Gå til innhold

Radio Nite Rocket/Rune Kjelldahl

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 0.36):

Det gjelder å ta vare på historien før den går tapt, og som historieinteressert og opptatt av å bevare fortiden, synes jeg det er på tide å gi Nite Rocket den rettmessige plassen radioen tross alt har i norsk mediehistorie, og slutte å fokusere på nazistemplet de i sin tid fikk med god hjelp av Blitz, NRK og norske medier for øvrig. Årene har gått, og det er på tide å betrakte Nite Rocket med litt mer respekt enn man hadde da de var i drift; en provoserende rølperadio og outsider, ja, men også en fargeklatt i et ellers kommersielt miljø med lite variasjon.

Derfor er planene for tiden fremover å lage en liten side med presentasjon av radioen, der jeg kommer til å legge ut det jeg har av opptak, samt kontaktinformasjon, slik at også andre kan sende inn det de måtte ha av lydopptak eller bilder. Håper at man med dette etter hvert kan bygge opp et lite arkiv, der alle i god Rune Kjelldahl-ånd kan laste dette ned til evig bruk på sin lokale harddisk. Lydfilene jeg legger ut, er for øvrig i 192 kbps mp3, men kan naturligvis også gi bort de ukomprimerte filene til dem som måtte ønske det.

Opptakene jeg har, er altså fra 1997 og perioden etter at de fikk ny konsesjon, men radioens historie strekker seg jo lenger tilbake enn dette; i tillegg var Rune programleder i Radio OK og i Radio 2 ifølge Wikipedia, og det hadde vært flott om noen har opptak av sendingene hans fra denne perioden.

Hva som har skjedd med kassettsamlingen hans som jeg har nevnt tidligere, er uvisst, men man kan jo håpe at noen har tatt vare på dette.

Anonymkode: 8631b...c9b

Hvordan gikk det med planene dine om en side om nite rocket? Har du funnet noen flere lydopptak? 

Anonymkode: 57006...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Gammel tråd dette. Husker vi var på ett besøk på en av sendingene hans på 90-tallet (1993 tror jeg)

Slitent lokale.

Pickup'en med Sørstats-flagg bak og greier. 

Endret av Sicktrip
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Radio Nite Rocket og Rune Kjelldahl var virkelig kontroversielle og minneverdige på sin tid. Det var spennende å følge med på alt bråket og at han slapp innringere usensurert. Han hadde virkelig en unik stil og kunne si mye rart. Det er trist å høre at han gikk bort i 2012. Han vil bli husket som en av de kuleste radiomennene. Måtte han hvile i fred.

Anonymkode: a1ac2...03b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...