Gå til innhold

Bloggerbarna

pøbelsara

Anbefalte innlegg

3 timer siden, FruJohansen skrev:

Tusen takk! :)

Et eksempel fra i fjor, så var det en journalist som ville slå skikkelig hardt ned på dette med barn i blogger, et riksdekkende medium. Jeg sendte en mengde skjermdumper av de verste eksemplene, det gikk på ekstremt grove enkelttilfeller - som alle har vært tatt opp i sine respektive tråder her i forumet for øvrig - men også tilfeller det går mer på mengde informasjon og bilder, der hvert enkelt overtramp i seg selv ikke framstår som "så veldig ille". Siden dette opptar meg personlig, har jeg en masse bakgrunn og konkrete eksempler, og mange poenger hentet fra flotte og saklige debattanter her på Kvinngeguiden. Vi hadde en mailutveksling som antagelig kunne fylt en perm til randen; det så ut til å kunne bli en solid, kritisk betraktning som vedkommende jobbet med over flere uker. 

En mengde bloggere ble spurt om å stille til intervju. De fleste svarte ikke engang, de som svarte, sa nei. 
Datatilsynet kom med sine vanlige, generelle svar. 
Barneombudet kunne ikke si noe annet enn at eksponering av barn var potensielt uheldig. 
Barnevernet syns ikke dette var deres sak, så lenge det ikke ellers dreide seg om omsorgssvikt (men de var enige i at det var uheldig)
Arbeidstilsynet har ikke lover som beskytter barna, fordi barna ikke er ansatt i Familien Blogg AS. 

Slik fortsatte det. Journalisten var sjokkert over den unnvikende responsen fra ALLE involverte instanser. H*n sendte dem de mest graverende bildene/tekstmaterialet som jeg hadde mailet, gjenfortalte oppsummeringene mine om hva som foregår over tid på enkelte blogger - likevel står det offentlige og toer sine hender, og de det gjelder slipper unna å stå til ansvar. De eneste som var villige til å si det som burde sies i klartekst, var Sara Grønvold og jeg - og det ble for ensidig å bygge en større sak på, det ville bare blitt en gjentagelse av alt som ellers har stått i andre artikler. 

UI er en versting på alle måter når det kommer til etisk markedsføring. Hele deres grunntanke bygges på å lage en personlig relasjon til leseren, for å bygge opp tillit nok til at vi kjøper produktene de markedsfører. De har svært få skrupler i så henseende. Jeg liker Thomas Moen, og har respekt for hans kompetanse innenfor sosiale medier - men jeg liker ikke det han forfekter innenfor content marketing på personlige blogger. 

Ikke overraskende at bloggerne og UI samler troppene og slutter rekkene. Forhåpentligvis holder journalisten interessen oppe, før eller siden må det dette avdekkes, jeg nekter å tro at så mange barn skal miste personvernet i dagens Norge - uten at noen reagerer. 

Takk for at du våger. :blomst: 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, Aricia skrev:

Det du forteller er ekstremt tankevekkende @FruJohansen. Jeg blir faktisk helt stum. :overrasket: 

Jeg har jo flere ganger i disse debattene anført at bloggere går under radaren i offentligheten og kan operere i lovens gråsoner i kraft av å være kvinner - de tas på godt og vondt ikke like alvorlig, rett og slett, og unnskyldes med at de blogger "fra pikerommet" og ikke kan stilles krav til lenge etter at de har flere barn og virksomhet med millionomsetning.

Men at barna går under radaren på en enda mer hårreisende måte fordi de er barn, så og si... Jeg har bare ikke ord. :( 

Spesielt gjelder dette unge kvinner, tenåringsmødre i blogg. Jeg har litt for mange ganger lurt på hvorfor i helvete BV i kommunene de bor i, ikke tar ungene. De her mødrene er jo ikke skikket til å ha unger overhodet. De er jo ikke i stand til hva familiens første regel er: Nemlig å beskytte ungene. Istedet blir de brukt til å tjene penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas

@FruJohansen Atter en gang: du gjør virkelig en kjempejobb. Det er trist det du forteller om journalistens mislykkede forsøk på å få noen i tale og hvordan alle feiger ut, selv offentlige instanser som bekrefter at det foregår ting som ikke er bra i det hele tatt.

Jeg synes forøvrig United Influencers og andre nettverk med agenter som selger inn blogger med barn involvert, alt for lett slipper unna slipper unna offentlig kritikk og konfrontasjon. Det samme med produsenter som bruker disse barna i sin markedsføring, som du også  skriver om i blogginnlegget du postet lenke til i går. 

Ang det du skriver om UI tenker jeg at å lære bort merkevarestrategi med relasjonsbygging og et mål om å oppnå tillit og lojalitet i utgangspunktet er kurant og noe de fleste merkevarer har som mål. Normalt sett er det dog ikke lureri og sniking i gråsoner som er driveren, men heller et ønske om å oppnå lojalitet ved å tilfredsstille forbrukernes behov, både emosjonelle og funksjonelle. 

