AnonymBruker
Skrevet

Du sier jo regelrett ingenting om hva dere er ute etter.

Er det en leilighet i nærhet til arbeidsplasser og nettverksbygging (Tjuvholmen)? Er det en leilighet i sentrum vest for to unge voksne som vil ha ro og fred, og gå på cafe under pene omgivelser (Frogner)? Er det en tomannsbolig for to som vil ha et akademisk og ressurssterkt miljø uten snobbestempelet (Ullevål Hageby)? Er det en enebolig der du og din kjære etterhvert kan få og oppdra barn rundt likesinnede, i trygge omgivelser og med adgang til grøntområder (Vinderen)?

Oslo vest er jo hele vestsiden av Oslo med sine ulike nabolag, ulike boligformer og personligheter. Det er områder i Oslo som er typiske for forskeren, advokaten, PR-rådgiveren, stylisten, investoren og journalisten. Hva som er "ditt" område avhenger av hvem du er og hva du er ute etter. Kanskje spiller det heller ingen rolle hvem dine naboer er.

Dersom din antakelse er at Oslo vest generelt er mer ressurssterkt enn resten av byen - eller landet - så stemmer det. Men slik du legger frem ting virker du i overkant opphengt i rikdommen i seg selv. Det finnes mange ulike mennesker som har penger mellom hendene. 

Anonymkode: 5e219...0b1

Gjest hockeyfrue
Skrevet

Jeg er født og oppvokst på Ullern, og jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i at det er snobbete der. Jeg kommer fra en familie med mye penger fra langt tilbake, det gjør også de fleste vennene mine, og vi er alle jordnære, hyggelige mennesker. 

Jeg har nå bodd to år på Ensjø, og trives ikke her i det hele tatt. Både samboeren min og jeg har hele tiden vært veldig klar på at vi ikke vil oppdra barna våre her, rett og slett fordi det føles så mye tryggere i Ullern-området. Vi har nå kjøpt hus på Smestad, og jeg gleder meg til å komme "hjem". 

Det at du skal bli sett ned på pågrunn av at du er sykepleier og ikke har chanelvesker kan du bare legge fra deg med en gang. "Vestkanten" er et veldig koselig sted med mye allrighte mennesker! 

Skrevet
Den 2.4.2016 at 0.23, AnonymBruker skrev:

Vi er født rike, men jobber hardt for det vi har.

Anonymkode: 060b0...49b

Nesten en praktisk selvmotsigelse. Rent statistisk så er jo de som er født inn i den øverste femtedelen av befolkningen nærmest garantert å lykkes. Det tyder veldig klart på at det er heldige miljøfaktorer og gener som gjør at de lykkes, og ikke "hardt arbeide". Det er jo tross alt ikke nødvendigvis hardt arbeid som gir penger, men å få den rette jobben. Ganske mange studier har jo vist at folk i typiske kontoryrker kun bruker omtrent halve arbeidstiden på faktisk arbeid. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på Frogner. De rikeste er de hyggeligste, er min erfaring herfra. Og de rikeste er ikke de du ser eller vet at er de rikeste, de har de hyggeligste ungene og inntekt og formue står ikke skrevet på postkassa eller panna deres. Det er folk som jeg har blitt venner med etter års bekjentskap, så oppdager jeg omfanget av eiendommer, selskaper og invisteringer de har. Det er en viss kultursnobbethet, men personlig syns jeg den krampaktige hipster/kul/trendy-snobbene på Frunerløkka(nå ofte Tøyen), er mye mer slitsom. Ingen vil se ned på deg fordi du er en sykepleier fra Trondheim. 

Anonymkode: 9effe...e93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...