Gå til innhold

Når starte med lørdagsgodt?

Amarone

Anbefalte innlegg

Når startet dere med lørdagsgodt til første barn? Jeg skjønner at man kanskje starter litt tidligere med barn nr to siden barnet ser hva eldre søsken får. Ventet dere til barnet skjønte forskjell på ukedager, eller var lørdagsgodt med på å lære barnet at det er forskjell på dagene? 

For ordens skyld: Det er rutinen jeg lurer på, lørdagsgodtet kan gjerne være eple og rosiner som sjokolade... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når ungen begynte å spørre etter det.

Anonymkode: 6cd2f...b56

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når ungen begynte å spørre etter det.

Betyr det at du begynte ganske sent? Altså siden barnet hadde oppdaget at andre barn fikk lørdagsgodt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde egentlig ingen "rutine" før hun var nærmere 4-4,5. Vi spiser generelt lite godteri hjemme, da verken jeg eller pappaen er så glad i det. Men vi har kjøpt litt når det har passet oss (samme om det var tirsdag eller lørdag). Når datteren vår skjønte at andre barn fikk lørdagsgodt begynte hun å spørre etter det, så da ble det sånn. 

Anonymkode: 965fe...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Amarone skrev:

Betyr det at du begynte ganske sent? Altså siden barnet hadde oppdaget at andre barn fikk lørdagsgodt? 

Ja, han var 5-6, da overnattet han hos en kompis og lærte om konseptet, så da ble lørdagsgodt innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi innførte det da eldste begynte å spørre om det selv. Det skjedde tidligere enn jeg hadde trodd, han var vel 2½ og vi hadde da besøkt en venninne og sønnen hennes noen lørdager og der fikk han alltid servert lørdagsgodt. De to yngste fikk fra de var gamle nok til å se at den/de eldste fikk noe de ikke fikk, så rundt ett års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må jeg tilstå at jeg ikke husker eksakt alder, men jeg tipper det var i to års alderen. Sønnen min snakket hele setninger allerede da han var 1½ år, så han var flink å snakke i to års alderen, og forsto mye. Han så jo at vi voksne spiste sjokolade lørdagen, så da var jo veien kort til å gi han hans egen skål med noen sjokoladruter og litt potetgull. Han elsket det :-)

Gutten er i dag seksten år og har aldri hatt et hull i tennene i hele sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

Guttungen "min" på 3 år er vant til lørdagsgodt, men ikke alltid han spiser det. Det som er mest vktig at det står framme i en bolle så han har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tantebarna mine har begynt å få lørdagsgodteri når de ber om det. Normalt sett så har det vært rundt 6-7 årsalderen, altså når de begynner på skolen

Frem til da så har de vært fornøyde med frukt og grønnsaker i tillegg til vanlig mat

Anonymkode: 79731...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tantebarna mine har begynt å få lørdagsgodteri når de ber om det. Normalt sett så har det vært rundt 6-7 årsalderen, altså når de begynner på skolen

Frem til da så har de vært fornøyde med frukt og grønnsaker i tillegg til vanlig mat

Som nevnt i hovedinnlegget mener jeg rutinen, ikke godteriet. Så om tantebarna dine fikk en skål med frukt på lørdag til Barne-TV lurer jeg på når det var de startet med det? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to på 1,5 og 3,5 får ikke lørdagsgodt enda, det tenker vi å vente med til de ber om det selv. Når det er sagt, hender det rett som det er at de får f.eks. en skål med frukt eller en liten pakke rosiner (ikke de som selges som "små" pakker i Norge, men enda mindre pakninger med rosiner og tørket frukt som vi kjøper i Sverige) til barne-TV. Men dette kan de få en hvilken som helst ukedag, det er ikke forbeholdt lørdagen.

Anonymkode: f6d48...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn begynte delvis med lørdagsgodt rett etter at han fylte ett år. Det var en skål med oppskjært frukt, noen rosiner, og en sjokoladerute en gang i blandt og/eller en babykjeks. 

Nå er han 20 mnd, og han får fortsatt dette, bortsett fra at han får en til to sjokoladeruter hver lørdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Amarone skrev:

Som nevnt i hovedinnlegget mener jeg rutinen, ikke godteriet. Så om tantebarna dine fikk en skål med frukt på lørdag til Barne-TV lurer jeg på når det var de startet med det? :)

Var aldri noen rutine på det. Frukt og grønt står alltid fremme. De får ikke servert en egen skål med sitt eget å spise til gitte tidspunkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg laget noe "ekstra" ut av Barne-TV på lørdager fra ca 1 1/2 år. Da fikk barnet en skål med sin favoritt frukt/bær. Gav ikke noe særlig godteri før nærmere fire. 

Anonymkode: f295a...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se at det er så store forskjeller! Min sønn er bare 16 mnd, så vi har ikke gjort noe på dette ennå. Vi venter sikkert en stund med dette, men jeg synes det er en koselig tradisjon med litt lørdagskos, enten det er frukt eller godteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri hadde lørdagsgodt.  Synes hele konseptet er utrolig dumt.  

Anonymkode: 53127...0db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Like før treårsalder. Syntes det var greit å slippe mas om snop i hverdagen, svaret blir da at det får du på lørdag. Samme grunn til at jeg kjøper de latterlig dyre luftbalongene på 17. mai, for da kan jeg ellers i årrt si at "det får du på 17. mai".

Anonymkode: 4f630...c62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Amarone skrev:

Morsomt å se at det er så store forskjeller! Min sønn er bare 16 mnd, så vi har ikke gjort noe på dette ennå. Vi venter sikkert en stund med dette, men jeg synes det er en koselig tradisjon med litt lørdagskos, enten det er frukt eller godteri. 

Noe av grunnen til at vi venter med å gi dette (vår eldste er som nevnt 3,5) er nettopp fordi jeg IKKE ønsker at barna skal få en automatisk kobling mellom "kos" og "mat". Veldig mange i den vestlige verden sliter med nettopp dette, og det er også en av årsakene til det store fedmeproblemet.

Mannen min har en fortid som kraftig overvektig, og er oppvokst i en familie der kos og mat (godteri, kaker eller annen usunn mat) er tett koblet sammen. Han har heldigvis greid å bryte denne koblingen nå, og nå kan vi fint kose oss her hjemme UTEN at mat må være involvert. Men han har flere ganger nevnt at det for ham faktisk var en slags mental "barriere" å komme over, det at kos ikke nødvendigvis måtte innebære mat. Som nevnt ønsker vi altså ikke å utsette barna våre for det samme.

Anonymkode: f6d48...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet veldig positiv til smågodt, da jeg husker hvor mye glede det ga meg å få den lille boksen med et utvalg hver lørdag. Det var ikke mye, men jeg var alltid strålende fornøyd. Var en fin blanding av kjærlighet på pinne, rosiner, klementiner, druer, litt sjokolade og løsvektgodis ofte. 

Jeg ser likevel ikke noen grunn til å begynne med lørdagsgodt før barnet etterspør det selv. Det er ingen tvil om at selv om godteri har sin sjarm er det en ting vi kan klare oss fint uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...