Det som ikke er vanlig er at merkevarer har langsiktig suksess når de er tuftet på juks og bedrag. Merkevarer som ikke leverer er vanligvis fort borte, bortsett fra i bloggindistrien der det som hovedregel lyves og lures uten de helt store konsekvensene. Om det ligger i disse jentenes natur å jukse og lyve eller om de får tips fra Moen og gjengen vet jeg ikke. Kyniske er de i hvert fall, og mammabloggere er sånn sett i en klasse for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas

Supplerer arkivet over alt barnebilder fra sosiale medier kan og blir brukt til:

Jannice Eklöf fant bilde av sin egen kreftsyke datter på gata, der det ble brukt til å tigge penger.

Og her er morens eget ønske (som er gjengitt nederst i nyhetsartikkelen), som jeg kopierer inn for å presisere at det ikke er hvem som bruker bildet som er poenget her, men at barnet og bildet i det hele tatt blir utnyttet: "Dela gärna inlägget, ju större spridning desto bättre. Vi vet ju heller inte om det kan finnas fler exemplar av bilden som används någon annanstans så det är bra om informationen kommer ut så långt som möjligt. Jag vill dock be att ingen använder detta inlägg för att sprida rasistisk propaganda. Lika lite som vi uppskattar att vår dotter utnyttjas av kriminella nätverk, lika lite vill vi att hon ska vara en bricka för folk att framföra sina politiska åsikter med. Vänligen respektera det." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, orfeus skrev:

Jeg får ikke lenken til å fungere. Blir sendt inn på vgtv, men bare til startsiden. Bruker nettbrett.

Det var rart. Sitter på mobil selv og den funker hos meg.. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Lurer på deres meninger ang en video jeg så for litt siden, i forbindelse med promotering av et tv - program:

En (kjent) pappa filmes mens man forklarer sin 8 år gamle sønn hva sex er. Filmen publiseres på sosiale medier, promoteres av store aviser, og skal sannsynligvis også være en del av det aktuelle tv -programmet. Tusenvis av mennesker vil til slutt ha sett denne gutten sin første forståelse av hvordan han selv ble til.

Videoen er søt og morsom, og gutten sjarmerende. Jeg vet ikke hva han heter, men jeg forstår det slik at han faktisk er sønn av denne kjente personen, så sånn sett identifiserbar. Jeg har ikke sett at sønnen har figurert i andre sammenhenger i anledning farens jobb, så så langt jeg vet er han ikke "overeksponert", slik som man kan si om mange bloggerbarn.

Dette er et øyeblikk de fleste fortsatt husker når de har blitt voksne, idet man innser hva som må til for at en baby skal unnfanges. Personlig er jeg glad for at jeg slapp å bli filmet og offentliggjort i den situasjonen, og at filmen ville være tilgjengelig for mange i uoverskuelig framtid. Jeg ser jo at det er søtt og morsomt, men jeg tenker; det der denne gutten som må vokse opp med at dette - nokså private? - øyeblikket er publisert for offentligheten. Han er ikke gammel nok til å skjønne hva han sa ja til, dersom han ble spurt om han syns dette var greit.

Hva syns dere? Er det innenfor?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, FruJohansen skrev:

Lurer på deres meninger ang en video jeg så for litt siden, i forbindelse med promotering av et tv - program:

En (kjent) pappa filmes mens man forklarer sin 8 år gamle sønn hva sex er. Filmen publiseres på sosiale medier, promoteres av store aviser, og skal sannsynligvis også være en del av det aktuelle tv -programmet. Tusenvis av mennesker vil til slutt ha sett denne gutten sin første forståelse av hvordan han selv ble til.

Videoen er søt og morsom, og gutten sjarmerende. Jeg vet ikke hva han heter, men jeg forstår det slik at han faktisk er sønn av denne kjente personen, så sånn sett identifiserbar. Jeg har ikke sett at sønnen har figurert i andre sammenhenger i anledning farens jobb, så så langt jeg vet er han ikke "overeksponert", slik som man kan si om mange bloggerbarn.

Dette er et øyeblikk de fleste fortsatt husker når de har blitt voksne, idet man innser hva som må til for at en baby skal unnfanges. Personlig er jeg glad for at jeg slapp å bli filmet og offentliggjort i den situasjonen, og at filmen ville være tilgjengelig for mange i uoverskuelig framtid. Jeg ser jo at det er søtt og morsomt, men jeg tenker; det der denne gutten som må vokse opp med at dette - nokså private? - øyeblikket er publisert for offentligheten. Han er ikke gammel nok til å skjønne hva han sa ja til, dersom han ble spurt om han syns dette var greit.

Jeg reagerte også på denne videoen.. ikke bra

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2017 den 20.32, elisaday skrev:

Tror det skal både være morsomt , men med seriøst innhold. Line har bloggen «supporterfrue», og har skrevet ett innlegg om dette. Jeg synes absolutt ikke at Line er ille når det gjelder eksponering. Hun har slutta å publisere bilder av ansikt til dattera . Det gjorde hun etter at hun opplevde at ei kvinne på kjøpesentret (eller noe sånn) prøvde å ta bilde av dattera uten å spør om lov. Dette fordi hun hadde sett bilder av babyen på bloggen tidligere, og synes derfor det var ok. Synst det står respekt av at hun velger å ikke eksponere dattera lenger. 

Innholdet i filmen du linker til tror jeg mange småbarnsmødre kjenner seg igjen i. Mammapolitiet bryr seg altfor mye. Synes det er bra at hun tar opp dette temaet jeg! Hurra for supporterfrue :D

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FruJohansen skrev:

Jeg så også den videoen og syns den var over grensen. Absolitt søt historie og fin gutt, men er denne videoen like søt og morsom for gutten når han blir 14? Det kan ingen svare på og derfor burde faren ha spart sønnen for dette. 

Mange komikere bruker familie som inspirasjon og materiale. Når en stand up komiker står på scenen og legger ut om problematiske familieforhold tenker jeg ofte på hva disse familiemedlemmene tenker. Dette tilfellet er enda mer tvilsomt i og med denne gutten filmes og det tydelig er hans ord og handlinger vi ser.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes veldig synd på barn som blir eksponert såpass i noen blogger. Jeg har ingenting i mot at det vises bilder av barna her og der en gang iblandt, men når man finner bilder av de og info om de i nesten hvert eneste innlegg, så blir det for mye.

Syntes også synd på de barna som har bloggerforeldre som eksponerer seg så ekstremt mye, altså helt ut til punktet hvor de er nakne liksom. Er stygt redd for at det vil gå ut over barna når de blir eldre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endrlig kommer politikerne på banen! Helseminister Bent Høie vil ha retningslinjer for når det er greit å dele bilder fra sykehuset, barnehagen og skolen. Bakgrunnen for dette er masteroppgaven som handlet om foreldre som og deler bilder og informasjon om barna sine som er alvorlig syke og innlagt på sykehus. Artikkelen i Aftenposten som handlet om masteroppgaven, har vi allerede diskutert for noen sider tilbake.

Han vil ha en offentlig debatt om problemstillingene ved å fotografere og filme der vi mottar offentlige tjenester - fra barnehager, skoler, barnevern, sykehus og sykehjem, og setter fredag ned et utvalg som skal diskutere dette.

Blant annet mener han at ytringsfrihet kan komme i konflikt med personvern, akkurat det som har blitt påpekt her i årevis. Det virker kanskje som han retter seg mer mot pressen enn foreldrene (når skal man endelig tørre å heve pekefingeren mot foreldrene?), men det er uansett et steg i riktig retning.

Hele saken kan leses på Aftenpostens nettsider: https://www.aftenposten.no/norge/i/eALdO/Helseminister-Bent-Hoie-vil-ha-retningslinjer-for-nar-det-er-OK-a-dele-bilder-fra-sykehuset_-barnehagen-og-skolen

Endret av Grønt blad
Skrivefeil
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Grønt blad Så flott! 👍

La oss håpe at det i tiden som kommer vil bli en stor endring i både lovverk og holdninger blant folk flest når det kommer til håndheving av barnas rett til nettvern.

Såkalte "mammabloggere" og andre som daglig begår slike grove overtramp på barns rettigheter bør straffes på lik linje med andre som utfører overgrep mot barn.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kudos til @FruJohansen for et godt innlegg i debatten om utlevering på nett, og ikke minst imponerende nivå i kommentarfeltene!

https://www.nrk.no/ytring/mammaen-til-michelle-hadde-sex-pa-tv-1.13728702 

Kommentarer under innlegget på FB her: https://www.facebook.com/NRKDebatt/posts/2044405902459371

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, CecilieX skrev:

Kudos for denne @FruJohansen. Det er så bra at du holder saken varm!!

Akkurat nå, minimymlen skrev:

Kudos til @FruJohansen for et godt innlegg i debatten om utlevering på nett, og ikke minst imponerende nivå i kommentarfeltene!

Kommentarer under innlegget på FB her: https://www.facebook.com/NRKDebatt/posts/2044405902459371

Great minds think alike :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inocybe skrev:

Flott kronikk @FruJohansen :Nikke: 

Blir litt matt av en del av svarene under :rolleyes: Snakk om ikke å skjønne poenget. 

Huff, har det eskalert i kommentarfeltene? Det var faktisk mange gode kommentarer ( i hvertfall på FB) da jeg la inn innlegget mitt. Blant annet de som støtter argumentene om Vær varsom-plakaten, og mener TV2 har et redaktøransvar. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...