Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest A
Skrevet

På singelforumet foregår nå en debatt om dette. Jeg synes den er såpass interessant at jeg tar den opp igjen her.

F.eks.: Har snekkere lavere IQ enn en ingeniør?

Har yrkesvalg noe med IQ å gjøre?

Kan en med utdanning lettere omstille seg - enn en uten utdanning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange faktorer som spiller inn på hvilke yrkesvalg man tar. Økonomi, interesser, hvordan fysikk man har, om man er skolelei når man skal velge udanning, ambisjoner er noen av dem. Men å påstå at en ingeniør må ha mer IQ enn en snekker? :hoho:

Morsom teori, men fullstendig virklighetsfjern. I mange, yrkesfag trenger man både innsikt, gode fysiske ferdigheter, gode regnekunnskaper, være kreativ osv. Disse yrkene kan stille like mange og krevende krav til utøveren som universitetsfag. Og ikke minst like høy IQ.

Gjest Ethereal
Skrevet

Det er skummelt å blande sammen IQ og kunnskapsnivå... :roll: Ingeniører og snekkere har dessuten helt ulike typer kunnskap, og det trengs vel intelligens uansett, for å bli flink i det yrket man velger?

Mange faktorer spiller inn, IQ i seg selv er delvis irrelevant.

Skrevet
På singelforumet foregår nå en debatt om dette. Jeg synes den er såpass interessant at jeg tar den opp igjen her.

Iq er da bare et statisk tall eller så kan man si at det er en egenskap ved deg. Valgene våre er da basert på vårt kulturelle og sosial miljø. Holdninger og interesser er vel mer avgjørende for hva man velger.

Skrevet

Here we go again! :ler:

Tom, hvor er du?

Gjest TomKrus
Skrevet

Eller hva med hvor langt man hopper stille lengde?

Skrevet
Eller hva med hvor langt man hopper stille lengde?

Hvor langt hopper du da?

Gjest TomKrus
Skrevet

Hvor langt hopper du da?

Kortere enn en, men lenger enn en annen, men likevel fikk vi alle samme utdanning. Tror dog at resultatet førte til at jeg ikke ble lengdehopper, så det har da styrt meg litt.

Skrevet

Kortere enn en, men lenger enn en annen, men likevel fikk vi alle samme utdanning. Tror dog at resultatet førte til at jeg ikke ble lengdehopper, så det har da styrt meg litt.

Er det en mulighet for at han som hoppet lengst nå angrer på valget? :klaske:

Groove is in the heart, forresten :wink:

Gjest Hillary..
Skrevet

Noen supersmarte velger enklere jobber som inntektsgivende arbeid mens de utøver sitt kunsteriske kall....

Skrevet

Jeg vil jo påstå at det er svært lav IQ på flere av debattantene i denne tråden .... :tunge1:

Men kunne jo vært interessant å diskutere hvis man kunne holde seg til debatten. Greit at man er uenig i temaet, dvs. at det i det hele tat er noe å diskutere - men kanskje ikke ødelegge tråden.

Skrevet
Jeg vil jo påstå at det er svært lav IQ på flere av debattantene i denne tråden .... :tunge1:

Men kunne jo vært interessant å diskutere hvis man kunne holde seg til debatten. Greit at man er uenig i temaet, dvs. at det i det hele tat er noe å diskutere - men kanskje ikke ødelegge tråden.

Hvis det er meg du sikter til så er det bare å beklage, jeg har ikke noe ønske om å ødelegge tråden. Skal holde meg til saken heretter. :tunge1:

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet ikke om dette underbygger den teorien du måtte ha, men jeg har relativt høy IQ (ganske mye over gjennomsnittet) og kjører lastebil.

Skrevet

selvfølgelig, å kvalifisere seg til visse yrker krever at man ikke er stokk dum, men generelt: nei.

for meg er eksempelet meg ganske nærliggende: har gjentatte ganger fått seriøse bekreftelser på at den kvantifiserbare 'intelligensen' min ligger, vel, hvordan skal jeg si dette uten å skryte, hm, over snittet. (på den andre siden har jeg heavy adhd som kompliserer bildet)og jeg har da vitterlig jobba som både kassadame og barnehagetante. det som er provoserende er når man forteller at man har en 'sånn' jobb og folk automatisk tror man er litt dum. det ligger virkelig en del andre grunner enn mental kapasitet bak valg av yrke.

Gjest Ethereal
Skrevet

De valg man tar tidlig i livet, som for eksempel valg av videregående skole, studieretning og studieretningsfag drar man også med seg videre i livet. Du kan være skolelei, komme dårlig overens med foreldre og autoriteter, og derfor kanskje ha problemer i en periode, uten at du nødvendigvis er dummere enn en person som gjør de "riktige" valgene hele tiden. IQ er bare en måleenhet, pågangsmot, modenhet og evne til refleksjon er vel så viktige i valget av yrkesvei.

Jeg var drittlei matematikk i videregående, og derfor valgte jeg ikke det som fag på videregående, men språk. Hvis jeg hadde valgt matematikk (og fysikk), hadde jeg sannsynligvis sittet i tilsvarende posisjon som nå, men kanskje på et annet fag...(og jeg kunne fortsatt hatt bruk for litt mer matematikk, perfekt i forhold til det jeg jobber med).

Gjest Melissa Gioberit utl.
Skrevet

Før du startert en debatt om intelligens kunne du ha definert IQ for oss- hva du legger i det.

Mener du score på en test? Mener du skoleflink med gode karakterer? Mener du allmenn fornuft? Mener du matte-IQ, musikk-IQ, språk-IQ, økonomi-IQ, juss-IQ, eller data-IQ?

Mener du allmenn forståelse? Genrelle kunnskaper? Eller score på spørsmål om rektangler, former, grafiske mønstre og tall?

Når du definerer eksakt hva du legger i IQ, så skal jeg være med i diskusjonen.

:-?

Gjest Melissa Gioberti utl.
Skrevet

Melissa Gioberti skal det stå, ja

Skrevet

Neppe - men kanskje folk med lang akademisk utdannelse liker å tro det? :wink:

Gjest Ethereal
Skrevet

Neppe - men kanskje folk med lang akademisk utdannelse liker å tro det? :wink:

Nei. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...