Gå til innhold

Hvorfor feirer man Halloween?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har en venninne som er helt Halloween, men hun kan ikke fortelle meg hvorfor man feirer det. Er det noen som kan fortelle meg det, og gjerne hvorfor man feirer det som man gjør med skrekk-kostymer og gresskar? Har det noe med norske tradisjoner å gjøre?

Fint om jeg kan få noe tilnærmet fakta-svar, dette er ikke en for-eller-imot-halloween-diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en amerikansk tradisjon som den norske handelstand har importert for å tjene penger' date=' som Valentine[/quote']

Opprinnelig er det en irsk feiring, en miks mellom den gammel-keltiske sommerslutt-festen Samhain og katolske Allehelgensdag. Men i dag kjenner vi her i Norge den best fra USA, det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Den amerikanske kan ikke sammenlignes med det opprinnelige, skjønner ikke hvorfor vi skal importere sånne tradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..skjønner ikke hvorfor vi skal importere sånne tradisjoner.

Skjønner ikke jeg heller.

Hvorfor ikke heller ta vare på (gamle) norske tradisjoner?

Mange norske merkedager man kunne lage en feiring/markering på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mange meksikanske venner jeg pleier å feire Halloween sammen med. De feirer ikke på den amerikanske måten..

For dem er dette en markering av de døde.. allhelgensdag som er 1.nov. De lager festmåltid 31.okt og 1. nov med tradisjonell mat.. det er som en slags familiefest. De har også har altertavler med mat, drikke, sukkertøy, sigaretter, blomster.. hva det enn måtte være til de døde. Dette er ofte personifisert .. med det mener jeg at det f.eks er favorittblomstene til bestemor.. pipen til bestefar etc.. På altertavlene finner man også bilder av de døde i familien.

Det er også vanlig med kostymer og opptog.. og man kler seg da gjerne ut som de døde.. Dette har imidlertid ingenting med plastikkmasker av ymse slag å gjøre!

Jeg personlig synes denne feiring er flott! Man minnes de døde, og gjør døden til noe mer naturlig...

Jeg gleder meg STORT til årets feiring! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Den amerikanske kan ikke sammenlignes med det opprinnelige, skjønner ikke hvorfor vi skal importere sånne tradisjoner.

Fordi det er GØY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røttene til Halloween er ikke mindre enn 2000 år gamle. Celtic-folket feiret Samhain for å holde spøkelsene borte, og av det ble det godteri på resten av oss.

Celtic-folket, med sin base i det vi nå kaller Irland, startet det nye året 1. november. Denne dagen markerte slutten på sommeren og innhøstingen, en tid der mange menneskeliv gikk tapt. Celtic-folket mente grensen mellom det levende og det døde var vak kvelden før det nye året. Dette var natten da spøkelsene returnerte til jorden for å skape bråk og ødelegge avlingen. Så denne kvelden, 31. oktober, feiret Celtic-folket sin Samhain-festival, for å hedre de døde og skape fred rundt seg. For ikke å bli gjenkjent av spøkelsene, kledde Celtic-folket seg ut i masker når de forlot huset. Man trodde også at dette var natten prestene kunne spå fremtiden, hvilket ga spesiell makt til alle prestene denne natten. Dagens versjon av Halloween, med den klassiske "trick-and-treat", stammer trolig tilbake til "All Souls' Day" i England, da de fattige tigget kaker fra de rike i bytte mot å be for de rikes døde slektninger. Praksisen som ble kalt "going a-souling" ble etter hvert plukket opp av barn, som startet å gå fra hus til hus og be om søtsaker. I dag er det denne måten å feire Halloween på som praktiseres verden over, selv i fødelandet Irland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Vi feirer i alle fall halloween fordi vi liker å drikke og sminke oss skummelt og gå med svarte klær og nagler og skremme folk. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer i alle fall halloween fordi vi liker å drikke og sminke oss skummelt og gå med svarte klær og nagler og skremme folk. :sjarmor:

Den beste forklaringen sålangt. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det bare Valhalla som har forstått at dette er noe handelsstanden har funnet på for å ØKE forbruket og forfengeligheten hos folk flest?

Jenter har ikke samme bredde i tankegang som gutter...

Dere er så jævlig konsumenter at jeg nesten blir irritert....

Waco

Tror dere virkelig det hadde vært noe sånt som halloween hvis butikkene ikke kunne solgt dere plagg, eller utestedene ikke kunne solgt drikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette var et sånt innlegg som IKKE hørte hjemme på denne tråden. Putt den på en annen tråd, jeg vil ha mest mulig FAKTA, ikke gørr fra en anti-kommers kvise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen nevnte katolske Allehelgens dag. Jeg trodde det var vanlig å markere denne her i Norge tidligere? At den har stått (står?) markert i kalenderen i likhet med Olsok, St. Hansaften osv.? St. Hansaften og Luciadagen er vel også egentlig katolske?

Min mormor pleier i alle fall å markere denne dagen med blomster/krans/lys på gravene til sine kjære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jenter har ikke samme bredde i tankegang som gutter...

Dere er så jævlig konsumenter at jeg nesten blir irritert....

Daaaakar! :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er Allehelgensdag det samme som Halloween og det samme som det amerikanske Thanksgiving?

Halloween: ordet kommer fra All Hallows Eve(ning) og er da Allehelgensdag.

Thanksgiving er høsttakkefesten! Det tar vel ikke så mange år før vi disker opp med "stuffed turkey" på bordene i Norge også...

Må si meg enig meg Valhalla og Waco at den måten Hallloweenfeiringa har kommet til Norge på ikke er så bra. Vi er jo ikke vant til dette, og så leser jeg i avisen om at unger går på dørene til folk, og de fleste her i landet har jo ikke peiling på at de må ha godteri klart til den datoen, og når ungene ikke får det så er det mange som tar "tricket" litt for langt og ødelegger postkasser, pælmer egg på husene etc.

Men bevares, en kul festdag er det jo! Og hvem sier vel nei takk til det?

Vi burde granske primstaven litt nærmere og finne flere, egne tradisjonelle feiringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når er høsttakkefesten da og hva slags tradisjon er det og hvor kommer den fra og hva feirer vi da???

Jeg er altså hovedinnlegger. Og ber igjen om fakta, ikke meninger. IVHERTFALL ikke om hvor kommers eller ikke halloween er. TOTALT uinteressant i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk snakker om det komersielle ved Halloween - hva med jula sier jeg? Finnes det noen større komersiell jippo enn den?

Bare for å spore av littegrann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...