Gå til innhold

Spiselige julegaver


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Er det egentlig noe stas å få? Hva tenker dere om dere får en eske hjemmelaget konfekt eller noe tilsvarende? Er det bare pes å få mer mat i julegildet? Er det koselig at noen har giddet lage en hjemmelaget gave? Eller er det bare litt flaut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir bort hjemmelaget "mat" - hvert år .. og alle "stiller seg på liste" for neste års presang veldig tidlig.. :sjarmor:

Gir bort alt fra hjemmelaget leverpostei, sursyltet paprika/agurk/løk, konfekt/seigmenn/sukkertøy eller eddiker/krydderoljer.

Har aldri fått noe annet enn veldig positiv respons. Tror de aller fleste setter stor pris på en hjemmelaget gave - som det ligger omtanke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER å få hjemmelagede gaver!! Både spiselige og uspiselige!

Selv lager jeg såper og kort, og vet hvor mye tid som legges ned i det, i tillegg til at det faktisk er DYRT med egenproduserte ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir bort hjemmelaget "mat" - hvert år .. og alle "stiller seg på liste" for neste års presang veldig tidlig.. :sjarmor:

Gir bort alt fra hjemmelaget leverpostei, sursyltet paprika/agurk/løk, konfekt/seigmenn/sukkertøy eller eddiker/krydderoljer.

Har aldri fått noe annet enn veldig positiv respons. Tror de aller fleste setter stor pris på en hjemmelaget gave - som det ligger omtanke i.

:nisse: :kysse: *Julesmisker heftig med yndlingsbilla mi i håp om å få tigget til meg noen oppskrifter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. skal se hva jeg finner - hva slags oppskrifter vil du helst ha da... (det er jo litt forskjell på leverpostei og sukkertøy) :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. skal se hva jeg finner - hva slags oppskrifter vil du helst ha da... (det er jo litt forskjell på leverpostei og sukkertøy) :sjarmor:

eeeehhhh.....er jo litt brumsk av meg, jeg da....Så ja takk, begge deler....eller ALLE deler får en vel si...

(hjemmelaget leverpostei, sursyltet paprika/agurk/løk, konfekt/seigmenn/sukkertøy eller eddiker/krydderoljer. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er topp med spiselig julegaver. Alt fra konfekt, krydderpølser, julegriser og diverse kjøkkenoljer og basalmico.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen fine oppskrifter her.

Lys nougat med honning og nøtter

400-500 g blandede nøtter, grovhakket

2 ½ dl sukker

1¼ dl honning

1 ½ ss glucose (fra apotek)

2 ss vann

2 eggehviter

1 ts vaniljeessens eller vaniljesukker

rispapir

Rist nøttene ved 180 grader i 5-10 minutter. Rør sukker, honning, glucose og vann sammen på middels varme til sukkeret har smeltet. Fortsett å koke blandingen, uten å røre den, til en dråpe dryppet i kaldt vann kan formes til en kule. Brukes du sukkertermometer skal det vise 143 grader.

Ta sirupen fra varmen. Stivpisk eggehvitene og visp inn den varme sirupen til en stiv masse. Bruk håndmikser eller maskin. Rør inn vanilje og nøttene som fortsatt er varme. Kle en form, ca 20x20 med rispapir og hell nougatmassen i. Glatt overflaten til og dekk med rispapir. Legg på en spekefjel med en vekt oppå og sett i kjøleskap over natten. Hvelv ut av formen og skjær i rektangler. Pakk dem enkeltvis i cellofan, fint som julegaver.

Eggelikør

6 dl kaffefløte

300 g sukker

5 eggeplommer

1 ss vaniljesukker

3 ½ dl 60 % sprit (vodka)

Kok opp fløten og sukkeret. Pisk eggeplommer og vaniljesukker. Tilsett den varme fløten, litt etter litt. Hell alt tilbake i kjelen og varm opp under omrøring til det tykner. Sil blandingen før den avkjøles. Når den er kaldt has spriten i. Fordel likøren i passende flasker. Likøren tykner når den står, bør ristes. Fin som gave.

Sjokoladekarameller

60 g smør

3 dl kremfløte

1 ½ dl sirup

150 g sukker

1 ss vaniljesukker

3 ss kakaopulver

Bland alt i en vid kjele. La småkoke uten lokk på middels varme i ca 1 time. Rør jevnlig. Drypp litt av massen i kaldt vann, kan den rulles til en kule er den ferdig. Hell på smurt matpapir i en flat form. Klipp den i ruter når den er nesten kald. Pakk gjerne i farget cellofan, fin som gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint både å få og gi, men jeg prøver å unngå å gi godteri i størst mulig grad ettersom det er så mye snop i jula. Bedre å gi noe man kan ta fram og gjøre noe ekstra ut av hverdagsmiddagen med når det er januar og smalhans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg melde meg på i "få oppskrifter av Lompa" køen? Og som Lille Bille sa: Ja takk begge deler. :dagensrose: :dagensrose: :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg melde meg på i "få oppskrifter av Lompa" køen? Og som Lille Bille sa: Ja takk begge deler. :dagensrose:  :dagensrose:   :roll:

Jeg og! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg funnet noen av oppskriftene mine hvertfall.. (en del går jo litt på feelingen - spesielt sånt som eddiker og krydderoljer .. sånn en kurv bringebær til "passe med eddik.. og la det stå til fargen er pen.. og smaken god :wink: )

"SEIGMENN" (eller jeg klipper firkanter - det er enklere)

1 kg sukker

5 dl vann

100 g gelatinpulver

2 ts sitronsyre

5 ml essens (synes bringebær/sitron og lakris var mest vellykket)

Farge

(Farge, essens og sitronsyre kjøpes på apotek/hobbyforretning)

Kok opp sukkeret med 3 dl. vann, løs pop gelatinpulveret i 2 dl lunkent vann og hell det over i den kokende sukkermassen.

Småkoker i ca 15-20 minutter.

Tilsett sitronsyre, smaksessens og farge.

Spray en langpanne/glassform med formfett - eller kle den med silikon.

La det stå og stivne et par timer før det klippes i passe biter og rulles i sukker.

La bitene ligge å lufttørre litt så overflaten blir litt "sprø"

SUKKERTØY

Grunnmasse:

1,5 dl druesukker

4 dl sukker

1 dl vann

Røres sammen i en kjele og kokes opp - koker til massen er 165 grader.

Helles ut på silikonunderlag og bearbeides..

Tilsett farge og arbeid denne inn

Tilsett smakstoff og arbeid dette inn.

Lag "ruller" i passe tykkelse og klipp passe store drops.

Det er mange forskjellige smakstilsetninger - jeg liker best:

Sitrondrops:

1 grunnmasse

2 ts sitronsyre

2,25 ml sitronolje

1 ml gul farge

(kan også lages som bringebærdrops - da med rød farge og 5 ml bringebærekstrakt)

Kongen av Danmark:

1 grunnmasse

1,5 ml rød farge

2,5 ml stjernanisolje

Polkagriser:

1 grunnmasse

1/4 farges rød med 1 ml rød farge

3/4 farges med 3 ts hvit farge (må siktes inn)

+ 2,25 ml peppermynteolje

En tykk hvit "pølse" i midten - og tynne røde "pølser" 2-3-4 stk legges "rundt".

Rull pølsen - og trekk den ut til den er ca 1 cm tykk. Klippes i passe drops (enten puter eller snipper (snu sukkertøystangen 1/2 omgang mellom hvert klipp)

PAPRIKASALAT

4 røde paprika

4 grønne paprika

(evt flere farger)

4-6 løk

skjæres i passe biter - og kokes i ca 10 min - hell av vannet.

Kok opp lake:

4 dl. 7% eddik

4 dl vann

4 dl sukker

4 ts salt

Helles kokende over paprika/løken og la alt koke i 20 min. Helles på varme glass med tett lokk.

Serveres til kjøtt evt. brukes i salater etc.

For agurker/sølvløk bruker jeg oppskriften som står på flasken med eddikkesens.

LEVERPOSTEI

250 g lever (svin)

150 g medisterdeig

1 liten løk

4 ansjosfileter

2,5 dl melk

4 ss hvetemel

1,5 ts salt

1/3 ts pepper

1 knivsodd allehånde

1 egg

Skjær lever i små biter - og kjør alt sammen til en "grøt" i hurtigmikser - fin eller grov .. velger du selv.

Has i ildfast form - stekes i vannbad i ca 1 time.

Jeg pleier ofte å lage den jeg skal gi bort i litt pene former. Kan godt lages i godt tid før jul.. fryses ned .. og gis bort frossen.. så tiner den til 1. juledags frokost..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiselige gaver er nok mest populært for de som er litt opp i årene. En eske med hjemmelaget konfekt er alltid poppulært.

.. det spørs vel kanskje hva slags hjemmelagede gaver.. :sjarmor: mine seigmenn og sukkertøy var minst like populære hos de som var yngre også.. - men da kanskje ikke som eneste gave (det skal jeg være enig i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir bort hjemmelaget "mat" - hvert år .. eddiker/krydderoljer.

Jeg har og veldig lyst å lage sånne oljeflasker, men hvordan gjør man det, og hvilke kryddergreier kan man ha oppi? Hva 'lukker' man flaskene med og hvor lang er holdbarheten på slikt? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...