Leselusa Skrevet 4. november 2018 #1581 Del Skrevet 4. november 2018 1 minutt siden, Carina Maria skrev: Det er foreldre som bestemmer til syvende og sist punktum men det mener jeg for så lenge blogg stedet går god for det så må dem forholde seg til det. Men det er ikke godt nettvett. Og kan få konsekvenser i form av at ukjente bruker bildene. Eller at ukjente vet altfor mye om barna. Jeg vet jo mer om noen av bloggerbarna enn jeg vet om mine egne tantebarn..🙄🙈 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 4. november 2018 #1582 Del Skrevet 4. november 2018 1 minutt siden, Carina Maria skrev: Det er foreldre som bestemmer til syvende og sist punktum men det mener jeg. Nei, så enkelt er det jo ikke. Det er mange ting som ikke er eksplisitt forbudte i norsk lov og opp til foreldrene og bestemme - spise godteri til middag hver dag, gå på skolen i badetøy midtvinters, hoppe over tannlegebesøk osv. Men en vil likevel snart havne i trøbbel med barnevernet - fordi en som foreldre ikke ivaretar barnet sitt, og sørger for at de får gode oppvekstvilkår. Hadde slike ting vært vanlige blant deler av befolkningen, ville vi også hatt samfunnsdebatter omkring hva som er normale grenser og til det beste for barnet. Det vi absolutt IKKE ville gjort, var å overlate det til "det er opp til foreldrene å bestemme over eget barn". Fordi vi som samfunn, og da myndighetene spesielt, har ansvar for å bryte inn om vi ser barn som vokser opp under kritikkverdige forhold. Som også massiv eksponering i sosiale media kan være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 4. november 2018 #1583 Del Skrevet 4. november 2018 3 minutter siden, Leselusa skrev: Men det er ikke godt nettvett. Og kan få konsekvenser i form av at ukjente bruker bildene. Eller at ukjente vet altfor mye om barna. Jeg vet jo mer om noen av bloggerbarna enn jeg vet om mine egne tantebarn..🙄🙈 Det må være opp til foreldrene og dømme hvor grensen går og dårlig nett vett kaller ikke jeg og dele et bilde av barna sine i ny ne på bloggene sine. Jeg synes det er og gå for langt og si at dem lider for ingen kan si at dem lider jeg synes dem blogg barna se lykkielige og glade ut men det er som sakt øye mitt som ser som en mamma selv. Viss jeg hadde vært mamma selv og hatt blogg og noen hadde sakt til meg at jeg mishandlet barnet mitt hadde jeg blitt så sint på den personen for og si noe han ikke hadde anelse om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leselusa Skrevet 4. november 2018 #1584 Del Skrevet 4. november 2018 Om 20 år kommer nok boka "mitt liv som bloggerbarn" eller noe i den duren... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emmy_H Skrevet 4. november 2018 #1585 Del Skrevet 4. november 2018 (endret) I Norge har vi fagforeninger og regelverk som regulerer barnearbeid. Dette er Lov om arbeidsmiljø, der er det også spesifisert hvor gamle barn skal være i forbindelse med ansettelsesforhold. Tror grensen er 13 år? Så hvorfor kan Bloggere bruke sine barn til inntekt, fra de er på ultralydbilder til de er tenåringer, uten at det får konsekvenser? Så bloggerbarn skal ikke sees under arbeidsmiljøloven fordi de ikke er registrert som arbeidstakere, men som alle vet er en del av familiebedriften blogg AS? Det er uten tvil et hull i regelverket i forbindelse med disse barna. Endret 4. november 2018 av Emmy_H Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 4. november 2018 #1586 Del Skrevet 4. november 2018 (endret) Kommersielle aktører som lever av å bruke barna sine i reklamesammenheng krenker barnas rett til et privatliv. Er de egentlig skikket til å ha foreldreansvar da de eksponerer barna sine kommersielt uten deres samtykke? Små barn skjønner ikke hva de blir utsatt for da de ikke er i stand til å skjønne at mammapappablogg skal selge barndommen deres og familielivet deres til høyst bydende sponsor. Naive leser uten forståelse for hva reklame er eller hvor alvorlig eksponering av mindreårige er, viser da til dark room, applauderer galskapen og omtaler det som søtt.. Når ble mangel på respekt for menneskeverdet søtt?? https://voxpublica.no/2018/05/barnas-privatliv-selges-til-hoystbydende/ Endret 4. november 2018 av Snaskesnusken 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 4. november 2018 #1587 Del Skrevet 4. november 2018 (endret) 9 minutter siden, Carina Maria skrev: Jeg ser den men og sette seg på sin høye hest og fordømme synes jeg ingen har rett til for når det ikke er straffbart og folk blir straffet for det tror jeg at man må godta det enten vi liker det eller ei. Jeg kan ikke si at barna til Anna Rasmussen har det forferdelig fordi hun har lakt ut bilder av dem for barna hennes virker som høflige, søte og oppegående barn. Stråmann. Her er da ingen som hverken fordømmer eller setter seg på sin høye hest. Men saklige argumenter for hvorfor dette ikke er bra, med referanser til både det ene og andre av godt argumenterte kilder. Hvorvidt barna oppfører seg bra og er søte, sier da ingenting om eventuelle skadevirkninger eller hvorvidt de synes det er ok eller ei? Og - selv om akkurat de barna ikke hadde noe problem pga eksponeringen de blir utsatt for, så gjør det ikke eksponeringen greit. For å ta en sammenlikning, ikke alle voldtektsofre blir psykisk knekt av opplevelsen - det gjør ikke handlingen overgriperen utførte noe mer ok eller lovlig av den grunn. Endret 4. november 2018 av inox Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leselusa Skrevet 4. november 2018 #1588 Del Skrevet 4. november 2018 2 minutter siden, Carina Maria skrev: Det må være opp til foreldrene og dømme hvor grensen går og dårlig nett vett kaller ikke jeg og dele et bilde av barna sine i ny ne på bloggene sine. Jeg synes det er og gå for langt og si at dem lider for ingen kan si at dem lider jeg synes dem blogg barna se lykkielige og glade ut men det er som sakt øye mitt som ser som en mamma selv. Viss jeg hadde vært mamma selv og hatt blogg og noen hadde sakt til meg at jeg mishandlet barnet mitt hadde jeg blitt så sint på den personen for og si noe han ikke hadde anelse om. En treåring som får sitt liv eksponert for all verden vil nødvendigvis ikke kunne si noe på det. Når samme personen er blitt 17 derimot....så er det nok ikke like stas å se tilbake på all eksponeringa... 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 4. november 2018 #1589 Del Skrevet 4. november 2018 5 minutter siden, inox skrev: Nei, så enkelt er det jo ikke. Det er mange ting som ikke er eksplisitt forbudte i norsk lov og opp til foreldrene og bestemme - spise godteri til middag hver dag, gå på skolen i badetøy midtvinters, hoppe over tannlegebesøk osv. Men en vil likevel snart havne i trøbbel med barnevernet - fordi en som foreldre ikke ivaretar barnet sitt, og sørger for at de får gode oppvekstvilkår. Hadde slike ting vært vanlige blant deler av befolkningen, ville vi også hatt samfunnsdebatter omkring hva som er normale grenser og til det beste for barnet. Det vi absolutt IKKE ville gjort, var å overlate det til "det er opp til foreldrene å bestemme over eget barn". Fordi vi som samfunn, og da myndighetene spesielt, har ansvar for å bryte inn om vi ser barn som vokser opp under kritikkverdige forhold. Som også massiv eksponering i sosiale media kan være. Viss noen melder noen til barne vernet for og eksponere barna på blogg har det gått for langt og da hadde jeg som mamma blitt sint. Jeg har forstått at folk er gale nok til og og gå til og melde andre til ulike etater for hevn. Jeg håper ingen oppegående melder en blogger til barnevernet for og dele bilder av barna sine på nett. Jeg forstår ikke dette med eksponering er det bare bilder eller er det og fortelle alt barnet gjør som og gå på do, bade, spise godter, sloss på skolen, sloss i barnehagen også videre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 4. november 2018 #1590 Del Skrevet 4. november 2018 Knallbra leserinnlegg i Bergens Tidende skulle gjerne sitert hele, men det er vel ikke helt innafor - men les dette! Tar også opp det veldig gode poenget - hvordan skal det gå med disse barna, i den sårbare overgangen fra beskytta barndom til å skulle ut i skolegården der det alt kan være brutalt å være den som skiller seg ut? (skulle ikke forundre meg om forfatteren var en KG-debattant...?) Sitat For å komme til poenget: Eg håpar eksponering av born på nett får eit like stort fokus som kroppspress og reklamering for silikon her og der – av politikarar, journalistar og blogglesarar. Eg håpar annonsørane tenker seg om før dei kastar pengar etter mammaen til Jensemann. Og eg håpar at ungar overalt får vere akkurat like rare og klønete som eg fekk lov til, utan at heile verda får kikke inn i barndommen. https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/1kJbnX/Barndom-til-sals-for-tusen-tomlar-opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 4. november 2018 Forfatter #1591 Del Skrevet 4. november 2018 6 minutter siden, Carina Maria skrev: Viss noen melder noen til barne vernet for og eksponere barna på blogg har det gått for langt og da hadde jeg som mamma blitt sint. Jeg har forstått at folk er gale nok til og og gå til og melde andre til ulike etater for hevn. Jeg håper ingen oppegående melder en blogger til barnevernet for og dele bilder av barna sine på nett. Jeg forstår ikke dette med eksponering er det bare bilder eller er det og fortelle alt barnet gjør som og gå på do, bade, spise godter, sloss på skolen, sloss i barnehagen også videre? Her du hørt om FNs barnekonvensjon? Om forskjellen på juss og etikk? Selv om noe ikke er lov, er det ikke dermed OK. Barn har rett til privatliv. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 4. november 2018 #1592 Del Skrevet 4. november 2018 Akkurat nå, pøbelsara skrev: Her du hørt om FNs barnekonvensjon? Om forskjellen på juss og etikk? Selv om noe ikke er lov, er det ikke dermed OK. Barn har rett til privatliv. Det er også en definisjon hva hver enkelt foreldre synes er etisk rett og galt for det en mamma velger og gjøre trenger ikke være etisk galt for henne men det kan være etisk galt for en annen mamma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 4. november 2018 #1593 Del Skrevet 4. november 2018 7 minutter siden, Carina Maria skrev: Jeg forstår ikke dette med eksponering er det bare bilder eller er det og fortelle alt barnet gjør som og gå på do, bade, spise godter, sloss på skolen, sloss i barnehagen også videre? Men altså, nå blir jeg litt matt, for dette er jo grunnlagsforståelse for hva som diskuteres her....? Dette har vært poengtert flere ganger, eksponering handler selvsagt ikke kun om bilder eller antall bilder. Det er all privat informasjon, sårbare øyeblikk, flaue historier, intime detaljer om f.eks dovaner osv - som samlet sett blir svært utleverende. Og gir en helt annen type eksponering enn f.eks et barn som opptrer i en reklamefilm - vi vet ingenting privat om det barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 4. november 2018 #1594 Del Skrevet 4. november 2018 (endret) Jeg skjønner ikke at enkelte voksne mennesker kan argumentere for brudd på menneskerettighetene i forhold til barns rett til et privatliv og selv velge sin egen digitale identitet. Hva med barns rettsikkerhet i forhold til bilder som sviver rundt på webben? Hvem i alle dager kan argumentere for kommersielle bloggeres ønske om å utsette egne barn for slike faremomenter? Hvilke argumenter vil disse kommersielle aktørene forsvare seg med i slike tilfeller? Misunnelse og krenkekortet?? Endret 4. november 2018 av Snaskesnusken 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest inox Skrevet 4. november 2018 #1595 Del Skrevet 4. november 2018 1 minutt siden, Carina Maria skrev: Det er også en definisjon hva hver enkelt foreldre synes er etisk rett og galt for det en mamma velger og gjøre trenger ikke være etisk galt for henne men det kan være etisk galt for en annen mamma. Og derfor, har vi samfunnsdebatter - som dette - for å trekke opp skillelinjer på hva som er ok eller ikke. Fordi, det er faktisk ikke alle vurderinger som er opp til enkeltpersoner, når det gjelder barn. Myndighetene er alt starta en jobb med å se på retningslinjer for bloggere, hva de skal inneholde kan vi alle være med å påvirke gjennom bl.a debatt og løfte opp poeng vi synes er viktige å ta med i vurderingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 4. november 2018 #1596 Del Skrevet 4. november 2018 5 minutter siden, inox skrev: Det er all privat informasjon, sårbare øyeblikk, flaue historier, intime detaljer om f.eks dovaner osv Der signerer jeg og sier at jeg er 100% enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snaskesnusken Skrevet 4. november 2018 #1597 Del Skrevet 4. november 2018 Akkurat nå, inox skrev: Og derfor, har vi samfunnsdebatter - som dette - for å trekke opp skillelinjer på hva som er ok eller ikke. Fordi, det er faktisk ikke alle vurderinger som er opp til enkeltpersoner, når det gjelder barn. Myndighetene er alt starta en jobb med å se på retningslinjer for bloggere, hva de skal inneholde kan vi alle være med å påvirke gjennom bl.a debatt og løfte opp poeng vi synes er viktige å ta med i vurderingen. Nettopp! Det er debatter som dette som er med på å endre eller vedta nye lover. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zinatara Skrevet 4. november 2018 #1598 Del Skrevet 4. november 2018 4 timer siden, Carina Maria skrev: Det er også en definisjon hva hver enkelt foreldre synes er etisk rett og galt for det en mamma velger og gjøre trenger ikke være etisk galt for henne men det kan være etisk galt for en annen mamma. Etikk, moral og samfunnsnormer må jo kunne være oppe til debatt. Klart det nok er mange av disse bloggerne som ikke ser på det som at de gjør noe galt. Jeg tror også at endel av dem har strukket grensene litt eller litt og lever i en boble der de ikke evner eller orker å ta inn over seg evt konsekvenser av det de gjør. Men de leverer jo et produkt og får betalt for dette produktet. Da må det gå an å kritisere hvordan dette produktet blir produsert. Akkurat som jeg har lov til å kritisere andre bedrifter dersom de opptrer på en måte jeg anser uetisk. Jeg syns uansett ikke det er et argument at barna ikke virker ta skade av dette. Det er helt sikkert barn som kan få hele sin barndom utlevert uten at det medfører særlige problemer i livene deres. Men noen vil nok kunne slite med en slik forhistorie senere i livet. Enten det er synlige ting eller det er tanker og følelser de holder mest inni seg. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 5. november 2018 #1599 Del Skrevet 5. november 2018 (endret) 14 timer siden, Carina Maria skrev: Det er også en definisjon hva hver enkelt foreldre synes er etisk rett og galt for det en mamma velger og gjøre trenger ikke være etisk galt for henne men det kan være etisk galt for en annen mamma. Men kjære deg, Carina Maria, som jeg har forsøkt å poengtere tidligere: hva foreldre selv føler er innafor i denne sammenhengen spiller da liten rolle? Det er hva barnet er komfortabel med, nå og i fremtiden, som må være avgjørende. Når man så tenker grundig igjennom hvilke forutsetninger mindreårige har for å forstå rekkevidden og konsekvensene av en barndom i tekst og bilder spredd på verdensveven...så bør de fleste oppegående foreldre konkludere med at dette kanskje er noe vi bør la være? Endret 5. november 2018 av Malum 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Berga Skrevet 5. november 2018 #1600 Del Skrevet 5. november 2018 26 minutter siden, Malum skrev: Men kjære deg, Carina Maria, som jeg har forsøkt å poengtere tidligere: hva foreldre selv føler er innafor i denne sammenhengen spiller da liten rolle? Det er hva barnet er komfortabel med, nå og i fremtiden, som må være avgjørende. Når man så tenker grundig igjennom hvilke forutsetninger mindreårige har for å forstå rekkevidden og konsekvensene av en barndom i tekst og bilder spredd på verdensveven...så bør de fleste oppegående foreldre konkludere med at dette kanskje er noe vi bør la være? Det er her ivrige forsvarere av eksponering av egne barn på nettet, bommer helt. De mener at det er foreldrenes synsing som skal avgjøre hva som kan legges ut, noe som ikke holder når mange ikke klarer å skille mellom bilder tatt på lang avstand på en skitur - og nærbilder av go’ ungen med bus i nesa. Når det gjelder bloggerbarn brukt i markedsføring og i innlegg som kan sees i tilknytning til markedsføring, er det helt uforståelig (for meg) at bloggeforeldrene ikke kan se hva dette innebærer. En anonym barnemodell vet vi ingenting om, mens et bloggerbarn vet vi alt om, og at bloggerforeldre ikke syns det er ekkelt (og potensielt en trussel) at klassekamerater med familie, nabokjerringer og grisegubber, vet så mye om barna, det er virkelig en gåte. Det er så man kan mistenke at de er mindre begavet. Foreldrene, ikke barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå