Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg liker det når folk blir rettet på her inne. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke? Kanskje de tror de er smarte eller noe.

Alle har språkfeil hele tiden, det hjelper ikke å korrigere, dessuten hvis man korrigerer på feil som de færreste kjenner til blir de fleste sta og kommer med fraser som

"... jammen jeg har alltid skrevet det sånn og alle andre skriver det sånn."

meg: åja, men her er link til korrekturavdelingen.no

"... wtf? jeg skriver det ikke sånn, jeg har aldri skrevet det sånn før og har ikke sett noen andre skrive det sånn heller, holder meg til min gamle måte"

Det er ingen hemmelighet at det finnes ord og forkortelser som for det meste blir skrevet feil og alle tror feilene er korrekte, det å jage etter opplagte feil blir liksom litt sånn.. flaut og pinlig..

Anonymkode: c9859...75c

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er fordømt irriterende med skrivefeil! :angry:

0g voksne folk burde faktisk klare å skrive  ordentlig, uten en hel drøss med skrivefeil!

Anonymkode: 82177...9e5

• Liker 7
Gjest Emera
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er fordømt irriterende med skrivefeil! :angry:

0g voksne folk burde faktisk klare å skrive  ordentlig, uten en hel drøss med skrivefeil!

Anonymkode: 82177...9e5

Enkelte feil er utrolig irriterende, ja. Som "værre" og alle vanvittige varianter av "skjære over en/samme kam." Jeg kan kjenne at det klør i tastefingrene noen ganger, men jeg lar være. Tråder avspores til de grader av sånt, og det ser ikke jeg noe poeng med.

Skrevet
Den 2016-03-23 at 13.58, Silfen skrev:

Jeg syns det egentlig er rart at folk ikke er mer takknemlige for å bli rettet. Når jeg, uten vilje, skriver feil, så er det jo kjempefint om folk korrigerer meg. Klart måten det gjøres på spiller inn, men folk er strengt tatt svært sarte på korrigering.

Fordi jeg er ikke på KG for norsk leksjon. Jeg er her for debatt, diskusjon og lære meg/lære bort alle mulige emner og tema.

Minstekravet på å korrigere skrivefeil er å svare i tråden. SÅ kan man gjøre en liten korrigering nederst med "ps. blablalba".  Ellers er det bare besserwisser-tendenser og der irriterer meg grønnjævlig. Og DET ødelegger tråd etter tråd etter tråd. Å være besserwisser altså.

Noe annet er hvis hele innlegget er ubegripelig. Da skriver man kort og greit at dette forstår man ikke.

• Liker 2
Skrevet

Tråder blir kun ødelagt  når folk blir snurte over å bli fortalt at det heter koselig og ikke  korselig. Istedet for bare å si TAKK!

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Silfen skrev:

Tråder blir kun ødelagt  når folk blir snurte over å bli fortalt at det heter koselig og ikke  korselig. Istedet for bare å si TAKK!

Sånne feil tillegger jeg kjapt iphone og korrekturprogrammene til smartphone og nettbrett. Altså ikke noe å bry seg om. Jeg forstår at folk ikke bare sier TAKK om det er eneste bidraget i en tråd.

Mange har problemer ned dette og mye annet (sitatfunksjon for eksempel), spesielt etter kg sin omlegging sist.

Endret av BlendaSensitive
  • Liker 2
Skrevet

Blir bare diskusjon om man går inn i den selv.

• Liker 1
Gjest Mythic
Skrevet

Jeg må sitte på hendene mine når jeg er på facebook for ikke å rette på folk sine skrivefeil der :sjenert: Har en på vennelista som konsekvent skriver "hvert" når hun mener "vært", f.eks. Øynene mine blør! 

Som regel lar jeg være å korrigere folk sine skrivefeil her inne, men jeg får kløe av folk med ekstremt dårlig skriftspråk, mange skrivefeil, og/å-feil, og ikke minst, at enkelte ikke har mellomrom etter punktum eller komma :bond:
At jeg føler for å rette feil handler ikke om manglende argumenter, arroganse eller ønske om å trykke noen ned, men om språknazien i meg som får fysisk vondt av å lese dårlig språk og skrivefeil.

Skrevet

Tråden ryddet for personangrep. 

Bond, forumansvarlig 

Skrevet

Hvis jeg er sammen med en venn som skriver noe med veldig åpenbare grammatiske feil (for eksempel "kjempe bra"), bruker jeg å rette på vennen min på en høflig måte. Dette er fordi jeg syns veldig mange nordmenn skriver som en knøvelpeis (for å si det på godt nord-norsk), noe jeg syns er veldig synd. Språk handler om kultur, og prosentmessig fins det svært få personer i verden som er med på å holde den norske kulturen i live.

Man trenger absolutt ikke ha feilfri grammatikk, men jeg syns det er tragisk at det fins så mange folk som har gått 13+ år på skole og ikke greier å skrive "kjempebra" riktig. Når disse personene i tillegg sitter og kommenterer på VG.no-artikler om at disse jævla innvandrerne kommer hit og ødelegger vår eiegode kultur, dør jeg litt på innsiden. 

Har du dysleksi er du selvfølgelig unnskyldt :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Den 26.3.2016 at 1.28, AnonymBruker skrev:

Fordi de har et mindreverdighetskompleks og ikke noe nyttig å bidra med i debatten.

Noen bitte små føler seg større om de kan klare å stemple andre med en diagnose.

Anonymkode: b13b0...4c7

Skrevet

Feil i orddeling er mest irriterende. Jeg tenker ikke veldig over det her, for autokorrekt kan kødde til ganske mye og vet folk kanskje bruker mobil, men på facebook feks kan folk tenke seg litt mer om.  Det klør i fingrene mine når folk skriver "har vært på bade land med mann å barn". :dry:

Der er og en som skal skrive om seg selv og skriver" da skal enn gå å legge seg". Enn??? En!! Og litt for mye bruk av prikk prikk prikk. Feks: "da skal enn gå å legge seg... er trøtt... og sovet lite... den siste tiden.... god natt...." :bond:

AnonymBruker
Skrevet

Det er enkelte brukere her inne som later som de ikke forstår hvis noen ikke har skrevet helt korrekt. Det er faktisk mer irriterende enn skrivefeil.

11998913_10153186242905840_9101845866804380180_n.jpg

Anonymkode: 95a04...5e4

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Fordi det er irriterende og slitsomt å lese en tekst full av skrivefeil. Rettskrivning er litt som hygiene, egentlig. Kommunikasjon og sosialisering fungerer stort sett helt fint selv om du skriver vell og værre og verken dusjer eller bruker deodorant, men opplevelsen blir liksom ikke helt den samme likevel.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Okapi skrev:

Fordi det er irriterende og slitsomt å lese en tekst full av skrivefeil. Rettskrivning er litt som hygiene, egentlig. Kommunikasjon og sosialisering fungerer stort sett helt fint selv om du skriver vell og værre og verken dusjer eller bruker deodorant, men opplevelsen blir liksom ikke helt den samme likevel.

Ja, det kan være slitsomt men jeg syntes det er stor forskjell på et innlegg med mange og grove skrivefeil, kontra et med færre av dem som resultat av at man kanskje har vært litt kjapp på triggeren. Man behøver jo heller ikke være vanskelig og påpeke skrivefeil bare for å gjøre det, det dreper jo bare en ellers god debatt. 

Syntes innlegget med bilde av helikopterredningsmannen skrevet av  95a04...5e4 illustrerer det veldig godt ;) Å late som man ikke forstår et innlegg med noen små og enkle skrivefeil blir for dumt. 

Anonymkode: 6cf55...c34

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ennå til gode å se noen brukere her inne som egentlig er gode nok i grammatikk til å rette på andres skrivefeil.

Det er komisk å se en bruker rette for eksempel å/og-feil hos en annen og samtidig ikke evne å se at innlegget innholder minst ti andre grammatiske feil.

Det du ikke sier, sier mer enn det du sier.

Gjennomgående er det feiltastinger som blir rettet, ikke faktiske kunnskapshull. Det kan tyde på at det blir brukt som hersketeknikk, og ikke ment som hjelp.

Dessuten er språkformen i et diskusjonsforum av muntlig karakter og har mer til felles med sms, enn leserinnlegg. Da er det ikke grammatikk som bør stå i fokus.

Anonymkode: f1a6b...8ff

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: f1a6b...8ff

Jeg er enig i det du skriver her. Men det er noen unntak, synes jeg. For eksempel bør et åpningsinnlegg om et "seriøst" tema skrives på en ordentlig måte. Jeg ville blitt skeptisk til et førsteinnlegg som inviterte til debatt om "odontologisk etikk", når det som var ment, var "deontologisk etikk". Jeg mener å ha sett dette en gang. Men dersom temaet er "Jeg for ondt i anus kvar gong sjeresten blower hardt", synes jeg det er greit at en skriver som en snakker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...