Gå til innhold

Konfirmasjonsbråk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

26 minutter siden, Whoops skrev:

Er det noen som har spurt konfirmanten hva hun ønsker seg? Om hun vil ha stort eller lite selskap? Hun bør da i alle høyeste grad være med å bestemme hvem som skal komme og hva som skal serveres.

Jeg har prøvd å snakke med henne om det, men det virker som hun ikke ønsker å gå mot det mormor planlegger (mormoren er en ganske..myndig dame). Jeg mistenker allerede at hun velger kristen konfirmasjon for at mormoren ikke skal steile helt. 

Hun har uansett sagt hun ønsker ett selskap,og at jeg og min familie også får være der. 

Anonymkode: d8a9a...6ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da får du fortelle henne at du betaler mat og drikke for dine gjester og hun for sine, så spleiser dere på pynt og lokalet.

Anonymkode: 94572...319

• Liker 11
Skrevet

Her ville jeg faktisk satt meg ned med datteren og forklart henne hva som skjer. Vis henne gjestelisten og spør om hun syns det er greit. Beklag at du må involvere henne i det men at du ønsker at hun skal få den dagen hun vil, ikke sånn moren og mormoren vil ha det. 

Hvis ikke det funker kan du jo kanskje prøve å sette hardt mot hardt? Skriv din egen gjesteliste og si at du betaler for de og halvparten av lokalet og pynten. Send invitasjonene selv. Så får vi jo se når dagen kommer om mormor og mor er så tøffe at de tørr å ikke ha bestilt mat til alle gjestene. Skriv gjerne ned sånn du ønsker å avtale det og signer foran datteren din. Eksen din kan ikke bare kreve penger helt uten videre, det er ikke sånn verden funker. 

Og sånn generelt, det er da ikke vanlig med tre retter til 80 personer i en konfirmasjon?! Da jeg konfirmerte meg inviterte vi alle besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn (både stefamilie og biologisk familie). Var vel rundt 50 gjester og 60-70 inviterte. Vi hadde enkelt koldtbord fra cateringfirma, en kake fra bakeri og resten av kakene hadde familie bakt. Lokalet var stygt og gratis men det gjorde absolutt ingenting. 

• Liker 1
Skrevet

Siden barnets mor og mormor er så fast bestemte som de var støpt i betong, så foreslår jeg at dere gjør det på følgende måte:

Mor betaler for gjestene fra hennes familie. Du betaler for gjestene fra din familie.

Mormor har ikke stemmerett her, men hun må jo så gjerne betale for de gjestene hun insisterer på å invitere og som ikke står på din liste og heller ikke på mors liste.

Men... er ikke valget om type konfirmasjon alt tatt så er det jo enda litt tid til det famøse selskapet skal finne sted !

- uansett er det konfirmanten som fritt skal kunne velge typen konfirmasjon, ikke mormor. Og å dressere mormor får bli mors oppgave.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror faktisk dette er en trolletråd.

Anonymkode: 9b8f2...106

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Siden barnets mor og mormor er så fast bestemte som de var støpt i betong, så foreslår jeg at dere gjør det på følgende måte:

Mor betaler for gjestene fra hennes familie. Du betaler for gjestene fra din familie.

Mormor har ikke stemmerett her, men hun må jo så gjerne betale for de gjestene hun insisterer på å invitere og som ikke står på din liste og heller ikke på mors liste.

Men... er ikke valget om type konfirmasjon alt tatt så er det jo enda litt tid til det famøse selskapet skal finne sted !

- uansett er det konfirmanten som fritt skal kunne velge typen konfirmasjon, ikke mormor. Og å dressere mormor får bli mors oppgave.

Ja, det er jo dette jeg skulle ønske kunne være løsningen.. Jeg sa også at hvis vi setter et tak på 40 gjester så kan jeg betale halvparten. Jeg trenger heller ikke 20 plasser. Mor svarer kun det samme på alt uansett, at gjestelisten ikke kan reduseres og at jeg er pliktig til å betale halvparten. Jeg må forhøre meg med NAV om dette.. 

Det er ikke få ganger jeg har følt meg redusert til en lommebok som bare skal betale, men som ikke har noe jeg skulle sagt på noe som helst. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror faktisk dette er en trolletråd.

Anonymkode: 9b8f2...106

Hvorfor skulle det være det? 

I wish. 

• Liker 1
Skrevet

Føler med deg.

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er mors begrunnelse? Hvis hun har skjært ned fra 80 til 55 har hun jo allerede strukket seg.langt.

Anonymkode: c5367...bfa

AnonymBruker
Skrevet

Skulle jeg trollet med dette ville jeg lagt til et par detaljer som at mormoren er en direkte etterkommer av Hitler, f.eks. 

Ærlig talt, jeg troller ikke, dette er et reelt problem for meg og har du ikke innspill så finn en tråd du finner mer troverdig da. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er mors begrunnelse? Hvis hun har skjært ned fra 80 til 55 har hun jo allerede strukket seg.langt.

Begrunnelse for hva tenker du på? 

Ja, det er nede i 55 med en pris på 970 per pers.. 

Jeg vil heller ikke kalle det å strekke seg langt at jeg får be to personer, men kanskje bare jeg som er vanskelig. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøver igjen da jeg har fått gode råd tidligere :)

Jeg har en datter på 14, er ikke sammen med barnemor som har hatt hovedansvaret. Jenta skal nå i en periode bo med meg fast pga konflikter datter-mor. 

Uansett, moren og mormoren vil nå at konfirmasjon skal planlegges i god tid. De har i grunn planlagt alt og bestilt lokale uten å spørre meg om noe som helst. Listen med inviterte er 80(!) stk!! Og de vil ha tre retter. Jeg får invitere hele to mennesker, min far og min søster. 

Jeg så til barnemor for en stund siden at så mange gjester er uaktuelt, når jeg skal betale halvparten. Hun ble kjempesint og mente jeg bare var vanskelig og ikke annet ungen en fin dag med slekt og familie.. Jeg trodde likevel hun skulle moderere seg og jeg sa 40 gjester var nok. Jeg fikk støtte på at jeg har rett her fra en dame på familievernkontoret. 

Men dette stopper tydeligvis ikke barnemor som nå sender meg lister på utgifter, nå er tallet 55 gjester. 

Kan hun virkelig kreve at jeg skal betale halvparten av denne galskapen? Har hun rett til å planlegge alt uten meg siden hun har hovedansvaret? Jeg vil jo gjerne få lov å være med på dette jeg og.. Hun sier jeg da må arrangere en egen fest helgen etter, men at jeg likevel må være med å betale for hovedfesten. 

Kan legge til at det pr nå er umulig å kommunisere, jeg er så sint og hun nekter å diskutere dette.. 

Dette må du ikke finne deg i.Skal hun bo hos deg fast som har hovedomsorgen, så kan du legge føringene. Ja, egentlig så kan du det,være den fornuftige stemmen. Er hun stygg så legg på, send melding at vi kan snakke sammen når du har roet deg. Hun er stygg for hun kan. Du må bare sette ned foten og vise at du ikke lar deg påvirke til det synker inn. Du er faren hennes og har like mye å si. 

Og et barn på 14 skal selvfølgelig ikke diktere gjestelisten. Lar dere henne sette seg ned med listen så blir hun dratt inn i en voksenkonflikt. Et annet spørsmål er jo om hva dere har har råd til. 

Jeg må innrømme at jeg ville blitt vanvittig provosert over å bli forlangt å betale halvparten for et dyrt selskap og kun få invitere to av min egen familie. Jeg tror blodet mitt hadde kokt så inn i helvete, virkelig kokt av en sånn fornærmelse. 

Anonymkode: 35609...ef1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begrunnelse for hva tenker du på? 

Jeg vil heller ikke kalle det å strekke seg langt at jeg får be to personer, men kanskje bare jeg som er vanskelig. 

Hun har ikke strukket seg langt, for noe tull at noen kan skrive sånt. Du får to. Hun får 53. Nei, jeg kjenner jeg provosert på din veier. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Poserose skrev:

Hvis ikke det funker kan du jo kanskje prøve å sette hardt mot hardt? Skriv din egen gjesteliste og si at du betaler for de og halvparten av lokalet og pynten. Send invitasjonene selv. Så får vi jo se når dagen kommer om mormor og mor er så tøffe at de tørr å ikke ha bestilt mat til alle gjestene. Skriv gjerne ned sånn du ønsker å avtale det og signer foran datteren din. Eksen din kan ikke bare kreve penger helt uten videre, det er ikke sånn verden funker. 

Og sånn generelt, det er da ikke vanlig med tre retter til 80 personer i en konfirmasjon?! Da jeg konfirmerte meg inviterte vi alle besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn (både stefamilie og biologisk familie). Var vel rundt 50 gjester og 60-70 inviterte. Vi hadde enkelt koldtbord fra cateringfirma, en kake fra bakeri og resten av kakene hadde familie bakt. Lokalet var stygt og gratis men det gjorde absolutt ingenting. 

Hahahaha. For et fantastisk forslag. Det syns jeg TS skal ta til seg 😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BgruBegrunnelse for hva tenker du på? 

Begrunnelse for.hvem som er på gjestelista, tenkte jeg på. Noen har jo tradisjon i familien på hvem som må bes så ingen blir snurt, venner man ber gjensidig osv. Du får vel be så mange du vil? 

Men du sier du skal kjøpe bunad, kan du ta det opp med mor da? At det ikke blir om du må betale så dyrt selskap?

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begrunnelse for.hvem som er på gjestelista, tenkte jeg på. Noen har jo tradisjon i familien på hvem som må bes så ingen blir snurt, venner man ber gjensidig osv. Du får vel be så mange du vil? 

Men du sier du skal kjøpe bunad, kan du ta det opp med mor da? At det ikke blir om du må betale så dyrt selskap?

Hun sier hun må be all slekt fordi det er vanlig i den familien og jeg ser hun har noen venninner på lista. 

Nei, hun har sagt jeg får be faren og søsteren min. Jeg har ingen mor, ingen gjenlevende besteforeldre.. Men jeg har tanter og onkler, spesielt en tante m familie jeg gjerne vil be.. 

Mor vet jeg skal kjøpe bunad, det har jeg lovet datteren min i mange år. Føler ikke jeg kan svikte der, da får jeg heller låne de pengene.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Poserose skrev:

Her ville jeg faktisk satt meg ned med datteren og forklart henne hva som skjer. Vis henne gjestelisten og spør om hun syns det er greit. Beklag at du må involvere henne i det men at du ønsker at hun skal få den dagen hun vil, ikke sånn moren og mormoren vil ha det. 

Hehe, fristende å sette hardt mot hardt ja! 

Nei jeg kan ikke si jeg noen ganghar vært i en konfirmasjon av det slaget.. Men jeg burde kanskje ikke bli overrasket, moren elsker eventer, dåpen burde vært en pekepinn.. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo dette jeg skulle ønske kunne være løsningen.. Jeg sa også at hvis vi setter et tak på 40 gjester så kan jeg betale halvparten. Jeg trenger heller ikke 20 plasser. Mor svarer kun det samme på alt uansett, at gjestelisten ikke kan reduseres og at jeg er pliktig til å betale halvparten. Jeg må forhøre meg med NAV om dette.. 

Det er ikke få ganger jeg har følt meg redusert til en lommebok som bare skal betale, men som ikke har noe jeg skulle sagt på noe som helst. 

Hvilket forhold har alle disse gjestene til konfirmanten ?

Jeg ser du nevner 'noen venninner'. Hvis venninner er dette da?

Så er jeg redd for at det eneste som nytter er å sette hardt mot hardt. Betale for hver sine gjester og dele på pynt og lokale.

Jeg har vært toastmaster i konfirmasjoner noen ganger, og selv i de store familiene har det aldri vært flere gjester enn max. 50  Hvor mange av oss har 50 nære slektninger da? Jeg kjenner ingen.

AnonymBruker
Skrevet

80 gjester i konfirmasjon?  Og 2 fra din familie?  Er denne mora gal? ??? 

Anonymkode: 2e93c...711

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

4 år? Et barn er vel for livet? Senere kommer bryllup, barnebarns dåp og konfirmasjon... Julafter som skal deles. 

Men jeg er enig, du skal ikke måtte betale halvparten av hennes selskap. Bestill ny time på familievernkontoret og si det din datter har sagt ang deg og mor.

Anonymkode: ccd0c...2fd

Men bryllup, dåp og (barnebarns) konfirmasjon har ikke foreldrene noe med. Hvis foreldrene ønsker å bidra med pengesummer får de gjøre det uavhengig av at de skal/må betale halve kalaset hver.

Anonymkode: 24da1...907

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...