Gå til innhold

Hvordan er vestkanten?

Fremhevede innlegg

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kalles jo "vestkanten". Har du forslag til en ny betegnelse? 

Anonymkode: d207b...375

Det er stort sett folk som ikke bor i Oslo som kaller det vestkanten.

Samlebegrepet er så mange bydeler med hver sine miljøer, innbyggere og sine egne særpreg innad i hvert av miljøene i hver  bydel, så det blir veldig unyansert å samle flere av bydelene som ligger vest for Akerselva i ett begrep.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Det er stort sett folk som ikke bor i Oslo som kaller det vestkanten.

Samlebegrepet er så mange bydeler med hver sine miljøer, innbyggere og sine egne særpreg innad i hvert av miljøene i hver  bydel, så det blir veldig unyansert å samle flere av bydelene som ligger vest for Akerselva i ett begrep.

Det er ikke min erfaring.

Uansett stemmer det jo faktisk at det er et skille mellom vestkanten og østkanten hva gjelder levestandard, så jeg synes ikke begrepet er særlig upresist, selv om det naturligvis også er variasjoner innad på hver kant. Det er en mye større forskjell mellom Furuset og Frogner enn mellom Frogner og Holmenkollen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på vestkanten, og i min gjeng så blir nyrike uten en veldig god utdanning sett ned på. Folk som Tone Damli osv er ikke rile mennesker som har jobbet hardt for pengene sine, det er det mange av. Bloggere og C-kjendiser som tror de er noe med sine Chanel og siv merkeklær. Vi i min gjeng har en god utdanning og jobbet for pengene siden vi var ungdommer. Vi er født rike, men jobber hardt for det vi har. Merkeklær er ikke viktig så lenge man kler seg fint. Sykepleiere blir kanskje sett ned på, men ikke så mye som snobbe bloggere som ikke har en utdanning og slik jeg nevnte tidligere. Å være rik slik vi er er en ting, men rik på kunnskap er veldig vesentlig. Vi har også kretser i kjendis Norge, men kun intelligente mennesker. 

Anonymkode: 060b0...49b

Skrevet

Veldig skikkelige, stabile og litt trauste folk.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på vestkanten, og i min gjeng så blir nyrike uten en veldig god utdanning sett ned på. Folk som Tone Damli osv er ikke rike mennesker som har jobbet hardt for pengene sine, det er det mange av. Bloggere og C-kjendiser som tror de er noe med sine Chanel og div merkeklær. Vi i min gjeng har en god utdanning og jobbet for pengene siden vi var ungdommer. Vi er født rike, men jobber hardt for det vi har. Merkeklær er ikke viktig så lenge man kler seg fint. Sykepleiere blir kanskje sett ned på av mange, men ikke så mye som snobbe bloggere som ikke har en utdanning og slik jeg nevnte tidligere. Å være rik slik vi er er en ting, men rik på kunnskap er veldig vesentlig. Vi har også kretser i kjendis Norge, men kun intelligente mennesker. Mennesker som sløser for oppmerksomheten og lever langt over evne er sløseri. Har man ikke nedbetalt bolig og har gjeld har man ikke råd i bunn og grunn. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på vestkanten, og i min gjeng så blir nyrike uten en veldig god utdanning sett ned på. Folk som Tone Damli osv er ikke rile mennesker som har jobbet hardt for pengene sine, det er det mange av. Bloggere og C-kjendiser som tror de er noe med sine Chanel og siv merkeklær. Vi i min gjeng har en god utdanning og jobbet for pengene siden vi var ungdommer. Vi er født rike, men jobber hardt for det vi har. Merkeklær er ikke viktig så lenge man kler seg fint. Sykepleiere blir kanskje sett ned på, men ikke så mye som snobbe bloggere som ikke har en utdanning og slik jeg nevnte tidligere. Å være rik slik vi er er en ting, men rik på kunnskap er veldig vesentlig. Vi har også kretser i kjendis Norge, men kun intelligente mennesker. 

å herregud...

Selvfølgelig blir ikke sykepleiere sett ned på på vestkanten av oslo! Folk som ser ned på sykepleiere blir sett ned på. Folk som hetser andre blir sett ned på. Så lenge du respekterer deg selv, så respekterer andre deg!

Velkommen til vestkanten, slapp av, ikke prøv for hardt å "passe inn" men bare vær deg selv

Anonymkode: 4e680...185

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på vestkanten, og trives veldig godt. Er lærer, så det er lite Chanel-vesker her i gården :fnise: Det er nok ganske store forskjeller mellom de ulike bydelene, Frogner, Majorstua, Fagerborg og Skillebekk opplever jeg som mer "sentrum" enn vestkanten, her bor det alle slags typer folk, i alle slags type leiligheter. Holmenkollen, Smestad, Vindern og Ullern f.eks er mer villastrøk, og der er kanskje penger viktigere? 

Et typisk Oslofenomen du fort vil oppdage er at folk bryr seg veldig lite om hvem naboene er, og deres bedrifter. I bygården min er jeg kanskje på hils med 5-6 stykker, resten aner jeg ikke hvem er - og jeg har bodd her i syv år. 

Anonymkode: 97274...714

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe av det dummeste jeg vet, er når sånne som deg må poengtere igjen og igjen at de har jobbet så inmari hardt for pengene. Mange jobber like hardt eller hardere til alle slags lønninger. Jeg kjenner ingen som ikke har jobbet for pengene sine siden de var ungdommer. Og det å se ned på sykepleiere er så lavmål i min verden! Hilsen en med seksåring universitetsutdannelse. 

Anonymkode: 8b157...21a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kalles jo "vestkanten". Har du forslag til en ny betegnelse? 

Kalles vestkanten fordi det er vest i byen. Ikke fordi det er en homogen gruppe.

Anonymkode: cacc7...984

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kalles vestkanten fordi det er vest i byen. Ikke fordi det er en homogen gruppe.

... Nettopp?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har dere egentlig hørt at alle og enhver liksom er så snobbete på Vestkanten?

Anonymkode: 78ca6...33c

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

... Nettopp?

Og dermed kan man ikke svare på hvordan det er på vestkanten, for det er ingen homogen gruppe.

Skrevet

Vestkanten er en fin bydel med mange fine gårder og gater. Det er ikke så mange innvandrere som tar deg opp i skjørtet som det er på Grønland. Sorry. Noen måtte si det.

BTW. Noen av mine beste venner er muslimer. Men det er lov å kødde. Det er jo sant? Vestkanten er finere. Med mindre du liker kebab, da. Da er vestkanten et helvete.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Lanista1984 skrev:

Vestkanten er en fin bydel med mange fine gårder og gater. Det er ikke så mange innvandrere som tar deg opp i skjørtet som det er på Grønland. Sorry. Noen måtte si det.

BTW. Noen av mine beste venner er muslimer. Men det er lov å kødde. Det er jo sant? Vestkanten er finere. Med mindre du liker kebab, da. Da er vestkanten et helvete.

Vestkanten er da ingen bydel. Det er en stor del av byen med mange bydeler.

Anonymkode: 623b8...717

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vestkanten er da ingen bydel. Det er en stor del av byen med mange bydeler.

Anonymkode: 623b8...717

Det er sant. Er det du som lagde wikipedia? Hyggelig å møte deg, endelig.

• Liker 1
Skrevet

Det er helt vanlige folk som bor i Oslo Vest, noen har mye penger uten å vise det andre har lite penger og "viser" at de har mer enn de egentlig har.

Jeg har bodd på Oslo Vest i 20 år, og om noen ser ned på andre fordi de ikke har chanel veske eller Porsche så er det de som er taperne, som ellers i samfunnet. Noen enkelt individer er også helt blåst, men det gjelder jo alle steder.

Skrevet

Det er vel heller de som bor på østkanten som ser ned på de som bor på vestkanten, men som egentlig ikke "passer helt inn". 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født og oppvokst på Oslo vest, og det er da ikke så fordømrade annerledes her enn andre steder. "Vestkanten" er et ganske vidt begrep som dekker alt fra mindre (men dyre...) leiligheter på St. Hanshaugen til villastrøk i Holmenkollåsen. Vestkanten er uansett ikke noen avsondret, egen del av landet som knapt er til å kjenne igjen for andre nordmenn.

Den jevne beboer på vestkanten er ikke en eller annen slimete milliardærarving eller lottomillioner uten bakkekontakt. De fleste på vestkanten tjener relativt godt, men ikke titalls millioner i året. Brorparten av bekjentskapskretsen min fra oppveksten tilhører det man vel ville kalt øvre middelklasse: Få økonomiske bekymringer og trenger ikke telle hver krone på slutten av måneden, men ikke millioner å kaste rundt seg for sport. Jeg kjenner knapt noen fra skolen som ikke har tatt en eller annen grad på høgskole eller universitet, men jeg hadde folk i klassen som valgte å bli sykepleiere, og det er da en helt fin jobb jeg ikke ser ned på i det hele tatt.

Chanel-vesker og Porsche er det, som andre har vært inne på, få som bryr seg om. Noen kjendiser og noen andre innflyttere som har slått seg opp og fått penger de ikke helt hva de skal bruke på er vel opptatt av det. Det gjør meg ingenting, de må gjerne holde på, men det er alt annet enn noe statussymbol. Snarere tvert imot. Du kjøper deg selvfølgelig en Chanel-veske om du har lyst på en Chanel-veske, folk ser jo ikke med forakt på deg heller, men det er ikke noe "vestkantfolk" er så helvetes opptatt av. Det er hit de kvalmeste gjerne flytter, og noen av dem er selvfølgelig herfra også, men de fleste som faktisk kommer fra Oslo vest er ganske vanlige folk.

Jeg er en temmelig vanlig person fra vestkanten, jeg er nok igrunn ganske representativ. Jeg har også bodd flere andre steder i Norge før jeg kom tilbake hit. Samme hvor i landet jeg har bodd har jeg aldri følt at jeg kommer fra en helt annen planet. Det har hendt jeg har blitt møtt med litt skepsis, men det går fort over når man forstår at jeg er temmelig normal. Det er ikke slik at vi på vestkanten bruker fritiden på å bade i champagne eller tvinge våre butlere til å slåss til døden mens vi sitter med en sigar og ser på og humrer. Vi er som nordmenn flest.

Anonymkode: 07651...fee

• Liker 5
Skrevet

Men jeg bare lurer på... Hvis du faktisk frykter å bli uglesett på vestkanten fordi du er sykepleier, og dette er noe som ville plage deg dersom det skulle være reelt, hvorfor vurderer du å flytte dit da? 

AnonymBruker
Skrevet

Bor selv på Ullern. Og har ikke merket dette med snobber og merkepress. Selvfølgelig er det roligere og masse villaer. Fete biler og. Ikke noe særlig med innvandrere. Men man ser jo svært unge jenter, på sånn 12 går gå med Canada Goose og MK, Louis Vuitton vesker osv. Jeg tror det var mer før. 

ellers så er det som mange over her skriver, at det for mange som later som de har mye penger. Mulig enkelte føler de må passe inn. ALLE har jo MK vesker, og dyrere. 

Anonymkode: b1315...761

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...