AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #1 Del Skrevet 30. mars 2016 Hei! Håper jeg kan få noen hint av noen som kan litt mer om bil enn meg her. Jeg har en 2009-modell som har gått nesten 80.000 km. Er ca. 2 år siden sist jeg var på service, da hadde den vel gått et sted mellom 58 og 65.000 km. Husker ikke alt som ble gjort da, men var "det vanlige" samt at jeg måtte bytte noen kulelagre (?) fremme, og noen bremseskiver. Siden det har jeg byttet registerreim + sånn pumpe for ett år siden, samt skiftet olje for noen uker siden. Tenker det begynner å bli på tide å hive bilen inn igjen på verksted. Det er ingen lamper som lyser eller noe som er merkbart galt, annet enn at jeg tror den "piper/hviner" litt, vet ikke om det er bremsene eller noe. Har merket det når radio er av på parkeringsplasser, så er ikke så høyt at det ikke overdøves av ganske normal støy. Lurer da på hva jeg bør gjøre nå. Mekaniker må jo selvfølgelig se på bilen for å vite hva som bør gjøres, men jeg er primært ute etter litt vedlikehold for å holde bilen på veien. Skal bare ha denne bilen i maks 2-3 år til, og den begynner å bli såpass gammel at gjensalgsverdien uansett ikke blir den største. Så hva bør jeg be om på verkstedet, og hva bør jeg se opp for? Føler at sist jeg var på service bestilte jeg bare service, og de ringte opp igjen og bare "Ja, det bøøøør du la oss fikse, og dette her også, og dette er også i veldig dårlig stand". Vil helst ikke ut med mer enn 3-4000 maks, helst mindre. Anonymkode: d32a6...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #2 Del Skrevet 30. mars 2016 TS her. Liten rettelse, er faktisk 3 år siden jeg var på service sist. Anonymkode: d32a6...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cookiemonster Skrevet 30. mars 2016 #3 Del Skrevet 30. mars 2016 De fleste bilmerker har en serviceplan som kan brukes av f.eks alle Meca-verksted (om du ikke vil på merkeverksted), som sier hva som skal/bør gjøres på gitte km-stand/år. Men hvorfor utførte du ikke service samtidig som oljeskift? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 30. mars 2016 #4 Del Skrevet 30. mars 2016 Det er nå på høy tid med "stor service" uansett kilometerstand, fordi tre er gått. Bare si at olje nylig er skiftet, så de ikke gjør det. Trolig får du da beskjed om at en rekke ting må gjøres, og det får du da vurdere. Skal du ha bilen i 2-3 år til, må du nesten ta utgiftene. Hvis ikke, får du selge den som reparasjonsobjekt og kjøpe en ny. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gutt_Buskerud Skrevet 31. mars 2016 #5 Del Skrevet 31. mars 2016 Du skriver ingenting om hvordan bil dette er, og det er litt vesentlig og vite. Volvo V70 f.eks. har service hvertår eller hver 20.000km alt etter hva som kommer først- Audi har hver 30.000km eller hvert andre år. Alt etter hva som kommer først. Mercedes har hvert andre år, eller hver 25.000km, alt etter hva som kommer først. Audi/Volkswagen har skifte av registerreim og vannpumpe hvert 7'ende år eller mellom 180.000km og 210.000km kjørte. Alt etter hva som kommer først. Så om du forteller litt mer om hva slag bil dette er, så er det litt enklere og gi deg ett riktig svar mtp. servicen du etterspør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå