Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1641 Del Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, Hedy Lamarr skrev: Det er jo ikke relevant. Sikkert uutdannede navere som ikke legger ut bilder av ungene sine også. Du må se på helheten, ikke enkelttilfellene. Apropos politi.. Jeg spurte det tildligere om du hadde synspunkt på Kripos' sine råd mht eksponering av barn på nett. Det har du ikke svart på. Jeg står ikke til ansvar og svare på slike spørsmål fra folk som ikke kjenner meg og jeg jeg eksponerer ikke mitt barn når jeg av og til legger ut bilder av mitt barn på min blogg men hadde jeg skrevet mye intime betroelser og episoder om barnet mitt hadde det vært klart eksponering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 9. november 2018 #1642 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) På 7.11.2018 den 1.42, tweet skrev: De bloggerne/influencerne som forsvarer sin eksponering av barn, fremstår rett og slett som helt tjukk i hodet. Så det er ikke forskjell på å se en random unge i en Cubus-reklame som du vet INGENTING om, og å vite mer om en bloggers barn enn om naboungen? Det er ikke normalt å vite hva en ukjent unge liker på skiva, hvordan rommet deres ser ut, hvilke klær de går i, hva de liker å leke med, hvilke dovaner de har. At bloggere ikke ser det, er faktisk helt ufattelig. Og at de er komfortabel med å dele så mye, er enda mer ufattelig. ÆSJ altså! Jeg blir dårlig. Vi bor i tillegg i et informasjonssamfunn. Da nytter det liksom ikke å bare være tykke i hodet heller da må det nesten være andre faktorer som spiller inn, ønske om en kjendisstatus for eksempel. Endret 9. november 2018 av Snaskesnusken 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 9. november 2018 #1643 Del Skrevet 9. november 2018 32 minutter siden, Carina Maria skrev: Jeg lagde meg blogg på mandag og der kommer jeg til og legge ut ilder av barnet mitt av og til men jeg kommer ikke til og eksponere barnet mitt og fortelle personlige ting om barnet men bilder av barnet mitt vil jeg legge ut av og til. Et og annet bilder er ikke eksponering i mine øyne. Personlige meninger om hva som er for mye eksponering eller ok eksponering er en helt annen ting - og i grunn hva hele tråden handler om. Men å publisere bilder av personer - uansett alder - er eksponering av den personen. Å fortelle personlige detaljer evt, er hva jeg ville kalt utlevering av barnet - og en annen form for eksponering. Uansett - hva en som voksen mener og føler er egentlig nokså uvesentlig her. Det er feil fokus. Det er barnas rett til å vokse opp uten å være underholdning for voksne som er det egentlige viktige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 9. november 2018 #1644 Del Skrevet 9. november 2018 Anbefaler å droppe barna på bloggen Barnepsykolog og professor ved Universitetet i Tromsø, Willy-Tore Mørch, sier til VG at foreldre generelt bør tenke seg svært godt om dersom de ønsker å eksponere barna i sosiale medier https://www.vg.no/rampelys/i/21AmE4/kritiske-til-bloggere-som-fronter-barna-boer-lages-nye-kjoereregler 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 9. november 2018 #1645 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) 5 minutter siden, Carina Maria skrev: Jeg står ikke til ansvar og svare på slike spørsmål fra folk som ikke kjenner meg og jeg jeg eksponerer ikke mitt barn når jeg av og til legger ut bilder av mitt barn på min blogg men hadde jeg skrevet mye intime betroelser og episoder om barnet mitt hadde det vært klart eksponering. Ingen her kjenner hverandre, men vi svarer nå så godt vi kan likevel, og det er svært relevant her å vite dine synspunkter mtp Kripos sterke anbefalinger om å skjerme barna i sosiale medier/på nett. Særlig siden du nå bruker politiet (dvs én politi) som "sannhetsvitne" på at det er ok å eksponere Endret 9. november 2018 av Hedy Lamarr 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 9. november 2018 #1646 Del Skrevet 9. november 2018 6 minutter siden, mikrobe skrev: Folk skal ha for at de er tålmodige, er andre som sitter på sidelinjen og røsker seg i håret 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1647 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) 2 minutter siden, Hedy Lamarr skrev: Ingen her kjenner hverandre, men vi svarer nå så godt vi kan likevel, og det er svært relevant her å vite dine syne synspunkter mtp Kripos sterke anbefalinger om å skjerme barna i sosiale medier/på nett. Særlig siden du nå bruker politiet (dvs én politi) som "sannhetsvitne" på at det er ok å eksponere Hva kameraten min gjør utenom jobb har ingen med for det blir hans valg om han vil dele videoer og bilder av sine barn når han er på ferie med familien. Det handler ikke om sannhets vitne men om kameraten min som privat person utenom jobb. Vi får være enig at vi er uenige og har forskjellige måter og se ting på. Endret 9. november 2018 av Carina Maria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 9. november 2018 #1648 Del Skrevet 9. november 2018 5 minutter siden, Carina Maria skrev: Jo jeg bryr meg om mitt barn sine rettigheter men det er ikke straffbart og legge ut bilde av mitt eget barn og det står ikke noe i Norsk lov om at det er ulovlig og hadde det vært ulovlig hadde jeg aldri gjort det. Jeg vet hvor grensen går på bilder jeg kommer til og legge ut av barnet mitt. Det er forskjell på og legge ut et og annet bilde av barnet mitt og fylle bloggen min med bare bilder av barnet mitt. Som tidligere nevnt i tråden er det heller ikke ulovlig å røyke eller drikke alkohol under svangerskap. Men til barnets beste er det ikke og de fleste skjønner at røyking/alkoholkonsum under svangerskap er ugreit. Parallellen her til barneeksponering burde være tydelig for alle. Faktisk så er lovverket tydeligere hva gjelder eksponering fordi "rett til privatliv" er formulert i tillegg til den mer generelle "barnets beste". Selvfølgelig faller det å legge ut få bilder/omtaler også under eksponering av barnet. Alle skjønner eksponeringen blir mer ille jo flere bilder/omtaler det er, men fortsatt faller det inn under eksponering. Enkel forståelse for statistikk er kjekt. At man kjenner en eller annen høytutdannet som gjør ditten eller datten har ingenting å si for statistisk signifikante forhold. Generelt så har høytutdannede mer respekt for sine barns privatliv enn lavtutdannede. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogspike Skrevet 9. november 2018 #1649 Del Skrevet 9. november 2018 6 minutter siden, Carina Maria skrev: Hva kameraten min gjør utenom jobb har ingen med for det blir hans valg om han vil dele videoer og bilder av sine barn når han er på ferie med familien. Det handler ikke om sannhets vitne men om kameraten min som privat person utenom jobb. Vi får være enig at vi er uenige og har forskjellige måter og se ting på. Hvorfor ønsker du å gjøre noe du ikke vet hva barnet ditt vil synes noe om, når det er stort nok til å forstå konsekvensene av det? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 9. november 2018 #1650 Del Skrevet 9. november 2018 19 minutter siden, Carina Maria skrev: Jo jeg bryr meg om mitt barn sine rettigheter men det er ikke straffbart og legge ut bilde av mitt eget barn og det står ikke noe i Norsk lov om at det er ulovlig og hadde det vært ulovlig hadde jeg aldri gjort det. Jeg vet hvor grensen går på bilder jeg kommer til og legge ut av barnet mitt. Det er forskjell på og legge ut et og annet bilde av barnet mitt og fylle bloggen min med bare bilder av barnet mitt. Med fare for å bli stråmannsargumenter - men altså, det er et hav av ting som ikke er nedfelt i straffeloven, men som er skadelige for barn og generelt blir ansett som "ting en bare ikke gjør". Og som en med rette får påpakk for. Drikke i svangerskapet f.eks - kan jo endatil gi barnet varige fysiske skader i verste fall. At noe ikke står i straffeloven, må være ca det tynneste argumentet av alle, for at handlingene liksom derfor skulle være ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 9. november 2018 #1651 Del Skrevet 9. november 2018 3 minutter siden, Carina Maria skrev: Hva kameraten min gjør utenom jobb har ingen med for det blir hans valg om han vil dele videoer og bilder av sine barn når han er på ferie med familien. Det handler ikke om sannhets vitne men om kameraten min som privat person utenom jobb. Vi får være enig at vi er uenige og har forskjellige måter og se ting på. Hans valg, ditt valg... Som så mange her prøver å si, det er ikke deres valg det kommer an på, det er følgene dette kan få for barna deres. Det er etterhvert mange eksperter og kloke stemmer som har uttalt seg om dette, du finner de fleste linkene i denne tråden. At du tar sjansen! Finn én seriøs kilde som sier at det er uproblematisk med eksponering (som også omfatter bilder) av barn. Bare en eneste! 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 9. november 2018 #1652 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) [slettet] Endret 9. november 2018 av inox Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 9. november 2018 #1653 Del Skrevet 9. november 2018 Bruk av barn i SoMe – lenker Barndom til sals for tusen tomlar opp: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/1kJbnX/Barndom-til-sals-for-tusen-tomlar-opp VG – Morten Hegseth: Kritiserer bloggere for baby-spons: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/m62E5v/morten-hegseth-kritiserer-bloggere-for-baby-spons Aftenposten – Foreldre bryter daglig barnekonvensjonen om barns rett til privatliv: https://www.aftenposten.no/norge/i/orlEm/-Foreldre-bryter-daglig-barnekonvensjonen-om-barns-rett-til-privatliv Masterbloggen – Barn, personvern og sosiale medier: http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/ Bloggerbarna – Kvinneguiden: http://forum.kvinneguiden.no/topic/1013596-bloggerbarna/ Bloggomtoppbloggere – «Eksponering av barn»: https://bloggomtoppbloggere.com/2017/12/29/eksponering-av-barn/ Bloggomtoppbloggere – «Bloggerbarna»: https://bloggomtoppbloggere.com/2017/10/04/bloggebarna/ Polliani – «Bloggerbarna»: http://www.polliani.com/bloggerbarna/ Aftenposten – Hun spår bråk når «bloggerbarna» blir voksne: https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/0R52J/Hun-spar-brak-nar-bloggerbarna-blir-voksne Aftenposten – Advarer Norges største mammabloggere mot å brette ut barnas liv: https://www.aftenposten.no/kultur/i/p2Gmw/Advarer-Norges-storste-mammabloggere-mot-a-brette-ut-barnas-liv TV2 – Live Nelvik med klar melding til foreldre som legger ut bilder av barna: http://www.tv2.no/a/9439038/ KK – Derfor legger ikke Jenny Skavlan ut bilder av lille Åse på nett: http://www.kk.no/showbiz/derfor-legger-ikke-jenny-skavlan-ut-bilder-av-lille-ase-pa-nett—jeg-er-veldig-glad-for-at-vi-tok-det-valget-68402188 P4 – Venter strøm av «bloggerbarn»: http://www.p4.no/nyheter/venter-strom-av-bloggerbarn/artikkel/551021/ Stavanger Aftenblad – Mariann fikk sjokk da hun så hva slags bilder hun hadde delt av barna: https://www.aftenbladet.no/familieogoppvekst/Mariann-fikk-sjokk-da-hun-sa-hva-slags-bilder-hun-hadde-delt-av-barna-9817b.html BT – «Alt må ikke deles» : https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/Bvxwg/Alt-ma-ikke-deles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 9. november 2018 #1654 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Med tanke på all informasjon som ligger ute angående farene med å eksponere mindreårige i sosiale medier og foreldre fremdeles ønsker å ikke respektere barnas rett til privatliv, er det gjerne på tide å få et regelverk som irettesetter voksne mennesker som ikke skjønner hvordan Internett fungerer.. Endret 9. november 2018 av Snaskesnusken 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reborn Netspeak Skrevet 9. november 2018 #1655 Del Skrevet 9. november 2018 Apropos konsekvenser av eksponeringen. Jeg mener det potensielt kan være en tilleggsbelastning for barna senere når de finner ut at de ikke bare har blitt utlevert til "hele verden" av foreldrene, men også blitt gjenstand for diskusjon og fått livene sine omtalt i diskusjoner på internett/forum og at det skrives om dem i kommentarfeltene til bloggerne. Det jeg snakker om er kommentarer om hvor flinke og fine barna er i kommentarfeltene til bloggerne og forumdiskusjoner som inneholder ting om hverdagslivene og omsorgssituasjonene til barna, ikke kritikk/diskusjon av eksponeringen og bloggerne. Jeg mener det er til barns beste at så lite som mulig av informasjon om barna/hverdagslivene deres inkluderes i diskusjonene fordi jeg tror at det er noe barna ikke hadde ønsket diskusjon rundt dersom de hadde hatt en egen stemme nå + at personopplysninger er personopplysninger uansett om det er bloggerne selv eller debattanter som skriver. Jeg mener at så lenge man ikke vet hva barna syns er greit og er komfortable med i fremtiden, er det best å være ytterst forsiktig og la være å inkludere irrelevant detaljert omtale av noe som har med barna å gjøre i diskusjonene, utover det at de blir eksponert og brukt i reklame. Hva mener dere? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 9. november 2018 #1656 Del Skrevet 9. november 2018 Jeg synes det er så irriterende med influencere som sier at de kommer til å stoppe å legge ut bilder av barna så fort de sier nei. Hvorfor ikke heller gjøre det motsatte? Starte med å legge ut bilder den dagen barnet sier ja (og er istad til å forstå hva det sier ja til). Også hun her da, som sammenligner det å dele bilder av barna på instagram med bilder av en baby på bleiepakka... Da tenker jeg at man rett og slett ikke forstår hva kritikken går på. https://www.rb.no/kultur/sosiale-medier/instagram/latterlig-a-pasta-at-jeg-tjener-penger-pa-barna-mine/s/5-43-92096 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leselusa Skrevet 9. november 2018 #1657 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) 2 timer siden, Carina Maria skrev: Nei ett og annet bilde av mitt eget barn på min blogg er ikke og eksponere men og utlevere personlige og private ting om barnet mitt er eksponering og det kommer jeg aldri til og gjøre. Jeg kommer ikke til og bli en stor blogger og jeg skal gjøre alt for og ungå det 😄 Greit og være enig at vi er uenige Man kan ikke heve seg over datatilsyn, politi, barnekonvensjonen og så videre, bare fordi man mener at disse har feil!! Disse baserer seg på statistikk, forskning og gjeldende lovgivning, men slik du beskriver dine holdninger baserer du deg på følelser og enkelttilfeller som skal underbygge dine meninger. Det funker ikke sånn i verden!! Tillegg: Eksponering er eksponering, enten den er liten eller massiv. Det er jo eksponering uansett!! 2 timer siden, Asti skrev: Jeg la ut lenker som viser at det er brudd på personvernet, som er nedfelt i Barnekonvensjonen artikkel 16. Det er barnas rettigheter som er beskrevet der. Legger man ut bilder av barna uten samtykke,så bryr man seg ikke om deres rettigheter.. Godt skrevet!! Barn skal beskyttes, ikke eksponeres for hele verden!! Endret 9. november 2018 av Leselusa Tillegg 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emmy_H Skrevet 9. november 2018 #1658 Del Skrevet 9. november 2018 2 timer siden, Carina Maria skrev: Det er ikke mitt inntrykk for en kamerat av meg som er politi han legger ut bilder av sine barn på sosiale media og det gjør en venninne av meg som er lege. Så fordi du skriver dette anonymt og på et anonymt forum så er dette sant? Med så mye dokumentasjon på hvor skadelig dette er, så skjønner jeg ikke at en "liten strikkeblogg" har behov for å legge ut bilder av mindreårige. Egoistisk og lite reflektert handling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1659 Del Skrevet 9. november 2018 2 minutter siden, Emmy_H skrev: Så fordi du skriver dette anonymt og på et anonymt forum så er dette sant? Med så mye dokumentasjon på hvor skadelig dette er, så skjønner jeg ikke at en "liten strikkeblogg" har behov for å legge ut bilder av mindreårige. Egoistisk og lite reflektert handling. Jeg ser ikke på meg selv som influencer på langt nær og bildene jeg kommer til og legge ut av barnet mitt vil vise det jeg strikker og jeg kommer aldri til og tjene penger på bloggen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1660 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) 14 minutter siden, Leselusa skrev: Man kan ikke heve seg over datatilsyn, politi, barnekonvensjonen og så videre, bare fordi man mener at disse har feil!! Disse baserer seg på statistikk, forskning og gjeldende lovgivning, men slik du beskriver dine holdninger baserer du deg på følelser og enkelttilfeller som skal underbygge dine meninger. Det funker ikke sånn i verden! Det er ikke forudt med norsk lov og legge ut bilder av barnet sitt og jeg spurte blogg stedet hvor jeg blogger om det var lov og den ansatte jeg pratet med sa at det er ikke forbudt og det er vi som er foreldre som bestemmer over våre egne barn og den ansatte sa at data tilsynet og barne konvensjonen er råd til foreldre og ikke et lov verk. Den ansatte sa at det er hysteri at andre sitter anonymt på nettet og dikter opp hva som er lov og ikke. En strikke blogg hvor jeg viser et bilde av og til av mitt eget barn ikke er og eksponere. Endret 9. november 2018 av Carina Maria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå