Gå til innhold

Hvorfor feirer man Halloween?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Når er høsttakkefesten da og hva slags tradisjon er det og hvor kommer den fra og hva feirer vi da???

Jeg er altså hovedinnlegger. Og ber igjen om fakta, ikke meninger. IVHERTFALL ikke om hvor kommers eller ikke halloween er. TOTALT uinteressant i denne tråden.

"Høsttakkefest kan i Den norske kirke siden 1899 feires en søndag eller en hverdag etter innhøstingen. Kornnek, grønnsaker, frukt og blomster blir da tatt inn i kirken. Ny høymesseliturgi (1977) har egen kollektbønn og egne tekster til gudstjenesten ved høsttakkefesten."

Og som navnet sier; det er en takk og velsignelse av årets avling.

Så til Halloween:

Jeg har lest litt i bøker om (norske) merkedager og gamle skikker. Der står IKKE Halloween nevnt! Derimot kalles 31. oktober "Allehelgensaften", og 1. november kalles "Alle helgens dag" og "Helgemesse".

"Dagen er til minne om alle helgener og alle salige i himmelen."

Der hvor jeg kommer fra blir det holdt helgemesse (i kirken) til minne om alle som har gått bort siden sist helgemesse (siste året). Navnet til hver enkelt blir lest opp, og det blir tent et lys for hver enkelt. De pårørende til de som har gått bort (siste året) blir spesiellt invitert til denne minnemessen.

Jeg har fått invitasjon i år... :cry:

Når man ser hva som EGENTLIG ligger i den norske tradisjon for Alle helgens aften /Alle helgens dag, da er det kanskje ikke så rart at noen av oss reagerer på Halloween-feiringen...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mysan skrev:

Folk snakker om det komersielle ved Halloween - hva med jula sier jeg? Finnes det noen større komersiell jippo enn den?

Bare for å spore av littegrann....

Helt enig.

Ellers tror jeg mors- og farsdager drar inn mye mer penger for handelsstanden enn Halloween-feiringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...