Wenda Skrevet 31. mars 2016 #141 Skrevet 31. mars 2016 Lurer på en ting Skulle trykke på Start skatteberegning for å se om jeg kunne finne ut der om jeg får baksmell eller ikke. Da kom denne boksen opp på skjermen Men det er jo ingenting å endre på eller noe spesielt med selvangivelsen min. Gikk fra aap til ufør i fjor og det står i selvangivelsen også. Ellers har jeg ingen gjeld, ingen lån, ingen barn, hus. Er ikke gift, ikke fått store pengegaver, ingenting. Så jeg klarer ikke se hva det er jeg må gjøre Noen tips til hva det kan dreie seg om?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #142 Skrevet 31. mars 2016 3 minutter siden, Wenda skrev: Lurer på en ting Skulle trykke på Start skatteberegning for å se om jeg kunne finne ut der om jeg får baksmell eller ikke. Da kom denne boksen opp på skjermen Men det er jo ingenting å endre på eller noe spesielt med selvangivelsen min. Gikk fra aap til ufør i fjor og det står i selvangivelsen også. Ellers har jeg ingen gjeld, ingen lån, ingen barn, hus. Er ikke gift, ikke fått store pengegaver, ingenting. Så jeg klarer ikke se hva det er jeg må gjøre Noen tips til hva det kan dreie seg om? Reglene har sikkert endret seg etter nye uføreregler tredde i kraft i 2015, men jeg fikk igjen alt jeg hadde betalt i skatt da jeg gikk fra AAP til ufør. Dette var i 2012 så det var gamle regler som gjaldt. Kanskje grunnen er at du gikk over til uføre i fjor (med nye regler) at du må ha egen egen/spesiell skatteberegning? Anonymkode: 3a665...4c0
Wenda Skrevet 31. mars 2016 #143 Skrevet 31. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Reglene har sikkert endret seg etter nye uføreregler tredde i kraft i 2015, men jeg fikk igjen alt jeg hadde betalt i skatt da jeg gikk fra AAP til ufør. Dette var i 2012 så det var gamle regler som gjaldt. Kanskje grunnen er at du gikk over til uføre i fjor (med nye regler) at du må ha egen egen/spesiell skatteberegning? Anonymkode: 3a665...4c0 Ok, vil dette komme automatisk, eller burde jeg henvende meg noe sted? Er så redd for at jeg ikke får ting i orden tidsnok, så selvfølgelig stresser jeg allerede på dag 1
Hattivatti Skrevet 31. mars 2016 #144 Skrevet 31. mars 2016 8 minutter siden, Wenda skrev: Ok, vil dette komme automatisk, eller burde jeg henvende meg noe sted? Er så redd for at jeg ikke får ting i orden tidsnok, så selvfølgelig stresser jeg allerede på dag 1 Ta deg en telefon til skatteetaten du. Jeg tror de kan svare deg best på dette. Kanskje drøye det en dag eller to for å slippe en time i kø
Wenda Skrevet 31. mars 2016 #145 Skrevet 31. mars 2016 4 minutter siden, The Silence skrev: Ta deg en telefon til skatteetaten du. Jeg tror de kan svare deg best på dette. Kanskje drøye det en dag eller to for å slippe en time i kø Ja jeg får nok gjøre det, neste uke Selv om jeg helst vil ha svar NÅ, så tror jeg ikke det er så kult å sitte i kø en evighet for så å prate med en som sikkert er litt stressa og lei allerede av alle spørsmålene
globalagogo Skrevet 31. mars 2016 #146 Skrevet 31. mars 2016 (endret) 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hm. Hvert år har mine beregninger vært spot on, men i år fikk jeg 2000,- i restskatt. Jeg hadde regnet ut 10.000,- til gode... Jeg ser at jeg er ført opp med 30.000,- for mye i inntekt, hvordan er det mulig? Har bare én arbeidsgiver og summen jeg står oppført med stemmer overhodet ikke med det jeg tjente i fjor i følge lønnsslipper. Og BSU-fradraget er ikke med. Er det kanskje noe som først kommer på skatteoppgjøret? Anonymkode: 73f1f...a45 Vet ikke om noen andre har svart deg men: De 30.000 ekstra kan jo være feriepengene dine? Altså de som var opptjent i inntektsåret 2014, utbetalt sommeren 2015:) Hvis du sjekker desemberslippen 2014 står det "opptjente feriepenger" og hvis du legger dette beløpet til hva du tjente i 2015 så skal det forhåpentligvis stemme med summen i selvangivelsen. Bare et forslag BSU-fradraget skal være med, så du slipper mest sannsynlig restskatt Endret 31. mars 2016 av globalagogo skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #148 Skrevet 31. mars 2016 10 timer siden, Yvonne skrev: 48 300 kr igjen på skatten. Over 2000 kr mer enn i fjor. Og jeg som til og med både har tabell og justerte skattetrekket for å unngå nettopp dette. Men vi kjøpte ny leilighet i fjor, så jeg fikk mer fradrag enn jeg hadde regnet meg fram til selv. Har justert skattetrekket ytterligere, jeg vil helst ikke ha igjen så mye. Blir en fin sommerferie for vår del ihvertfall (pengene skal uansett gå til det). Mvh Yvonne 9 timer siden, AnonymBruker skrev: 72 000 igjen på skatten😄 Anonymkode: 7ecc1...a97 Dere skulle jo da ha hatt utbetalt 5.000 og 7.000 mer pr mnd, merker dere ikke det på den løpende utbetalingen? Det er jo mye penger! 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Baksmell på rett over 7000. Er rimelig sur for det, da jeg hadde endring av inntekt, solgte og kjøpte bolig og ble gjeldfri i 2015, og tok derfor kontakt med skatteetaten i juli for å få dette riktig. De sa jeg hadde betalt for mye skatt og satte skatten ned til 18% resten av året, så skulle jeg få igjen 2-3000, men det ble alså restskatt på rett over 7000. Jeg blir langsomt gal, det er ikke første gangen jeg har fått restskatt etter å ha følgt skatteetatens råd. Anonymkode: 689a5...9d6 Det er best å bare endre til riktige opplysninger selv på nett, så har man full kontroll og får det riktig Anonymkode: 03c7b...e85
Anglofil Skrevet 31. mars 2016 #149 Skrevet 31. mars 2016 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere skulle jo da ha hatt utbetalt 5.000 og 7.000 mer pr mnd, merker dere ikke det på den løpende utbetalingen? Det er jo mye penger! Anonymkode: 03c7b...e85 Det er jo fordi dette er penger man i utgangspunktet ikke regner med. Vi har hatt endring i boliglån, jeg har betalt ned mer renter på studielånet, har fått mer fellesgjeld der jeg/vi betaler mer ned på renter osv. Så skal det også sies at jeg/vi har så lite forbruk i hverdagen at det er lett å glemme at man faktisk kanskje skulle hatt 2-3-4-5000 kr mer i hverdagen. De ville stått på en sparekonto uansett, hvis jeg kan si det på en annen måte. Jeg endret også skattekortet med hjelp fra Skatteetaten nettopp fordi jeg egentlig ikke ville få så mye igjen i år. Men når det skjer store endringer er ikke det like lett å forutsi. Mvh Yvonne Endret 31. mars 2016 av Yvonne
Gjest Nanna87 Skrevet 31. mars 2016 #151 Skrevet 31. mars 2016 Jeg orket ikke å sjekke helt til kjæresten min tvang meg.. Fikk tilbake 16220 kr! :D Jippi!!
Anglofil Skrevet 31. mars 2016 #152 Skrevet 31. mars 2016 2 minutter siden, Bringebæret skrev: Hvorfor vil du ikke få igjen så mye? Vel, 48 000 kr er jo litt vel voldsomt da. Det hadde vært fint å kunne sette dem inn i en annen sparing. Nå er renta såpass lav som den er, så det er ikke så farlig for min del, men når renta er høyere så kan man jo bedre sparerente andre steder. Mvh Yvonne 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå