Gå til innhold

Turmennesker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke si at jeg er den eneste som begynner å bli litt lei av dette? Føler det er en egen livsstil. Dra til fjells ved hver eneste anledning, legger ut turbilder på hver eneste konto på sosiale media (og datingsider), #liveterbestute og subbe rundt i svindyre turklær. Hva er greia, og når ble dette så ekstremt populært..? 

Anonymkode: 226ca...006

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes de som drar på tur fordi de liker det av de rette grunnene og så er det de som gjør det fordi det er trend. Jeg er lei av de sistnevnte jeg også. 

Anonymkode: 7b2ce...9eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turgåing til fjells og andre steder har vært populært i generasjoner.

Anonymkode: 21e61...f15

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er lei av er det tvangsmessige forholdet noen har til det med å gå tur/være ute.

Jeg har ei venninne som mener at dagen ikke er fullendt om man ikke har tråkket rundt og gått tur. Skinner sola må man i hvert fall ut, det er ikke snakk om at man kan være inne en hel dag. For meg som er singel og ikke har barn blir dette bare dumt. Jeg trives inne med en god bok, matlaging eller andre inneaktiviteter.

Det er helt ok at folk liker friluftslivet, men jeg liker andre aktiviteter og vil ha meg frabedt å bli sett ned på eller snakket til som om jeg er lat bare fordi jeg ikke løper rundt på fjelltopper eller i skogen regelmessig.

Anonymkode: 1d15c...aa5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som liker det, må få legge ut så mange bilder de vil for min del. Fint det :)

Du er sikkert ikke den eneste (dessverre har jeg lyst til å si) som er lei av det. Men hvorfor lar du deg irritere over at andre mennesker legger ut bilder av det de liker og hvor de hygger seg? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sin smak tenker jeg. Jeg elsker å være ute! Men gjerne i kombinasjon også. Jeg kan gjerne gå tur og ta med telt, men da elsker jeg å gå kort tur og finne en egne plass, slå opp teltet og slappe av med en god bok, eller å fiske f.eks.

 

Ikke har jeg svindyre turklær heller. Sånt har jeg ikke råd til. Har rimelig turklær, blandin av gaver, eget kjøpt på friluftsmagasinet og klær fra H&M som passer til turgåing. Er det fint vær og sol tar jeg like greit på meg ei normal bukse, gidder ikke gå i turbukse da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Handymanhedmark

Jeg er av de som trives å være ute og ser viktigheten av frisk luft. Få inspirasjon av naturen og få ny giv ved å være ute. Men legger ikke ut på insta etc for å vise alle hva jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg er lei av er det tvangsmessige forholdet noen har til det med å gå tur/være ute.

Jeg har ei venninne som mener at dagen ikke er fullendt om man ikke har tråkket rundt og gått tur. Skinner sola må man i hvert fall ut, det er ikke snakk om at man kan være inne en hel dag. For meg som er singel og ikke har barn blir dette bare dumt. Jeg trives inne med en god bok, matlaging eller andre inneaktiviteter.

Det er helt ok at folk liker friluftslivet, men jeg liker andre aktiviteter og vil ha meg frabedt å bli sett ned på eller snakket til som om jeg er lat bare fordi jeg ikke løper rundt på fjelltopper eller i skogen regelmessig.

Anonymkode: 1d15c...aa5

Noen har kanskje et tvangsmessig forhold til det, men noen liker det bare veldig godt. De om det. Og deg om det som du synes er hyggelig og trives med. Like fint og riktig begge deler.

Men synes ikke det er rett at du skal la deg irritere av deres interesse, akkurat som de ikke skal la seg irritere over dine interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker byen og noen liker fjellet, det er ikke vanskeligere enn det. Fint med begge deler. Jeg har gått i fjellet i 30 år nå, og har sett utviklingen fra normale klær til spinndyre klær som nå trengs for å gå en 4-5-6 timers gå-tur. Men men, tekniske klær og andre typiske turklær er gode, jeg bruker det selv også nå :)  Men jeg legger det ikke ut på insta eller face.

Anonymkode: c54fd...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da alltid vært populært å gå tur i skog, mark og fjell. Forskjellen er at nå har alle smarttelefon og 4G og kan oppdatere omverdenen. Hvis det irriterer deg, la være å se! :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, exictence skrev:

Men synes ikke det er rett at du skal la deg irritere av deres interesse, akkurat som de ikke skal la seg irritere over dine interesser.

Som jeg skrev, jeg er lei av å bli snakket til som om jeg er lat bare fordi jeg ikke er ute og går tur hver gang sola skinner. Det opplever jeg ganske ofte fra ulike mennesker.

Anonymkode: 1d15c...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke si at jeg er den eneste som begynner å bli litt lei av dette? Føler det er en egen livsstil. Dra til fjells ved hver eneste anledning, legger ut turbilder på hver eneste konto på sosiale media (og datingsider), #liveterbestute og subbe rundt i svindyre turklær. Hva er greia, og når ble dette så ekstremt populært..? 

Anonymkode: 226ca...006

Veldig, veldig mange mennesker ønsker å vise en del av livet sitt til venner og kjente, og bloggerne til ukjente. Det handler vel om å føle seg bra, bli sett, få oppmerksomhet, status, føle seg vellykket osv... listen er uendelig lang. 

I vår tid blir vel følelsen sånn at " så lenge det ikke deles har det vel egentlig ikke skjedd".

Jeg håper denne tiden med deling av livene våre går over, men jeg tror ikke det. Selv prøver jeg å være en motvekt, å ikke dele. Mange mennesker har vel en frykt for å bli "glemt" dersom man ikke hele tiden deler det som tar seg best ut fra seg selv. 

Når det gjelder hyttetur og den galeien så har jeg ingenting i mot det. Det et er alt det andre fjaset jeg ikke liker. Egentlig er hytteferie en sparsommelig og nøktern måte å feriere på - eller det var det, med hytter uten særlig luksus, ting var enkle og gjerne enkel standard. I dag er hyttene for mange blitt dyre statusprosjekt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker såklart ikke om vanlig turgåing, det er vel noe de fleste gjør innimellom. Det jeg mener er trenden med Norrønaklær og ukentlig briefing på instagram. Virker som om noen har et veldig stort behov for at andre skal se på de som spreke og raske. 

Anonymkode: 226ca...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke så mange som er slik, men et par. Jeg bryr meg egentlig lite - Deres liv, de kan gjøre hva faen de vil. 

Selv elsker jeg å være ute i naturen, men bryr meg filla om hva jeg har på så lenge det passer med været. Dog er jeg lite ute fordi ingen jeg er venn med er så veldig naturmennesker. Uff igår satt jeg i rundt 2 timer ute på verandaen med en dyne rundt meg rundt 02-04 tiden og bare hørte på musikk. 

Anonymkode: 3bbd1...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er irriterende med folk som må oppdatere sin status hvergang de drar på byen eller skal til gymmet. Har ikke noe imot å se en status om turgåeing eller bilder fra fjellet, det er bare fint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev, jeg er lei av å bli snakket til som om jeg er lat bare fordi jeg ikke er ute og går tur hver gang sola skinner. Det opplever jeg ganske ofte fra ulike mennesker.

Anonymkode: 1d15c...aa5

Ja, og jeg forstår godt at du ikke liker det og vil bli frabedt å bli snakket til som du er lat bare fordi du har andre interesser. Det synes jeg du har din fulle rett til å si ifra om.

Men om de vil legge ut bilder og fortelle hvor langt de har gått, er jo det helt greit. De trakker ikke ned på deg med det. De vil vel bare dele sin glede, sikkert også vise at de er "flinke" osv. Det er vel greit, det?

 

3 minutter siden, karlakarl skrev:

Jeg syns det er irriterende med folk som må oppdatere sin status hvergang de drar på byen eller skal til gymmet. Har ikke noe imot å se en status om turgåeing eller bilder fra fjellet, det er bare fint.

Jeg liker og best å se bilder om turgåing eller fra fjellet i forhold til det andre du nevner. Men jeg irriterer meg ikke. Vi liker, er opptatt av,  og gjør forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mye det faktum at folk går tur som er irriterende, det er vel mer det evige maset på SoMe hvor folk legger ut "seeee på meg, jeg er spreeek og går på tur i neonfarget tøy til flere tuuuusen kroner! #vellykkket". Jeg la ut noen turbilder på insta´en min før jeg slettet hele kontoen. Å gå tur er en introvert-greie for meg. Jeg vil ikke dele opplevelsen med alle.

Jeg er selv en sånn som synes dagen er bedre om jeg har tråkket rundt i fjellet i timesvis. Det kan nok hende at jeg har nevnt for andre hvor deilig jeg synes det er, men det er faktisk ikke verre enn at jeg liker det selv og tror at andre kanskje kunne hatt stor glede av det.

Jeg har turstøvler til flere tusen kroner, men der stopper det. Resten av tøyet er billig og funksjonelt. Det er på grensen til komisk å se folk rusle søndagstur et par timer i finværet i turtøy som tilsammen koster mer enn halve månedslønnen min. Det mest interessante er at om det er bittelitt dårlig vær, er turløypene nesten folketomme. Da er det stort sett pensjonister og meg der ute.

(Ellers signerer jeg Ravna sitt innlegg.)

Endret av accountdeleted
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at dere vil dele deres personlige preferanser rindt turgåing, men jeg hadde håpet på en diskusjon rundt selve fenomenet. Tror dere det ligger noe annet enn et ønske om "frisk luft" og "distansering" bak?

Og ja, SELVFØLGELIG får folk legge ut hva de måtte ønske på deres konto, men det er da helt naturlig å både engasjere og av og til irritere av andre mennesker. TS.

Anonymkode: 226ca...006

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, exictence skrev:

Men om de vil legge ut bilder og fortelle hvor langt de har gått, er jo det helt greit. De trakker ikke ned på deg med det. De vil vel bare dele sin glede, sikkert også vise at de er "flinke" osv. Det er vel greit, det?

 

Jeg er ikke TS, bare så det er sagt.

Anonymkode: 1d15c...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...