Gjest 1anonym2 Skrevet 29. mars 2016 #1 Del Skrevet 29. mars 2016 Har dere noen gode middagstips til hverdagen? Altså, som helst ikke tar lenger enn en time å lage, gjerne både med og uten grønnsaker. Liker det meste, bortsett fra samboer, så han får ofte en litt annen versjon av hva jeg lager til meg selv. Gjerne litt annet enn bare spaghetti og kjøttdeig, fiskefilet med ris, kyllingfilet, osv.. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #2 Del Skrevet 29. mars 2016 Jeg lager aldri middag som tar mer enn en time. Lever dere på spesialkost? Anonymkode: 9863d...b05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 29. mars 2016 #3 Del Skrevet 29. mars 2016 Risottoris. Du kan steke forskjellige grønnsaker og evt kjøtt som du har oppi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1anonym2 Skrevet 29. mars 2016 #4 Del Skrevet 29. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lager aldri middag som tar mer enn en time. Lever dere på spesialkost? Anonymkode: 9863d...b05 Er det noe galt med å like god mat? Og kanskje å like å lage mat, så man ikke bryr seg om det tar en time? Prøv å lage ei bra steik eller ribbe på under en time, du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #5 Del Skrevet 30. mars 2016 9 timer siden, 1anonym2 skrev: T Er det noe galt med å like god mat? Og kanskje å like å lage mat, så man ikke bryr seg om det tar en time? Prøv å lage ei bra steik eller ribbe på under en time, du! Jeg lager også god og sunn mat, stort sett helt fra bunnen, hver eneste dag. Likevel er det ytterst sjelden jeg bruker så lang tid som en time på matlaging på hverdager. Stort sett tar det meg 30-40 minutter. Det er vel forholdsvis uvanlig å lage ribbe, stek osv når man skal lage en vanlig hverdagsmiddag..? Anonymkode: 5ccde...6d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #6 Del Skrevet 30. mars 2016 En gjenganger hos oss de dagene det skal gå kjapt og sutalaust er laks bakt i ovnen, servert med kokte grønnsaker (vi bruker diverse frosne grønnsaksblandinger), og byggris med soyasaus. Det er gjort på 20 minutter, og lager seg selv, så man bare trenger hive laksen i ovnen, grønnsaker og byggris i vann, og så kan man gjøre andre ting mens maten blir ferdig. Sunt, godt, og enkelt. En annen kjapp hverdagsklassiker er å kjapt steke paprika i ulike farger, gulrøtter og purre, oppkuttet i biter, ha i en blanding av creme fraiche, soyasaus, ingefær og sweet chilisaus, ha oppi torsk/sei skåret i terninger, og la trekke til fisken er ferdig. Serveres med ris. Fiks ferdig på 15 min. Anonymkode: 40136...659 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 30. mars 2016 #7 Del Skrevet 30. mars 2016 (endret) Laget pilaffris med ovnsstekt laks med teriyakisaus over hin dagen. 20 minutter og gikk ned hos ungene iallfall. Stekte vasket ris med olje, løk og hvitløk og hadde oppi amerikansk grønnsaksblanding og lot det koke. Og saus over laksen og i ovnen. Kjapt og godt og greit nok sunt. Endret 30. mars 2016 av Silfen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 30. mars 2016 #8 Del Skrevet 30. mars 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lager også god og sunn mat, stort sett helt fra bunnen, hver eneste dag. Likevel er det ytterst sjelden jeg bruker så lang tid som en time på matlaging på hverdager. Stort sett tar det meg 30-40 minutter. Det er vel forholdsvis uvanlig å lage ribbe, stek osv når man skal lage en vanlig hverdagsmiddag..? Anonymkode: 5ccde...6d3 Samme her De eneste gangene jeg har laget mat som tar mer enn en time så er det noe som skal koke/steke lenge (kalkun, ribbe, gryter osv), men da tar det likevel ikke så lang tid å stå og jobbe med maten, men man bruker kanskje 30 min å lage maten, resten av tiden så lager den seg selv Sunn mat, fra scratch, ingen poser osv. Bruker svært sjeldent mer enn 30 minutter. Maten blir til og med god 😜 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 30. mars 2016 #9 Del Skrevet 30. mars 2016 Ovnsstekt laks (saltet og pepret) med grønnsaker (jeg liker brokkoli og potet), rømme og en generøs mengde dill. Det er middagen sin, det. Ellers liker jeg marinert og renskåret svinekjøtt, eller koteletter, med grønnsaker til. Koker du poteter dagen før, er det lett å dele dem i skiver og steke i panna. Hjemmelaget pytt i panne med karbonader (huff, jeg hater karbonader, men det fungerer faktisk OK i denne retten, siden det er så små biter), løk, purre og potet, eller hva søren du vil ha oppi, er også kjapt å lage. Du kan hakke opp alt dagen før og bare slenge det i panna når du skal lage mat. Pasta med reker og saus er også kjapt. Alt med pasta er kjapt. Jeg har noen ganger kjøpt Dolmio-glass og gratinert div. pastasorter i ovnen med det og et lag ost oppå - funker fjell det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tekjerringa Skrevet 30. mars 2016 #10 Del Skrevet 30. mars 2016 http://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/thaigryte-med-strimlet-svinekjott/ denne er god. Du kan bytte ut svin med kylling om du vil. Laks med wok. Rema har en fantastisk god wokblanding med grønnkål (asiatiskwok). Du kan servere med eplekrem elller bare rømme. Wok med svin/kylling. Shepardspie Cajunkrydret svin (nakkekotlett) med ovnsbakte grønnsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #11 Del Skrevet 30. mars 2016 En annen kjapp rett er å kjapt steke strimlet svin/kylling, ha i rikelig med rødløk, en skje rød karripasta, kokosmelk (lettere type gjerne for de som foretrekker slikt), og la det koke litt inn. Ha i sukkererter og eplebiter og la det bli varmt. Server med ris. Lages på den tiden det tar å koke risen. Anonymkode: 40136...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristanna Skrevet 30. mars 2016 #12 Del Skrevet 30. mars 2016 Jeg henter mye inspirasjon fra Trines Matblogg Følgende retter har vi jevnlig, de er raske å lage : http://trinesmatblogg.no/2014/10/07/kyllingsuppe-med-nudler-paprika-og-chili/ http://trinesmatblogg.no/2013/04/18/kremet-pasta-med-kylling-hvit-castello-og-bakte-tomater/ http://trinesmatblogg.no/2010/07/27/pannebiff-pa-tortilla-med-tomatsalat-og-yoghurt/ Vi lager også ofte wok med nanbrød ved siden av. Kjøper fryst wokblanding og oppskjært kjøtt, så går det ekstra raskt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havrekjeksen Skrevet 30. mars 2016 #13 Del Skrevet 30. mars 2016 Har et par som vi stadig vender tilbake til og gjerne lager flere ganger i måneden.. Ingen tar over en time, og to av dem gir middag til to dager (suppa og pastasalaten). Stekt laksefilet med brokkoli og fullkornspasta til. Lager en enkel dressing med creme fraiche (får ikke til aksenter her, beklager) og rømme, med krydder vi liker. Biff med soppstuing og bacon-asparges. Surrer bacon rundt to og to asparges, bruner litt i stekepanna og legger så i ildfast form med bittelitt ost på toppen. Bakes i ovnen på 10-13 minutter alt etter hvor tykk aspargesen er. Lager soppstuing av aromasopp og steker biffstykker. Fiskesuppe med torsk og blåskjell/reker, med varme, grove rundstykker til. Kan lage store porsjoner og fryse ned suppe i bokser. Panerte seifileter (vi pleier å kjøpe store pakker fra First price), med potetmos og mozarellatomater til. Del godt modnede tomater i liten/medium størrelse i to. Skjær litt i kanten så de ikke velter, men står støtt med største flaten opp. Ha på pepper, fersk basilikum og en god klatt mozarella. Ingen steking, Er veldig godt til fisk! Beregner to tomater (fire halver med ost og krydder) per pers når vi lager dette. I blant erstatter vi potetmos med pasta, brød eller nypoteter. Pastasalat med skinke eller kylling. Lager stooooooor bolle, og har middag i to dager, og gjerne nok til neste dags nistepakker også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arista Skrevet 30. mars 2016 #14 Del Skrevet 30. mars 2016 1 time siden, Kristanna skrev: Jeg henter mye inspirasjon fra Trines Matblogg Følgende retter har vi jevnlig, de er raske å lage : http://trinesmatblogg.no/2014/10/07/kyllingsuppe-med-nudler-paprika-og-chili/ http://trinesmatblogg.no/2013/04/18/kremet-pasta-med-kylling-hvit-castello-og-bakte-tomater/ http://trinesmatblogg.no/2010/07/27/pannebiff-pa-tortilla-med-tomatsalat-og-yoghurt/ Vi lager også ofte wok med nanbrød ved siden av. Kjøper fryst wokblanding og oppskjært kjøtt, så går det ekstra raskt Enig! trines matblogg har mange enkle, raske og smakfulle retter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John_Felipe Skrevet 30. mars 2016 #15 Del Skrevet 30. mars 2016 Asiatisk Våruller/Cha Gio Enkelt å lage og kjempe godt. Kan spises alene eller med risnudler+stekt løk+mynt+andre urter+ en deilig saus. Du finner lett oppskrift på våruller og en dipping saus av å google (dippign sause heter "nuoc mam") btw dette er de papirene du bruker til våruller https://gyazo.com/e1a60cccb4c09e25a16c1f62f06e4bbb , de kjøpes på disse utledning butikkene og er frozzen. Banh Trang/ferske våruller Om du ikke liker fritert mat så er disse friske rullene en veldig bra alternativ! Her er det ingen regler, du putter hva du vil i rullenne og dipper det i en spicy saus eller mild om du ik liker sterk mat. Bare spørr på disse utledning butikkene og de vil hjelpe deg med å finne en saus hvis du ik vil lage den selv. Jeg bruker en ferdig Thai saus som jeg vanner litt ut og den er kjempe god! Tørre risepapir bruker til denne retten og ser sånn ut https://gyazo.com/f3fe45f0ed216267ecbb33872cfa8b83 Finne i hyllelene i utlegningsbutikker eller bare skriv ned Bang Trang og vis dette til personen som står i kassa Dette er mine favoritt ruller: Risnudler+scampi+agurk+salatblader forskellige Urter som asiatisk basilikum+mynt+koriander Risnudler+ribbekjøtt (kokt eller stekt i oven)+agurk+salatblader+urter Risnudler+Stekt Makrell+agurk+salatblader+urter Risnudler+Vanlige reker+kokt egg+agurk+salatbladerurter Risnudler+sitrongress marinet biff+agurk+salatblader+urter Risnudler+Crabstick+agurk+salatblader+urter Risnudler+rester av kyllingkjøtt+agurk+salatblader+urter Veldig vegetar vennlig å for de som har valgt den veien Fra 5:50 kan du se et eksempel på en rull! fant ingen engelsk video sry. De jeg ruller pleier ik å være så store som hennes altså.Hvor mye fyll du vil ha velger du selv Ellers er jeg veldig glad i Italiensk mat,er mer som en lidenskap. Her er noen favoritter Cannelloni med spinat og ricotta ost/tomat kjøtt saus Gnocchi med en salvie smørrsaus + masse parmesan Risotto kan fint spises både til lunsh og middag Aurbergine Lasagne Pasta Alfredo Pasta arrabiata med chorizo Pasta Carbonara En stor Planke Antipasti med masse italienske delikatesser Woaaahhhh!!!! alt for lang svar så avslutter her jeg!!!! Buon Appetito 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clarity Skrevet 30. mars 2016 #16 Del Skrevet 30. mars 2016 Hva med pasta med pesto? Det finnes sikkert mange oppskrifter på dette, men slik gjør jeg det: 1. Stek oppskjært kyllingfilet, løk og sopp i en panne samtidig som du koker pastaen i en kjele. 2. Sil av vannet når pastaen er ferdig kokt, hell oppi et glass grønn pesto, en dæsj creme fraiche og revet parmesan. 3. Bland alt sammen. Voila, du har en rask og god middag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 30. mars 2016 #17 Del Skrevet 30. mars 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lager også god og sunn mat, stort sett helt fra bunnen, hver eneste dag. Likevel er det ytterst sjelden jeg bruker så lang tid som en time på matlaging på hverdager. Stort sett tar det meg 30-40 minutter. Det er vel forholdsvis uvanlig å lage ribbe, stek osv når man skal lage en vanlig hverdagsmiddag..? Anonymkode: 5ccde...6d3 Jeg lager ofte pizza på hverdager. Tar fort over en time det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 30. mars 2016 #18 Del Skrevet 30. mars 2016 7 minutter siden, peppermyntete skrev: Jeg lager ofte pizza på hverdager. Tar fort over en time det Gjør det? Hva er det som tar tid da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 30. mars 2016 #19 Del Skrevet 30. mars 2016 10 minutter siden, Wenda skrev: Gjør det? Hva er det som tar tid da? Eh.. Heve deigen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 30. mars 2016 #20 Del Skrevet 30. mars 2016 12 minutter siden, peppermyntete skrev: Eh.. Heve deigen? Men da står du ikke å lager middag en time. Tar 5 minutter å slenge sammen en deig, noe man kan gjøre når som helst på dagen, eller dagen før for den saks skyld. Deigen hever seg jo selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå