Gå til innhold

Uføre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor så mange som bruker dette ordet feil? "Jeg er uføre", nei, du er UFØR. "Jeg får uføre", nei, du får uføretrygd. Uføre er ufør i flertall. Er det så vanskelig å forstå? 

Anonymkode: c6c5a...533

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

samme som de som sier mensen eller mensensmerter, det heter ikke det, det heter mens og menssmerter.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner 4-5 stykker fra samme landsdel som sier sjokelade istedet for sjokolade. Kjenner jeg blir like irritert hver gang :fnise:

Anonymkode: faada...3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner 4-5 stykker fra samme landsdel som sier sjokelade istedet for sjokolade. Kjenner jeg blir like irritert hver gang :fnise:

Anonymkode: faada...3be

jeg har mensen og trenger derfor sjokelade :fnise:  :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten sitte på hendene mine for å ikke kommentere enkelte innlegg her på KG i blant... Folk som f.eks. presterer å klemme ut 7-8 stavefeil på kun en eller to setninger. Irriterende å lese, men som regel blir det bare tatt ille opp dersom man sier noe eller foreslår korrigering. Når folk ikke vil ta i mot hjelp, da tenker jeg bare "VIL de virkelig ikke fremstå som litt smartere?"

Jeg husker at for ca 15 år siden var det en som kommenterte et innlegg jeg hadde skrevet på et forum. Jeg hadde, totalt uvitende, stavet "nyskjerrig". Med "skj"...! Det heter "nysgjerrig" med "g". Jeg er så glad for at vedkommende forbarmet seg over meg og påpekte det! Hvis ingen sier noe, retter man jo i hvert fall aldri på noe. Så jeg ble i hvert fall takknemlig over å bli korrigert, sånn at jeg kunne rette det opp for fremtiden.

Merkelig nok er ikke den vanlige oppfatningen slik. Folk blir bare sure for å høre at de skriver feil, noe jeg finner merkelig.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 minutter siden, Million skrev:

Jeg må nesten sitte på hendene mine for å ikke kommentere enkelte innlegg her på KG i blant... Folk som f.eks. presterer å klemme ut 7-8 stavefeil på kun en eller to setninger. Irriterende å lese, men som regel blir det bare tatt ille opp dersom man sier noe eller foreslår korrigering. Når folk ikke vil ta i mot hjelp, da tenker jeg bare "VIL de virkelig ikke fremstå som litt smartere?"

Jeg husker at for ca 15 år siden var det en som kommenterte et innlegg jeg hadde skrevet på et forum. Jeg hadde, totalt uvitende, stavet "nyskjerrig". Med "skj"...! Det heter "nysgjerrig" med "g". Jeg er så glad for at vedkommende forbarmet seg over meg og påpekte det! Hvis ingen sier noe, retter man jo i hvert fall aldri på noe. Så jeg ble i hvert fall takknemlig over å bli korrigert, sånn at jeg kunne rette det opp for fremtiden.

Merkelig nok er ikke den vanlige oppfatningen slik. Folk blir bare sure for å høre at de skriver feil, noe jeg finner merkelig.

 

Problemet er nok at det blir fokus på skrivefeilen fremfor innholdet i innlegget.  Spesielt hvis man er uenig i innlegget man retter på. 

Forøvrig har jeg lært svært mye av språktråder på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Boneli skrev:

samme som de som sier mensen eller mensensmerter, det heter ikke det, det heter mens og menssmerter.. 

Det heter egentlig ikke mens, heller, men menstruasjon.

Et annet ord som også ofte forekommer, er "sikkelig". Jeg har inntrykk av det blir brukt i nedre vestlandet, om det sier noe.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arabella skrev:

Det heter egentlig ikke mens, heller, men menstruasjon.

Det heter ikke egentlig bil og trikk heller, men automobil og elektrikk
Eller er toget gått nå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det heter ikke egentlig bil og trikk heller, men automobil og elektrikk
Eller er toget gått nå?

Så festlig du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så mange som bruker dette ordet feil? "Jeg er uføre", nei, du er UFØR. "Jeg får uføre", nei, du får uføretrygd. Uføre er ufør i flertall. Er det så vanskelig å forstå? 

Anonymkode: c6c5a...533

Detnkan og bety: Å komme i et uføre. Dvs å komme i en uheldig situasjon. Noen ganger får jeg lyst til å spørre i trådene om ts og andre har kommet i et uføre..... Men deres uføre er vel tydelig i språklig utfoldelse? 

Anonymkode: f292d...9cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Detnkan og bety: Å komme i et uføre. Dvs å komme i en uheldig situasjon. Noen ganger får jeg lyst til å spørre i trådene om ts og andre har kommet i et uføre..... Men deres uføre er vel tydelig i språklig utfoldelse? 

Anonymkode: f292d...9cf

Det kan bety det også, ja, men det er ikke det personene mener. Da hadde jeg naturligvis ikke reagert. 

Anonymkode: c6c5a...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.3.2016 at 11.39, Million skrev:

Jeg må nesten sitte på hendene mine for å ikke kommentere enkelte innlegg her på KG i blant... Folk som f.eks. presterer å klemme ut 7-8 stavefeil på kun en eller to setninger. Irriterende å lese, men som regel blir det bare tatt ille opp dersom man sier noe eller foreslår korrigering. Når folk ikke vil ta i mot hjelp, da tenker jeg bare "VIL de virkelig ikke fremstå som litt smartere?"

Jeg husker at for ca 15 år siden var det en som kommenterte et innlegg jeg hadde skrevet på et forum. Jeg hadde, totalt uvitende, stavet "nyskjerrig". Med "skj"...! Det heter "nysgjerrig" med "g". Jeg er så glad for at vedkommende forbarmet seg over meg og påpekte det! Hvis ingen sier noe, retter man jo i hvert fall aldri på noe. Så jeg ble i hvert fall takknemlig over å bli korrigert, sånn at jeg kunne rette det opp for fremtiden.

Merkelig nok er ikke den vanlige oppfatningen slik. Folk blir bare sure for å høre at de skriver feil, noe jeg finner merkelig.

 

Det er meget rart at folk ikke vil ta til seg lærdom i form av å bli rettet på. Spørsmålet er hvilken kultur vi kommer til å få etter hvert. Jeg er redd ting kommer til å flyte ganske mye ut, at lærerne blir slappere og at folk rett og slett blir dummere fordi mange er imot prestasjoner, tror det er skadelig, og aksepterer mer og mer uten å ta tak eller sette dårlige karakterer eller stryk. Mulig jeg er pessimistisk, men jeg synes det ser ut til å gå i den retningen? Jeg jobbet som leksehjelp på en skole med 90% innvandrerbarn av 3.generasjon, de skrev så mye feil norsk at jeg ble svimmel av det, men de ble sure da jeg rettet på dem og sa at kontaktlæreren deres var snillere! Folk tar 6 års utdannelse på høyskolenivå, men klarer ikke å formulere seg godt skriftlig. Det er rett og slett meget synd, og folk bryr seg ikke med å rette opp skrivefeil eller lese over det de skriver. Det er ofte 2 skrivefeil i en liten setning som forstyrrer forståelsen, folk beklager det gjerne, men gidder ikke å lese over det de har skrevet, men bare sender det i vei uten å ha lest igjennom det først. Det er helt forkastelig. Hilsen språkviter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anastasha skrev:

folk bryr seg ikke med å rette opp skrivefeil eller lese over det de skriver. Det er ofte 2 skrivefeil i en liten setning som forstyrrer forståelsen, folk beklager det gjerne, men gidder ikke å lese over det de har skrevet, men bare sender det i vei uten å ha lest igjennom det først. Det er helt forkastelig

Det er latskap, rett og slett, å ikke lese gjennom det en har skrevet før en sender det fra seg. Og lite respekt for mottakeren, som blir tvunget til å sitte der og gjette gåter.
En annen ting: hvorfor ikke benytte de hjelpemidler som faktisk fins og er lett tilgjengelig?. Både tekstbehandlingsprogrammer og nettleseren Chrome har innebygd stavekontroll som fanger opp en god del slurvefeil. Ikke perfekt, men også jeg, som skriver så høvelig bra, får stadig vekk hjelp av stavekontrollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Blondie65 skrev:

Problemet er nok at det blir fokus på skrivefeilen fremfor innholdet i innlegget.  Spesielt hvis man er uenig i innlegget man retter på. 

Forøvrig har jeg lært svært mye av språktråder på nett. 

Jupp, hoved delen av de brukerene på KG,gjør ikke det før å være snill--og får å lære folk å skrive riktig.

Også er en del som tydeligvis ikke skjønner at en del sliter med dysleksi og skrive og skrive vansker.

http://www.dysleksiforbundet.no/no/dysleksi/Statistikk.9UFRjM5Q.ips

Hvor mange mennesker har dysleksi? Vi har ingen eksakte tall på dette, men ifølge norske forskere er det grunn til å tro at om lag 5% av befolkningen har dysleksi i alvorlig grad.

 

hos hilde 1.jpg

Anonymkode: 3cda5...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dysleksiforbundet.no/no/rettigheter+rad/dysleksi/Dysleksi%3A+Sp%C3%B8rsm%C3%A5l+og+svar.9UFRjG1S.ips

Forskere mener at 5-10 % av Norges befolkning har spesifikke lese- og skrivevansker, altså dysleksi. Det er mange flere som har generelle lese- og skrivevansker, faktisk så mye som 20 % av de mellom 16 og 20 år.

Anonymkode: 3cda5...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 25.3.2016 at 11.31, AnonymBruker skrev:

Kjenner 4-5 stykker fra samme landsdel som sier sjokelade istedet for sjokolade. Kjenner jeg blir like irritert hver gang :fnise:

Anonymkode: faada...3be

Flere eldre på mitt hjemsted sier det samme, eller bruker andre varianter som sokkerlade eller sokkolade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.3.2016 at 11.27, Boneli skrev:

samme som de som sier mensen eller mensensmerter, det heter ikke det, det heter mens og menssmerter.. 

Nemlig. De sier også baby når de mener bestemt entall. Det heter faktisk babyen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

Nemlig. De sier også baby når de mener bestemt entall. Det heter faktisk babyen

Jeg synes nesten det er verre å lese "lille". Hvordan skal jeg få lille til å sove? Lille vil ikke spise ...

Endret av Arabella
Tastaturet får ikke med seg alle bokstaver.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

Nemlig. De sier også baby når de mener bestemt entall. Det heter faktisk babyen

"Jeg har så sterke mensensmerter at jeg ikke orker å mate baby"  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...