Gå til innhold

Stadig tilbakevendende urinveisinfeksjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Den 26.3.2016 at 14.55, Riskrem skrev:

For noen år siden slet jeg lenge med tilbakevendende UVI. Brukte mange tusen kroner på legetimer både offentlig og privat (fikk jeg ikke time hos fastlegen måtte jeg bare gå på privat legesenter, jeg holdt ikke ut), antibiotikakurer mm. Drakk vann hele dagen, tok trankapsler hele tiden, drakk grønn te hver dag og vann med masse sitron. Ingenting hjalp. Det var helt grusomt.

Jeg prøvde akupunktur en periode og det hjalp svært mye. Det forsvant i lang tid. Jeg har lest at akupunktur hjelper mange med UVI-problemer, så det kan du eventuelt lese deg opp på så kan du vurdere det?

UVIene kom likevel tilbake etter noen år og det viste seg at p-pillene mine var årsaken. Det ble en grusom periode igjen. Prøvde også forskjellige p-pillemerker, uten at det hjalp. Så jeg valgte å slutte på pillene og UVIen ga seg etter noen dager og har aldri kommet tilbake. Gikk over til kobberspiral som fungerte som en drøm.

Kanskje akupunktur er noe jeg må prøve! Googlet litt på det, og ser ut til at flere har funnet hjelp i dette. Tviler på at p-pillene mine er årsaken til de hyppige infeksjonene i det siste da jeg har gått på de siden jeg var 13, men hvem vet... Takk for råd :)

Anonymkode: 859b1...e26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Den 26.3.2016 at 15.07, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde mye tilbakevendende UVI siste halvåret 2014, og sommer/høst nå i 2015. 

Tar daglig tranebærkapsler, går på Hiprex (trapper ned nå), forsøker å drikke så mye som mulig, etc.

Jeg hadde to små nyresteiner som bestemte seg for å ta turen ut i oktober, og *bankibordet* har etter det ikke hatt UVI. Var og tok CT i januar i fjor da de ble oppdaget, og legen sa at de kunne være grunnen for hyppig tilbakevending av UVI.

Da jeg var på Life fikk jeg anbefalt Roseberry (Hibiscus), så fort man kjenner antydning til UVI tar man 2-3 kapsler når man legger seg i et par - tre dager. So far, so good :) *bankibordet*

Håper det ordner seg for deg.

Anonymkode: 24c9c...4ca

Roseberry har jeg ikke prøvd enda. Takk for råd! :)

Skrevet

Hvis du har stadig UVI anbefales det å vaske truser på 90 grader. Du bør og få time hos urolog, dette høres slitsomt ut! Er det trimetoprim du har fått som forebyggende før?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 26.3.2016 at 15.14, Sialove skrev:

Siden du har hatt dette siden barndommer, er det veldig merkelig at du ikke har blitt henvist til en spesialist, for så mye AB er ikke bra å ta. Hvilke symptomer har du? Er det svie ved vannlating eller har du også blod i urinen? Du burde fått deg time hos en urolog og fått sjekket ut dette ordentlig. Håper du finner en løsning på problemet ditt, en hver kvinne kan skrive under på at det er forferdelig med UVI :sad:

Har stusset litt på det selv også. Sist jeg var hos legen med det og fortalte om hvor ofte det har vært nå i det siste så han rart på meg og sa "hva foreslår du at jeg gjør med det?" Jaja, fikk henvisning til urologisk avdeling etter å ha bedt om det selv, så nå venter jeg i spenning... Vil ikke si at det svir, er mer en nærmest uutholdelig smerte i hele "urinsystemet". Den er der hele tiden under infeksjonen, men blir til de grader forsterket ved vannlating. Blod i urinen kommer også i ny og ne, spesielt om jeg går ubehandlet i 1-2 dager. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 26.3.2016 at 18.15, AnonymBruker skrev:

Spurte som jeg gjorde fordi jeg antok at problemet lå her, i stringtruser og eller håndklær og dermed selvsmitte. 

At du har hatt dette fra barnsben av betyr ikke at stringtrusene ikke er problemet. Kutt dem ut før du kommer til undersøkelse på sykehuset og får samme beskjeden der. 

Forresten, du har vel og hatt en tråd med samme problemet her inne for noe tid tilbake, der du blånektet på at stringtrusene var problemet, selv om vi var flere som påpekte dette? 

Anonymkode: be1fd...a00

Jeg har hverken hatt noen tråd her tidligere eller blånektet for at stringtrusene er problemet. Har også prøvd andre truser i perioder uten noen merkbar forskjell. Stringtruser har jeg brukt siden 12-årsalderen, og selv om jeg har hatt UVI i ny og ne helt fra barndommen av, er det først de tre siste mnd. at problemet med tilbakevendende infeksjoner har blusset opp. Hvorfor i alle dager skulle stringtrusene, etter alle disse årene, plutselig være den utløsende faktoren? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 30.3.2016 at 16.07, melatonin skrev:

Hvis du har stadig UVI anbefales det å vaske truser på 90 grader. Du bør og få time hos urolog, dette høres slitsomt ut! Er det trimetoprim du har fått som forebyggende før?

Har fått Trimetoprim som antibiotika et par ganger, men har ikke brukt det forebyggende. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 22. mars 2016 at 23.16, AnonymBruker skrev:

Jeg har helt fra barndommen av vært plaget med UVI. Pleier da å gå til lege, få resept på antibiotika og kjenne meg så å si symptomfri innen et par timer. Den siste tiden har problemet derimot blitt så ille at det nesten har gått utover livskvaliteten. Jeg er nå på min femte(!) antibiotikakur siden januar. Jeg har virkelig prøvd alle forebyggende råd. Jeg hiver i meg tranebær, både i kapsler og juiceform, og har så å si alltid en full vannflaske tilgjengelig. Jeg har brukt hundrevis av kroner på reseptfrie forebyggende tabeletter, samt gått på Hiprex og et annet forebyggende legemiddel jeg ikke husker navnet på. Jeg tisser alltid etter sex (med fast partner) og dusjer gjerne litt også. Legene skriver ut nye antibiotikakurer gang på gang, men det går toppen en uke før infeksjonen er tilbake. Er det virkelig ingenting jeg kan gjøre? Er lut lei av å bruke tusenvis av kroner på legevakten. I tillegg er jeg redd for å utvikle resistens mot antibiotika. Noen som kan gi meg enda flere forebyggende råd, eller dele eventuelle erfaringer om hva som hjelper? Noen som vet om det eventuelt kan være noe annet? Takker for svar på forhånd. 

Det kan være at stoffskifte ditt er høyt, eller at kalium/natrium-balansen er forstyrret. Dra til legen å få tatt blodprøver. Ville også få tt tatt en CT av blæra for å utelukke svulst som trykker mot blæra.

Anonymkode: 417b4...d2d

AnonymBruker
Skrevet
Den 22.3.2016 at 23.16, AnonymBruker skrev:

Jeg har helt fra barndommen av vært plaget med UVI. Pleier da å gå til lege, få resept på antibiotika og kjenne meg så å si symptomfri innen et par timer. Den siste tiden har problemet derimot blitt så ille at det nesten har gått utover livskvaliteten. Jeg er nå på min femte(!) antibiotikakur siden januar. Jeg har virkelig prøvd alle forebyggende råd. Jeg hiver i meg tranebær, både i kapsler og juiceform, og har så å si alltid en full vannflaske tilgjengelig. Jeg har brukt hundrevis av kroner på reseptfrie forebyggende tabeletter, samt gått på Hiprex og et annet forebyggende legemiddel jeg ikke husker navnet på. Jeg tisser alltid etter sex (med fast partner) og dusjer gjerne litt også. Legene skriver ut nye antibiotikakurer gang på gang, men det går toppen en uke før infeksjonen er tilbake. Er det virkelig ingenting jeg kan gjøre? Er lut lei av å bruke tusenvis av kroner på legevakten. I tillegg er jeg redd for å utvikle resistens mot antibiotika. Noen som kan gi meg enda flere forebyggende råd, eller dele eventuelle erfaringer om hva som hjelper? Noen som vet om det eventuelt kan være noe annet? Takker for svar på forhånd. 

"I tillegg er jeg redd for å utvikle resistens mot antibiotika"

Rettelse: Ingen mennesker i verden utvikler resistens mot antibiotika. Det er BAKTERIENE som utvikler resistensen og lager forsvarsmekanismer slik at antibiotika ikke lenger klarer å ta knekken på basillene. 

Anonymkode: 2bdbc...257

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg hjelper alltid 3 hakkede fedd hvitløk som svelges med vann, gjentas 3 ganger daglig.

Anonymkode: 29b0d...1ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også mye uvi som liten. Jeg ble da sendt til spesialist, og gjennomførte skylling av blæren (de sprøytet inn sterilt vann via kateter, og så måtte jeg tisse ut det igjen). Har hatt noen få tilfeller igjen senere, men kun hvis jeg har glemt å tisse etter sex feks. Jeg skjønte at det var vanlig behandling for dette, og tror jeg ble henvist allerede etter et år med problemet. 

Anonymkode: c1901...fad

Skrevet

Jeg slet masse med hyppige urinveisinfeksjoner tidligere, etter at jeg fikk kjæreste. Hadde også en venn som gjorde det samme. Vi fikk begge skrevet ut resept på en antibiotika, så tok vi en pille hver gang vi hadde samleie etter anbefaling av lege. For meg fungerte i all fall dette veldig bra. Jeg gikk på furadantin, for meg fungerte i all fall dette greit, og jeg likte det bedre enn å stadig måtte gå på lange antibiotika kurer. Nå er jo ikke antibiotika akkurat supert, men jeg var passe desperat etter en løsning, og det er jeg veldig glad for i dag, nå som jeg har gått 2 år uten en eneste urinveisinfeksjon. 

Jeg begynte med dette etter å ha prøvd ALT. Alt av piller og kosttilskudd. Dusj, vask og tiss etter samleie. Alt av kjerringråd. Følte  det var nytteløst. Jeg har også prøvd akupunktur  over en lengre periode men desverre så funket ikke det for meg. Veninnen min prøvde homopati. Ingenting fungerte. Så for min del var det å ta en pille antibiotika løsningen. Kan hende jeg vokste det av meg, men hvem vet. Har i all fall ikke slitt med det siden, og det er jeg kjempeglad for i dag. Det er virkelig et herk.

Lykke til, håper det ordner seg for deg!

Skrevet

Jeg har slitt mye med tilbakevendende UVI (alltid symptomer og tidvis påvist på prøver). Det som satte en stopper for det for min del var å skylle underlivet med eddik-vann.

Blandet ca 1dl 7%eddik med kroppstemperert vann, brukte en 50ml sprøyte (uten spiss), fylte den gjentatte ganger med eddikvannet og skylte underlivet grundig. Innimellom alle hudfolder, inni skjeden, overalt! Dette gjorde jeg to-tre ganger hver dag, til tre dager etter jeg ble symptomfri.

Det er nå fire-fem år siden jeg har hatt symptomer :D 

AnonymBruker
Skrevet
Den 3/26/2016 at 14.55, Riskrem skrev:

For noen år siden slet jeg lenge med tilbakevendende UVI. Brukte mange tusen kroner på legetimer både offentlig og privat (fikk jeg ikke time hos fastlegen måtte jeg bare gå på privat legesenter, jeg holdt ikke ut), antibiotikakurer mm. Drakk vann hele dagen, tok trankapsler hele tiden, drakk grønn te hver dag og vann med masse sitron. Ingenting hjalp. Det var helt grusomt.

Jeg prøvde akupunktur en periode og det hjalp svært mye. Det forsvant i lang tid. Jeg har lest at akupunktur hjelper mange med UVI-problemer, så det kan du eventuelt lese deg opp på så kan du vurdere det?

UVIene kom likevel tilbake etter noen år og det viste seg at p-pillene mine var årsaken. Det ble en grusom periode igjen. Prøvde også forskjellige p-pillemerker, uten at det hjalp. Så jeg valgte å slutte på pillene og UVIen ga seg etter noen dager og har aldri kommet tilbake. Gikk over til kobberspiral som fungerte som en drøm.

Jeg ville vært forsiktig med akupunktur på slikt da følelsen man har av at noe er "kurert" blir en slags maskering mer enn kurering. Sier ikke at det er sånn, men vært borti slike tilfeller. Symptomene var borte men tester viste klare tegn på sykdom.

Anonymkode: 98fde...173

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville vært forsiktig med akupunktur på slikt da følelsen man har av at noe er "kurert" blir en slags maskering mer enn kurering. Sier ikke at det er sånn, men vært borti slike tilfeller. Symptomene var borte men tester viste klare tegn på sykdom.

Anonymkode: 98fde...173

Absolutt, det er en alternativ fremgangsmåte og det er ikke alle som oppnår effekt. Hos meg forsvant UVIene ganske raskt etter at jeg begynte med akupunktur og det holdt seg borte i mange år. Det kan ha vært tilfeldig, selvfølgelig, men jeg opplevde at det løste et betydelig problem hos meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Bra du har blitt henvist til urolog, for det skal man bli om man er så plaget som du er!
Det som slår meg er at du kanskje får feil type antibiotika og/eller i for lave doser. Ofte hvis man går på legevakta for å få medisin mot UVI, skrives det ut den mest vanlige typen som dreper de bakteriene som oftest forårsaker UVI. Men så er det sånn at man også kan få UVI av andre bakterier som det kreves andre typer antibiotika for å bli kvitt, og dette bilr sjeldent fanget opp dersom man bare går på legevakta hver gang man får UVI. Enkelte fastleger kan også være litt slurvete med å virkelig sjekke hvorfor man får UVI. Så ofte som du blir rammet tenker jeg at det kan være svimeslåtte bakterier som livner til igjen og lager ny infeksjon. Da nytter det ikke å kjøre på med samme antibiotikaen gang på gang, og man risikerer det du er redd for, at bakteriene blir resistente. Da må de dyrke bakterier fra urinprøven din og se om de må bruke en annen type antibiotika.

Jeg hadde en periode med hyppige UVI da jeg var ung og løp stadig ned på legevakta med urinprøver. Til slutt fikk jeg ny infeksjon bare ei uke etter sist avsluttede antibiotikakur og endte opp med å tisse rent blod (jeg overdriver ikke, urinen var blodrød) og hadde store smerter i blæra. Legen mente jeg kanskje burde bli undersøkt av en urolog, men som et siste forsøk på å bli kvitt dritten fikk jeg en kraftig penicillinkur (Apocillin). Etter det gikk det et helt år før jeg fikk UVI på nytt. Denne gangen hadde jeg flyttet til et nytt sted og her ba legen meg om å levere ny urinprøve etter at jeg hadde tatt ut kuren med antibiotika, så de kunne sjekke at bakteriene virkelig var drept. Dette glemmer mange leger og folk ender opp med å komme inn i en ond sirkel med kronisk UVI.

Skulle du få ny UVI før du kommer deg til urolog, så be legen din om å dyrke bakterier for å sjekke at du virkelig får riktig type antibiotika! Og sørg også for å sjekke etter avsluttet behandling at alle bakterier virkelig er døde og at infeksjonen er helt borte.
Det er forresten også mulig å få noe som heter interstitiell cystitt, en irritert blære som gir UVI-symptomer uten bakterier til stede. Men dette er noe en urolog sikkert sjekker ut. Du har i hvert fall fått mange gode råd her, så jeg har ikke annet å tilføye enn å ønske deg lykke til! :)

Anonymkode: de2f3...58e

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 3.4.2016 at 2.53, EmmaMaria skrev:

Jeg slet masse med hyppige urinveisinfeksjoner tidligere, etter at jeg fikk kjæreste. Hadde også en venn som gjorde det samme. Vi fikk begge skrevet ut resept på en antibiotika, så tok vi en pille hver gang vi hadde samleie etter anbefaling av lege. For meg fungerte i all fall dette veldig bra. Jeg gikk på furadantin, for meg fungerte i all fall dette greit, og jeg likte det bedre enn å stadig måtte gå på lange antibiotika kurer. Nå er jo ikke antibiotika akkurat supert, men jeg var passe desperat etter en løsning, og det er jeg veldig glad for i dag, nå som jeg har gått 2 år uten en eneste urinveisinfeksjon. 

Jeg begynte med dette etter å ha prøvd ALT. Alt av piller og kosttilskudd. Dusj, vask og tiss etter samleie. Alt av kjerringråd. Følte  det var nytteløst. Jeg har også prøvd akupunktur  over en lengre periode men desverre så funket ikke det for meg. Veninnen min prøvde homopati. Ingenting fungerte. Så for min del var det å ta en pille antibiotika løsningen. Kan hende jeg vokste det av meg, men hvem vet. Har i all fall ikke slitt med det siden, og det er jeg kjempeglad for i dag. Det er virkelig et herk.

Lykke til, håper det ordner seg for deg!

Tar du fortsatt en pille etter hvert samleie, eller forsvant problemene med tiden? Jeg har i perioder sex flere ganger daglig, så vet ikke helt om flere antibiotika-piller hver dag vil være gunstig... Får høre med legen min :)
-TS

Skrevet
Den 11. april 2016 at 14.49, AnonymBruker skrev:

Tar du fortsatt en pille etter hvert samleie, eller forsvant problemene med tiden? Jeg har i perioder sex flere ganger daglig, så vet ikke helt om flere antibiotika-piller hver dag vil være gunstig... Får høre med legen min :)
-TS

Problemet forsvant med tiden :) Ser den. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var mye plaget med UVI siste året på videregående og første året på universitetet. Klarte da ikke å koble det til sex for hadde ikke kjæreste og sex mer enn deler av den perioden. Hadde gjentagende antibiotikakurer. Jeg ble veldig flink til å drikke juice og tok også tranebær. Etterhvert forsvant problemet og jeg hadde ikke mer enn to tre uvi i løpet av 20-årene.. 

I starten av 30-årene dukket problemet så opp igjen. Denne gangen koblet jeg det etterhvert til mitt forhold, hadde et avstandsforhold og det var uten unntak de gangene vi treftes at problemet dukket opp. Jeg var flink å dusje både ofte, og etter samleie, tisse etter samleie, tok tranebær og så videre. Har aldri hatt tilsvarende problem med andre menn. Denne mannen hadde en ganske stor (lang) forhud og jeg mistenkte etterhvert at det var noe av årsaken til mitt problem for jeg syntes alltid det var en lukt der som jeg ikke har kjent hos andre menn. Da forholdet tok slutt forsvant også plagene. Om det faktisk var noe med ham som gjorde at jeg fikk disse plagene vet jeg ikke, men ettersom det alltid falt sammen med at vi treftes så er det naturlig å tenke det. 

Anonymkode: 4ed80...a91

AnonymBruker
Skrevet
Den 3.4.2016 at 8.32, Renate79 skrev:

Jeg har slitt mye med tilbakevendende UVI (alltid symptomer og tidvis påvist på prøver). Det som satte en stopper for det for min del var å skylle underlivet med eddik-vann.

Blandet ca 1dl 7%eddik med kroppstemperert vann, brukte en 50ml sprøyte (uten spiss), fylte den gjentatte ganger med eddikvannet og skylte underlivet grundig. Innimellom alle hudfolder, inni skjeden, overalt! Dette gjorde jeg to-tre ganger hver dag, til tre dager etter jeg ble symptomfri.

Det er nå fire-fem år siden jeg har hatt symptomer :D 

Dette har hjulpet meg mot underlivssopp flere ganger, men aldri hørt at det har noen virkning på UVI? Kanskje jeg burde prøve det. 
- TS

AnonymBruker
Skrevet
Den 3.4.2016 at 14.08, AnonymBruker skrev:

Bra du har blitt henvist til urolog, for det skal man bli om man er så plaget som du er!
Det som slår meg er at du kanskje får feil type antibiotika og/eller i for lave doser. Ofte hvis man går på legevakta for å få medisin mot UVI, skrives det ut den mest vanlige typen som dreper de bakteriene som oftest forårsaker UVI. Men så er det sånn at man også kan få UVI av andre bakterier som det kreves andre typer antibiotika for å bli kvitt, og dette bilr sjeldent fanget opp dersom man bare går på legevakta hver gang man får UVI. Enkelte fastleger kan også være litt slurvete med å virkelig sjekke hvorfor man får UVI. Så ofte som du blir rammet tenker jeg at det kan være svimeslåtte bakterier som livner til igjen og lager ny infeksjon. Da nytter det ikke å kjøre på med samme antibiotikaen gang på gang, og man risikerer det du er redd for, at bakteriene blir resistente. Da må de dyrke bakterier fra urinprøven din og se om de må bruke en annen type antibiotika.

Jeg hadde en periode med hyppige UVI da jeg var ung og løp stadig ned på legevakta med urinprøver. Til slutt fikk jeg ny infeksjon bare ei uke etter sist avsluttede antibiotikakur og endte opp med å tisse rent blod (jeg overdriver ikke, urinen var blodrød) og hadde store smerter i blæra. Legen mente jeg kanskje burde bli undersøkt av en urolog, men som et siste forsøk på å bli kvitt dritten fikk jeg en kraftig penicillinkur (Apocillin). Etter det gikk det et helt år før jeg fikk UVI på nytt. Denne gangen hadde jeg flyttet til et nytt sted og her ba legen meg om å levere ny urinprøve etter at jeg hadde tatt ut kuren med antibiotika, så de kunne sjekke at bakteriene virkelig var drept. Dette glemmer mange leger og folk ender opp med å komme inn i en ond sirkel med kronisk UVI.

Skulle du få ny UVI før du kommer deg til urolog, så be legen din om å dyrke bakterier for å sjekke at du virkelig får riktig type antibiotika! Og sørg også for å sjekke etter avsluttet behandling at alle bakterier virkelig er døde og at infeksjonen er helt borte.
Det er forresten også mulig å få noe som heter interstitiell cystitt, en irritert blære som gir UVI-symptomer uten bakterier til stede. Men dette er noe en urolog sikkert sjekker ut. Du har i hvert fall fått mange gode råd her, så jeg har ikke annet å tilføye enn å ønske deg lykke til! :)

Anonymkode: de2f3...58e

Har vært hos både fastlege og på legevakt i det siste, og urinprøvene sendes til dyrkning hver gang. Har prøvd alle mulige typer antibiotika, og symptomene forsvinner ofte, men kommer tilbake etter bare 2-3 dager uten. Nå har jeg vært hele 2,5 uker uten antibiotika, noe som er ny rekord i år:fnise:. Har ikke levert urinprøve etter kurene, da... Har riktignok smerter så å si hele tiden, men prøver mitt beste å leve så godt jeg kan med det, frem til jeg skal til urologen neste uke. Er nesten som jeg håper på at de skal finne noe galt de kan hjelpe med med, fremfor at jeg skal måtte fortsette å gå rundt slik jeg har gjort de siste 4 mnd helt uforklarlig. Er likevel livredd for interstituell cystitt, da det ikke finnes noen god behandling for det, etter det jeg har forstått. Uff, kjenner jeg gruer meg voldsomt til cystoskopi, men det er vel nødvendig for å undersøke problemet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...