AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #1 Del Skrevet 2. april 2016 Jeg kom i en diskusjon med ei venninne i går kveld. Hun hevder at jeg som alenemor med en stor enebolig, hytte og bil ikke har krav på stønader som enslig mor. Dette gjelder for min del at jeg får dekket 66 % av sfo utgifter for de tre minste, samt en ekstra barnetrygt. Jeg mente da at dette er feil, siden den første stønaden er knyttet opp mot inntekt og aleneforsørger-statusen. Den siste er knyttet opp mot kun det siste. Hun hevder at disse stønadene også skal sees i sammenheng med hvilken standard jeg lever under. Ok, jeg kan se at jeg har vært heldigere enn de fleste, men jeg har da mine utgifter, og ikke alt for høy lønn, så om jeg ikke fikk disse stønadene, så ville vi nok måtte selge hytta. Bil må vi ha og huset er nesten nedbetalt, så lånekostnadene er på 2300,- i måneden, så vi kan egentlog ikke finne en rimeligere måte å bo på. Er det noen her som kan svare meg på om jeg har mottatt disse stønadene urettmessig? Anonymkode: a30e2...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #2 Del Skrevet 2. april 2016 Akkurat de tingene du får dekket har du vel krav på, da du er aleneforsørger. Når det er snakk om stønad til livsopphold derimot er det mye strengere, da må du i utgangspunktet kvitte deg med ting av verdi før du skal ha krav på det, men det er en skjønnsmessig vurdering i hvert tilfelle. Hadde det vært snakk om livsopphold, hadde du måtte selge hytta før du fikk krav på noe hvertfall. Anonymkode: 984cd...6e0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #3 Del Skrevet 2. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Akkurat de tingene du får dekket har du vel krav på, da du er aleneforsørger. Når det er snakk om stønad til livsopphold derimot er det mye strengere, da må du i utgangspunktet kvitte deg med ting av verdi før du skal ha krav på det, men det er en skjønnsmessig vurdering i hvert tilfelle. Hadde det vært snakk om livsopphold, hadde du måtte selge hytta før du fikk krav på noe hvertfall. Anonymkode: 984cd...6e0 Takk for svar. Nei, utenom de stønadene jeg nevnte, så forsørger jeg oss selv. Mottar ikke noen andre stønader. ts Anonymkode: a30e2...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #4 Del Skrevet 2. april 2016 En ekstra barnetrygd får du uavhengig av inntekt. Stønad til barnetilsyn får du så lenge inntekten er under 6G. Uavhengig av hva du eier eller ikke. Anonymkode: 2ee1c...0da 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #5 Del Skrevet 2. april 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ekstra barnetrygd får du uavhengig av inntekt. Stønad til barnetilsyn får du så lenge inntekten er under 6G. Uavhengig av hva du eier eller ikke. Anonymkode: 2ee1c...0da Takk for svar Håper virkelig du har rett, ellers er jeg kommet i en lei knipe. Min "venninne" mente det var moralsk riktig av henne å varsle nav, men sa ikke om hun skulle gjøre dette eller ikke... Anonymkode: a30e2...93d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 2. april 2016 #6 Del Skrevet 2. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Håper virkelig du har rett, ellers er jeg kommet i en lei knipe. Min "venninne" mente det var moralsk riktig av henne å varsle nav, men sa ikke om hun skulle gjøre dette eller ikke... Anonymkode: a30e2...93d Herlighet, hva slags venninne er det du har? Er hun sjalu? Det høres ikke ut som om du får noe du ikke skulle hatt. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #7 Del Skrevet 2. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Håper virkelig du har rett, ellers er jeg kommet i en lei knipe. Min "venninne" mente det var moralsk riktig av henne å varsle nav, men sa ikke om hun skulle gjøre dette eller ikke... Anonymkode: a30e2...93d Litt av en "venninne" du har fått deg... Anonymkode: 28f31...384 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KatyP Skrevet 2. april 2016 #8 Del Skrevet 2. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Håper virkelig du har rett, ellers er jeg kommet i en lei knipe. Min "venninne" mente det var moralsk riktig av henne å varsle nav, men sa ikke om hun skulle gjøre dette eller ikke... Anonymkode: a30e2...93d Hun kan melde i vei, men utifra det du sier her får du ikke mer enn du har krav på. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #9 Del Skrevet 2. april 2016 3 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Herlighet, hva slags venninne er det du har? Er hun sjalu? Det høres ikke ut som om du får noe du ikke skulle hatt. Hun er kanskje sjalu ja, men diskusjonen handlet ikke om det. Det virket oppriktig som om hun mente at jeg var i kategorien NAV-svindler. ts Anonymkode: a30e2...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #10 Del Skrevet 2. april 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Håper virkelig du har rett, ellers er jeg kommet i en lei knipe. Min "venninne" mente det var moralsk riktig av henne å varsle nav, men sa ikke om hun skulle gjøre dette eller ikke... Anonymkode: a30e2...93d Da kan du bare be henne lese folketrygdloven (les den gjerne selv også). Så lenge du oppfyller kravene til å være enslig mor, samt de krav som stilles til de forskjellige stønadene, så kan hun melde så mye hun vil. Anonymkode: 2ee1c...0da 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #11 Del Skrevet 2. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt av en "venninne" du har fått deg... Anonymkode: 28f31...384 Venninne eller ikke, hun har all rett til å melde fra hvis hun mener jeg svindler her. Og hun virket overbevist på at hun hadde riktig i denne diskusjonen, og jeg ga meg jo ikke på mitt, men kommentaren om at hun burde varsle NAV fikk meg nok til å dempe påståeligheten min (jeg ble usikker). Anonymkode: a30e2...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 2. april 2016 #12 Del Skrevet 2. april 2016 Jeg vil nå si du ikke er "NAV svindler" så lenge du har oppgitt korrekt informasjon til NAV, da er det jo i tilfellet de som har gjort en feil. Noe som selvsagt kan skje, og vet man om det selv så skal man jo melde fra. Som andre her sier kan det også godt være du har krav på de stønadene du får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 2. april 2016 #13 Del Skrevet 2. april 2016 Du er ikke NAV-svindler! Det er kun sosialstønad som i noe grad er forbundet med eiendeler av verdi. De andre er inntektsbaserte stønader, og barnetrygd som alle med barn har krav på. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #14 Del Skrevet 2. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er kanskje sjalu ja, men diskusjonen handlet ikke om det. Det virket oppriktig som om hun mente at jeg var i kategorien NAV-svindler. ts Anonymkode: a30e2...93d Det er du definitivt ikke! Hadde du søkt om sosialstønad kunne du ikke hatt formue (selv om de noen ganger mener at det ikke lønner seg å selge hvis du kun har problemer en kort periode, så det finnes unntak). Ekstra barnetrygd får du uansett om du tjener ti mill i måneden og eier fem blokker med utleieleiligheter. Dekket delvis barnepass får du basert på inntekt, spiller absolutt ingen rolle hva du eier. Be henne klappe igjen, og gjerne melde så får hun se hvor langt hun kommer med det. Og du, kutt ut denne venninnen fra livet ditt. Slike trenger du ikke! Anonymkode: 4e460...9b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #15 Del Skrevet 2. april 2016 5 minutter siden, KatyP skrev: Hun kan melde i vei, men utifra det du sier her får du ikke mer enn du har krav på. Det skulle ikke være noe som er mulig å utelate i den historien. Jeg har ikke samboer, inntekt må jo dokumenteres alle veier når en søker om stønad og dersom disse stønadene er basert på kun inntekt og aleneforsørger-statusen, så er det ingen andre momenter som har betydning. Anonymkode: a30e2...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #16 Del Skrevet 2. april 2016 "Venninna" du er nok bare en av disse som mener de vet så mye bedre enn NAV om regler. Hun kan bare klappe igjen. Anonymkode: 2b74f...24d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KatyP Skrevet 2. april 2016 #17 Del Skrevet 2. april 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skulle ikke være noe som er mulig å utelate i den historien. Jeg har ikke samboer, inntekt må jo dokumenteres alle veier når en søker om stønad og dersom disse stønadene er basert på kun inntekt og aleneforsørger-statusen, så er det ingen andre momenter som har betydning. Anonymkode: a30e2...93d Nemlig, og da er det venninna di som må skjerpe seg. Det er tøft å være alene med barn, uansett inntekt og ting du eier. Flere som spiser på en inntekt. Ta imot det du får og ikke tenk på henne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #18 Del Skrevet 2. april 2016 Men har du det trangt så er jo hytte unødvendig luksus. Og da burde du solgt den. Viktigere at barna får mat og at betaler regningene dine. Anonymkode: 959f4...a48 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
surre_sub Skrevet 2. april 2016 #19 Del Skrevet 2. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Håper virkelig du har rett, ellers er jeg kommet i en lei knipe. Min "venninne" mente det var moralsk riktig av henne å varsle nav, men sa ikke om hun skulle gjøre dette eller ikke... Anonymkode: a30e2...93d La henne ringe nav. Du har ingenting å frykt. Men spørsmålet er vel om du bør kalle henne ei venninde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 2. april 2016 #20 Del Skrevet 2. april 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har du det trangt så er jo hytte unødvendig luksus. Og da burde du solgt den. Viktigere at barna får mat og at betaler regningene dine. Anonymkode: 959f4...a48 Blir man syk eller arbeidsledig osv. har man rett på ytelser fra NAV. Retten er lik for alle. Det er derfor vi betaler trygdeavgift. Ts skriver at om hun ikke har rett til de ytelsene hun får, så må hun selge hytta. Men de ytelsene har hun altså rett på, og hytte eller ikke er ingen problemstilling. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå