AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #1 Del Skrevet 24. mars 2016 Min far døde av lang tids sykdom for et par dager siden. Jeg er relativt ung, i midten av 20årene. Nå har jeg blitt veldig usikker på hvordan jeg skal fortelle vennene mine dette. Jeg har sendt melding til de 2 nærmeste, som visste han var alvorlig syk. resten av vennene mine vet ikke at han har vert syk, ei heller at han er død. Jeg har mange gode venner som bor i andre fylker og land, som jeg ikke vet hvordan jeg skal si det til. noen som har erfaringer rundt dette? Det at dette skjedde nå i påsken gjør jo at ingen "savner" meg på jobb eller i sosiale settinger, da de fleste har reist på påskeferie. Jeg er også redd for reaksjonene. Jeg selv har det greit i forhold til situasjonen, og jeg synes det er bedre at han døde nå, enn å måtte lide seg gjennom flere uker,måneder eller år på sykehuset. så jeg er redd for at dette blir overdramatisert, og at de drar meg lenger ned enn det som trengs. Anonymkode: 58766...7eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 24. mars 2016 #2 Del Skrevet 24. mars 2016 Du behøver vel ikke å si det før de evt en gang snakker med deg igjen. Hvis de feks spør om faren din så kan du jo bare si at han døde for "2 uker siden". At du ikke har villet snakke noe særlig om det. Det er jo ikke alle som orker å snakke om sånne ting. Kondolerer 🌹 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #3 Del Skrevet 24. mars 2016 Kondolerer! Jeg hadde nok valgt å fortelle det til mine nærmeste venner, i person om jeg hadde muligheten til det, eller på tlf. De mer perifere vennene hadde nok fått vite det senere når det var naturlig. Tror ikke du trenger å formulere det så innviklet, bare at du ville fortelle dine nærmeste at faren din har gått bort. Da søskenbarnet mitt døde for noen år siden ringte jeg sponstreks til venninna mi bare for å fortelle det. Hadde egentlig ingen forventninger til at hun skulle si eller gjøre noe, jeg bare måtte fortelle det til noen. Anonymkode: b91d8...e32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #4 Del Skrevet 24. mars 2016 En kollega av meg mistet faren sin i julen, og hen skrev på Facebook ca tre uker etter at faren gikk bort av kreft, og at hen takket for støtten familien hadde fått. Det syntes jeg var en fin måte å få vite det på, da jeg visste at faren var syk, og kunne funnet på å spørre hvordan det gikk mens denne personen var på jobb. Er ikke sikkert det ville vært så greit. Du får kjenne på hva som føles rett for deg. Du har ingen informeringsplikt, men det kan kanskje være greit å fortelle også. Stor klem til deg! Anonymkode: 5a132...d90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #5 Del Skrevet 24. mars 2016 Jeg opplevde noe liknende for få år siden, bortsett fra at min pappa døde brått og uventet. Jeg sendte sms til mine nærmeste venninner samme dag med oppfordring om å fortelle det videre til så mange som mulig. Jeg og familien var i sjokk og jeg orket derfor ikke snakke med noen samme dag. Har venner ulike steder i landet og valgte derfor noen som kunne fortelle videre til andre felles kjente. Jeg stengte også umiddelbart "veggen" på facebooksiden min slik at ingen kunne legge inn kondolanser der. Jeg synes ingenting om at folk "informerer" om slike ting på facebook med mindre de kun har nære venner der inne. Men dette er selvsagt opp til den enkelte. Jeg og pappa jobbet ellers i samme miljø, så det ble raskt spredt blant arbeidskollegaer og felles kjente. Jeg ville derfor sendt sms til nærmeste venner med oppfordring om å fortelle videre til felles kjente. Selv ble jeg overrasket over hvor mange av mine venner som kom i begravelsen, det hadde jeg aldri forventet. Ville derfor gitt beskjed før begravelsen til alle som muligens kan tenke seg å komme. Mange går i begravelser for å støtte vennene sine selv om de ikke kjente den avdøde. Ville gjort det samme til kollegaer. Fortell det til den du har best forhold til, så kan han/hun formidle videre til de andre hvis du ikke ønsker å fortelle det selv. Jeg ville skrevet at han døde av kreft, at det var ventet og at det går bra med deg/familien. Dette for å unngå at folk trekker deg ned. Mer perifere venner/bekjente/kollegaer ville jeg ikke tenkt på dersom de ikke visste at han var syk. Da ville jeg bare sagt det dersom det faller seg naturlig en eller annen gang. Kondolerer forresten. Anonymkode: 2d71a...476 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #6 Del Skrevet 24. mars 2016 Da min onkel døde (veldig plutselig) fortalte familien det til sine nærmeste. Etter at begravelsen var over og vi hadde reist hvert til vårt skrev søstra hans et innlegg på Facebook hvor hun takket for støtten og at det var veldig leit. Så at det var mange venner av henne som fikk vite om det først da. En måte jeg også har sett det blitt gjort på er at du forteller det til en person i hver sosiale sirkel og gir dem i oppgave å si det videre. Anonymkode: 46b77...52f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #7 Del Skrevet 24. mars 2016 Hvis det hadde vært meg ville jeg delt på facebook og samtidig delt tid og sted for begravelsen. Hvis man ikke vil at folk skal komme ville jeg delt rett etter. Anonymkode: c10b2...d4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #8 Del Skrevet 26. mars 2016 Da min mor døde for et års tid siden, sendte jeg sms til mine to nærmeste venninner. Fordi om du sier at du har det greit med situasjonen nå, så vil mest sannsynlig reaksjonene komme. Da kan det være godt at ikke "alle og enhver" vet om det. Det er dessverre slik, at når noen vet, så vil de si "så leit", "så trist" - og det er jo helt sant. Men du kommer mest sannsynlig ikke til å ha behov for å få dyttet ørene fulle av noe du så absolutt allerede føler og vet. Så la det bli med de nærmeste og mest fortrolige, og så, når tiden går, kan du bare si det, som en del av en samtale hvor dere kommer inn på faren din. Anonymkode: 728e5...880 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 26. mars 2016 #9 Del Skrevet 26. mars 2016 Jeg tok et bilde i begravelsen og la det ut på Facebook etter en ukes tid. Sammen med et lite minneord. De helt nærmeste venner viste det allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå