Gå til innhold

Konfirmasjonsbråk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ha ha ha dette er bare tull.

Han røper seg ved å snakke om å kjøpe bunad (som om det var å bare stikke innom en klesbutikk). Alle som er seriøse kjøpere vet at man bestiller og tar mål minst ett år i forveien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spart lenge for å kjøpe bunad til datteren vår, men det får jeg rett og slett ikke råd til om jeg må betale halvparten av selskapet med så mange gjester.. :/ 

Anonymkode: d8a9a...6ae

Når hadde du tenkt å kjøpe denne bunaden? Skal dattera di konfirmeres i Mai er du lovlig sent ute. Bunad er ikke lagervare. 

Skrevet

Se spesielt det jeg har uthevet!

Sitat

Særtilskudd

Skriv ut side

Ved spesielle utgifter som tannregulering, konfirmasjon og briller, kan forelderen med utgiftene søke om at den andre betaler sin del.

Hvis du søker om særtilskudd, søker du om at NAV skal fastsette et beløp fra den andre forelderen. Det er ikke økonomisk støtte fra NAV. Dere kan også gjøre opp dere imellom som en del av en privat avtale.

Nødvendige og rimelige engangsutgifter

Særtilskudd skal dekke ekstraordinære utgifter og kommer i tillegg til det ordinære barnebidraget. Det vil si nødvendige engangsutgifter som ikke hører inn under de utgiftene som blir dekket av det løpende barnebidraget. Det er forutsatt at utgiftene er tilpasset en nøktern standard.

Eksempler på dette er utgifter til tannregulering, briller og konfirmasjon. Etterfølgende nødvendige utgifter til vedlikehold, utskiftning og fornyelse blir likevel godtatt, for eksempel for briller.

Hvis begge foreldrene har holdt selskap for barnet i forbindelse med konfirmasjon, kan de hver for seg søke om særtilskudd fra den andre til dekning av utgiftene.

Det kan ikke gis særtilskudd for dekning av dyre utgifter til fritidsaktiviteter, herunder sportsutstyr eller musikkinstrumenter.

Søknad

Både den bidragspliktige og bidragsmottakeren kan søke om fastsettelse av særtilskudd. Den som søker om særtilskudd, må fylle ut blankett NAV 54‑00.05 (bidragsmottaker) og sende den til NAV sammen med kvitteringer på utgiftene.

Den andre forelderen fyller ut blanketten NAV 54‑00.08 (bidragspliktig). Begge foreldrene gir tilleggsopplysninger på blanketten NAV 54‑00.15.

Hvis den som skal pålegges særtilskudd ikke sender inn skjema eller tilleggsopplysninger, behandler NAV søknaden etter skjønn basert på opplysningene som er tilgjengelig.

Du kan både søke om å få fastsatt og innkrevd særtilskuddet. Du må i så fall krysse av for begge deler i søknadsblanketten.

Pass på at søknaden er fullstendig utfylt og nødvendig dokumentasjon er vedlagt, da får dere raskere svar.

Søknad om særtilskudd er gebyrfri.

Minstebeløp

Det kan ikke innvilges særtilskudd dersom engangsutgiftene er lavere enn satsen for forhøyet bidragsforskudd.

Frist for å søke

Søknaden må være satt fram overfor NAV-kontoret innen ett år etter at utgiftene oppstod. Ved tannregulering kan utgiftene løpe over lang tid. I slike tilfeller vurderes hver regning opp mot ettårsfristen.

Hvordan særtilskuddet beregnes

Utgiftene skal fordeles mellom foreldrene forholdsmessig ut fra hvor store inntekter de har. Dersom barnet har egen inntekt over 30 ganger forhøyet bidragsforskudd, tas det hensyn til den overskytende delen i beregningen. Den av foreldrene som ikke har betalt utgiftene, blir pålagt å betale sin andel i form av særtilskudd.

Den som skal betale særtilskudd, kan ikke bli pålagt dette dersom vedkommende på vedtakstidspunktet ikke har full bidragsevne til å betale vanlig barnebidrag.

Hvis barnet er fylt 18 år

Etter at barnet har fylt 18 år, kan særtilskudd bare pålegges dersom også vilkårene for å fastsette barnebidrag er oppfylt. Les mer om barnebidrag når barnet er over 18 år.

Jeg kan ikke se at dette selskapet er av nøktern standard, om du så får ha alle dine gjester heller, så her ville jeg bedt henne søke, så beregner NAV hva du må betale. ;)

• Liker 7
Skrevet (endret)
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøver igjen da jeg har fått gode råd tidligere :)

Jeg har en datter på 14, er ikke sammen med barnemor som har hatt hovedansvaret. Jenta skal nå i en periode bo med meg fast pga konflikter datter-mor. 

Uansett, moren og mormoren vil nå at konfirmasjon skal planlegges i god tid. De har i grunn planlagt alt og bestilt lokale uten å spørre meg om noe som helst. Listen med inviterte er 80(!) stk!! Og de vil ha tre retter. Jeg får invitere hele to mennesker, min far og min søster. 

Jeg så til barnemor for en stund siden at så mange gjester er uaktuelt, når jeg skal betale halvparten. Hun ble kjempesint og mente jeg bare var vanskelig og ikke annet ungen en fin dag med slekt og familie.. Jeg trodde likevel hun skulle moderere seg og jeg sa 40 gjester var nok. Jeg fikk støtte på at jeg har rett her fra en dame på familievernkontoret. 

Men dette stopper tydeligvis ikke barnemor som nå sender meg lister på utgifter, nå er tallet 55 gjester. 

Kan hun virkelig kreve at jeg skal betale halvparten av denne galskapen? Har hun rett til å planlegge alt uten meg siden hun har hovedansvaret? Jeg vil jo gjerne få lov å være med på dette jeg og.. Hun sier jeg da må arrangere en egen fest helgen etter, men at jeg likevel må være med å betale for hovedfesten. 

Kan legge til at det pr nå er umulig å kommunisere, jeg er så sint og hun nekter å diskutere dette.. 

Hehe ja har jeg vært deg TS.har jeg bar ledd til hele greien her. Sagt at dette opplegget kan hun glemme. 

Skal dere ha fest sammen blir det like mange fra begge familier. Du er med på å bestemmer antall gjester, lokale  og ellers menyen sammen med mor. Punktum slutt. 

Vil hun ikke dette kan du holde egen fest. Ta vare på alle bilag slik dette kan dokumenteres. 

Skulle mor søke NAV  om særtilskudd. Det vil si at hun gjør krav på utlegg I forbindelse med konfirmasjonsselskap.Dette kan hun gjøre. Det hele skal være nøkternt. Det  blir en brøkdel etter inntekt lik den som er grunnlaget for barnebidrag. Den  med minste inntekten får den minste brøken. 

Du kan gjøre det samme med ditt eget selskap. Du kan søke NAV om særtilskudd på samme måten. Har du den høyeste inntekten får du brøken som er størst å betale. 

Klær ovs.til konfirmanten kan regnes med. Men ikke kostbare klær som bunad. NAV kan informere deg om dette -særtilskudd. 

Du kan bare si til mor at dette blir du ikke med på. DettE er ikke riktig slik hun gjør dette. 

Sitt på gjerdet om hun ikke vil samarbeide. Lag ditt egetil selskap om du ønsker. Minn henne på at festen ikke er selve  konfirmasjonen. Ikke si noe om særtilskudd og NAV. La henne finne ut selv. Spesielt om dette er mest gunstig for deg. Skulle du komme best ut søker du bare særtilskudd etter at festen er over med dokumentasjon på utlegg. NAV gjør krav mor mor.

Ikke blI den store TØFFELEN.

Endret av Peter007
Gjest Coolaid
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøver igjen da jeg har fått gode råd tidligere :)

Jeg har en datter på 14, er ikke sammen med barnemor som har hatt hovedansvaret. Jenta skal nå i en periode bo med meg fast pga konflikter datter-mor. 

Uansett, moren og mormoren vil nå at konfirmasjon skal planlegges i god tid. De har i grunn planlagt alt og bestilt lokale uten å spørre meg om noe som helst. Listen med inviterte er 80(!) stk!! Og de vil ha tre retter. Jeg får invitere hele to mennesker, min far og min søster. 

Jeg så til barnemor for en stund siden at så mange gjester er uaktuelt, når jeg skal betale halvparten. Hun ble kjempesint og mente jeg bare var vanskelig og ikke annet ungen en fin dag med slekt og familie.. Jeg trodde likevel hun skulle moderere seg og jeg sa 40 gjester var nok. Jeg fikk støtte på at jeg har rett her fra en dame på familievernkontoret. 

Men dette stopper tydeligvis ikke barnemor som nå sender meg lister på utgifter, nå er tallet 55 gjester. 

Kan hun virkelig kreve at jeg skal betale halvparten av denne galskapen? Har hun rett til å planlegge alt uten meg siden hun har hovedansvaret? Jeg vil jo gjerne få lov å være med på dette jeg og.. Hun sier jeg da må arrangere en egen fest helgen etter, men at jeg likevel må være med å betale for hovedfesten. 

Kan legge til at det pr nå er umulig å kommunisere, jeg er så sint og hun nekter å diskutere dette.. 

Hva har du i inntekt, hvordan er din økonomiske situasjon? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Antoinette skrev:

Han røper seg ved å snakke om å kjøpe bunad (som om det var å bare stikke innom en klesbutikk). Alle som er seriøse kjøpere vet at man bestiller og tar mål minst ett år i forveien.

Det er en venninne av min tante som skal sy. Og det er ikke nå i mai hun skal konfirmeres.. Ta deg et påskeegg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, LukaFrost skrev:

Når hadde du tenkt å kjøpe denne bunaden? Skal dattera di konfirmeres i Mai er du lovlig sent ute. Bunad er ikke lagervare. 

Hun skal konfirmeres neste år. Selv jeg som mann vet man ikke kan klikke en bunad hjem fra nett et par måneder før. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, smilo skrev:

Se spesielt det jeg har uthevet!

Jeg kan ikke se at dette selskapet er av nøktern standard, om du så får ha alle dine gjester heller, så her ville jeg bedt henne søke, så beregner NAV hva du må betale. ;)

Ah tusen tusen takk! Dette skal jeg vise mor :)

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Coolaid skrev:

Hva har du i inntekt, hvordan er din økonomiske situasjon? 

Jeg tjener greit, og jeg tjener bedre enn mor sånn sett. Men jeg har jo utgifter, jeg eier egen bolig og betjener et lån alene bla. 

Mor har ett barn til med en annen mann som hun er skilt fra, så hun har jo noen stønader. 

Jeg har jo visst at hun skal konfirmeres, så jeg har spart litt siste par årene, til bunad og selskapet. Men jeg hadde ikke forestilt meg summer av dette slaget for å si det mildt. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Peter007 skrev:

Hehe ja har jeg vært deg TS.har jeg bar ledd til hele greien her. Sagt at dette opplegget kan hun glemme. 

Skal dere ha fest sammen blir det like mange fra begge familier. Du er med på å bestemmer antall gjester, lokale  og ellers menyen sammen med mor. Punktum slutt. 

Vil hun ikke dette kan du holde egen fest. Ta vare på alle bilag slik dette kan dokumenteres. 

Skulle mor søke NAV  om særtilskudd. Det vil si at hun gjør krav på utlegg I forbindelse med konfirmasjonsselskap.Dette kan hun gjøre. Det hele skal være nøkternt. Det  blir en brøkdel etter inntekt lik den som er grunnlaget for barnebidrag. Den  med minste inntekten får den minste brøken. 

Du kan gjøre det samme med ditt eget selskap. Du kan søke NAV om særtilskudd på samme måten. Har du den høyeste inntekten får du brøken som er størst å betale. 

Klær ovs.til konfirmanten kan regnes med. Men ikke kostbare klær som bunad. NAV kan informere deg om dette -særtilskudd. 

Du kan bare si til mor at dette blir du ikke med på. DettE er ikke riktig slik hun gjør dette. 

Sitt på gjerdet om hun ikke vil samarbeide. Lag ditt egetil selskap om du ønsker. Minn henne på at festen ikke er selve  konfirmasjonen. Ikke si noe om særtilskudd og NAV. La henne finne ut selv. Spesielt om dette er mest gunstig for deg. Skulle du komme best ut søker du bare særtilskudd etter at festen er over med dokumentasjon på utlegg. NAV gjør krav mor mor.

Ikke blI den store TØFFELEN.

Takk for svar :)

Bunad er greit nok, det skal jeg uansett stå for som jeg har lovet datteren vår. Jeg tar også hensyn til henne ved at hun kun ønsker ett selskap. 

Vi har hatt privat avtale om bidrag, jeg har betalt litt etter evne, men det har vært oppe i 5000 i mnd noen år. Jeg har visst det er mye, men valgt det likevel. Etter jeg kjøpte bolig, så har vi nå avtale om 3500 i mnd. 

Men nå skal datteren vår bo hos meg fast en periode, du vet ikke hvordan det blir med bidrag da? Settes det på pause? Dette er også en ordning jeg og mor har avtalt, men jeg vet ikke av hvor lang varighet det skal være. Mor skal ha ca annenhver helg, men kan bli mer/mindre. 

Gjest Blondie65
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bunad er greit nok, det skal jeg uansett stå for som jeg har lovet datteren vår. Jeg tar også hensyn til henne ved at hun kun ønsker ett selskap. 

Vi har hatt privat avtale om bidrag, jeg har betalt litt etter evne, men det har vært oppe i 5000 i mnd noen år. Jeg har visst det er mye, men valgt det likevel. Etter jeg kjøpte bolig, så har vi nå avtale om 3500 i mnd. 

Men nå skal datteren vår bo hos meg fast en periode, du vet ikke hvordan det blir med bidrag da? Settes det på pause? Dette er også en ordning jeg og mor har avtalt, men jeg vet ikke av hvor lang varighet det skal være. Mor skal ha ca annenhver helg, men kan bli mer/mindre. 

Nå er det mor som skal betale bidrag. Og her har du jo all verdens argument: hvis hun dropper dette konfirmasjonsfjolleriet kan hun slippe bidrag det første året. Opprettholder hun den dyre konfirmasjonen er du selvsagt nødt til å kreve bidrag.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker dere skal ha ny avtale. Bidragsyter blir mor. Bruk gjerne NAV. No bidragskalkulator. Det er fornuftig å bruke to års periode for å få med ferier og uregelmessig samvær. Jeg er klar over at ungdommer gjerne vil ta samvær litt på sparket. Derfor  blir en skriftlig avtale viktig slik at dere har et fast utgangspunkt rundt når og hvor, samt bidrag. 

Jeg synes du skal få formalisert det hele. Dette ut fra å ha noe å gå tilbake på ved en eventuell senere tvist. Du skal også vite at en 14 åring I hovedsak bestemmer hvor hun vil bo. Ikke la deg styre av mor. Prøv å få den gode samtalen med datter. 

Det er også viktig at mor får se hvordan det er å være samværsforelder med bidrag og organisere evt.transport til og fra  samvær. 

Jeg ser nå at du har tøyd dine grenser for å imøtekomme mor økonomisk med stort bidrag en periode. Det et ikke en ens boutgifter som styrer bidraget. Eller mors ønsker økonomisk. Jeg ser altfor ofte at fedre lar seg utnytte økonomisk. 

Du kan kreve mor har bidrags-grunnlag minst 80% av evnet inntekt. Dette selv om hun ikke jobber eller har valgt bort inntekt. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Blondie65 skrev:

Nå er det mor som skal betale bidrag. Og her har du jo all verdens argument: hvis hun dropper dette konfirmasjonsfjolleriet kan hun slippe bidrag det første året. Opprettholder hun den dyre konfirmasjonen er du selvsagt nødt til å kreve bidrag.

Far skal ikke droppe kreve bidrag selv om mor går bort fra tullet med denne festen. Maken til dårlig hestehandel. 

Gjest Blondie65
Skrevet
Et øyeblikk siden, Peter007 skrev:

Far skal ikke droppe kreve bidrag selv om mor går bort fra tullet med denne festen. Maken til dårlig hestehandel. 

Det første året. Som et forhandlingskort.

Skrevet
5 timer siden, Antoinette skrev:

Søsteren min kjøpte bunad i fjor og de ville ikke ta mål før 6 og 4 mnd før. Og det kunne helt greit blitt kuttet til 4 og 2 mnd før om hun hadde bodd samme by som bunaden ble kjøpt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Peter007 skrev:

Jeg tenker dere skal ha ny avtale. Bidragsyter blir mor. Bruk gjerne NAV. No bidragskalkulator. Det er fornuftig å bruke to års periode for å få med ferier og uregelmessig samvær. Jeg er klar over at ungdommer gjerne vil ta samvær litt på sparket. Derfor  blir en skriftlig avtale viktig slik at dere har et fast utgangspunkt rundt når og hvor, samt bidrag. 

Jeg synes du skal få formalisert det hele. Dette ut fra å ha noe å gå tilbake på ved en eventuell senere tvist. Du skal også vite at en 14 åring I hovedsak bestemmer hvor hun vil bo. Ikke la deg styre av mor. Prøv å få den gode samtalen med datter. 

Det er også viktig at mor får se hvordan det er å være samværsforelder med bidrag og organisere evt.transport til og fra  samvær. 

Jeg ser nå at du har tøyd dine grenser for å imøtekomme mor økonomisk med stort bidrag en periode. Det et ikke en ens boutgifter som styrer bidraget. Eller mors ønsker økonomisk. Jeg ser altfor ofte at fedre lar seg utnytte økonomisk. 

Du kan kreve mor har bidrags-grunnlag minst 80% av evnet inntekt. Dette selv om hun ikke jobber eller har valgt bort inntekt. 

Takk for utfyllende råd :)

Skrevet

Om du har spart penger til bunad, tror (vet) jeg at datteren deres i det lange løp vil ha MYE større utbytte av en bunad enn en stor komfirmasjonsfest. En bunad er et verdifullt plagg man har for livet og kan gå i arv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...