Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som gjør dette på andres innlegg, hvorfor gjør dere dette?

Anonymkode: f6b11...728

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de fleste gjør det for å hjelpe til, at vedkommende kanskje skal bli mer obs på det ordet og lære seg den rette skrivemåten. Det kan jo også være en form for maktbruk ved å undertrykke det egentlige formålet med innlegget, men heller fokusere på vedkommendes skrivefeil som på en måte vil nedverdige personen som mindre intelligent. Personlig syns jeg at hvis man absolutt skal rette på noen (skrivefeil kan faktisk være irriterende) så gjør man det på en respektabel måte, og man skal ikke nedgrave innleggets opprinnelige formål. 

• Liker 2
Skrevet

Lurer jeg på også. 

Og nei, det er ikke for å være behjelpelig. I de fleste tilfeller jeg har lagt merke til så er det en ab som skal kvervulere. 

F.eks så fikk jeg en sånn sitering idag. Dummeste var at ab egentlig ikke hadde noe å kicke på, jeg hadde mitt på det tørre (det var en og/å-kommentar). 

Noen gjør det bare for å pirke. Og noen gjør det bare for å være dust. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sasandra skrev:

Tror de fleste gjør det for å hjelpe til, at vedkommende kanskje skal bli mer obs på det ordet og lære seg den rette skrivemåten. Det kan jo også være en form for maktbruk ved å undertrykke det egentlige formålet med innlegget, men heller fokusere på vedkommendes skrivefeil som på en måte vil nedverdige personen som mindre intelligent. Personlig syns jeg at hvis man absolutt skal rette på noen (skrivefeil kan faktisk være irriterende) så gjør man det på en respektabel måte, og man skal ikke nedgrave innleggets opprinnelige formål. 

Tusen takk for et svært godt og fint svar!

AnonymBruker
Skrevet

Skrivefeil kan være så mangt; verst er det når meningen blir uklar eller forsvinner helt. Når jeg siterer, retter jeg ofte. Både fordi det da blir helt klart hvordan jeg oppfatter innlegget, og fordi skrivefeil er direkte smertefullt å se på. Har liten lyst til å ha noen i mitt innlegg, selv om jeg formelt sett er uskyldig.

Anonymkode: b13b0...4c7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, skruf skrev:

Lurer jeg på også. 

Og nei, det er ikke for å være behjelpelig. I de fleste tilfeller jeg har lagt merke til så er det en ab som skal kvervulere. 

F.eks så fikk jeg en sånn sitering idag. Dummeste var at ab egentlig ikke hadde noe å kicke på, jeg hadde mitt på det tørre (det var en og/å-kommentar). 

Noen gjør det bare for å pirke. Og noen gjør det bare for å være dust. 

denne

Anonymkode: eac3d...bcb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! :blomst:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er irriterende. Det er irriterende å se at noen er så late og ikke bryr seg om å skrive riktig. 

Nå legger jeg meg vanligvis ikke opp i andres skrivefeil, men det er dette jeg tenker i mitt stille sinn. 

Anonymkode: ee9fc...112

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blablablabla skrivemåte. 
Alle kan skrive på den måten at andre forstår det hun/han skriver.  Om denne personen bruker bokmål/nynorsk eller "dialekt", er det ikke viktig.

Anonymkode: 0078f...b13

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Folk som kommenterer skrivefeil er folk som ikke har noe argumenter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg påpeker skrivefeil, så er det fordi jeg synes det er nærmest vondt å se på. Men hvis jeg gjør det, så passer jeg på å alltid svare på/kommentere det tråden handler om i tillegg, slik at innlegget ikke blir en kommentar om skrivefeil alene. Det synes jeg er frekt.

Anonymkode: 14524...4cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blablablabla skrivemåte. 
Alle kan skrive på den måten at andre forstår det hun/han skriver.  Om denne personen bruker bokmål/nynorsk eller "dialekt", er det ikke viktig.

Anonymkode: 0078f...b13

Dialekt er ikke tillatt på KG. Står i reglementet.

Anonymkode: e091c...bfe

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det egentlig er rart at folk ikke er mer takknemlige for å bli rettet. Når jeg, uten vilje, skriver feil, så er det jo kjempefint om folk korrigerer meg. Klart måten det gjøres på spiller inn, men folk er strengt tatt svært sarte på korrigering.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Balian de Ibelin skrev:

Folk som kommenterer skrivefeil er folk som ikke har noe argumenter.

Enig,min erfaring å.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Silfen skrev:

Jeg syns det egentlig er rart at folk ikke er mer takknemlige for å bli rettet. Når jeg, uten vilje, skriver feil, så er det jo kjempefint om folk korrigerer meg. Klart måten det gjøres på spiller inn, men folk er strengt tatt svært sarte på korrigering.

Enig med deg i det.

Anonymkode: 689f7...b62

• Liker 1
Skrevet

Det kan være hensiktsmessig å korrigere feil dersom dette kan ha betydning. Eksempelvis kan feilstavinger føre til at irrelevante svar kommer opp i et nettsøk, og dermed gjør det vanskeligere å finne korrekt informasjon. I enkelte tilfeller kan også feil føre til at forumbrukere kan misforstå spørsmålet, og dermed gi upresise svar.

Skrevet
8 timer siden, Silfen skrev:

Noe er også helt unødvendig å påpeke. For eksempel kan jeg påpeke at du mangler et komma etter ordet "på". Det er en unødvendig påpekning fordi vi alle gjør den feilen når vi skriver hurtig og ikke har tid eller motivasjon til å korrekturlese egne innlegg før de publiseres. 

Men hvis noen konsekvent skriver et ord feil (f.eks. det er vell sånn at, det finnes vell ikke bevis for), så er det litt skjemmende for en ellers imponerende tekst. Da får en lyst til å hjelpe vedkommende ved å påpeke feilen. Men jeg gjør det aldri. 

Jeg selv ville ropt "hurra" hvis noen hadde påpekt skrivefeil jeg gjør, som må antas å skyldes uvitenhet. Latskapsfeil (slik som mine manglende ellipser i parentesene eller mangelen på tegn som markerer sitat) er etter min mening bare forstyrrende å påpeke. 

Språkfeil bør dessuten bare påpekes når forfatteren er flink til å skrive. Når det er helt tydelig er en person ikke kan skrive korrekt, er det meningsløst å påpeke feil. Da blir det rett og slett bare en måte å være ekkel på.  

Språkfeil i teksten ovenfor kan påpekes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske flink til å skrive, men gidder ikke å bry meg så mye på forum. Kan hende jeg oppdager en skrivefeil selv, men bare ikke gidder å gå tilbake og rette den. Ikke gidder jeg å gå over teksten så veldig for å få den til å bli mer variert og enkel å lese heller. Jeg har for eksempel nå brukt ordet "gidder" 3 ganger, og sånt er vanligvis noe jeg får fnatt av å lese, men.. så seriøst tar jeg ikke internettforum.

Så lenge man gjør seg forstått så syns jeg ikke det er noe vits i å kommentere hvordan folk skriver. Man må prøve å skrive ordentlig på skolen, og stort sett i jobb, og diverse formelle settinger, men ellers er det ingen krav om å skrive korrekt. Noen har andre interesser, og gidder ikke å pugge grammatikk i fritiden bare for å tilfredsstille folk de ikke kjenner eller noe. 

Jeg korrigerer ikke folk, selv om det ofte klør i fingrene etter å gjøre det. Jeg skjønner at flesteparten ikke vil gjøre noe med det uansett. Har de ikke lært hvordan de skriver hvis, og/å, +++ på skolen, så er det ikke sånn at en eller annen småfrekk kommentar på KG vil gjøre at den personen plutselig knekker koden og skriver plettfritt etter det. Jeg har god forståelse for grammatikk, men de som ikke har det må pugge, og det tviler jeg på at disse folka kommer til å sette seg ned å gjøre.

Har selv fått kommentarer på skrivefeil selv her inne :P Men, jeg orker ikke bruke krefter på det. Noen regler må jeg faktisk sjekke opp jeg også, og det gjør jeg om jeg skriver noe formelt e.l. Ellers, så forstår folk meg klinkende klart, så jeg ser ikke problemet.

Og jeg sier ikke at det jeg skriver nå er feilfritt. Egentlig så tro jeg at kun de som har studert norsk på høyer nivå, vil være de eneste med tilnærmet plettfritt språk. Det burde jommen meg ikke forventes av resten, spesielt de som ikke har fullført vgs en gang :P

Anonymkode: d1c34...270

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Smultring skrev:

Noe er også helt unødvendig å påpeke. For eksempel kan jeg påpeke at du mangler et komma etter ordet "på". Det er en unødvendig påpekning fordi vi alle gjør den feilen når vi skriver hurtig og ikke har tid eller motivasjon til å korrekturlese egne innlegg før de publiseres. 

Men hvis noen konsekvent skriver et ord feil (f.eks. det er vell sånn at, det finnes vell ikke bevis for), så er det litt skjemmende for en ellers imponerende tekst. Da får en lyst til å hjelpe vedkommende ved å påpeke feilen. Men jeg gjør det aldri. 

Jeg selv ville ropt "hurra" hvis noen hadde påpekt skrivefeil jeg gjør, som må antas å skyldes uvitenhet. Latskapsfeil (slik som mine manglende ellipser i parentesene eller mangelen på tegn som markerer sitat) er etter min mening bare forstyrrende å påpeke. 

Språkfeil bør dessuten bare påpekes når forfatteren er flink til å skrive. Når det er helt tydelig er en person ikke kan skrive korrekt, er det meningsløst å påpeke feil. Da blir det rett og slett bare en måte å være ekkel på.  

Språkfeil i teksten ovenfor kan påpekes.

Enig.

AnonymBruker
Skrevet
Den 24.3.2016 at 1.15, AnonymBruker skrev:

Dere som gjør dette på andres innlegg, hvorfor gjør dere dette?

Fordi de har et mindreverdighetskompleks og ikke noe nyttig å bidra med i debatten.

Anonymkode: 04468...ffb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...