Gå til innhold

Unger som tar alt som er mitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg gjøre med det ? 

Skal de leke butikk tar de mine ting, sko, hårbørste, undertøy, sminke osv. 

Skal de leke noe så MÅ de ta tingene mine. Klær og sjal stjeles flittig enten de leker sjørøver eller bonder. Hvordan skal jeg få de til å slutte ?

Har pratet masse om at dette ikke er greit, de får konsekvenser, men likevel driter de i det. Jeg blir så lei. Finner aldri det jeg skal ha og sminke og lignende blir jo ødelagt av de. 

4 og 7 år er de så jeg mener de burde kunne klare å la være.

Råd som å sette ting høyt vil jeg ikke ha, for jeg kan ikke bygge hyller øverst på veggen rundt i HELE huset. Sko bør få stå i gangen på gulvet syns jeg. 

Anonymkode: 11a54...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi barna en eske hvor du kan legge ting og klær som de kan bruke til kostymer og lek. Hvis det er mye gøy oppi esken, tenker jeg at de ligger unna tingene dine. Gjør det tydelig for dem at hvis det er noe de mangler i esken, så må de spørre deg først hvis de vil låne noe. Kjøp billig sminke/ansiktsmaling til dem, kanskje noen hatter og ting fra en lekebutikk? :)

Anonymkode: 24ce9...2c4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, det er du som er den voksne her. 

Anonymkode: ae07c...5ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du gi det konkrete konsekvenser. Hva som passer for dine barn vet jeg ikke. Men for mine har dessert vært et fungerende virkemiddel ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi barna gamle klær, utgåtte sko og annet de gjerne kan få leke med og kjøp barnesminke til de. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må rett og slett sette ned foten her. Her er det fem unger, og vi har vært svært så tydelig på mitt og ditt. Jeg har lært dem gjennom rollelek hvordan de forholder seg til de andre barnes ting om de ønsker å låne. Konsekvenser har det blitt dersom de tyvlåner. Da har den ungen som har fått tyvlånt ting kunne velge en ting å låne tilbake fra den som tyvlånte, da med eiers velsignelse (og om det ikke gikk, så har jeg hjulpet til å ordnet lånet). Dette lånet har vært for ett døgn.

Dette respekterer de når de har vært små. 

Værre med ungdommen... de trenger jo å låne sminke, klær, verktøy og utstyr som aldri kommer på plass. Og så sko da, i perioder løper skoene mine sikkert dobbelt så langt som meg i løpet av ett år. Her har jeg ingen løsninger enda. Og jeg HATER virkelig at dem mine ting, og dette vet de. Dette er spesielt en av ungdommene, de andre har sånn delvis skjønt tegninga. 

Faren dems har kjøpt dem verktøy og eget utstyr som de trenger, men dette kaster de jo bort. 

Anonymkode: e7dd9...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei. Jeg er ikke stemor... 

Det er greit at de låner ting, men da må de spørre først. Og det er kjedelig å alltid måtte lete etter noe. 

De har en lekekasse de har kostymer, hatter osv. Et skrivebord med ansiktsmaling/penner i. Og vanlig med leker på rommene sine. Så utvalget er ganske greit vil jeg tro. 

Det var lurt det med å gi de gamle sko og slikt som ikke brukes lenger. De har fått sjal og ett par kjoler som jeg ikke bruker, og det er jo stor stas. Men jeg må ærlig innrømme at jeg trodde det kunne bidra til mer stjeling, at de ikke klarer å skille på mine ting og deres ting om de får mine ting som jeg ikke bruker lengre. Om dere skjønte det der ?! Hehe. 

Problemet er at de sjelden spør om å få låne noe. De bare tar. 

Rollelek har vi ikke prøvd før, det var jo en veldig god ide. Det skal jeg jammen prøve med de. Hvordan går du frem da ? Sier at dere skal leke rollelek også starter du med å "ta" tingene deres ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp morsomme klær og sko på loppemarked.

og lås soveromsdøren. Forklar gjerne at det er fordi de tar tingene uten å spørre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Stemor, eller?

Man trenger vel ikke være stemor for å synes det er kjipt at ungene ødelegger innholdet i sminkepungen. Det koster jo gjerne en del. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei. Jeg er ikke stemor... 

Det er greit at de låner ting, men da må de spørre først. Og det er kjedelig å alltid måtte lete etter noe. 

De har en lekekasse de har kostymer, hatter osv. Et skrivebord med ansiktsmaling/penner i. Og vanlig med leker på rommene sine. Så utvalget er ganske greit vil jeg tro. 

Det var lurt det med å gi de gamle sko og slikt som ikke brukes lenger. De har fått sjal og ett par kjoler som jeg ikke bruker, og det er jo stor stas. Men jeg må ærlig innrømme at jeg trodde det kunne bidra til mer stjeling, at de ikke klarer å skille på mine ting og deres ting om de får mine ting som jeg ikke bruker lengre. Om dere skjønte det der ?! Hehe. 

Problemet er at de sjelden spør om å få låne noe. De bare tar. 

Rollelek har vi ikke prøvd før, det var jo en veldig god ide. Det skal jeg jammen prøve med de. Hvordan går du frem da ? Sier at dere skal leke rollelek også starter du med å "ta" tingene deres ? 

Jeg sier at vi skal øve på å låne fra hverandre 😊 Ungene blir da oppfordra til å låne bort til den som spør, og da er gjerne låneren litt mer villig til å låne bort tilbake. 

Og så øver vi også på hvordan det er at vi "stjeler" fra hverandre, og kjenner litt på det.

ungene har skjønt dette rimelig kjapt, og de som ikke skjønte ble fort irrettesatt av sine søsken. Da de var små hadde vi lite søskenkrangel på grunn av slike ting. Ungdommene er egentlig flink til å spørre hverandre den dag i dag, men da går det på klær, hårvoks, musikk, instrumenter osv. Det er bare mine ting som liksom til tider kan være allemannseie...

Anonymkode: e7dd9...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan jeg gjøre med det ? 

Skal de leke butikk tar de mine ting, sko, hårbørste, undertøy, sminke osv. 

Skal de leke noe så MÅ de ta tingene mine. Klær og sjal stjeles flittig enten de leker sjørøver eller bonder. Hvordan skal jeg få de til å slutte ?

Har pratet masse om at dette ikke er greit, de får konsekvenser, men likevel driter de i det. Jeg blir så lei. Finner aldri det jeg skal ha og sminke og lignende blir jo ødelagt av de. 

4 og 7 år er de så jeg mener de burde kunne klare å la være.

Råd som å sette ting høyt vil jeg ikke ha, for jeg kan ikke bygge hyller øverst på veggen rundt i HELE huset. Sko bør få stå i gangen på gulvet syns jeg. 

Har du ikke fra dag en av lært ungene dine å ha respekt for andres eiendeler? 

Anonymkode: 6576e...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv lov å låne alle klærne til foreldrene mine, bare ikke mammas fineste kjoler og pappas fine dresser, der var det tvert nei. Nå brukte hun aldri sminke så det sa seg sjøl. Mine egne har ikke vært så interessert i å kle seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke fra dag en av lært ungene dine å ha respekt for andres eiendeler? 

Anonymkode: 6576e...144

Du får skrive bok du, som har fasiten😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...