Malum Skrevet 5. november 2018 #1601 Del Skrevet 5. november 2018 7 minutter siden, Berga skrev: Det er her ivrige forsvarere av eksponering av egne barn på nettet, bommer helt. De mener at det er foreldrenes synsing som skal avgjøre hva som kan legges ut, noe som ikke holder når mange ikke klarer å skille mellom bilder tatt på lang avstand på en skitur - og nærbilder av go’ ungen med bus i nesa. Når det gjelder bloggerbarn brukt i markedsføring og i innlegg som kan sees i tilknytning til markedsføring, er det helt uforståelig (for meg) at bloggeforeldrene ikke kan se hva dette innebærer. En anonym barnemodell vet vi ingenting om, mens et bloggerbarn vet vi alt om, og at bloggerforeldre ikke syns det er ekkelt (og potensielt en trussel) at klassekamerater med familie, nabokjerringer og grisegubber, vet så mye om barna, det er virkelig en gåte. Det er så man kan mistenke at de er mindre begavet. Foreldrene, ikke barna. Nettopp. Og argumentet om at bloggerbarna virker så glade og veltilpasset - på bloggen..!? Wtf!? Det er ikke lenge siden mtm fortalte at hun vurderte hjemmeundervisning for datteren fordi hun ble gjenkjent overalt. Skikkelig positiv konsekvens av eksponering der, altså. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 5. november 2018 #1602 Del Skrevet 5. november 2018 6 minutter siden, Malum skrev: Nettopp. Og argumentet om at bloggerbarna virker så glade og veltilpasset - på bloggen..!? Wtf!? Det er ikke lenge siden mtm fortalte at hun vurderte hjemmeundervisning for datteren fordi hun ble gjenkjent overalt. Skikkelig positiv konsekvens av eksponering der, altså. Både prinsesse Märtha Louise og prinsesse Madeleine har som voksne uttalt seg om hvor vanskelig de syntes det var å vokse opp som offentlig person. Og kongefamiliene er, i motsetning til mange av dagens SoMe-kjendiser, flinke til å skille på privat tid og offisielle oppdrag, samt å skjerme barna i den private tiden. Dette kan da også ses opp mot funkygine som mener at siden hennes barn har vært vant til eksponeringen fra de var helt små, er ikke eksponeringen noe problem. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 5. november 2018 #1603 Del Skrevet 5. november 2018 Ryddet for brukerdebatt, persondebatt og svar til dette. Raven Emerald, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Berga Skrevet 6. november 2018 #1604 Del Skrevet 6. november 2018 23 minutter siden, Leselusa skrev: Snakk om å misforstå.... Han er ikke alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 6. november 2018 #1605 Del Skrevet 6. november 2018 Hjulet snurrer, men hamsteren er død... 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tweet Skrevet 7. november 2018 #1606 Del Skrevet 7. november 2018 De bloggerne/influencerne som forsvarer sin eksponering av barn, fremstår rett og slett som helt tjukk i hodet. Så det er ikke forskjell på å se en random unge i en Cubus-reklame som du vet INGENTING om, og å vite mer om en bloggers barn enn om naboungen? Det er ikke normalt å vite hva en ukjent unge liker på skiva, hvordan rommet deres ser ut, hvilke klær de går i, hva de liker å leke med, hvilke dovaner de har. At bloggere ikke ser det, er faktisk helt ufattelig. Og at de er komfortabel med å dele så mye, er enda mer ufattelig. ÆSJ altså! Jeg blir dårlig. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjestgitt Skrevet 7. november 2018 #1607 Del Skrevet 7. november 2018 Hvis de som forsvarer eksponering av barn fortsatt ikke forstår hvor ille det egentlig er, så tror jeg man ikke kommer noe vei uansett hvor mange gode argumenter man serverer de. Heder og ære til de som fortsatt prøver å servere med sølvskje hvorfor det ikke er bra 👏🏻 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tranedatter Skrevet 7. november 2018 #1608 Del Skrevet 7. november 2018 20 timer siden, Rosalie skrev: Hjulet snurrer, men hamsteren er død... Sjukt bra uttrykk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skarpegg Skrevet 8. november 2018 #1609 Del Skrevet 8. november 2018 On 11/4/2018 at 7:05 PM, Carina Maria said: Som jeg skjønner er det ikke dem bloggerne det handler om men topp bloggere som bruker barna sine som reklame for og få inntekt. Jeg synes ikke det er og eksponere barna men det og bruke barne for og få inntekt er mer eksponering og der må dem gjøre hva dem vil. Har man delt eit bilete av barnet offentleg på ein blogg, så har man eksponert det. Ferdig snakka. Det speler inga rolle kor mange følgjarar bloggen har, biletet har hamna på nettet og nettet gløymer aldri. I det man poster biletet offentleg har heile jordas befolkning tilgong til det, mulighet til å laste det ned og i verste fall manipulere det. Barn har rett på privatliv, og man skal alltid tenke på barnas beste. Er det i barnas beste å få ansiktet sitt på bloggen til mor eller far? At foreldre alltid klarer å tenke å barnas beste i tankane trur eg me alle veit at ikkje stemmer. Og sånn i forhold til lovgivning: Det er ikkje forbode ved å røyke eller drikke i svangerskapet. Men er det til barnas beste? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Berga Skrevet 8. november 2018 #1610 Del Skrevet 8. november 2018 1 time siden, Lanolin skrev: Har man delt eit bilete av barnet offentleg på ein blogg, så har man eksponert det. Ferdig snakka. Det speler inga rolle kor mange følgjarar bloggen har, biletet har hamna på nettet og nettet gløymer aldri. I det man poster biletet offentleg har heile jordas befolkning tilgong til det, mulighet til å laste det ned og i verste fall manipulere det. Barn har rett på privatliv, og man skal alltid tenke på barnas beste. Er det i barnas beste å få ansiktet sitt på bloggen til mor eller far? At foreldre alltid klarer å tenke å barnas beste i tankane trur eg me alle veit at ikkje stemmer. Og sånn i forhold til lovgivning: Det er ikkje forbode ved å røyke eller drikke i svangerskapet. Men er det til barnas beste? Bravo. Så enkelt er det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse788 Skrevet 9. november 2018 #1611 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) NRK radio tar opp at barn opplever at foreldre deler bilder av dem uten samtykke. Forskning fra OsloMet. Kurer på P2 i morgen. Endret 9. november 2018 av Prinsesse788 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 9. november 2018 #1612 Del Skrevet 9. november 2018 1 time siden, Prinsesse788 skrev: NRK radio tar opp at barn opplever at foreldre deler bilder av dem uten samtykke. Forskning fra OsloMet. Kurer på P2 i morgen. https://radio.nrk.no/serie/nyhetsmorgen/NPUB32022418/09-11-2018#t=18m23.68s Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse788 Skrevet 9. november 2018 #1613 Del Skrevet 9. november 2018 14 minutter siden, Asti skrev: https://radio.nrk.no/serie/nyhetsmorgen/NPUB32022418/09-11-2018#t=18m23.68s Helt riktig, jeg vil anta Kurér går dypere inn i temaet i morgen (lov å håpe). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1614 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) 21 timer siden, Lanolin skrev: Har man delt eit bilete av barnet offentleg på ein blogg, så har man eksponert det. Ferdig snakka. Det speler inga rolle kor mange følgjarar bloggen har, biletet har hamna på nettet og nettet gløymer aldri. I det man poster biletet offentleg har heile jordas befolkning tilgong til det, mulighet til å laste det ned og i verste fall manipulere det. Barn har rett på privatliv, og man skal alltid tenke på barnas beste. Er det i barnas beste å få ansiktet sitt på bloggen til mor eller far? At foreldre alltid klarer å tenke å barnas beste i tankane trur eg me alle veit at ikkje stemmer. Og sånn i forhold til lovgivning: Det er ikkje forbode ved å røyke eller drikke i svangerskapet. Men er det til barnas beste? Nei og atter nei. Et bilde på en blogg av barna gjør ikke noen ting men eksponering i form av og fortelle alt hva barnet foretar seg som dobesøk, pottetrening, lærer og spise også videre er verre og ikke noen flotte bilder av barnet sitt i noen innlegg. Endret 9. november 2018 av Carina Maria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 9. november 2018 #1615 Del Skrevet 9. november 2018 7 minutter siden, Carina Maria skrev: Nei og atter nei. Et bilde på en blogg av barna gjør ikke noen ting men eksponering i form av og fortelle alt hva barnet foretar seg som dobesøk, pottetrening, lærer og spise også videre er verre og ikke noen flotte bilder av barnet sitt i noen innlegg. Jo, bilder og tekst er begge eksponering. Bilder gjør barna identifiserbare, derav problemet. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 9. november 2018 #1616 Del Skrevet 9. november 2018 7 minutter siden, Carina Maria skrev: Nei og atter nei. Et bilde på en blogg av barna gjør ikke noen ting men eksponering i form av og fortelle alt hva barnet foretar seg som dobesøk, pottetrening, lærer og spise også videre er verre og ikke noen flotte bilder av barnet sitt i noen innlegg. Å publisere bilder er selvsagt eksponering - en viser fram barnet sitt. Det går det rett og slett ikke an å være uenig i. Anbefaler å høre innslaget fra Nyhetsmorgen som er linka over her, og bl.a høre hva barn selv opplever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Forumassistent Skrevet 9. november 2018 #1617 Del Skrevet 9. november 2018 Ryddet for brudd på åndsverksloven og svar til dette. Hanne Mari, forumansvarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 9. november 2018 #1618 Del Skrevet 9. november 2018 4 timer siden, Asti skrev: https://radio.nrk.no/serie/nyhetsmorgen/NPUB32022418/09-11-2018#t=18m23.68s Så bra👌👏. @FruJohansen 👏🙏👍❤️ 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 9. november 2018 #1619 Del Skrevet 9. november 2018 22 timer siden, Lanolin skrev: Har man delt eit bilete av barnet offentleg på ein blogg, så har man eksponert det. Ferdig snakka. Det speler inga rolle kor mange følgjarar bloggen har, biletet har hamna på nettet og nettet gløymer aldri. I det man poster biletet offentleg har heile jordas befolkning tilgong til det, mulighet til å laste det ned og i verste fall manipulere det. Barn har rett på privatliv, og man skal alltid tenke på barnas beste. Er det i barnas beste å få ansiktet sitt på bloggen til mor eller far? At foreldre alltid klarer å tenke å barnas beste i tankane trur eg me alle veit at ikkje stemmer. Og sånn i forhold til lovgivning: Det er ikkje forbode ved å røyke eller drikke i svangerskapet. Men er det til barnas beste? Korrekt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 9. november 2018 #1620 Del Skrevet 9. november 2018 1 time siden, inox skrev: Å publisere bilder er selvsagt eksponering - en viser fram barnet sitt. Det går det rett og slett ikke an å være uenig i. Anbefaler å høre innslaget fra Nyhetsmorgen som er linka over her, og bl.a høre hva barn selv opplever. Jeg lagde meg blogg på mandag og der kommer jeg til og legge ut ilder av barnet mitt av og til men jeg kommer ikke til og eksponere barnet mitt og fortelle personlige ting om barnet men bilder av barnet mitt vil jeg legge ut av og til. Et og annet bilder er ikke eksponering i mine øyne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå