Gå til innhold

Hvordan sykmelde seg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har nylig tatt neseoperasjon og skal tilbake på jobb den 1 april, noe som ikke ser så lovende ut.. denne operasjonen er også gjort i skjul, så ingen vet om den.. Kun de nermeste. 

Derfor lurer jeg på hvordan og hva jeg kan sykmelde meg for? Har lest for en stund siden at det ikke er mulig å sykmelde seg for en slik operasjon. 

Anonymkode: 3b3c3...54c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prat med legen din. Det er ingen annen måte å få sykmelding på, enn å prate med en lege. 

Skrevet

Ring og snakk med fastlegen. Bare h*n kan svare deg helt på om du kan eller ikke kan sykmelde deg pga. det der (med mindre det ikke står i papirene du fikk før op). Hvis ikke så må du ta ut egenmelding. 

Skrevet

Du kan ikke sykemelde deg selv, legen kan sykemelde deg dersom h*n annser det som nødvendig. 

Kontakt fastlegen din på tirsdag og få time så fort som mulig, forklar situasjonen og håp at legen din synes du er syk nok. Alternativt er det jo mulig med feriedager eller ulønnet permisjon. Og hvis du faktisk er skikkelig dårlig, kan jo egenmelding funke. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor lurer jeg på hvordan og hva jeg kan sykmelde meg for? 

1 minutt siden, Fiberhusk skrev:

Ring og snakk med fastlegen. Bare h*n kan svare deg helt på om du kan eller ikke kan sykmelde deg pga. det der 

:nei: Det er ikke sånn det funker. Du kan ikke sykmelde deg. 

Legen derimot, kan sykmelde deg.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke få sykemelding for en kosmetisk operasjon. Det er derfor de anbefaler å legge det i ferier. 

Anonymkode: 93480...c27

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har tatt en rent kosmetisk operasjon, så har du ingen rett til sykemelding. Da må du enten ta ut mer ferie, avspasere eller  ta egenmeldingsdager.

Hvis det ikke er en kosmetisk operasjon, så oppsøker du fastlegen, forklarer at du ikke er frisk igjen etter den nødvendige operasjonen, og ber vedkommende vurdere. 

Anonymkode: abf9a...7e0

AnonymBruker
Skrevet

Legen sykemelder, du sykemelder ikke. Og du kan ikke finne på en grunn for å "sykemelde deg". Kosmetiske operasjoner gis det ikke sykemelding for, så da må du pent gå på jobb igjen, eller ta ut feriedager/permisjon. 

Anonymkode: 659c2...523

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, 1. april er jo 5 dager til. Hvorfor tror du ikke at du kommer deg til da? Det er gjerne de første 3 dagene som er verst, og så merker man en betydelig forbedring. Blåmerkene og hevelsene er vel så å si borte etter en uke, og de blåmerkene som er igjen kan du sminke vekk. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS her

beklager ordleggingen min, mener såklart legen kan sykmelde meg. Det er en kosmetisk operasjon ja som nevnt ovenfor og derfor lurer jeg på hvordan jeg kan gå gjennom dette med jobb og sykmelding da jeg har lest det ikke går med sykmeldinger når det er kosmetisk. Om det evt er andre måter?

Og alle operasjoner er ikke like, derfor kan ikke jeg garantere jeg er fysisk bra igjen om 5 dager..

AnonymBruker
Skrevet

Da har du ikke rett på sykemelding, men må ta fri uten lønn eller lignende.  

Anonymkode: db239...48a

Skrevet

Du må ta ferie eller ulønnet perm.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber du hele helgen da TS? 
Hvis ikke kan du jo bare ta egenmelding hvis du er syk på fredag, og så har du jo hele helga på å komme deg. 

Anonymkode: 3f3c4...31e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at du ikke har rett til sykemelding, men du lurer på om du har rett til sykemelding likevel? :klo: 

Uten at jeg er helt sikker, vil jeg anta at alvorlige komplikasjoner etter et slikt inngrep vil kunne kvalifisere til sykemelding. Dvs ting som ikke akkurat er påregnelig av typen alvorlig infeksjon etc. Det vil jo legen din kunne finne ut av om du har. 

At det gjør vondt eller at nesen er blå er ikke sykemeldingsgrunn i seg selv. 

Anonymkode: abf9a...7e0

Gjest incognita
Skrevet

Det finnes mange grunner til at legen kan velge å sykemelde selv om inngrepet er kosmetisk. Snakk med fastlegen din.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS her

beklager ordleggingen min, mener såklart legen kan sykmelde meg. Det er en kosmetisk operasjon ja som nevnt ovenfor og derfor lurer jeg på hvordan jeg kan gå gjennom dette med jobb og sykmelding da jeg har lest det ikke går med sykmeldinger når det er kosmetisk. Om det evt er andre måter?

Og alle operasjoner er ikke like, derfor kan ikke jeg garantere jeg er fysisk bra igjen om 5 dager..

Nei, men du kan vurdere det på nytt igjen om 5 dager. Da får du et mer reellt bilde om du er i stand til å gå på jobb. Dersom du er det er det jo ikke noe problem. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, incognita skrev:

Det finnes mange grunner til at legen kan velge å sykemelde selv om inngrepet er kosmetisk. Snakk med fastlegen din.

Hva slags grunner? 

AnonymBruker
Skrevet

Uansett om du sykemelder deg eller bruker egenmelding så vil de på arbeidsplassen se at du ikke har samme nese som før påsken (for det er vel meningen bak en kosmetisk operasjon) og forstå hvorfor du evt. har vært borte fra jobb. Ikke at dette har noe å si, men det kan muligens oppfattes negativt og du vil få lite sympati. Jeg ville satset på at jeg kom meg på jobb med eller uten bandasje og med noen smertestillende i lomma og svart på spørsmålene som evt. dukker opp. 

Anonymkode: 3053c...191

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Michael Jackson kompleks, hekseskudd bla.

Anonymkode: 061a7...bb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...