Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1621 Del Skrevet 9. november 2018 1 time siden, Emmelise skrev: Jo, bilder og tekst er begge eksponering. Bilder gjør barna identifiserbare, derav problemet. Et og annet bilde på bloggen min av barnet mitt er ikke og eksponere men og fortelle private og intime ting om barnet mitt det er eksponering som jeg ser det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 9. november 2018 #1622 Del Skrevet 9. november 2018 Å vise bilder er synonymt med eksponering. Å mene noe annet, er høl i huet. 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 9. november 2018 #1623 Del Skrevet 9. november 2018 2 minutter siden, Carina Maria skrev: Jeg lagde meg blogg på mandag og der kommer jeg til og legge ut ilder av barnet mitt av og til men jeg kommer ikke til og eksponere barnet mitt og fortelle personlige ting om barnet men bilder av barnet mitt vil jeg legge ut av og til. Et og annet bilder er ikke eksponering i mine øyne. Er barnet ditt gammelt nok til å forstå hva blogg og Internett er samt farene med å bli eksponert som mindreårig? Kjenner barnet til dark room og advarsler fra Kripos angående eksponering av barn? Er barnet modent nok til å gi deg sitt frivillige samtykke? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 9. november 2018 #1624 Del Skrevet 9. november 2018 2 minutter siden, Carina Maria skrev: Et og annet bilde på bloggen min av barnet mitt er ikke og eksponere men og fortelle private og intime ting om barnet mitt det er eksponering som jeg ser det. Jeg vil gjerne slippe å havne i en situasjon hvor jeg er nødt til å gjenta meg da ditt argument krever samme svar uavhengig av hvor langt vi har kommet i diskusjonen. Men bilder er eksponering, for det gjør barna dine identifiserbare. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 9. november 2018 #1625 Del Skrevet 9. november 2018 Det er nok ikke bare bare for barn å bli vist på blogg og i media, men det er jammen mange verre ting å oppleve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 9. november 2018 #1626 Del Skrevet 9. november 2018 Litt generell info.: Fra https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/ "Et bilde regnes som en personopplysning dersom personer kan gjenkjennes, og lydopptak kan være personopplysninger selv om ingen navn blir nevnt i innspillingen.". Fra https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/hva-er-personvern/ "Personvern handler om retten til et privatliv og retten til å bestemme over egne personopplysninger. Alle mennesker har en ukrenkelig egenverdi. Som enkeltmenneske har du derfor rett på en privat sfære som du selv kontrollerer, hvor du kan handle fritt uten tvang eller innblanding fra staten eller andre mennesker. Dette prinsippet er blant annet forankret i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK) Med andre ord bryter man retten til personvern hvis man legger ut bilde av barn uten deres samtykke. Og så må man se nærmere på når barn er i stand til å samtykke, dvs. forstå hva de sier ja til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1627 Del Skrevet 9. november 2018 3 minutter siden, Emmelise skrev: Jeg vil gjerne slippe å havne i en situasjon hvor jeg er nødt til å gjenta meg da ditt argument krever samme svar uavhengig av hvor langt vi har kommet i diskusjonen. Men bilder er eksponering, for det gjør barna dine identifiserbare. Nei ett og annet bilde av mitt eget barn på min blogg er ikke og eksponere men og utlevere personlige og private ting om barnet mitt er eksponering og det kommer jeg aldri til og gjøre. Jeg kommer ikke til og bli en stor blogger og jeg skal gjøre alt for og ungå det 😄 Greit og være enig at vi er uenige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 9. november 2018 #1628 Del Skrevet 9. november 2018 https://www.dagbladet.no/kultur/de-med-hoy-utdanning-legger-ut-faerre-bilder-av-barna-pa-sosiale-medier---er-mer-reflekterte/60385512 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1629 Del Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, Asti skrev: Litt generell info.: Fra https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/ "Et bilde regnes som en personopplysning dersom personer kan gjenkjennes, og lydopptak kan være personopplysninger selv om ingen navn blir nevnt i innspillingen.". Fra https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/hva-er-personvern/ "Personvern handler om retten til et privatliv og retten til å bestemme over egne personopplysninger. Alle mennesker har en ukrenkelig egenverdi. Som enkeltmenneske har du derfor rett på en privat sfære som du selv kontrollerer, hvor du kan handle fritt uten tvang eller innblanding fra staten eller andre mennesker. Dette prinsippet er blant annet forankret i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK) Med andre ord bryter man retten til personvern hvis man legger ut bilde av barn uten deres samtykke. Og så må man se nærmere på når barn er i stand til å samtykke, dvs. forstå hva de sier ja til. Til fare for og gjenta meg selv jeg gjør ikke noe som er straff bart og ingen kan nekte meg og legge ut bilder av barnet mitt på min blogg. Bloggen min skal handle om alt mulig annet enn barnet mitt for det skal være en hobby blogg fordi jeg liker håndarbeid. Av og til kommer det et bilde av barnet men ikke hver dag men for det meste vil det komme bilder av håndarbeidene jeg lager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1630 Del Skrevet 9. november 2018 2 minutter siden, Aricia skrev: https://www.dagbladet.no/kultur/de-med-hoy-utdanning-legger-ut-faerre-bilder-av-barna-pa-sosiale-medier---er-mer-reflekterte/60385512 Det stemmer ikke helt for en kamerat av meg jobber som politi og han legger ut mange bilder av barna sine på sosiale medier og en venninne av meg er lege. Hun legger også ut bilder av barna sine på sosiale medier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 9. november 2018 #1631 Del Skrevet 9. november 2018 5 minutter siden, Aricia skrev: https://www.dagbladet.no/kultur/de-med-hoy-utdanning-legger-ut-faerre-bilder-av-barna-pa-sosiale-medier---er-mer-reflekterte/60385512 Ja, det forbauser meg ikke egentlig. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 9. november 2018 #1632 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Brudd på personvern = brudd på Barnekonvensjonen artikkel 16 - http://barneombudet.no/for-voksne/barnekonvensjonen/hele-barnekonvensjonen/. Legger man ut bilder uten samtykke, så bryr man seg ikke om barnas rettigheter... Endret 9. november 2018 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 9. november 2018 #1633 Del Skrevet 9. november 2018 11 minutter siden, Aricia skrev: https://www.dagbladet.no/kultur/de-med-hoy-utdanning-legger-ut-faerre-bilder-av-barna-pa-sosiale-medier---er-mer-reflekterte/60385512 Takk. Jeg siiterer fra overskriften "De med høy utdanning legger ut færre bilder av barna på sosiale medier: - Er mer reflekterte". Det stemmer med inntrykket jeg har.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1634 Del Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, Asti skrev: Brudd på personvern = brudd på Barnekonvensjonen artikkel 16 - http://barneombudet.no/for-voksne/barnekonvensjonen/hele-barnekonvensjonen/. Bryr du deg ikke om barnas rettigheter? Jo jeg bryr meg om mitt barn sine rettigheter men det er ikke straffbart og legge ut bilde av mitt eget barn og det står ikke noe i Norsk lov om at det er ulovlig og hadde det vært ulovlig hadde jeg aldri gjort det. Jeg vet hvor grensen går på bilder jeg kommer til og legge ut av barnet mitt. Det er forskjell på og legge ut et og annet bilde av barnet mitt og fylle bloggen min med bare bilder av barnet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1635 Del Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, Asti skrev: Takk. Jeg siiterer fra overskriften "De med høy utdanning legger ut færre bilder av barna på sosiale medier: - Er mer reflekterte". Det stemmer med inntrykket jeg har.... Det er ikke mitt inntrykk for en kamerat av meg som er politi han legger ut bilder av sine barn på sosiale media og det gjør en venninne av meg som er lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 9. november 2018 #1636 Del Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, Carina Maria skrev: Jo jeg bryr meg om mitt barn sine rettigheter men det er ikke straffbart og legge ut bilde av mitt eget barn og det står ikke noe i Norsk lov om at det er ulovlig og hadde det vært ulovlig hadde jeg aldri gjort det. Jeg vet hvor grensen går på bilder jeg kommer til og legge ut av barnet mitt. Det er forskjell på og legge ut et og annet bilde av barnet mitt og fylle bloggen min med bare bilder av barnet mitt. Barnekonvensjonen som @Asti henviser til er norsk lov, dvs den er ratifisert av Norge. Faktisk har den trinnhøyde over norsk lov iflg det jeg har lært av juskyndige etter å deltatt i denne diskusjonen i noen år. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 9. november 2018 #1637 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Jeg la ut lenker som viser at det er brudd på personvernet, som er nedfelt i Barnekonvensjonen artikkel 16. Det er barnas rettigheter som er beskrevet der. Legger man ut bilder av barna uten samtykke,så bryr man seg ikke om deres rettigheter.. Endret 9. november 2018 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 9. november 2018 #1638 Del Skrevet 9. november 2018 4 minutter siden, Carina Maria skrev: Det er ikke mitt inntrykk for en kamerat av meg som er politi han legger ut bilder av sine barn på sosiale media og det gjør en venninne av meg som er lege. Det er jo ikke relevant. Sikkert uutdannede navere som ikke legger ut bilder av ungene sine også. Du må se på helheten, ikke enkelttilfellene. Apropos politi.. Jeg spurte det tildligere om du hadde synspunkt på Kripos' sine råd mht eksponering av barn på nett. Det har du ikke svart på. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1639 Del Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, Asti skrev: Jeg la ut lenker som viser at det er brudd på personvernet, som er nedfelt i Barnekonvensjonen artikkel 16. Det er barnas rettigheter som er beskrevet der. Legger man ut bilder av barna uten samtykke,så bryr man seg ikke om deres rettigheter.. Barne konvensjonen er ikke det samme som og være straffbart og fremdeles er deg jeg som mamma som bestemmer om jeg vil dele bilder av barnet mitt på min blogg og jeg er bevisst på hvilke bilder jeg dele. Bloggen min kommer aldri til og bli dynket over med bilder for da jeg åpnet meg bloggen min fant jeg ut at jeg ikke ville være en mamma blogger. Det første bildet jeg la ut av barnet mitt var en strikket ull dress og lue jeg strikket i høst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mikrobe Skrevet 9. november 2018 #1640 Del Skrevet 9. november 2018 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå