Gå til innhold

Konfirmasjonsbråk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver igjen da jeg har fått gode råd tidligere :)

Jeg har en datter på 14, er ikke sammen med barnemor som har hatt hovedansvaret. Jenta skal nå i en periode bo med meg fast pga konflikter datter-mor. 

Uansett, moren og mormoren vil nå at konfirmasjon skal planlegges i god tid. De har i grunn planlagt alt og bestilt lokale uten å spørre meg om noe som helst. Listen med inviterte er 80(!) stk!! Og de vil ha tre retter. Jeg får invitere hele to mennesker, min far og min søster. 

Jeg så til barnemor for en stund siden at så mange gjester er uaktuelt, når jeg skal betale halvparten. Hun ble kjempesint og mente jeg bare var vanskelig og ikke annet ungen en fin dag med slekt og familie.. Jeg trodde likevel hun skulle moderere seg og jeg sa 40 gjester var nok. Jeg fikk støtte på at jeg har rett her fra en dame på familievernkontoret. 

Men dette stopper tydeligvis ikke barnemor som nå sender meg lister på utgifter, nå er tallet 55 gjester. 

Kan hun virkelig kreve at jeg skal betale halvparten av denne galskapen? Har hun rett til å planlegge alt uten meg siden hun har hovedansvaret? Jeg vil jo gjerne få lov å være med på dette jeg og.. Hun sier jeg da må arrangere en egen fest helgen etter, men at jeg likevel må være med å betale for hovedfesten. 

Kan legge til at det pr nå er umulig å kommunisere, jeg er så sint og hun nekter å diskutere dette.. 

Anonymkode: d8a9a...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble en del skrivefeil.. 

Jeg har spart lenge for å kjøpe bunad til datteren vår, men det får jeg rett og slett ikke råd til om jeg må betale halvparten av selskapet med så mange gjester.. :/ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør du ikke finne deg i. Og langt fra betale. Og mormor har ikke noe hun skulle ha sagt. Konfirmanten har vel et ord med i laget ang gjester. Du får det skriftlig levert at du ikke føler ansvar å dele på utgiftene, slik hun organiserer. Har hun mye familie? Har du liten familie? Du krever å se på gjestelisten sammen med mor på famkontoret, siden dere ikke kan snakke sammen. Konfirmasjon planlegges mye ut fra økonomi.Det vanlige er å invitere tanter, onkler, besteforeldre og søskenbarn.At du ikke skal få invitere familien pga hun har stor familie?  Uhørt. 

Anonymkode: 968e0...37d

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør du ikke finne deg i. Og langt fra betale. Og mormor har ikke noe hun skulle ha sagt. Konfirmanten har vel et ord med i laget ang gjester. Du får det skriftlig levert at du ikke føler ansvar å dele på utgiftene, slik hun organiserer. Har hun mye familie? Har du liten familie? Du krever å se på gjestelisten sammen med mor på famkontoret, siden dere ikke kan snakke sammen. Konfirmasjon planlegges mye ut fra økonomi.Det vanlige er å invitere tanter, onkler, besteforeldre og søskenbarn.At du ikke skal få invitere familien pga hun har stor familie?  Uhørt. 

Takk for svar.. Nei, jeg har ikke så liten familie men mindre enn hennes. Det er likevel flere jeg kunne ønske meg å invitere, f.eks min tante m familie. Det betyr mye for meg, da min egen mor ikke lever lenger. Datteren vår har også et veldig nært forhold til dem. 

Mormor er verstingen her og hun holder fortsatt på 80 gjester og har jernhånd på alle detaljer. Men hva gjør jeg når moren nekter å ha en dialog på dette, heller ikke med familievernkontoret? 

Jeg kunne sikkert klart å arrangere noe eget, men datteren vår ønsker bare ett selskap.. Hun sier hun vil ha min familie til stede og sier ting som "pappa, kan du ikke bare bli enig med mamma så det ikke blir noe bråk, jeg vil ha en fin dag uten at dere ødelegger"

Ikke lett dette her.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal høre på datteren din å finne en smidig løsning på det hele. Det er jævlig for et barn å leve med foreldre som er i konflikt, her kan du være den som tar "the higher road". Er ikke så kjekt men datteren din kommer til å takke deg for det. Og så må du bare telle ned, 4 år igjen. :) 

Anonymkode: 59c84...479

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 år? Et barn er vel for livet? Senere kommer bryllup, barnebarns dåp og konfirmasjon... Julafter som skal deles. 

Men jeg er enig, du skal ikke måtte betale halvparten av hennes selskap. Bestill ny time på familievernkontoret og si det din datter har sagt ang deg og mor.

Anonymkode: ccd0c...2fd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minimumsgjestelisten ved konfirmasjon bør være foreldre og faddere foruten konfirmanten selv. Som utgangspunkt. 

Utover det inviteres gjerne partnere til overnevnte samt besteforeldre og evt oldeforeldre, men allerede her kan det bli skjevt i familietilhørighet. 

Videre kan en bli enig om et fast antall hver side kan invitere, eller man kan fordele utgiftene basert på antall gjester på sin side. Da kan (mor)mor invitere så mange hun vil, men må selv betale for det. Det er like rettferdig som å dele alt på 2. Men da kan hun heller ikke nekte deg tanten. Så dersom du har akseptert å dele betaling for ca 40 gjester, trekker du fra basis som over og ber om at halvparten av gjenstående plasser skal du "disponere", men at du fortsatt betaler for halvparten av 40 om du ikke "bruker opp" alle plassene. Men om hun vil ha flere gjester må hun selv dekke dette uten ditt bidrag. Du har enkelt og greit ikke råd til mer. Du kan bruke bestemmelsessted som en forhandlingssak, der du sier fra deg (noe av) medbestemmelsesrett mot at hun aksepterer din gjestefordeling og "prisstruktur".

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket opp om hun faktisk har lov til og kreve halve selskapet fra deg, dersom du holder eget selskap? Snakk med nav:)  

Og skal du betale halve selskapet, så skal du no ha lov til og invitere folk fra din side også! Noe annet blir helt feil!  Blir litt provosert på slike folk som holder på slik,  og mormor har absolutt ikke noe hun skulle sagt! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4 år? Et barn er vel for livet? Senere kommer bryllup, barnebarns dåp og konfirmasjon... Julafter som skal deles. 

Men jeg er enig, du skal ikke måtte betale halvparten av hennes selskap. Bestill ny time på familievernkontoret og si det din datter har sagt ang deg og mor.

Anonymkode: ccd0c...2fd

Selvfølgelig er et barn for livet, du trenger ikke å gjøre deg vanskelig. Men en 18 åring er myndig og kan selv bestemme hvordan hun vil ha ting. Hvor og hvordan hun vil feire jul, invitasjoner og slikt er det da hun som sender ut, ikke foreldre osv. Du ser den, eller? Når man har et barn sammen under 18 år så må man ta visse hensyn, de trenger man ikke å ta når barnet er myndig, siden ting da blir helt og holdent på barnets premisser.

Som en venninne som har foreldre som kranglet i alle år, hun ga full beskjed fra hun var 18 at hun ikke orket mer, hvis de ville være i hennes liv så skulle de holde kjeft. Hun kunne ikke ha to bryllup, to barnedåper osv for å gjøre de fornøyd. Nei, hvis de ville komme, helt greit, men hold kjeft.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal konsentrere deg om å bedre kommunikasjonen med eksen, ikke krangle om penger. Feil fokus.

Anonymkode: 711b1...440

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal konsentrere deg om å bedre kommunikasjonen med eksen, ikke krangle om penger. Feil fokus.

Du har iallefall feil fokus. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal konsentrere deg om å bedre kommunikasjonen med eksen, ikke krangle om penger.

Du tar feil. Bedre kommunikasjon kan være gunstig hvis noe er misoppfattet. Det er ikke tilfelle her, budskapet ER oppfattet.

Anonymkode: b20d5...b68

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har spurt konfirmanten hva hun ønsker seg? Om hun vil ha stort eller lite selskap? Hun bør da i alle høyeste grad være med å bestemme hvem som skal komme og hva som skal serveres.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her betaler vi mat for hver vår familie, jeg for "mine inviterte". Det andre spleises på, dette er fordi jeg har større familie og synes det blir mest rettferdig.

Anonymkode: b4955...3aa

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolleinnlegg. Se historien hans... sitter og godter seg nå på alle som går fem på :fnise:

....

Anonymkode: da7c3...836

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også at konfirmanten selv må få være med å bestemme hvem hun vil invitere, det er jo tross alt hennes konfirmasjon. Hadde mamma invitert 80 stk i min konfirmasjon tror jeg ikke at jeg hadde orket å komme selv...

Anonymkode: fabfa...6d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du skal høre på datteren din å finne en smidig løsning på det hele. Det er jævlig for et barn å leve med foreldre som er i konflikt, her kan du være den som tar "the higher road". Er ikke så kjekt men datteren din kommer til å takke deg for det. Og så må du bare telle ned, 4 år igjen. :) 

Selvfølgelig ønsker jeg en smidig løsning. Men slik det ser ut nå er det økonomisk umulig for meg å betale halvparten av det mor planlegger. Skal jeg måtte ta opp lån? Jeg har spart og jeg tjener relativt greit, likevel er det vannvittige utgifter her.. 

For mor er ikke det økonomiske et problem, da det er mormoren som betaler for hele hennes del av gildet :) så selvfølgelig kan hun planlegge langt over " normalen", hun trenger jo likevel ikke betale et øre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, det er jo lett for en utenforstående å si. Jeg har prøvd, gudene skal vite jeg har prøvd. Jeg biter i meg MYE. Jeg snakker aldri nedsettende om mor til datteren vår, jeg krangler ikke med mor foran barnet.. 

Fortell meg gjerne hvordan jeg kan kommunisere bedre med en dame som sier hun ikke bryr seg noe om hva jeg mener om vårt barn (fordi hun vet best, jeg kan ingenting) min mening er ikke verdt noe, jeg er bare han som gjorde henne gravid. 

Jeg har ikke økonomi til å betale vannvittige summer til dette selskapet, hun selv får alle pengene til å dekke dette av sin mor. Og kjenner jeg henne rett kommer hun til å si til datteren vår at beklager, den dritten av en far ville ikke gi deg en fin dag, han er for kjip. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trolleinnlegg. Se historien hans... sitter og godter seg nå på alle som går fem på :fnise:

....

Beklager, trolling bruker jeg ikke tid på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

....

Ja, for alle som leverer en historie som du ikke kan relatere deg til er jo troll. 

Anonymkode: 80a83...343

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...