småsei Skrevet 24. mars 2016 #1 Skrevet 24. mars 2016 Jeg har venner som er kristne, katolikker, muslimer, hinduer, buddister og spirituelle som meg selv.(bodd rundt om i verden) Ingen av disse presser sin tro på andre. Men så er det disse som ikke tror på noe da....de skal på død og liv diskutere og respekterer ikke at andre tror der er "noe mer". De jeg kjenner som er ateister er de som er mest opphengt i å presse livssynet sitt på andre mennesker. Av alle "religioner" i min krets så er ateistene de eneste som misjonerer for troen sin. Har dere lagt merke til dette? Ironisk, ikke sant? 14
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #2 Skrevet 24. mars 2016 Dette er svært irriterende. De krever respekt for sitt livssyn (hvilket de jo alltid får), men tar ikke fem flate øre for å pisse på alle de som lar dem være i fred. De skal alltid fortelle at man er dum, psykotisk eller ressurssvak. Jeg lar dem være i fred og respekterer deres standpunkt, Hvorfor gir de ikke samme respekt tilbake? Hvorfor ønsker de å skape konflikt? Anonymkode: c5a2a...6af 14
Feyfeyhey Skrevet 25. mars 2016 #3 Skrevet 25. mars 2016 (endret) . Endret 31. juli 2016 av Feyfeyhey 18
wintergirl Skrevet 25. mars 2016 #4 Skrevet 25. mars 2016 Det har jeg merket også. De skal på død og liv ta "deg " lissom. Må diskutere uansett om andre har nevnt noe eller ikke. 3
Wenda Skrevet 25. mars 2016 #5 Skrevet 25. mars 2016 4 timer siden, H.T.S skrev: Mens jeg har motsatt erfaring, ateistene holder som regel kjeft, mens de religiøse og spirituelle absolutt må misjonere og dra opp emnet ved hver anledning. Så jeg tenker det kommer ned til individer jeg. Samme erfaring her Men når det gjelder ateister som diskuterer sitt livssyn så ser jeg ikke på det som å "misjonere", mer som at de liker å diskutere rundt temaet. I motsetning til religiøse som, etter min erfaring, nekter å diskutere med noen som ikke er enige med dem og lukker seg helt. Ateister, igjen...etter min erfaring, liker å diskutere med alle uansett religion, og er åpne for det meste 10
2shy Skrevet 25. mars 2016 #6 Skrevet 25. mars 2016 Jeg syns ikke det er noe galt i å snakke om sin tro/ikke tro, når man er inne på temaet. Jeg har min tro, og kan ikke fortelle andre hva de skal tro på. Det som er sant for meg, trenger ikke være din sannhet. Men, når ateister skal latterliggjøre min tro, eller kristne skal fortelle meg at jeg vil komme til helvete hvis jeg ikke går i kirken, da er samtalen over. Ringer det misjonærer på døra mi, så blir de møtt med et "nei takk" og en dør som lukkes fort. Det er nødt til å være noe av det mest respektløse jeg vet om; forstyrre folk i sine egne hjem for å "frelse dem". Syns det er temmelig frekt å antyde at jeg trenger å frelses fra noe som helst 4
Gjest Blomsterert Skrevet 25. mars 2016 #7 Skrevet 25. mars 2016 Poenget er at det ikke går å diskutere med religiøse. Grunnen er at de ikke har argumenter annet enn at de er "overbevist" i troen sin.Så kan de komme med noe fra Biblen(forholder meg til kristne her),og i neste øyeblikk finner en fort noe motsier det. Bibelen er full av motsigelser. Likevel vil noen være bokstavtro,og da blir de enten ignoranse eller tier med sin fulle forvirring. Kristne splitter seg i ulike retninger,nettopp fordi de ikke engang blir enige om hva som bør vektlegges. De vil gjerne samarbeide,men de ser ned på hverandre,de gjør og tenker jo ikke det riktige. Så er det hierarki i visse miljøer. Pastorer og predikanter som blir sett opp til,nærmest dyrket. Ironisk nok nytter de dette,selv om en skal være ydmyk. De tigger og krever penger,og de lever flott mange av dem. Selv om det også står i bibelen at det er lettere for en kamel å komme gjennom nåløyet enn en rik. Paradoks igjen. Det står også i Bibelen at en skal ekskludere. En deler ikke måltid med "syndere".De må ta avstand fra det onde.De ber for seg og sitt,og går forbi tiggere på gata. Empati og nestekjærlighet er en saga blott for andre enn de i kretsen,og,til nød de de kan forstå sliter. Da deler de ut mat og klær. De kan også ifølge Bibelen heale og lege andre,men har til gode å se dette har skjedd. Derimot lurer de folk til å tro at de kan. Når det da ikke skjer,så er det noe feil med troen til den som skal lege,eller det stakkars offeret. En annen ting er at de stadig peker ut den onde selv. De snakker mye om den ondes makt,og hvilket helvete(bokstavelig talt) som venter dem. Jeg personlig har møtt flere kristne med store kvaler fordi de er redde for å forbli i synd. De ser ikke det groteske i Bibelen,som at Gud utgyr hevn,at han drepte sin egen sønn for det var den eneste måten Gud den Allmektige klarte å redde menneskene på. Dette er noe kristne ikke bare aksepterer,men også er ydmyke ovenfor Gud for. Så "opplever" de Gud,de "hører"ham",og de "ser tegn". Til alt overmål,så vet Gud om dine innerste tanker og følelser. Dette er symptomer som også glatt går under diagnosen "Shizofreni. De snakker også usammenhengende og uforståelig(så kalt tungetale",-dette er også et klart symptom på samme diagnose. Annet er at skyldfølelse og skam er velkjente følelser hos kristne. Iblant mener de seg "besatt". I menigheter rundt om er det også "klasseskilller". Selv om sånt er synd i Bibelen. Faktisk er de "minste"viktigst i boka,men pastoren,visse familier i kretsen blir sett opp til. De oppfører seg ikke akkurat som Guds tjenere. Nå er dette jeg skrev kjapt her,bare en ørliten dråpe i havet om hvordan kristne ofte er. Jeg kan godt respektere troende,men jeg respekterer ikke troen og unnfallenheten deres. Ei heller offerrollen de tar når de blir konfrontert. Og det må de regne med å bli som alle andre blir som skader andre mennesker. Hadde tatt seg ut om en rasist sa at han var rasist fordi han bare trodde det var riktig. At høyere makter hadde overbevist han om det. Eller nynazister som holdt foredrag og ble sett opp til fordi han var karismatisk,hadde makt og hadde penger. Ser vel hvor forskrudd dette er? Det er det Ateistene gjør. Og de føler nok nå og da får å si fra. Det skjønner jeg godt. Vi burde alle se vår plikt til å gjøre verden til et bedre sted for menneskene. Tenker med gru på de mange kristne som "ikke tør","ikke kan"og" ikke må". Stakkars folk.
Gjest Blomsterert Skrevet 25. mars 2016 #8 Skrevet 25. mars 2016 1 time siden, wintergirl skrev: Det har jeg merket også. De skal på død og liv ta "deg " lissom. Må diskutere uansett om andre har nevnt noe eller ikke. De vil og håper vel bare at du blir et bedre menneske. For deg selv og dine medmennesker.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #9 Skrevet 25. mars 2016 1 time siden, Blomsterert skrev: Poenget er at det ikke går å diskutere med religiøse. Grunnen er at de ikke har argumenter annet enn at de er "overbevist" i troen sin.Så kan de komme med noe fra Biblen(forholder meg til kristne her),og i neste øyeblikk finner en fort noe motsier det. Bibelen er full av motsigelser. Likevel vil noen være bokstavtro,og da blir de enten ignoranse eller tier med sin fulle forvirring. Kristne splitter seg i ulike retninger,nettopp fordi de ikke engang blir enige om hva som bør vektlegges. De vil gjerne samarbeide,men de ser ned på hverandre,de gjør og tenker jo ikke det riktige. Så er det hierarki i visse miljøer. Pastorer og predikanter som blir sett opp til,nærmest dyrket. Ironisk nok nytter de dette,selv om en skal være ydmyk. De tigger og krever penger,og de lever flott mange av dem. Selv om det også står i bibelen at det er lettere for en kamel å komme gjennom nåløyet enn en rik. Paradoks igjen. Det står også i Bibelen at en skal ekskludere. En deler ikke måltid med "syndere".De må ta avstand fra det onde.De ber for seg og sitt,og går forbi tiggere på gata. Empati og nestekjærlighet er en saga blott for andre enn de i kretsen,og,til nød de de kan forstå sliter. Da deler de ut mat og klær. De kan også ifølge Bibelen heale og lege andre,men har til gode å se dette har skjedd. Derimot lurer de folk til å tro at de kan. Når det da ikke skjer,så er det noe feil med troen til den som skal lege,eller det stakkars offeret. En annen ting er at de stadig peker ut den onde selv. De snakker mye om den ondes makt,og hvilket helvete(bokstavelig talt) som venter dem. Jeg personlig har møtt flere kristne med store kvaler fordi de er redde for å forbli i synd. De ser ikke det groteske i Bibelen,som at Gud utgyr hevn,at han drepte sin egen sønn for det var den eneste måten Gud den Allmektige klarte å redde menneskene på. Dette er noe kristne ikke bare aksepterer,men også er ydmyke ovenfor Gud for. Så "opplever" de Gud,de "hører"ham",og de "ser tegn". Til alt overmål,så vet Gud om dine innerste tanker og følelser. Dette er symptomer som også glatt går under diagnosen "Shizofreni. De snakker også usammenhengende og uforståelig(så kalt tungetale",-dette er også et klart symptom på samme diagnose. Annet er at skyldfølelse og skam er velkjente følelser hos kristne. Iblant mener de seg "besatt". I menigheter rundt om er det også "klasseskilller". Selv om sånt er synd i Bibelen. Faktisk er de "minste"viktigst i boka,men pastoren,visse familier i kretsen blir sett opp til. De oppfører seg ikke akkurat som Guds tjenere. Nå er dette jeg skrev kjapt her,bare en ørliten dråpe i havet om hvordan kristne ofte er. Jeg kan godt respektere troende,men jeg respekterer ikke troen og unnfallenheten deres. Ei heller offerrollen de tar når de blir konfrontert. Og det må de regne med å bli som alle andre blir som skader andre mennesker. Hadde tatt seg ut om en rasist sa at han var rasist fordi han bare trodde det var riktig. At høyere makter hadde overbevist han om det. Eller nynazister som holdt foredrag og ble sett opp til fordi han var karismatisk,hadde makt og hadde penger. Ser vel hvor forskrudd dette er? Det er det Ateistene gjør. Og de føler nok nå og da får å si fra. Det skjønner jeg godt. Vi burde alle se vår plikt til å gjøre verden til et bedre sted for menneskene. Tenker med gru på de mange kristne som "ikke tør","ikke kan"og" ikke må". Stakkars folk. Her var det jammen mange fornærmelser og krenkelser bygget på høyst personlige oppfatninger. Dette klarer jeg ikke å ta alvorlig, for det beskriver på ingen måte hverken min tro og verdensanskuelse eller min kirkes tanker eller gjerninger. De maktfenomenene du beskriver finner du i rikt monn også utenfor religiøse samfunn. Det er et helt irrelevant aspekt. Anonymkode: c5a2a...6af 8
Gjest Blomsterert Skrevet 25. mars 2016 #10 Skrevet 25. mars 2016 (endret) 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det jammen mange fornærmelser og krenkelser bygget på høyst personlige oppfatninger. Dette klarer jeg ikke å ta alvorlig, for det beskriver på ingen måte hverken min tro og verdensanskuelse eller min kirkes tanker eller gjerninger. De maktfenomenene du beskriver finner du i rikt monn også utenfor religiøse samfunn. Det er et helt irrelevant aspekt. Anonymkode: c5a2a...6af Det jeg skriver er jo sant. Tilbakevis en påstand? Jeg vet at dere kristne vil oppfatte dette som fornærmelser. Det kan jeg ikke ta hensyn til dessverre. Jeg har sett og opplevd så mye negativt og skadelig fra kristne. De har slitt helt enormt psykisk pga skyld,-og skandaløse,ekskludering og trusler om helvete. Du vet SÅ godt at dette er realiteten for mange som er,og har vært,kristne! Hvis du benekter dette,er det bare å lese bøker,på nettet eller snakke med folk. Og det er virkelig ikke riktig at overtro skal forårsake så mye lidelse og konflikter i 2016! Din påstand om at det ikke er slik i din krets,vel,den har jeg hørt før. Argumentet om at det fins maktmennesker overalt er ikke relevant her. Rettelse: det skue stå skyld,-og skamfølele! Endret 25. mars 2016 av Blomsterert
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #11 Skrevet 25. mars 2016 11 timer siden, småsei skrev: Jeg har venner som er kristne, katolikker, muslimer, hinduer, buddister og spirituelle som meg selv.(bodd rundt om i verden) Ingen av disse presser sin tro på andre. Men så er det disse som ikke tror på noe da....de skal på død og liv diskutere og respekterer ikke at andre tror der er "noe mer". De jeg kjenner som er ateister er de som er mest opphengt i å presse livssynet sitt på andre mennesker. Av alle "religioner" i min krets så er ateistene de eneste som misjonerer for troen sin. Har dere lagt merke til dette? Ironisk, ikke sant? Jeg har aldri opplevd at det er ateister som ønsker å diskutere religion. Mest muslimer og jøder, tipper jeg... Anonymkode: b48f2...02a
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #12 Skrevet 25. mars 2016 5 minutter siden, Blomsterert skrev: Det jeg skriver er jo sant. Tilbakevis en påstand? Jeg vet at dere kristne vil oppfatte dette som fornærmelser. Det kan jeg ikke ta hensyn til dessverre. Jeg har sett og opplevd så mye negativt og skadelig fra kristne. De har slitt helt enormt psykisk pga skyld,-og skandaløse,ekskludering og trusler om helvete. Du vet SÅ godt at dette er realiteten for mange som er,og har vært,kristne! Hvis du benekter dette,er det bare å lese bøker,på nettet eller snakke med folk. Og det er virkelig ikke riktig at overtro skal forårsake så mye lidelse og konflikter i 2016! Din påstand om at det ikke er slik i din krets,vel,den har jeg hørt før. Argumentet om at det fins maktmennesker overalt er ikke relevant her. Det du beskriver er representativt for små sekteriske bevegelser. Sekterisme er farlig uansett hvilken guddom den påberoper seg. Ja, jeg benekter at dette er representativt for kristendommen, men jeg gir deg at visse mindre sekter som påberoper seg å være kristne kan falle inn under det du beskriver. Min "krets" omfatter over en milliard mennesker, så jeg synes ikke den er spesielt ubetydelig. Det du skriver er ikke sant - det er din opplevelse. Det gir deg ingen rett til å krenke. Anonymkode: c5a2a...6af 8
Gjest Blomsterert Skrevet 25. mars 2016 #13 Skrevet 25. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri opplevd at det er ateister som ønsker å diskutere religion. Mest muslimer og jøder, tipper jeg... Anonymkode: b48f2...02a Jo,det er absolutt ateister som ønsker å diskutere dette! Mange av de som har tidligere også,pga lidelsene de ble påført. Det fins flust av psykologer som vet. Ateister må få ta til orde,og fint de gjør. Om du ikke har opplevd det,så ta en titt på Verdidebatt.
2shy Skrevet 25. mars 2016 #14 Skrevet 25. mars 2016 Dette blir kanskje en avsporing, men det er en ting jeg lurer veldig på i forhold til kristendom. Mange kristne jeg har snakket med sier det er Det nye testamentet som gjelder, og ikke det gamle. Hvorfor er det slik? Jeg har forsåvidt også opplevd ateister som skal prakke sin ikke-tro på andre.
wintergirl Skrevet 25. mars 2016 #15 Skrevet 25. mars 2016 (endret) 6 timer siden, Blomsterert skrev: De vil og håper vel bare at du blir et bedre menneske. For deg selv og dine medmennesker. Kanskje de trenger å bli et bedre menneske! Hvorfor kommer du med noe så teit kommentar som det her?! Det her er faktisk helt usaklig . Ateister eller troende er ikke bedre enn hverandre som menneske, men opplever at ateister er ganske hissige til å debattere uten at man har dratt inn noe som helst. Og skal de ønske at andre skal bli bedre mennesker så bør de starte med seg selv. Endret 25. mars 2016 av wintergirl 3
Gjest Blomsterert Skrevet 25. mars 2016 #16 Skrevet 25. mars 2016 1 minutt siden, wintergirl skrev: Kanskje de trenger å bli et bedre menneske! Hvorfor kommer du med noe så teit kommentar som det her?! Det her er faktisk helt usmakelig. Ateister eller troende er ikke bedre enn hverandre som menneske, men opplever at ateister er ganske hissige til å debattere uten at man har dratt inn noe som helst. Og skal de ønske at andre skal bli bedre mennesker så bør de starte med seg selv. Kan jo være at de har startet med seg selv? :-) Folk som tror på en sadistisk Gud som bare "sparer"sine egne. Vel,det er ikke human egenskap. Tvert i mot selvgod og egoistisk. Har kristne venner,ikke mange riktignok. De skjønner hvorfor jeg mener det jeg gjør. De innrømmer også mye angst for at de faktisk gjør. Ganske tøft å høre alt de må tenke og tvile på. At om de hadde innrømmet dette for sine trosfeller,ville de blitt antatt å være syndige,besatt av den onde. Er ikke bra vet du.
2shy Skrevet 25. mars 2016 #17 Skrevet 25. mars 2016 8 minutter siden, wintergirl skrev: Kanskje de trenger å bli et bedre menneske! Hvorfor kommer du med noe så teit kommentar som det her?! Det her er faktisk helt usaklig . Ateister eller troende er ikke bedre enn hverandre som menneske, men opplever at ateister er ganske hissige til å debattere uten at man har dratt inn noe som helst. Og skal de ønske at andre skal bli bedre mennesker så bør de starte med seg selv. Hvordan er det opp til en troende til å dømme at noen "trenger å bli et bedre menneske"? Man blir ihvertfall ikke et bedre menneske av å tro på Gud. 2
wintergirl Skrevet 25. mars 2016 #18 Skrevet 25. mars 2016 2 minutter siden, Blomsterert skrev: Kan jo være at de har startet med seg selv? :-) Folk som tror på en sadistisk Gud som bare "sparer"sine egne. Vel,det er ikke human egenskap. Tvert i mot selvgod og egoistisk. Har kristne venner,ikke mange riktignok. De skjønner hvorfor jeg mener det jeg gjør. De innrømmer også mye angst for at de faktisk gjør. Ganske tøft å høre alt de må tenke og tvile på. At om de hadde innrømmet dette for sine trosfeller,ville de blitt antatt å være syndige,besatt av den onde. Er ikke bra vet du. Her handler tråden om en som opplever ateister som hissige debutanter og du skal selvfølgelig som er ateist avspore det med noe helt annet. Start en egen tråd hvis du vil fortelle om en slem gud. Ateister er ikke bedre mennesker de heller nei. Nå bedrar du deg selv. Men det skal du selvsagt få lov til. 4
wintergirl Skrevet 25. mars 2016 #19 Skrevet 25. mars 2016 5 minutter siden, 2shy skrev: Hvordan er det opp til en troende til å dømme at noen "trenger å bli et bedre menneske"? Man blir ihvertfall ikke et bedre menneske av å tro på Gud. Handler denne tråden om hvem som skal dømme hvem her? Ateister dømmer like mye som alle andre. Det ligger i menneskets natur og dømme. Det er noe vi rett og slett må ta oss i alle sammen. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #20 Skrevet 25. mars 2016 16 timer siden, småsei skrev: Jeg har venner som er kristne, katolikker, muslimer, hinduer, buddister og spirituelle som meg selv.(bodd rundt om i verden) Ingen av disse presser sin tro på andre. Men så er det disse som ikke tror på noe da....de skal på død og liv diskutere og respekterer ikke at andre tror der er "noe mer". De jeg kjenner som er ateister er de som er mest opphengt i å presse livssynet sitt på andre mennesker. Av alle "religioner" i min krets så er ateistene de eneste som misjonerer for troen sin. Har dere lagt merke til dette? Ironisk, ikke sant? Jeg har sammer erfaring. De ihuga ateistene er langt mer ekstreme enn noen religiøse jeg kjenner. Man ser det jo på religionsforumet her også, der ekstremateister starter de fleste tråder, og gjerne for å fortelle religiøse hvor dumme de er. Anonymkode: ca789...4cb 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå